Arkadaşlar romantizm yapmayı bırakın. 24" 1080p'de çamur gibi değil diyorsun. Sen 2K'ya geç, o zaman konuşalım.
Ben GTX 1070 ile 2K'da Ultra/High sınıfında 70 FPS'in altına düşmüyor ve birçok oyunda 90FPS'lerde dolanıyorsam, yemişim 1080p'sini. Çamur gibi görüntüde 200FPS alsam ne almasam ne. Geçiniz.
@Can Çeralp
Çözünürlük düştükçe, işlemciye binen yük artar. Öğren, öyle yorum yap. İmzadaki monitör, yan monitör. 1080p için 3 monitör değiştirdim. 3'ü de kaliteli panellerdi. Dediğim gibi ben 2 ve 4K'nın keskinliğini bahsederek, 1080p'ye çamur diyorum.
Bana FPS sabitlemeyi öğretme, biliyorum. Sen çözünürlüğün, işlemciye olan etkisini öğren önce.
Geçen gün HyperX başlığında birisi size terbiyesiz dedi diye sizi savunmuştum. Hem de yaptığınızı haksız ve üslubunuzu da agresif bulduğum halde. Çünkü yaptığınız "hoş değil"di, üslubunuz "agresif"ti ama "terbiyesiz" değildiniz.
Gördüğünüz gibi tanımlar çok önemli. Çileğe kiraz dedikten sonra söylediğiniz laf mantıklı ve faydalı olma potansiyeli olan bir laf olsa bile anlamı kayboluyor.
"Varlık amaçları" da çok önemli. Mesela arabanızı seyahat için kullanırsınız, amacı budur. Evinizin içine sokup mobilya olarak kullanırsanız amacından sapmış olur.
Bu site ne için var? Bilgiyi paylaşmak, bilgileri karşılaştırmak, tartışmak ve hatta yeni bilgiler (ve çıkarımlar) türetmek için var. Varlık amacı bu yani.
Şimdi gelelim size;
1) Üslup gerçekten çok sert. Bütçeden, paradan, alım zorluğundan bahseden bu kadar insanın arasında dalıp "1080p çamur" diyerek girerseniz mazlumun ahını alırsınız. Konu bir kere "1080p oyunculuğun ömrü ne kadar" konusu.
"Bence yeni oyunlar 2560'a daha çok yakışıyor, zamanla umarım bu geçiş hızlıca tamamlanır, hatta 4K yaygınlaşır" cümlesi çok mu zor? 4K'sı olan adam gelip "sen esas 4K'ye geç delikanlı, artizlik yapma, sonra konuşalım" dese sinirlenmez misiniz?
2) "Öğren de gel" derken? Ben aylardır forumda; bir oyunun bir sahnesi render'lanırken arka planda neler geçer, hesaplar nasıl yapılır, sahne nasıl oluşturulur, görüntü nasıl çizilir; hangi parça bu görevlerden hangilerini üstlenir anlatıp duruyorum. Oradan darboğaza geçiyorum, oradan FPS sabitlemeye geçiyorum. Ama hep yukarıda söylediğim "doğru tanım yapma" konusuna dikkat ederek. Çünkü bir kişinin bile aklına doğru bir bilgi soksam forumun varlık amacına hizmet etmiş olurum.
Üslubu bir kenara bırakıp konuya gelelim; "Çözünürlük düştükçe, işlemciye binen yük artar" bu cümle yanlış. Ama ben size öğren de gel demeyeceğim. Oturup akademik bir dille cümleniz neden yanlış onu anlatacağım üşenmeden. Umarım örnek olurum..
Bu tarz cümlelere "önerme" denir. Önermeler ancak tüme varım testinden geçirilirse "gerçek/doğru" kabul edilir. Örneğin "bir sayıyı bir başka sayıyla toplamak her zaman daha büyük bir sayıya dönüşecektir" önermesi ilk bakışta doğru gibi görülebilir. 3+2, 3'ten büyük bir sonuç verir. Ama 3+(-7) işlemi önermenin yanlış olduğunu gösterir. "Bu önerme sadece sayma sayıları için doğrudur" derseniz önermenizi hem detaylandırmış hem de doğru bir hale getirmiş olursunuz.
Sizin önermeniz yanlış. Doğrusu "Ekran kartı darboğazının olduğu bir durumda, çözünürlük yeterince düşerse ve ekran kartı darboğazdan kurtulursa; ve bu esnada işlemci daha önceden %100 yük altına ulaşmamış ise, işlemciye düşen yük artar".
Canlı örnek vereyim; benim işlemcim i5 6500. Son gelen güncellemeler ve Intel'in yeni yamaları sayesinde şu an oldukça zayıf bir işlemci. Ekran kartım RX 480. İki tane de oyun ismi söyleyeyim; GTA V ve Assassin's Creed Origins. Bu iki oyunu da aylarca hem 1080p'de hem de 1440p'de test ettim. Diğer grafik ayarlarının da türlü kombinasyonlarını denedim. Sonuç; öyle bir an var ki, iki oyunda da "şehir içi" olarak tabir edebileceğim kalabalık yerlere geldiğimde FPS değerleri sırasıyla 46-47 ve 25-26 oluyor. Çünkü işlemci o kadar NPC'yi ancak o hızda işleyebiliyor. Bu esnada çözünürlüğüm 1080p olsa da 1440p olsa da sonuç değişmiyor. Demek ki sizin önermenizin doğru olmadığını matematiksel olarak görebiliyorum.
3) Bir şey daha öğreteyim; ,işlemci ile çözünürlük arasında (oyunlarda) bir bağlantı yoktur. Nadir durumlarda bazı oyunlar Post Processing işlemlerini işlemciye yaptırabilirler, çok az görülen bir durumdur. Bir de yine nadir olarak bazı oyunlar çözünürlüğe göre ekrandaki nesne sayısını belirlerler. Nesneleri sahneye eklemek de işlemcinin görevi olduğu için işlemci bu durumdan "dolaylı olarak" etkilenebilir. Hatta bu durumla ilgili daha dün bir yazı yazdım, The Division oyununu örnek verdim. Profilimden bakmanızı öneririm.
Bu iki durum haricinde oyunlarda işlemci ile çözünürlük arasında doğrudan bir bağlantı yoktur. Çözünürlük de, bir oyunun işlemciye bindireceği yükü değiştirmez.
Şimdi bu yazdıklarımı iki kere okuyun, sonra profilimden diğer yazdıklarıma da bakın, iyice öğrenip öyle gelin..
Şaka şaka
Sadece bilgilerinizi daha serin kanlı, daha sakin bir üslupla paylaşmanızı rica ediyorum sizden. Kulaklıklar olsun, ekranlar olsun; belli ki bir çok donanımı tecrübe etme şansına erişmiş birisisiniz. Bunu yukarıda anlattığım detaylara dikkat ederek yaparsanız, burada sizin gibi insanlara ihtiyacı olan bir sürü kişiye faydanız dokunur ve hayır dualarını alırsınız.