Koca Türkiye'den sadece "Zula" gibi bir oyun çıkmasının sebebi nedir?

Düşüncenin temeli olmasına rağmen eksik. Amerika gibi ülkelerde battığında sadece batarsın. Sosyal devlet olmadığından kaynaklı kimse seni kaldıramaz. Stardew walley gerçek bir kumardı. Yapımcı arkadaşımıza kız arkadaşı yardım etti.

Düşündüğün gibi orada da devletin çok bir faydası olmuyor bu konularda. Ancak söylediğin gibi ülkemizde bu durum fazladan zorluk ekliyor.

Bu tarz ozel sektorlerde devlet elli dogrudan yatirim olmaz zaten. Serbest piyasaya mudahale etmis olur o zaman devlet. ABD'de para kazanmak kolay. Is-sektor degistirmek sorun degil. O yuzden insanlar bu riskleri alabiliyor. Burada ulkenin yarisi gunde 12 saat asgari ucretle calisiyor. Bu iklimde kimin nasil risk alip 3-4 yilini feda ederek bir urun ortaya cikarmasini bekleyebilirsin ki?

Emin misin?


Bir şeylerin olabilmesi için devlet desteği ve teşviği önemlidir. Kimse bir oyunu yaparken onca maliyetin altına giremez. Ubisoft dediğin firma köklü bir firma. Yılların firması. Oyun sektörünün ekmeğini ilk yemeye başlayanlardan. O yüzden devlet desteğine ihtiyaç olmaz tabii :) İlk atılımları yapanlar bu işin ekmeğini yedi. Şimdi gelenlerin işi desteksiz zor.

Bu sirketlerin hicbiri kurulum asamasinda almamis ama bu yatirimlari. Yoksa devlet yeri geliyor Sabanci ve KOC gibi sirketlere de yardimda bulunuyor. Benim demek istedigim devlet ortada hicbir sey yokken ben bir tane oyun markasi cikaracagim alin size 50 milyon dolar demez... Zaten yurt disinda yuksek miktarda melek yatirimci mevcut projelere yatirim yapan. Bu tarz yatirimcilarin yuksek olmasi icin genel ekonomi ve alim gucu anlayisinin bizden cok farkli olmasi gerekiyor.
 
Teşvik mevzusu da var tâbi, 1 milyon yazılımcı projesi gibi bir şey lazım değil belirli sektörlere.
Mesela ben bile bu işe girişsem ilk önce mobil oyun piyasasına girişirim çünkü bu alanda tek bir kişi bir projenin üstesinden gelebilir. Ayrıca cebine para da girer ve sistemin sürdürülebilirliğini sağlar.
Mobil piyasasında talep belirli; vurdulu kırdılı olsun, çabuk bitsin ve zekamızı test etmesin.
 
Ne bileyim ben yazılımcı olsam sadece para için yapmayacağım tutkulu olduğum şeyler olur.
Tutku uğruna milyonlarca lirayı çöpe dökmezsin. Oyun yapımı o kadar kolay bir şey değil.
Çeşitli alanlarda uzmanlaşmış kalabalık bir ekibe ihtiyacın var. Bu ekibi de öyle hadi oyun yapalım diye bir araya toplayamazsın. Kişi başı aylık 15-20 bin lira para sayar 25-30 kişilik bir ekibi ofise yığarsın. Planlama vs yapılır, gereken yazılımların lisanları alınır(10-20 bin dolar gibi rakamlardan bahsediliyor) oyun yapımına başlanılır. Ofisin giderleri ayrı bir hikaye zaten. 30 Kişilik ekibin bir aylık maliyeti yaklaşık 500 bin lira. Yapması kolay olmadığı ve riskleri çok olduğu için oyun çıkmıyor. Arsa almak, arsaya apartman dikip daireleri satmak, yani parayı betona gömmek ülkemizde daha garanti para kazanma yöntemi olarak görülüyor. Her köşe başı bu yüzden müteahhit kaynıyor. Garanticilik genetiğimizde var maalesef. Bu coğrafyadan büyük işler çıkmaz. 20 Milyon TL'ye oyun yapıp tutmazsa batma ihtimalin veya paranın hiç olma ihtimali çok yüksek. Günümüzde tek oyuna 200-300 milyon dolar bütçe ayıran hepimizin bildiği firmalar bile yeni bir fikir çıkarma riskini göze alamıyor. Tutmuş bir seriden veya çok satmış bir oyunun remake'inden devam ediyorlar.
 
Son düzenleme:
@Görkem Say "Oyun pazarı giderek ülkemizde daha farklı bir hal almaya başladığı gibi, geçtiğimiz gün Dünya'da ilk 100 oyunu içerisine girmeyi başaran Mount & Blade'dan sonra Devlet oyun geliştiren kişilere belli kriterler dahilinde 250 bin TL destek vereceğini duyurdu."

