Farklı Grafik Ayarları Ne İşe Yarıyor?

In Makale by Kaan Arslan3 Comments

Oyunların grafik ayarlarında bulunan seçeneklerin ne anlama geldiğini ve performansa olan etkilerini inceliyoruz.

Her kullanıcı, farklı isimlere sahip bir yığın grafik ayarının oyun içi görüntüye ve performansa etkisini merak etmiştir. Genellikle, grafik ayarlarının tamamını düşürdüğümüzde, nesneler ve efektler daha düşük detaya ve daha basit bir görünüme kavuşuyor. Fakat grafik ayarlarını yükselttiğimiz zaman işler değişiyor. Örneğin gölge kalitesini yükselttiğimiz zaman gölgelerin çözünürlüğü de yükselebiliyor. Soft Shadow’un yanı sıra Hard Shadow ayarlarını açtığımız zaman, hangi uzaklıklarda gölgelerin görüntülenebileceğini de belirlemiş oluyoruz. Bu ayarların tamamı, dolaylı yoldan sistem performansını etkiliyor.

Texture Quality

Texture Quality, yani Doku Kalitesi özelliği, grafik ayarları arasında en belirleyici seçeneklerden biri. Bazı oyunlar için sonradan piyasaya sürülen ”HD Texture Pack” yani yüksek kaliteli doku paketleri de aslında doku kalitesinin önemini kanıtlıyor. Zira bu ayarın görüntü kalitesine olan etkisi oldukça fazla. Doku kalitesinin performansa olan etkisini gösterebilmek adına, BioShock Infinite kullandık. Tüm ayarları ”High” seviyesinde ancak sadece doku kalitesinin performansa etkisini görebilmek adına Texture Quality ayarını değiştirdik.

BioShock Infinite Doku Kalitesi Testi (Texture Quality)

Ortalama FPS. Maks. FPS Min. FPS
Çok düşük 103 295 30
Normal 101 180 20
Ultra 92 178 15

Görüldüğü üzere testimizde düşük ayarlarla Ultra arasında 11 FPS farkı bulunuyor. Gayet makul bir rakam. Ancak bizim elde ettiğimiz sonuçlar elbette diğer kullanıcılar için geçerli değil. Maalesef bilgisayarınız için en iyi grafik ayarlarını bulabilmenin kolay bir yolu yok. Doku, gölge ve ışıklandırma ayarlarını bilgisayarınızda test ederek, sisteminiz için en yüksek FPS değerini bulmanız gerekiyor.

Ambient Occlusion

ssao-the-witcher2

Witcher 2, SSAO’nun başarılı örneklerinden biri.

Ambient Occlusion, görüntüdeki tüm nesnelerin ışığın etkisi altında kalmasından ibaret. Hemen bir örnekle daha iyi kavrayalım. Güneşli bir günde nesnelerin gölgesini düşünelim. Gölgeler karanlıkta olsa dahi kendi içerisinde bir renk derinliğine sahip. Bu efekt, ışığın gölge içerisindeki etkisini belirliyor, gölgeye derinlik kazandırmaya yarıyor.

Ayrıca Ambient Occlusion efekti, görüntü içerisinde hangi kısımların ışıktan daha az etkileneceğini de belirler. Işık kaynaklı güçlü gölgeler bu kısımlardan biri. Yada herhangi bir nesnenin ışık almayan içyüzündeki karanlık çatlaklar da örnek olarak gösterilebilir.

Screen space ambient occlusion (SSAO): Ambient Occlusion’ın Gerçek Zamanlı Render’daki karşılığı olan bu teknoloji, son yıllarda oyunlarda oldukça popüler hale geldi. İlk defa Crysis’te karşılaştığımız SSAO, yanlış kullanıldığı zaman, görüntüde aşırı karanlık hissiyatı yaratıyor. Lakin doğru ve yerinde kullanıldığında gerçekçi bir oyun deneyimi sunabiliyor. Günümüzde kullanılan birçok gelişmiş oyun motoru SSAO’yu desteklese de, başarısı oyundan oyuna farklılık gösteriyor.

