Anasayfa Makale AMD RX 5700 Serisi ve RDNA Mimarisi

AMD RX 5700 Serisi ve RDNA Mimarisi

AMD’nin yeni RDNA mimarili Navi ekran kartları RX 5700 ve 5700 XT modellerine yakından bakıyoruz.

AMD’nin tasarlaması 4 yıl süren yeni grafik mimarisi Radeon DNA, yani RDNA adını taşıyor. RDNA’ya geçmeden önce firmanın mevcut mimarisinin GCN, Graphics Core Next olduğunu hatırlayalım. Firma yeni RDNA mimarisi ile birlikte aynı işlemcilerde olduğu gibi ölçeklenebilir bir mimari oluşturmak istiyor. Burada amaç birkaç Watt tüketen bir GPU’dan birkaç yüz Watt güç tüketen bir GPU’ya kadar farklı ürünleri ortaya koyabilmek. Peki hangi cihazlar ve alanlar için? Telefonlar, dizüstü bilgisayarlar, konsollar, Google Stadia gibi bulut tabanlı hizmetlerin sunucuları ve tabii ki masaüstü PC ve Mac ekran kartları için.

RX 5700 ve 5700 XT

Yeni RDNA mimarisi, Navi GPU’lar ile birlikte geliyor. Ryzen 3000 serisi işlemciler gibi yeni RX 5000 Navi ekran kartları da 7nm üretim teknolojisi kullanıyor. GPU’ya GDDR5 bellekler eşlik ediyor.

AMD ilk etapta RX 5700 ve 5700 XT modellerini piyasaya sürüyor. Bu kartlar 1440p oyunculuk için tasarlanmış ve sırayla RTX 2060 ve RTX 2070’e rakip olacaklar.

Radeon Media Engine ve Display Engine

RDNA ile birlikte AMD, GPU’nun video motorunu da yeniliyor. Firma artık yeni Radeon Media Engine adındaki bir video motoru ile daha yüksek H.265 performansı sunuyor. Buna ek olarak görüntü çıkışı için GPU içinde yeni bir görüntü motoruna (Display Engine) da yer veriliyor.

Radeon DNA Mimarisi

AMD, GCN ile karşılaştırıldığında RDNA mimarsinini biraz daha dengeli tasarlandığını belirtiyor. GCN, matematik hesaplama konusuna ağırlık verirken RDNA, oyunlar için daha dengeli bir yaklaşım sergiliyor. Bu da aslında şöyle bir durum ortaya çıkarıyor: RDNA, matematik hesaplamanın önemli olduğu kurumsal işlerde GCN’in yerini alabilir mi? AMD’nin cevabı GCN’nin kullanılmaya devam edeceği fakat RDNA’nın zamanla evrimleşerek onun yerini alacağı yönünde.

AMD, RDNA ile birlikte GPU’nun önbellek gecikmesini de azaltmayı başarmış. Yine Delta Color sıkıştırma algoritmasını iyileştirmiş ve Shader birimlerini de artık sıkıştırılmış renk bilgisi yazıp okuyabilecek şekilde güncellemiş.

RDNA, GCN’e göre saat frekansı başına %25 daha yüksek performans sunuyor. Buna ek olarak firma GPU’nun güç tüketimini den Zen işlemciden esinlenerek düşürmeyi başarmış.

Ray Tracing

AMD, RDNA ile birlikte Ray Tracing için donanımsal hızlandırma desteği de getirecek fakat bunu bir sonraki sürümde (Next Gen RDNA/RDNA 2) göreceğiz. Öte yandan firma bunu sadece bilgisayarımıza değil, buluta da taşıyor. Yani Google Stadi gibi hizmetlerin de Ray Tracing desteği sunabileceğini söyleyebiliriz. RDNA 2 7nm+ üretim teknolojisi kullanacak.

CAS: Contrast Adaptive Sharpening

AMD’nin DLSS’ye cevabı olabilecek bir teknoloji Content Aware Sharpening. Oyunlardaki keskinliği artırmayı amaçlıyor. Bunu yaparken de FPS kaybı çok alt düzeye kalacak. Yeni özellik Temmuz ayında çıkacak Adrenalin sürücüsü ile birlikte kullanıma sunulacak.