Baskı sonlarında veya yeni baskıya geçince filament gelmeme sorunu

KS
KS
J

judgmennt

Kilopat
Katılım
26 Kasım 2015
Mesajlar
1.030
Çözümler
9
Yer
Bilecik
Görsel kalitenin artması için katman yüksekliğini düşük tutmak gerekiyor ama bu baskı süresinin uzaması olarak geri döner. 0.4 nozül ile min 0.08mm basabilirsin. Daha da detay istersen daha düşük çaplı deliğe sahip nozüle geçmen gerekir.

Malz. tasarrufunu katman yüksekliği ile pek sağlayamazsın, duvar kalınlığı ve alt üst katman yüksekliklerini genelde aynı değerlerde tutarsın. Yani o bölgelerde neredeyse aynı hacimde malz. kullanmış olursun. Infill yüzdesini optimumda tutmak hem malz. hem de baskı süresini etkileyecektir. Parçayı nasıl pozisyonladığına göre support yani destek kullanımı azalırsa ya da gerek kalmazsa gene malz. ve baskı süresinden, bir yandan da elektrikten tasarruf edersin. Bazen tek parça halinde çok support gerektiren bir parçayı bölerek hem daha kaliteli hem de daha az supportla basabilirsin, ya da bölge bölge farklı kalitelerde.
Destek için mantığı bilmen gerekiyor, printer katman katman baskı yapıyor. Basacağı alanın altında malz. yoksa boşluğa malz. basar o da haliyle durmaz parça üzerinde. Kollarını açmış bir adam düşün, kollar zeminle sıfır derecede, supportsuz basamazsın, başının üstüne kaldırırsa ellerini, gökyüzüne doğru, support gerekmez, 90 derece.. Zeminle 45 derece yaparsa gene kurtarırsın supportsuz. 45 altı zorlar, ben 30'a kadar zorlayabiliyorum, ya da 60 derece, nereden baktığına göre değişir.

Cura vb. slicerda baskıyı izlemen gerek printera vermeden önce, havaya basıyorsa orada görürsün.

Figür için tree support kullan Cura'da. O her şeyi ayarlar.
Çok teşekkürler bu değerli bilgiler için.
 
KS
KS
J

judgmennt

Kilopat
Katılım
26 Kasım 2015
Mesajlar
1.030
Çözümler
9
Yer
Bilecik
@Siyah Martı Sizden filament önerisi istemek için tekrar rahatsız ediyorum ama. Zamanında porima önermiştiniz şimdi fiyatlara baktığımda 160 TL'yi geçmiş o filamentin fiyatları. O kadar da vermek istemiyorum. Tinylab 3D bir arkadaşım kullanıyor ve memnunmuş. Ufak bir deneme fırsatım oldu supportları veya brim-raft ile basarsam onları, eski filamentime göre daha zor çıkarttım. Bu filamentin iyiliğinden mi kaynaklı tabi bilemediğim için onun dışında tinylab filamenti beğendim ama başka porima dışında fiyatı daha uygun filament öneriniz var mı?
 

Siyah Martı

Gigapat
Sosyal Tayfı
Katılım
24 Eylül 2014
Mesajlar
14.457
Çözümler
64
Ben Porimaları sitesinden aldım. Sanırım geçen haftaya kadar 125 idi, şimdi 177. Ben de filamente o kadar para vermem, neyse ki indirimlerde aldığım makaralar beni iyi bir süre götürür, dolar düşerse belki indirim de olur. 🤣

Hammadde ve genel durum sebepli tüm filamentlerde artış var, eskiden daha pahalı olan ürünlerin bazı renklerini daha ucuza belki bulabilirsin. Ben de Microzey de var ama onlar da zamdan nasibini almış. Kalite olarak Porima'dan düşük.

Yaşadığın yapışma sorunu benim aklıma baskı sıcaklığını getirdi. Bir ihtimal Porima'ya göre daha düşük sıcaklık istiyor olabilir. Baskı sıcaklığı artınca temas bölgesinde kaynaşma artıyor. Fan hızını düşürdüysen ya da fan verimden düştüyse de olabilir.

