Rehber APU sistemde 2 GB'tan fazla VRAM kullanma

  • Konuyu başlatan Akif
  • Başlangıç Tarihi
  • Mesaj 99
  • Görüntüleme 17B
Merhabalar, bu konu maalesef çok kişinin tıkandığı bir konu. Eski BIOS'larda çok daha fazla bellek verebiliyorken güncel BIOS'larda 2 GB kadar VRAM ayırabiliyoruz APU için. APU kullanılan çoğu sistemde de milli anakartımız olan B450M-S2H olduğu için de çoğu kişi için geçerli bir rehber olacağını düşünüyorum. Eğer denerseniz sonuçları siz de paylaşabilirseniz herkes faydalanır. Öncelikle sistemi şuraya bırakayım: Alındı: Ryzen 3200G APU sistem - Technopat Sosyal
  • Ryzen 3200G
  • 16 GB RAM
  • Gigabyte B450M-S2H
  • BIOS sürümü F51
Öncelikle şu soruyu cevaplayalım. Bu APU'lar 2 GB'tan fazla belleği işleyebiliyor mu? Hem evet hem hayır. Şöyle bir durum var ki 2 GB'ın üzerinde bellek gereksinimi oyunlarda APU'lar zaten genellikle yeterli performansı sağlayamıyor. Ancak bunun yanında sınırda olan oyunlar da var. Örneğin grafiklerden feragat edip yeni nesil oyunları oynamak istediğimizde yüksek FPS alırken VRAM kaynaklı takılmalar yaşayabiliyoruz. Hatta bunu Forza gibi oyunlarda grafiklerden kısmadan yeterli performans varken bile yaşayabiliyoruz. Bu sebeple yer yer APU'larda 2 GB'tan fazla belleğe ihtiyacımız olabiliyor. İkinci bir durum ise bellek. APU'lar 8 GB bellek ile kesinlikle yetersiz kalıyor. 2 GB bellek ayrılsa bile bize kalan 6 oluyor. Bununla oyun oynamak can sıkıcı olabilir. Çift kanal 16 GB RAM öneriyorum. Bu sayede hem RAM hem de VRAM için yeterli belleğimiz oluyor.

Testleri yaparken VULKAN kullanan RDR2 sürekli paylaşılmış bellekten kullandığı için GTA V'i baz aldım. Bariz sonuçlar elde ettim.

Yapmamız gereken şey 2 GB VRAM'in üstünü gerektirecek durumlar. Öncelikle 2 GB VRAM ayırdığımız duruma bakalım. Bunun için GTA V'i açtım ve oyun ayarlarından 3 GB bellek gerektirecek şekilde ayarları Ultra'ya aldım. Bundan sonra oyunu denemek kaldı. Oyuna girince MSI Afterburner ile bellek kullanımını izledim ve 2 GB VRAM kullanımında sınırlı kaldığını gördüm. Elbette beklediğimiz şey buydu. Görev yöneticisine de bakınca sisteme ayrılan bellek dışında 2 GB kadar VRAM kullanıldığını görebiliyoruz. Paylaşılan bellek miktarı artsa da yeteri kadar bellek kullanılmıyor. Oyun içinde bellek kullanımı sınırda olduğundan ve ihtiyaç daha fazla olduğundan takılmalar yaşayabiliyoruz.

v11.png


Şimdi ise sorunun çözüldüğü yere geçelim. Sorunu nasıl çözüyoruz? Sistemin VRAM'e ayrılan belleği otomatik ayarlamasını sağlayarak. BIOS'tan Chipset/Yonga seti bölümüne geliyoruz. Integrated Graphics ayarını Forces, UMA Mode ayarını UMA Specified ve UMA Frame Buffer Size yani ayrılan bellek miktarını ise Auto/Oto yapıyoruz. Detaylı olarak yaptığım ayar şu şekilde:

