RDNA2 mimarili, Ray Tracing destekli yeni RX 6800 XT ekran kartı incelemesi ile AMD’nin yeni 6000 serisine detaylıca bakıyoruz.
6800 XT ekran kartı ve tanıtılan 6800, 6900 XT modelleri yeni AMD RDNA2 mimarisine sahipler. Yüksek saat frekansları, yüksek miktar GDDR6 bellek konfigürasyonları, yüksek performans için bu belleklere destek olan 128 MB AMD Infinity Cache dikkatimizi çekiyor. Ayrıca 6000 serisinde AMD ilk kez Ray Tracing yani ışın izleme için donanımsal bir destek sunuyor. Bunlara Ray Accelerator yani ışın ivmelendiriciler denilmiş, her Compute Unit’e bir RA eşlik ediyor. Peki bütün bu yenilikler nasıl bir performans anlamına geliyor? RX 6800 XT incelemesi bütün bu sorularınıza cevap veriyor.
26.8 milyar transistör 519 milimetrekarelik bir alanda bulunuyor. 72 Compute Unit, 72 Ray Accelerator, 4608 Stream Processor ile 20.74 TFLOP Single Precision ve 41.47 TFLOP Double Precision, 648.9 GT/s doku doldurma kapasitesi var. 128 Raster Operating Unit içeriyor. 128 MB Infinity Cache ve 16 GB GDDR6 belleklerde 256 Bit bant üzerinden 512GB/s hız sunuyor.
Video Zaman Çizelgesi
- 00:00 – RX 6800 XT kutudan çıkıyor
- 00:20 – Ryzen 5000 işlemciler
- 00:44 – 6800, 6800 XT ve 6900 XT farkları
- 01:25 – Referans AMD soğutması
- 01:49 – Type-C portu
- 02:33 – MLCC kondansatörler
- 02:49 – 9900KS test sistemine takıyoruz
- 03:43 – Güç veriyoruz
- 04:05 – 4K için ideal, 1440p’de de kullanılabilir
- 04:40 – AMD Infinity Cache
- 05:16 – AMD Smart Access Memory teknolojisi
- 05:52 – SAM için Ryzen 5000 işlemci, 500 yonga setli anakart gereksinimi
- 06:55 – Microsoft DirectStorage teknolojisi
- 08:01 – Ray Tracing desteğiyle geliyor: DXR
- 09:05 – DLSS desteği yok
- 09:18 – Test sistemi
- 09:56 – Güç tüketim değerleri
- 10:41 – Daha küçük boyut
- 10:53 – HDMI 2.1 desteği
- 11:15 – VR desteği
- 11:35 – Üç fanlı soğutma
- 11:57 – Sessiz çalışma, 80 derece sıcaklık
- 12:35 – Junction sıcaklık ölçümü ile daha yüksek frekanslar
- 13:39 – Coil Whine var mı?
Oyu Testleri
- 14:47 – Red Dead Redemption 2 4K Ultra
- 15:04 – Red Dead Redemption 2 1440p ve 1080p Ultra
- 15:29 – Battlefield 5 4K Ultra
- 15:40 – Battlefield 5 4K Ultra Ray Tracing
- 16:12 – Battlefield 5 4K Min. Latency
- 16:34 – Battlefield 5 1440p Ultra ve Min. Latency
- 16:45 – Battlefield 5 1080p Ultra ve Min. Latency
- 17:26 – Mount & Blade II Bannerlord 4K ve 1440p En Yüksek
- 17:53 – Mount & Blade II Bannerlord 1080p En Yüksek
- 18:29 – Death Stranding 4K, 1440p ve 1080p Çok Yüksek
- 19:05 – Death Stranding 1080p Çok Yüksek FX Fidelity CAS
- 19:29 – PUBG 4K, 1440p, 1080p Ultra
- 19:58 – Doom Eternal 4K Ultra Nightmare
- 20:48 – Wolfenstein Youngblood 4K Mein Leben
- 21:38 – Oyunlarda DX12 açılmalı mı?