Profilde ayrılma yüzeyini azalttıysan da benzer durum olabilir. Profili değiştirmedim diyorsan ama katman yüksekliğinde değişikliğe gittiysen ve gene aynı ayrılma yüzey boşluğunu kullanıyorsan da sıkıntı yaşayabilirsin. Mesela 1 katman ayrılma boşluğu kullanıyorsan 0.28'de işini görüyorken 0.08'de şansın olmaz.

Brim sıfır boşluk bırakır, skirt'de değer girersin, ben sıfır boşluk bırakmıyorum çoğu kez. Mesela şu an 0.6mm nozül takılı, 0.48mm katman yüksekliğinde skirt değeri 0.72 de olsa parçayla öpüşüyor baskıda ve ayrılması kolay oluyor. Brim yapsam ben de sorun yaşarım. Bazı şeyleri baskı ve malzemeye göre senin tecrübe etmen gerekiyor.

Tinylab kullanmadım, geçmişte sanki forumda aldım sorun yaşadım diyen var gibi hatırlıyorum ama ben kullanmadım, olabildiğince aklımda iz bırakan filamentlere bulaşmadım.

Filament alımında üretici sitesi, online satış siteleri ve kart kampanyalarına denk getirirsen belki daha uygun alım yapabilirsin.

Not:Makara sonlarındaki filamentleri birleştirip ya da elle arka arkaya besleyerek değerlendirebilirsin, baskı testi için de kullanılabilir.
 
Son düzenleme:
KS
KS
J

judgmennt

Kilopat
Katılım
26 Kasım 2015
Mesajlar
1.030
Çözümler
9
Yer
Bilecik
200 nozül 60 tabla sıcaklığıyla bastım. Destekler biraz zor ayrıldı. Çok küçük parça bastığım için brim ile basmıştım kenarlarını sökmek çok zor oldu. Desteklerin zor ayrılmasının sebebi belki desteğin yükseltisinin fazla olmaması da olabilir. 1 cm yükselti var, yoktu. Araba basmıştım, önü ve arkası çok azıcık havadaymış fark etmedim. Destekleri sökmek ölüm oldu. (Brimi de lastikler için kullanmıştım baya sıkıntı çıkardı onu da temizlemek) Porimayı keşke ben de erkenden alsaydım, nasılsa filament bastıkça bitiyor. Sonradan alırım diye almadım şimdi fiyatı görünce şok oldum. Eğer yılbaşında falan indirim ile 130 TL civarına düşerse Porimayı da deneyeceğim ama bu fiyata alamam.
FK filamenti denediniz mi? Onunla ilgili de kötü yorumlar gördüm ama her ürün ile ilgili kötü yorum olduğu için bilemiyorum.
 

Siyah Martı

Gigapat
Sosyal Tayfı
Katılım
24 Eylül 2014
Mesajlar
14.457
Çözümler
64
Forumdaki filament öneri konusunda onun hakkında da olumsuz yorumlar vardı sanırım ama 3d işi kişiye bağlı da olduğu için kişi kendinden kaynaklı sorunları filamente de bağlayabiliyor. Ben CCtree, Microzey, Robobloq(Microzey'i kendi adıyla satıyor olabilir), Elas3D(açmadım), Creality ve Porima kullandım. Porima'dan sonra başka marka almadım ama bu fiyatlarla olmaz tabii.
Baskı sorununu ince ayar yaparak çözebilirsin sanırım. Dediklerim üzerinden gidebilirsin.

Minik parçalarda dilersen Pritt de kullanabilirsin. Sadece ABS ile kullanılır diye bir kural yok.
 
Son düzenleme:
KS
KS
J

judgmennt

Kilopat
Katılım
26 Kasım 2015
Mesajlar
1.030
Çözümler
9
Yer
Bilecik
@Siyah Martı Yine rahatsız ediyorum sizi özür dileyerek. :)
Baskıda bazen ezilmeler meydana geliyor. Bunun tabla ayarıyla alakası olabilir mi yani tablaya yakınlığından dolayı gibi. Bir de benim tablamda bir şey fark ettim. Tabla ayarını yaparken ilk alt sol-sağ, sonra üst sağ-sol şeklinde yapıyorum. Üst soldan sonra, tekrar alt sol yani ilk yaptığım ayarı denediğimde onun ayarı kaymış oluyor. Genelde daha sıkılaşmış, kağıt, nozül ile tabla arasında hareket edemez veya zor hareket eder hale gelmiş oluyor. Bu normal midir?
 