Böyle bir destek verileceği söylenmişti 2016 yıllarında. Yararlanan oldu mu bilmiyorum. Fakat 250.000TL o zaman bile oyunların ana menüsünü yapmaya yetmezdi. Saraylara giden aylık masraflar oyun yapımcılarına ayrılsa güzel AAA oyunlar çıkarılırdı. İstense destek sağlanabilir. Bu destek sayesinde yabancı firmalardan sıcak para akışı da sağlanırdı. Ama maalesef göz ardı edilen bir sektör.

Fakat şu an güncel olan çok daha önemli problemlerimiz var. İstesekte oyun sektörüne para ayırmak imkansız(eğer israfları katmazsak). Maliyet düşük olduğu için mobil oyun sektöründe ilerliyoruz. Orada güzel işler çıkaranlar var. Destek verilse ülkemizden çok iyi oyun yapımcılarının çıkacağına inancım tam. Umarım o günleri görürüz.
 
Aşağıdaki makalenin sorunuza cevap olacağı kanaatindeyim.

Sonra da sektörden severek takip ettiğim Ataberk beyin aşağıdaki tweet serisine bir göz atın.

Bu içeriği görüntülemek için üçüncü taraf çerezlerini yerleştirmek için izninize ihtiyacımız olacak.
Daha detaylı bilgi için, çerezler sayfamıza bakınız.

Yani yapmak da zor, yapmayı sürdürmek de zor. Ülkedeki nüfusun çoğunluğu oyunlara para harcamayı salaklık görürken bu şirketler nasıl yatırım alacak da iyi bir oyun geliştirecekler?
 
Para kazanmak kolay değil de onda, Türk yapımcılar Türkiye'den ne kadar para alınabileceğini biliyor hatta %90 korsana yenik düşeceğini. Kendim bile düşünüyorum yurtdışına 10-20 dolar paraya koyabileceğim oyunun maksimum gideri 10-20 TL, 10 olsa bile indirim bekleyecek büyük çoğunluk. Sektör, eğitim bahane, yazılım konusunda gayet öndeyiz. Modlar ve modlu oyunlar, korsan koruması kaldırılmış programlar vb. iyi işlerimiz var.

Ek olarak bir ödeme alacağın zaman da devlet canını çıkarıyor, yok şirket kur, Bağkur öde, muhasebeci tut vb. Her devlette var bunlar tabii de bizim kadar yavaş işleyen pek yoktur.
 
Kesinlikle. Zaten oyunun bir hikayesi, bir Emre Yücelen'in elinden çıkan harika müzikleri, bir de eski yıllardaki samimi ortamı çok güzeldi.
Hocam İKV demişken şu videoyu izlemenizi tavsiye ederim. Mevlüt Dinç yaptı o oyunu da. Aslında o da yurt dışında yetişmiş birisi yine Türkiye'den çıkmamış biri, üzücü. O adam bile Türkiye'ye döndükten sonra bir şeyler yapamamış, ülkeye bak... Videonun altına falan yorum yapmış Mevlüt Dinç kendisi.

Bu içeriği görüntülemek için üçüncü taraf çerezlerini yerleştirmek için izninize ihtiyacımız olacak.
Daha detaylı bilgi için, çerezler sayfamıza bakınız.
Tutku uğruna milyonlarca lirayı çöpe dökmezsin. Oyun yapımı o kadar kolay bir şey değil.
Çeşitli alanlarda uzmanlaşmış kalabalık bir ekibe ihtiyacın var. Bu ekibi de öyle hadi oyun yapalım diye bir araya toplayamazsın. Kişi başı aylık 15-20 bin lira para sayar 25-30 kişilik bir ekibi ofise yığarsın. Planlama vs yapılır, gereken yazılımların lisanları alınır(10-20 bin dolar gibi rakamlardan bahsediliyor) oyun yapımına başlanılır. Ofisin giderleri ayrı bir hikaye zaten. 30 Kişilik ekibin bir aylık maliyeti yaklaşık 500 bin lira. Yapması kolay olmadığı ve riskleri çok olduğu için oyun çıkmıyor. Arsa almak, arsaya apartman dikip daireleri satmak, yani parayı betona gömmek ülkemizde daha garanti para kazanma yöntemi olarak görülüyor. Her köşe başı bu yüzden müteahhit kaynıyor. Garanticilik genetiğimizde var maalesef. Bu coğrafyadan büyük işler çıkmaz. 20 Milyon TL'ye oyun yapıp tutmazsa batma ihtimalin veya paranın hiç olma ihtimali çok yüksek. Günümüzde tek oyuna 200-300 milyon dolar bütçe ayıran hepimizin bildiği firmalar bile yeni bir fikir çıkarma riskini göze alamıyor. Tutmuş bir seriden veya çok satmış bir oyunun remake'inden devam ediyorlar.
Kesinlikle doğru hocam. Ama ben öyle triple A oyunlardan bahsetmiyorum. Genel olarak bilgisayar için doğru dürüst indie oyunumuz bile yok düşük bütçeli. Mesela Brawlhalla, Terraria gibi bir oyun yapmak çok mu maliyetlidir? Bir yerlerden başlanması gerek. Türkler olarak vatanımızdan orijinal bir şeyler çıkınca destekliyoruz aslında.
 
Son düzenleme:

Yeni konular

Geri
Yukarı