- 22:10 – ReLive FPS düşüş sorunları
- 22:50 – Ray Tracing zayıf, DLSS henüz yok
- 23:15 – Yüksek enerji verimliliği ve FPS
- 24:01 – Oyun için iyi, yayın için eksikleri var
- 24:46 – AV1 kod çözümleme desteği
- 25:22 – Yüksek PSU gereksinimi
- 25:36 – Stok sorunları
- 26:25 – F/P oranı yüksek
4K, 1440p ve 1080p
Tanıtımında özellikle 4K ve 1440p performansı öne çıkartılsa da biz Technopat testlerinde objektif sonuçlar için 1080p performansına da bakıyoruz. Zira 360 Hz 1080p monitörler yolda ve rakip NVIDIA kartların 3000 serisinde 1080p performansı, geçmiş serilere göre çok daha yüksek.
Test Sistemi ve AMD Smart Access Memory
Bazı oyunların performansını karşılaştırabilmek için 9900KS kullanan ve 3000 serilerini incelediğimiz test sisteminde incelemeyi yaptık. AMD tarafında 5000 serisi işlemcilerin elimize ulaşması oldukça geç olduğu için yeni işlemcilerle kartların birlikte performansına ileride bakacağız.
Sadece X570 anakart, 5000 serisi işlemci ve 6000 serisi ekran kartıyla performansı artıran yeni teknoloji AMD Smart Access Memory‘i gelecek testlerde gösterme imkanımız olacak. Bu esnada rakip NVIDIA da özelliğin aslında yazılımsal olduğunu, kendi Ampere güncellemelerinin X570 gereksinimi ya da 5000 serisi işlemci gereksinimi olmadan aynı özelliği Intel ve AMD CPU’lara, daha alt model işlemci ve anakartlarda açacağını söyledi. Bu da gerçekleşirse zaten hangi platform olduğu çok da önemli olmayacak.
Görüntü Çıkışları ve Video Kodlama
HDMI 2.1 üzerinde VRR destekleyen kartlarda 4K 144Hz ya da 8K 60 Hz görüntü çıkışı almak mümkün. HMD yani Head Mounted Display olarak geçen VR başlıkları için Type-C portu da artık NVIDIA kartlarda yok ancak burada halen mevcut.
Yeni kartlarda H.264 1080p 600 kare, 4K 150 kare çözümleme, 1080p 360 kare ve 4K90 kare kodlama var. H.265 çözümleme 1080p 360, 4K 90 ve 8K 24, ancak kodlama 1080p 360 kare ve 4K 60. AV1 de yeni çözümlenen kodlama ve 8K 30 kareye kadar video izleme işini GPU’ya yaptırıp işlemcinizi yormadan izleyebiliyorsunuz.
VP9 | H.264 | H.265 | AV1 | |
Çözümleme | 4K90
8K24 |
1080p600
4K150 |
1080p360
4K90 8K24 |
8K30 |
Kodlama | — | 1080p360
4K90 |
1080p360
4K60 |
— |
Güç Tüketimi ve Sıcaklık
6800 XT modeli 300W ile 3080’e, 6800 ise 250W ile 3070’e rakip. 750 ve 650 Watt kaliteli güç kaynakları tavsiye ediliyor. Kartlar önceki nesillere boyut olarak daha yakın ve NIVIDA modellere göre kasa olarak daha kompakt, ancak yine de oldukça kalın ve 3 fanlı soğutmalara sahipler. 6800 ve 6800 XT 267 mm x 120 mm ölçülerinde. 6800 2 slot, 6800 XT ise 2.5 slot kaplıyor.