Siyah Martı

Gigapat
Sosyal Tayfı
Katılım
24 Eylül 2014
Mesajlar
14.457
Çözümler
64
Rica ederim.

Ezilmeden kasıt tam olarak nedir?

Tabla ayarını ben bu videodaki gibi, verilen Gcodelar ile (STLler ile değil) yapıyorum:
Sadece ekrandan nozül sıcaklığını değiştiriyorum filamente uygun şekilde, sanırım Gcode'daki sıcaklık 200 olsa gerek.

Videoda 2 farklı uygulama var, ikisini de yapmak gerekiyor. Sadece kağıt ayarı çok sağlıklı olmuyor, ben baskı testinde illa ki ince ayar yapmak zorunda oluyorum. Kağıt yerine sentil ya da başka sert bir metal kullanılabilir. Baskı testine geçmeden kağıt Gcode'unu en az iki kez yapmakta fayda var.

Kağıt ayarı için birkaç paso geçerek optimum seviyeyi yakalayabilirsin, o şekilde her köşe daha uygun bir seviyeye gelir. Tek seferde, yaşanan durum olabilecek bir şey.

Filament işi ne oldu?
 
KS
KS
J

judgmennt

Kilopat
Katılım
26 Kasım 2015
Mesajlar
1.030
Çözümler
9
Yer
Bilecik
Rica ederim.

Ezilmeden kasıt tam olarak nedir?

Tabla ayarını ben bu videodaki gibi, verilen Gcodelar ile (STLler ile değil) yapıyorum:
Sadece ekrandan nozül sıcaklığını değiştiriyorum filamente uygun şekilde, sanırım Gcode'daki sıcaklık 200 olsa gerek.

Videoda 2 farklı uygulama var, ikisini de yapmak gerekiyor. Sadece kağıt ayarı çok sağlıklı olmuyor, ben baskı testinde illa ki ince ayar yapmak zorunda oluyorum. Kağıt yerine sentil ya da başka sert bir metal kullanılabilir. Baskı testine geçmeden kağıt Gcode'unu en az iki kez yapmakta fayda var.

Kağıt ayarı için birkaç paso geçerek optimum seviyeyi yakalayabilirsin, o şekilde her köşe daha uygun bir seviyeye gelir. Tek seferde, yaşanan durum olabilecek bir şey.

Filament işi ne oldu?
Sanırım tablaya yakın olduğu için oluyor bu olay. Daha önce de karambit basmıştım. Yine ezilmeler meydana gelmişti, birkaç kere daha yatak ayarını yaptıktan sonraki basımlarda düzeltmiştim. Tabla ayarı basım yaptıkça zamanla bozuluyor sanırsam. Yatağa yapışma sorunu yaşadığım için yine yatak ayarı yaptım ve bu sorunu yaşamaya başladım. Resim yükledim. Muhtemelen dediğiniz gibi kağıt ayarını üst üste yaparak optimum ayarı yakalarsam bu sorun kalmaz. Gcode ile ayar yapmak biraz zor geliyor açıkçası. Bir kere yapılsa sonra uzun süre yatak ayarı bozulmasa yapılır ama gözlemlerime göre 5-10 basımda yatak ayarı bozulmaya başlıyor veya ben bazen sıcakken spatulayla baskıyı almaya çalışarak yatağı bozuyorum.