201101114132.jpg


Bu ayarın sonucunda aynı ayarlar ile GTA V'e giriyoruz ve bellek kullanımını takip ediyoruz. Adanmış GPU belleği 256 MB'a düşüyor. Ancak oyunumuz paylaşılan GPU belleğinden kullanmaya başlıyor. Bu durumda ise kullanılan bellek 3 GB'ın üzerine çıkıyor. Oyunda yaşanılan VRAM kaynaklı takılmalar ise sonlanıyor.

v3.png


Ayrıca sistem belleğini de gerektiğinde daha fazla kullanabiliyoruz.

pc.png


Evet, ben bu şekilde bir geçiş yolu buldum. Yapılacak işlemlerde sorumluluğun size ait olduğunu belirtirim. Ben defalarca bu ayarı değiştirdim ve hiçbir sorunla karşılaşmadım. Bundan sonra sistemi bu şekilde kullanacağım. Herhangi bir sorun veya durumla karşılaşırsam bu konuda belirteceğim. Teşekkürler...
 
Son düzenleyen: Moderatör:
Oyunlar da VRAM'a ihtiyaç olduğunu nereden anlayacağız? Ben farklı bir yöntem ilr 2 GB yaptım ama bir faydasını görmedim halen aynı FPS değerleri.
 
@Akif Merhaba hocam benimki de 3 3200G. En başta 4 GB ayırmayı denedim ama aynıydı sizinki gibi 2 GB görünüyordu. Otoya aldım, GTA'da ekran kartı belleğini 8 GB olanı görüyor. Bu konuyu açtıktan sonra sonra herhangi bir sorun yaşadınız mı? Low'da 60 FPS alırken şimdi yüksekte 60 alıyorum FPS'i alıyorum sabitleyerek. İşlemci ve GPU sıcaklıkları da aynı. 60-65 derece arası Low ve yüksekte. Ama RAM kullanımı yükseldi Aklıma takılan soru şu, bu şu an GPU'yu mu kullanıyor yoksa RAM'i mi? 2 GB olan Vega 8'i 8 GB yükseltmiyordur herhalde. Bu işlem bir zarar verir mi? RAM 2x8 bu arada. GPU'ya ve CPU'ya daha fazla güç yorar mı acaba?
 

Dosya Ekleri

  • 1.png
    1.png
    53,2 KB · Görüntüleme: 37
  • 2.png
    2.png
    902,4 KB · Görüntüleme: 39
Son düzenleyen: Moderatör:
Merhaba, bu konu maalesef çok kişinin tıkandığı bir konu. Eski BIOS'larda çok daha fazla bellek verebiliyorken güncel BIOS'larda 2 GB kadar VRAM ayırabiliyoruz APU için. APU kullanılan çoğu sistemde de milli anakartımız olan B450M-S2H olduğu için de çoğu kişi için geçerli bir rehber olacağını düşünüyorum. Eğer denerseniz sonuçları siz de paylaşabilirseniz herkes faydalanır. Öncelikle sistemi şuraya bırakayım: Alındı: Ryzen 3200G APU sistem - Technopat Sosyal
  • Ryzen 3200G
  • 16 GB RAM
  • Gigabyte B450M-S2H
  • BIOS sürümü F51
Öncelikle şu soruyu cevaplayalım. Bu APU'lar 2 GB'tan fazla belleği işleyebiliyor mu? Hem evet hem hayır. Şöyle bir durum var ki 2 GB'ın üzerinde bellek gereksinimi oyunlarda APU'lar zaten genellikle yeterli performansı sağlayamıyor. Ancak bunun yanında sınırda olan oyunlar da var. Örneğin grafiklerden feragat edip yeni nesil oyunları oynamak istediğimizde yüksek FPS alırken VRAM kaynaklı takılmalar yaşayabiliyoruz. Hatta bunu Forza gibi oyunlarda grafiklerden kısmadan yeterli performans varken bile yaşayabiliyoruz. Bu sebeple yer yer APU'larda 2 GB'tan fazla belleğe ihtiyacımız olabiliyor. İkinci bir durum ise bellek. APU'lar 8 GB bellek ile kesinlikle yetersiz kalıyor. 2 GB bellek ayrılsa bile bize kalan 6 oluyor. Bununla oyun oynamak can sıkıcı olabilir. Çift kanal 16 GB RAM öneriyorum. Bu sayede hem RAM hem de VRAM için yeterli belleğimiz oluyor.