High dynamic range rendering (HDRR)

hddr-nedir-acıklama

HDRR, görüntünün ne kadar karanlık ya da aydınlık olacağını saptayan, parlaklığın etki alanını belirleyen bir teknolojidir. HDRR genel olarak karanlık bir bölgenin adeta ışıklandırılmış bir alan gibi detaylandırılmasını sağlamayı amaçlar. Örneğin Low Dynamic Range’de ışıklı ve parlak bir alanda tüm detaylar belirginken, karanlık bir ortamda detayların büyük bir kısmını görüntülemek imkansızdır.

Geçmişte HDR limiti, oyunlarda 8 Bit’le sınırlıydı. DirectX 10’un hayatımıza girmesiyle bu limit 128 Bit’e çıktı. Her ne kadar teknoloji ilerlemiş olsa da, bugün de HDR’ı tam olarak verimli kullanamıyoruz. Nedeniyse, HDR’ın monitörlerin kontrast ayarlarıyla kısıtlanmış olmasından kaynaklanıyor. Nasıl bir kontrast ayarının verimli olabileceği konusunda belirli ölçüm kriterleri yok. Ama bilmekte fayda var ki, bugün piyasada bize en iyi kontrast ayarlarını yalnızca LED ekranlar sunabiliyor.

Bloom

bloom-efekti-oyun-ayarları

Syndicate’den alınan bu görüntü, fazla kullanılmış Bloom efektinin oyun deneyimimizi nasıl baltaladığını açıklıyor.

Güncel birçok oyunda sıkça kullanılan bu efekt, parlak ışık kaynaklarının nesnelerin kenarlarından geçişlerini belirginleştirip, ışığı olduğundan daha parlak bir hale sokuyor. Genel olarak oyuna gerçekçi bir görünüm sağlasa da, aşırı ve bilinçsiz kullanımı oyundayken uzakta görünen ufacık bir lambayı nükleer bir patlama olarak algılamamızı sağlayabiliyor. Neyse ki, oyun üreticileri bu ayarı kapatabilmemiz için ayarlarda bize gerekli seçeneği sunuyor.

Motion Blur

Motion Blur’u açıklamak oldukça kolay. İşlem sonrası ayrıca bir filtreleme işlemi olan Motion Blur, ekrandaki kareler değişirken belirli bir gecikme payı katarak görüntünün ağırdan almasını, oyunun film havasında deneyimlenmesini amaçlıyor. Birçok profesyonel oyuncu, forumlarda kapatılmasını öneriyor. Zira Motion Blur, anında fark etmeniz gereken detayları kaçırmanıza sebep olabiliyor. Bir kısım kullanıcıysa bu efektin gözlerini yorduğundan şikayet ediyor. Ayrıca Motion Blur’un performansa da etki ettiğini unutmamak gerek.

Depth of Field (DOF)

depth-of-field-oyun-ayarları

Low DOF’u Skyrim’de RealVision ENB ile elde etmek mümkün.

DOF, fotoğrafçılıkta uzak ve yakın noktalar arasında hangisine odaklanılacağını belirler. Örneğin, Small DOF ile herhangi birinin fotoğrafını çektiğimi düşünün. Kişinin yüz hatları oldukça belirginken, saçları bulanık ve arkasındaki nesneler daha da bulanık bir şekilde görünür. Aynı fotoğrafı High DOF ile çekersem, arkada görünen her şey fotoğrafını çektiğim kişinin burnu kadar net bir biçimde görüntülenir.

Ancak DOF’nin oyunlarda kullanımı biraz daha farklı. Bu açıldığında odak noktasındaki nesnenin arkasındaki her şey bulanık bir görüntüye sahip olur. Bu sayede sanki oyunun içindeymiş hissine kapılmamıza sağlar. Böylece, diğer açıkladığımız efektlerde olduğu gibi daha gerçekçi bir oyun deneyimi yaşarız. İşin performans tarafına bakarsak DOF, performansa oldukça etki eden bir efekt. Bu nedenle DOF’in performansa etkisi çoğu efektlerde olduğu gibi sistemden sisteme değişiklik gösterebilir.

Sonuç

Her ne kadar yukarıdaki grafik ayarlarının performans ve kaliteye etkisi oyundan oyuna değişkenlik gösterse de, hangi grafik ayarının diğerinden daha fazla sistem bileşenlerini kullandığı konusunda fikir verebilir. Bu sayede grafik teknolojilerini yakından inceleyerek hangisini tercih edeceğinize karar verebilirsiniz.