Kart | RX 6800 | RX 6800 XT |
Uzunluk | 267 mm | 267 mm |
Boy | 120 mm | 120 mm |
Genişlik | 2-slot | 2.5-slot |
Fan devirleri yüzde 25-30 seviyelerine kadar iniyor ve sıcaklıklarda 70-80 dereceler normal. Ayrıca AMD kartın sıcaklık ölçümü için iki farklı noktada sensör kullanıyor. Paket sıcaklığı ve Junction sıcaklığı. Junction noktasında 110 dereceye kadar çalışma normal kabul ediliyor ve firma bu sayede daha agresif saat frekanslarına çıkabildiklerini belirtiyor. AMD termal ölçüm ve agresif şekilde saat frekansı düşürme, çıkartma konusuna iyi çalışmış. Ancak yine NVIDIA kartlarda olduğu gibi 2000 MHz üstü frekanslarda, farklı bir tonlamada, kısık sesli bir Coil Whine yani bobin vızıldaması duyabiliyorsunuz. Bu 1000 serisi kartlar kadar ciddi bir ses değil, kasa dışında duyulabiliyor. Öte yandan fan devirleri oldukça düşük hatta genellikle 1000 devir altı olduğu için fanları daha sessiz hale getirmişler.
Radeon RX 6800 XT Öntanımlı Ayar | Game Frekansı | Boost Frekansı |
Sessiz | 1950 MHz | Up to 2185 MHz |
Dengeli | 2015 MHz | Up to 2250 MHz |
Rage | 2065 MHz | Up to 2310 MHz |
AMD güç tüketimini düşürme konusunda hem 7nm TSMC tesislerinden, hem de yeni mimariden yararlanıyor. Buna dediğimiz agresif frekans kontrolü de eklenince özellikle yükleme ekranlarında frekansları hızla düşürüp, oyunda hızla yükselten bir sistem eşlik ediyor. Bu sayede incelemede sistem güç tüketimi boşta 200 Watt, yükte 450 Watt ortalamasında seyrediyor. Ancak arada güç tüketiminin zirve yaptığı anlar sebebiyle 500 Watt ya da 650 Watt standart PSU’lar pek de 6800 XT için uygun değil.
Test Kayıtları
AMD’nin bize sunduğu Adrenalin sürücüsü, RX 6800 XT incelemesi için temiz bir başlangıç oldu. 4K ve 1440p Red Dead Redemption testlerinde beklediğimiz gibi yüksek bir FPS aldık. Ancak oyunda takılmalar gözümüze çarptı. Bunun sebebi büyük oranda AMD’nin kendi ReLive kayıt özelliğiydi.
Ne yazık ki ReLive bazı durumlarda ciddi bir performans götürüsüne sahip, 90-100 FPS ortalama FPS’de yüzde 10’a varan kayıplar yaşatabiliyor. Bu yüzden bazı testleri hem dahili kayıtlı, hem video kaydı olmadan ya da dışarıdan kaydederek karşılaştırıp emin olmamız gerekti.
Benzer testleri NVIDIA kartlarda yaparken Shadowplay böyle bir performans penaltısına yani azalmasına sebep olmadı, yani oyun yayıncıları ve kayıt yapanlar için yazılım tarafında en azından ilk test sürücüsünde NVIDIA avantajı devam ediyor. Bu kartın gücünü değiştirmiyor ama yazılım kısmında çözülmesi gereken bir mesele, zira FPS düşüşünü salt güç ile karşılasak da kayıtta Stuttering yani mikro takılmalar hoş değil.
Test Sistemi
- Core i9 9900KS
- ASUS ROG MAXIMUS XI Formula
- G.Skill Trident Z Royal F4-3600C16D-16GTRG 2x8GB DDR4-3600 CL16
- Samsung 970 M.2 SSD
- AMD Radeon 6800 XT
- Windows 10 Sürüm 20H2
- ASUS ROG THOR 1200W
RX 6800 XT Oyun Performansı
Oyunlarda frekanslar 1950 MHz ile 2310 MHz arasında değişen bir aktif frekansa sahip, ancak oyun aktif değilken bu hızla düşüyor.