Testleri yaparken Vulkan kullanan RDR2 sürekli paylaşılmış bellekten kullandığı için GTA V'i baz aldım. Bariz sonuçlar elde ettim.

Yapmamız gereken şey 2 GB VRAM'in üstünü gerektirecek durumlar. Öncelikle 2 GB VRAM ayırdığımız duruma bakalım. Bunun için GTA V'i açtım ve oyun ayarlarından 3 GB bellek gerektirecek şekilde ayarları Ultra'ya aldım. Bundan sonra oyunu denemek kaldı. Oyuna girince MSI Afterburner ile bellek kullanımını izledim ve 2 GB VRAM kullanımında sınırlı kaldığını gördüm. Elbette beklediğimiz şey buydu. Görev yöneticisine de bakınca sisteme ayrılan bellek dışında 2 GB kadar VRAM kullanıldığını görebiliyoruz. Paylaşılan bellek miktarı artsa da yeteri kadar bellek kullanılmıyor. Oyun içinde bellek kullanımı sınırda olduğundan ve ihtiyaç daha fazla olduğundan takılmalar yaşayabiliyoruz.

Eki Görüntüle 722334

Şimdi ise sorunun çözüldüğü yere geçelim. Sorunu nasıl çözüyoruz? Sistemin VRAM'e ayrılan belleği otomatik ayarlamasını sağlayarak. BIOS'tan Chipset/Yonga seti bölümüne geliyoruz. Integrated Graphics ayarını Forces, UMA Mode ayarını UMA Specified ve UMA Frame Buffer Size yani ayrılan bellek miktarını ise Auto/Oto yapıyoruz. Detaylı olarak yaptığım ayar şu şekilde:

Eki Görüntüle 722341

Bu ayarın sonucunda aynı ayarlar ile GTA V'e giriyoruz ve bellek kullanımını takip ediyoruz. Adanmış GPU belleği 256 MB'a düşüyor. Ancak oyunumuz paylaşılan GPU belleğinden kullanmaya başlıyor. Bu durumda ise kullanılan bellek 3 GB'ın üzerine çıkıyor. Oyunda yaşanılan VRAM kaynaklı takılmalar ise sonlanıyor.

Eki Görüntüle 722333

Ayrıca sistem belleğini de gerektiğinde daha fazla kullanabiliyoruz.

Eki Görüntüle 722344

Evet, ben bu şekilde bir geçiş yolu buldum. Yapılacak işlemlerde sorumluluğun size ait olduğunu belirtirim. Ben defalarca bu ayarı değiştirdim ve hiçbir sorunla karşılaşmadım. Bundan sonra sistemi bu şekilde kullanacağım. Herhangi bir sorun veya durumla karşılaşırsam bu konuda belirteceğim. Teşekkürler...

Hocam MSI anakartda nasıl yapılır biliyor musunuz?
 