Önceki filament CBC markaydı ve kimseye önermiyorum. Çok yüksek ihtimal geri çekme ayarından dolayı filament yıpranıyor ve tıkanma yaşatıyordu. Yeni Tinylab filamente geçince o sorundan tamamen kurtuldum. Yarısından fazlasını harcadım ve hiç yaşamadım ama onda da desteklerin bir tık zor ayrılma sorunu yaşadım. 200 derece ile basarken 190'a düşürünce onda da bir tık rahatlama yaşadım. Şuan için desteksizleri 200 derece, desteklileri 190 dereceyle sorunsuz basabiliyorum. N11'de 1 hafta önce Porima filament buldum 120 TL + kargo olacak şekilde. 135 TL gibi bir şeye mal oldu. Çok fazla deneme fırsatı bulamadım. Bal peteği vazosu tarzı değişik bir tasarımda denedim Porima ve Tinylab'i. İkisinde de neredeyse benzer baskılar elde ettim. Desteksiz bastım ve bazı bölgelerde sarkmalar ve delikler yaşadım. İki filamentte de aynı bölgedeydi bu sorunlar. O yüzden fiyatlardan dolayı Tinylab'i kullanmayı düşünüyorum şimdilik. Onun fiyatı uygun, 120 TL civarı. Muhtemelen yıl başından sonra ona da zam gelecek. Şimdilik stok yapmayı düşünüyorum indirim veya yıl başı kampanyası denk gelirse diye 1 hafta bekleyeceğim. Porima'yı uygun fiyata yakalarsam alıcam yakalayamazsam Tinylab'den bir miktar kenara koyacağım.

Düzenleme= Görseldeki bu ezilmelerin meydana geldiği kısım, baskının tablaya gelen kısmı. Üst kısımlar sorunsuz, tablaya denk gelen ilk basıma başlanılan kısımda ezilmeler var. (Bazı bölgelerde)
 

Dosya Ekleri

  • 0f827e62-da83-4feb-ba46-f3b4bb9a8591.jpg
    0f827e62-da83-4feb-ba46-f3b4bb9a8591.jpg
    108,3 KB · Görüntüleme: 14
  • eb1ca3b2-5fde-4923-b80f-0db104115407.jpg
    eb1ca3b2-5fde-4923-b80f-0db104115407.jpg
    250,4 KB · Görüntüleme: 17

Siyah Martı

Gigapat
Sosyal Tayfı
Katılım
24 Eylül 2014
Mesajlar
14.457
Çözümler
64
Tabla soğuyup parçayı salmadan parça çekildiğinde ayarı çok daha kısa sürede bozuyor, hele ki çok zorlanırsa. Soğuyunca yapsan da ayar bozulur sadece daha uzun sürer bunun gerçekleşmesi.

Belirttiğim yöntemle 1 makara bitirdiğim çok oldu, yani iyi şekilde yapılırsa sık ayar yapmak gerekmiyor. Bazen kağıt vs. olmadan gözleme dayalı ayar ile bile yola devam edebilirsin.

Sanırım ezilme diye kastettiğin şey elephant foot yani fil ayağı olarak tanımlanan durum.
Parçaları kendin çiziyorsan en basit çözümü tablaya temas eden yüzeyde kenarlarda pah kırman. Kaç mm? Kullanacağın baskı ayarlarında ufak bir baskı alıp kaç mm ve kaç katman boyunca çıkıntı yapıyorsa o boyutta kenarlarda pah kırabilirsin. O şekilde genişlemeyi telafi edebilirsin.

Hazır STL basıyorsan raft kullanabilirsin, kaç katman boyunca elephant foot gerçekleşiyorsa o kalınlıkta raft basılabilir. Raft çok sevimli bir seçenek değil, başka ne olabilir? Tabla ve nozül sıcaklığı ilk katmanlarda izin verilen ölçüde düşük tutulabilir. Soğutma fanını değiştirebilirsin daha güçlü bir fan ile, 5015 noname fanlar sesli ama ürünle gelenden çok daha kuvvetli. Satsana, Hero me, Petsfang vb. birçok duct tasarımı mevcut, onlara da bakabilirsin fan yükseltmesi ile beraber. Tabla ayarı tahmin ettiğin gibi önemli, yakın olursa filamenti ezip iyice yayarsın. Bu paragraftakilerinden raft hariç hepsi azaltır ama tam çözmez.

Raft ya da pah kırma ise doğru değerde sorunu çözer. STL dosyalarında da pah kırmaya gidebilirsin çizim programları ile ilgili bilgin varsa.
 
Son düzenleme:

Yeni konular

Yukarı