Oyun | Çözünürlük ve Grafik Ayarı | FPS | GPU Sıcaklığı | CPU Sıcaklığı |
Red Dead Redemption 2 | 4K
Ultra |
Ort. 52
%1 25 %0.1 22 |
77 | 53 |
Red Dead Redemption 2 | 1440p
Ultra |
Min. 56
Ort. 78 Maks. 113 %1 38 %0.1 30 |
79 | 55 |
Red Dead Redemption 2 | 1080p
Ultra
|
Min. 60
Ort. 95 Maks. 136 %1 36 %0.1 31 |
80 | 61 |
Battlefield 5 | 4K
DXR (Ray Tracing Kapalı) |
Min. 89
Ort. 114 Maks. 180 %1 55 %0.1 17 |
79 | 75 |
Battlefield 5 | 4K
DXR (Ray Tracing Açık)
|
Min. 50
Ort. 63 Maks. 76 %1 48 %0.1 17 |
79 | 70 |
Battlefield 5 | 4K
Min Latency |
Min. 126
Ort. 176 Maks. 200 %1 27 %0.1 13 |
79 | 76 |
Battlefield 5 | 1440p
Ultra |
Min. 130
Ort. 165 Maks. 200 %1 81 %0.1 23 |
78 | 74 |
Battlefield 5 | 1440p
Minimum Latency |
Min. 150
Ort. 189 Maks. 201 %1 98 %0.1 27 |
81 | 73 |
Battlefield 5 | 1080p
Ultra |
Min. 130
Ort. 166 Maks. 201 %1 63 %0.1 17 |
82 | 73 |
Battlefield 5 | 1080p
Minimum Latency |
Min. 98
Ort. 160 Maks. 200 %1 56 %0.1 16 |
78 | 74 |
Mount & Blade II Bannerlord | 4K
En Yüksek |
Min. 50
Ort. 80 Maks. 95 %1 51 %0.1 47 |
||
Mount & Blade II Bannerlord | 1440p
En Yüksek |
Min. 78
Ort. 113 Maks. 191 %1 69 %0.1 29 |
79 | 67 |
Mount & Blade II Bannerlord | 1080p
Ultra |
Min. 69
Ort. 129 Maks. 233 %1 68 %0.1 58 |
79 | 67 |
Death Stranding | 4K
Çok Yüksek |
Min. 79
Ort. 95 Maks. 114 %1 79 %0.1 64 |
78 | 66 |
Death Stranding | 1440p
Çok Yüksek |
Min. 132
Ort. 147 Maks. 164 %1 120 %0.1 97 |
78 | 73 |
Death Stranding | 1080p
Çok Yüksek |
Min. 138
Ort. 151 Maks. 167 %1 128 %0.1 110 |
78 | 73 |
Death Stranding | 1080p
Çok Yüksek FXFidelity CAS |
Min. 129
Ort. 146 Maks. 158 %1 125 %0.1 116 |
81 | 75 |
PUBG | 4K
Ultra |
Min. 53
Ort. 67 Maks. 75 %1 47 %0.1 16 |
78 | 52 |
PUBG | 1440p
Ultra |
Min. 114
Ort. 132 Maks. 147 %1 102 %0.1 19 |
79 | 56 |
PUBG | 1080p
Ultra |
Min. 124
Ort. 160 Maks. 195 %1 93 %0.1 41 |
77 | 55 |
Doom Eternal | 4K
Ultra Nightmare |
Min. 114
Ort. 150 Maks. 252 %1 109 %0.1 99 |
81 | 57 |
Wolfenstein Youngblood | 4K
Mein Leben! |
Min. 119
Ort. 140 Maks. 191 %1 110 %0.1 41 |
79 | 41 |
RX 6800 ve RX 6800 XT Özellikleri
Özellikler | Radeon RX 6800 XT | Radeon RX 6800 | Radeon RX 5700 XT |
Mimari | RDNA 2 | RDNA 2 | RDNA |
Üretim Teknolojisi | 7nm | 7nm | 7nm |
Transistör Sayısı | 26.8 milyar | 26.8 milyar | 10.3 milyar |
Çekirdek Boyutu | 519 mm2 | 519 mm2 | 251 mm2 |
İşlem Birimi (CU) | 72 | 60 | 40 |
Ray Accelerator