Merhabalar, bu konu maalesef çok kişinin tıkandığı bir konu. Eski BIOS'larda çok daha fazla bellek verebiliyorken güncel BIOS'larda 2 GB kadar VRAM ayırabiliyoruz APU için. APU kullanılan çoğu sistemde de milli anakartımız olan B450M-S2H olduğu için de çoğu kişi için geçerli bir rehber olacağını düşünüyorum. Eğer denerseniz sonuçları siz de paylaşabilirseniz herkes faydalanır. Öncelikle sistemi şuraya bırakayım: Alındı: Ryzen 3200G APU sistem - Technopat Sosyal
  • Ryzen 3200G
  • 16 GB RAM
  • Gigabyte B450M-S2H
  • BIOS sürümü F51
Öncelikle şu soruyu cevaplayalım. Bu APU'lar 2 GB'tan fazla belleği işleyebiliyor mu? Hem evet hem hayır. Şöyle bir durum var ki 2 GB'ın üzerinde bellek gereksinimi oyunlarda APU'lar zaten genellikle yeterli performansı sağlayamıyor. Ancak bunun yanında sınırda olan oyunlar da var. Örneğin grafiklerden feragat edip yeni nesil oyunları oynamak istediğimizde yüksek FPS alırken VRAM kaynaklı takılmalar yaşayabiliyoruz. Hatta bunu Forza gibi oyunlarda grafiklerden kısmadan yeterli performans varken bile yaşayabiliyoruz. Bu sebeple yer yer APU'larda 2 GB'tan fazla belleğe ihtiyacımız olabiliyor. İkinci bir durum ise bellek. APU'lar 8 GB bellek ile kesinlikle yetersiz kalıyor. 2 GB bellek ayrılsa bile bize kalan 6 oluyor. Bununla oyun oynamak can sıkıcı olabilir. Çift kanal 16 GB RAM öneriyorum. Bu sayede hem RAM hem de VRAM için yeterli belleğimiz oluyor.

Testleri yaparken VULKAN kullanan RDR2 sürekli paylaşılmış bellekten kullandığı için GTA V'i baz aldım. Bariz sonuçlar elde ettim.

Yapmamız gereken şey 2 GB VRAM'in üstünü gerektirecek durumlar. Öncelikle 2 GB VRAM ayırdığımız duruma bakalım. Bunun için GTA V'i açtım ve oyun ayarlarından 3 GB bellek gerektirecek şekilde ayarları Ultra'ya aldım. Bundan sonra oyunu denemek kaldı. Oyuna girince MSI Afterburner ile bellek kullanımını izledim ve 2 GB VRAM kullanımında sınırlı kaldığını gördüm. Elbette beklediğimiz şey buydu. Görev yöneticisine de bakınca sisteme ayrılan bellek dışında 2 GB kadar VRAM kullanıldığını görebiliyoruz. Paylaşılan bellek miktarı artsa da yeteri kadar bellek kullanılmıyor. Oyun içinde bellek kullanımı sınırda olduğundan ve ihtiyaç daha fazla olduğundan takılmalar yaşayabiliyoruz.

Eki Görüntüle 722334

Şimdi ise sorunun çözüldüğü yere geçelim. Sorunu nasıl çözüyoruz? Sistemin VRAM'e ayrılan belleği otomatik ayarlamasını sağlayarak. BIOS'tan Chipset/Yonga seti bölümüne geliyoruz. Integrated Graphics ayarını Forces, UMA Mode ayarını UMA Specified ve UMA Frame Buffer Size yani ayrılan bellek miktarını ise Auto/Oto yapıyoruz. Detaylı olarak yaptığım ayar şu şekilde:

Eki Görüntüle 722341

Bu ayarın sonucunda aynı ayarlar ile GTA V'e giriyoruz ve bellek kullanımını takip ediyoruz. Adanmış GPU belleği 256 MB'a düşüyor. Ancak oyunumuz paylaşılan GPU belleğinden kullanmaya başlıyor. Bu durumda ise kullanılan bellek 3 GB'ın üzerine çıkıyor. Oyunda yaşanılan VRAM kaynaklı takılmalar ise sonlanıyor.

Eki Görüntüle 722333

Ayrıca sistem belleğini de gerektiğinde daha fazla kullanabiliyoruz.

Eki Görüntüle 722344

Evet, ben bu şekilde bir geçiş yolu buldum. Yapılacak işlemlerde sorumluluğun size ait olduğunu belirtirim. Ben defalarca bu ayarı değiştirdim ve hiçbir sorunla karşılaşmadım. Bundan sonra sistemi bu şekilde kullanacağım. Herhangi bir sorun veya durumla karşılaşırsam bu konuda belirteceğim. Teşekkürler...
Benim anakart hp ve o ayarlar yok.
 

Geri
Yukarı