AMD Rx 480 DOOM Vulkan Performansı

In Video by Recep Baltaş36 Comments

DOOM’un söz verilen Vulkan güncellemesi yayınlandı. Peki RX 480 ile Vulkan ne kadar performans artışı sunuyor ?

Söz konusu oyunlar olduğunda her ne kadar Windows şu anda dünyanın en büyük oyun platformu olsa da Microsoft için düne kadar bu çok bir anlam ifade etmiyordu. Bunun sebebi firmanın en basit haliyle pazarda tekel olması olarak nitelendirilebilir. Firma oyunlar konusunda hiç mi girişimde bulunmadı ? Hayır, daha önce tam bir fiyasko ile sonuçlanan Games for Windows Live hizmetini ve yine şu anda başarısızlıkları konuşulan Windows Mağazası üzerinden oyun satma projesi, firmanın oyun konusundaki en önemli girişimleri arasında. Tabii ki bütün bunlar doğrudan son kullanıcılara yönelik hizmetler. İşin bir de oyunların çalışmasını sağlayan altyapı kısmı var. İşte sorun da burada başlıyor!

Microsoft, DirectX ile oyun dünyasına büyük bir kolaylık sağladı. Bu inkar edilemez bir gerçek. Fakat firma bir süre sonra DirectX üzerinde çalışmayı neredeyse tamamen sona erdirdi. Ve bu tam da tek çekirdekten çok çekirdeğe geçiş esnasında meydana geldi. Dört çekirdekli işlemciniz dahi olsa tek çekirdek performansı oyunda alacağınız kare sayısını belirleyen unsur idi. Bu durumdan en çok muzdarip olan ise sekiz çekirdekli işlemcileri rakibinin çift çekirdekli işlemcisinden daha düşük performans veren AMD oldu. AMD burada iki alanda birden darbe yiyordu. Hem işlemci hem de ekran kartı konusunda firma DirectX’in sınırlarına takılıyordu. İşte bu noktada AMD de kendi çözümünü geliştirmeye karar verdi.

Mantle

DirectX’e bir alternatif olabilir miydi ? Eğer AMD gibi hem oyun geliştiricileri ile birlikte çalışan, hem GPU, hem de CPU üreten bir firma iseniz kendi arabiriminizi yazabilmeniz gerekirdi. Firma da böyle yaptı ve Mantle API’sini piyasaya sürdü. Mantle, oyunun ekran kartı ile olan iletişimini sağlayan bir arabirim. Nasıl ki DirectX oyundan gelen komutları ekran kartı sürücüsüne iletiyor ve sürücü de bu komutları ekran kartına gönderiyor, Mantle da benzer şekilde oyundan gelen komutları ekran kartı sürücüsüne ileten bir arabirim, aracı. Peki Mantle’ın DirectX’ten farkı ne ? En büyük fark işlemci kullanımında ortaya çıkıyor. Mantle ve Mantle destekli oyunlar, tek çekirdek yerine bütün çekirdekleri kullanacak şekilde kodlanıyorlar. Bu sayede DirectX kullanınca tek çekirdekten dolayı darboğaz yaşayacak oyun Mantle desteği ile kodlanıp bu arabirim ile çalıştığında aynı sistemde çok daha fazla kare işleyebiliyor. Bir başka nokta da DirectX’in zamanla eskimiş ve çok fazla ek yük barındırır hale gelmiş olması. Mantle, sıfırdan ve verimlilik düşünülerek kodlandığı için DirectX’e nazaran çok daha az az yük bindirerek komutları işleyebiliyor.

Mantle 2.0: Vulkan

Microsoft, Mantle sonrası apar topar DirectX 12’yi geliştirmeye başladıysa da bazı konularda geç kaldı diyebiliriz. Endüstri burada çapraz platform bir API’ye olan ihtiyacı fark etti ve AMD’nin Mantle’ı temel alınarak Vulkan arabirimi ortaya konuldu. Bu bağlamda Vulkan, Mantle 2.0 olarak da anılmakta bazen. Vulkan’ın bütün firmalar tarafından kabul görmesi ise bu API’nin OpenGL ve OpenCL gibi API’leri de geliştiren Khronos Group tarafından sunulması ile mümkün oldu. AMD, üyesi olduğu Khronos Group’a Mantle’ı verdi ve bu konsorsiyum da Mantle’ı daha da geliştirip bütün platformlarda çalışacak olan Vulkan arabirimi haline getirdi. Bunu, Intel’in öncülüğünde geliştirilen EFI arabiriminin daha sonra bütün donanım dünyasına sunulan UEFI haline gelmesi olayına da benzetebiliriz.

Vulkan Destekli DOOM

DOOM’un Vulkan desteği NVIDIA’nın Teksas’ta düzenlenen etkinliğinde görücüye çıkmıştı. Oyun buradan GTX 1080 ekran kartı ile 1080p çözünürlükte neredeyse 200 FPS’ye varan bir akıcılıkta oynanabiliyordu. Nihayet bu destek yayınlanan güncelleme ile tüm kullanıcılara sunuldu. Peki bu desteği nasıl devreye alıyoruz ve performansta ne kadar fark ediyor ? Gelin Rx 480 ile hem OpenGL hem de Vulkan’ın oyunda bize nasıl bir performans sunduğuna bakalım.

  • 00:20 – Mantle, Vulkan ve DirectX nedir ?
  • 02:08 – Vulkan ne avantaj sunuyor ?
  • 03:47 – OpenGL ve Vulkan arasında geçiş
  • 04:28 – Test sistemi özellikler
  • Test Monitörü: ViewSonic XG2401
  • 05:30 – OpenGL ile Multiplayer DOOM – 1080p – High
  • 06:39 – Çatışma sahnelerinde 60 FPS, ortalama 70-80 FPS
  • 08:05 – Vulkan’a geçiş
  • 08:25 – Vulkan ile Multiplayer DOOM – 1080p – High
  • 09:02 – Ortalama 90-100 FPS
  • 10:28 – Güç tüketimi 320 Watt – monitör hariç

Sonuç değerlendirme

  • 10:51 – 60 FPS’den 80 FPS’ye
  • 13:15 – Yaklaşık 20 FPS artış

Test Sistemi:

  • AMD A10-7890K
  • AMD RX 480 8 GB Referans
  • Kingston 2400 MHz 2 x 8 16 GB DDR3
  • ASUS A88X-PRO BIOS 2603
  • Corsair VS650 PSU
  • Corsair Force LS 120 GB SSD
  • AMD Wraith Soğutucu