(Işın İzleme Birim) |
72 | 60 | – |
Akış İşlemcisi | 4608 | 3840 | 2560 |
Game GPU Frekansı | 2015 MHz’e kadar | 1815 MHz’e kadar | 1755 MHz’e kadar |
Boost GPU Frekansı | 2250 MHz’e kadar | 2105 MHz’e kadar | 1905 MHz’e kadar |
Tepe Tek Duyarlı Performansı | 20.74 TFLOP’a kadar | 16.17 TFLOPS a kadar | 9.75 TFLOP a kadar |
Tepe Yarım Duyarlı Performansı | 41.47 TFLOP’a kadar | 32.33 TFLOP’a kadar | 19.5 TFLOP’a kadar |
Tepe Doku Doldurma Oranı | 648.0 GT/s’ye kadar | 505.2 GT/s’ye kadar | 304.8 GT/s’ye kadar |
ROP | 128 | 96 | 64 |
Tepe Piksel Doldurma Oranı | 288.0 GP/s’ye kadar | 202.1 GP/s’ye kadar | 121.9 GP/s’ye kadar |
AMD Infinity Cache | 128 MB | 128 MB | – |
Bellek | 16GB GDDR6 | 16GB GDDR6 | 8GB GDDR6 |
Bellek Bant Genişliği | 512 GB/s | 512 GB/s | 448 GB/s |
Bellek Arayüzü | 256-bit | 256-bit | 256-bit |
Kart Gücü | 300W | 250W | 225W |
Sonuç
RX 6800 XT incelemesi ile uzun zamandır AMD kartlardan beklediğimiz performans değerlerini görme şansı elde ettik. AMD artık 4K çözünürlükte de var ve NVIDIA’nın doğrudan karşısına çıkabiliyor. Şirket sürücü güncelleme konusunda da uzun süredir daha sıkı çalışıyor lakin burada halen daha eksiklikler mevcut: ReLive halen daha oyunların takılmasına sebep oluyor. Burada ShadowPlay’in sunduğu deneyimden çok daha uzağız.
Bir başka nokta da Ray Tracing performansı. AMD, sunumlarda kendi iyi olduğu noktaları öne çıkarma işine biraz fazla odaklanmış gibi. Kartların Ray Tracing performansına baktığımızda burada NVIDIA’nın Ampere serisi kartlara yetişilemediğini görüyoruz. Tabii ki bu firmanın ilk Ray Tracing denemesi. Konuya daha evvelden ağırlık vermiş olsaydı, bugün daha iyi bir noktada olabilirdi. İşlemci konusunda ileride sseyreden firma GPU teknolojileri konusunda genelde bir adım geriden geliyor. Bunlar da RNDA 3 ile düzelebilecek şeyler.
Bir de tabii ki DLSS alternatifi teknolojiler mevcut. AMD henüz bu teknolojiye de bir alternatif sunabilmiş değil lakin şirketin üstünde çalıştığını biliyoruz.
Özetle RX 6800 XT uygun fiyata yüksek performans sunmayı başarıyor fakat bu fiyatın uygun olması bazı teknoloji ve rahatlıklardan da feragat etmenize sebep oluyor. Güncellemeleri sıkı takip ediyorsanız, X570 anakart, Ryzen 5000 işlemci ve 4K ekranlı bir sisteminiz de varsa RX 6800 XT’ye göz atabilirsiniz. Eğer monitörünüz 1440p ise de değerlendirilebilir lakin bu durumda 6800 daha iyi bir seçenek olabilir.