Bilgisayar Oyunlarında Ürün Yerleştirme Neden Daha Sık Kullanılmalı

Ytweny

Hectopat
Katılım
23 Nisan 2019
Mesajlar
334
Selam. Çoğumuz oyun oynamayı seviyoruz. Oynadığımız oyunlar da gelir elde etmek için bir çok farklı yola başvuruyor. Bazı oyunlar oynaması ücretsiz olup oyun içi harcamalar ile gelir elde ederken bazı oyunlar belli bir ücret karşılığında bize bütün içeriği sunuyor, MMORPG’ler gibi uzun bir süre oynamaması gerek oyunlar ise abonelik sistemi ile gelir elde ediyor. Bu yazımda ele alacağım oyunlar, yüksek bütçeli yapımlar olup tek seferde 60$ verip bütün içeriğe ulaştığımız; belli bir oynanış süresine sahip olup bitirilen oyunlar (RDR, GTA, GoW, AC vb.). Not: Böyle yapımların bazılarında online kısmı olabiliyor, bu kısmı dikkate almadım.

Devir artık abonelik devri. Çoğu eğlence platformundaki ürününelere aylık belirli bir ücret karşılığında ulaşabiliyoruz. Oyun sektörü de yavaştan abonelik sistemine geçiş yapmaya başlayacak. Fakat oyunların üretim zorluğu birçok eğlence ürününden daha fazla. AAA oyunlar çok yüksek bir iş gücü istiyor. Hikayesi ile ön plana çıkan ve belirli bir oynanış süresi sonra biten oyunlar çoğu diziden daha kaliteli sinematik sahneler, yüksek kalite müzikler ve bunların yanında ciddi bir mühendislik içeriyor. Durum böyle olunca çok fazla maliyete sahip bu oyunlar gelir elde etmek için 60$ fiyat etiketi ile satışa sunuluyor. Eğer bu oyunlar abonelik sistemine geçiş yaparsa aylık çok düşük bir ücret karşılığında oynanabilecek. Fakat bu oyunlar belirli bir oynanış süresine sahip ve çoğu kişi bu oyunları 1 ay içerisinde tüketebilir. Böyle bir durumda oyunu bitirip doğal olarak aboneliği iptal eden kullanıcılardan dolayı oyun firmaları gelir elde etmekte oldukça zorlanacaklar. Bu durumda firmaların bir çoğu hikayeli oyunlar çıkartmak yerine aylarca ve yıllarca oynanacak oyunlara yönelmek zorunda kalacaklar. Peki hikayeli oyunlar bu gelir modelinde nasıl para kazanacak? Cevap bence ürün yerleştirme.

Şu zamana kadar çok nadir olarak görmüş olsam da ürün yerleştirme oyunlarda bir gelir modeli olarak kullanılmıyor. Bence çok etkili bir reklam türü olan ürün yerleştirme neden daha sık kullanılmalı basit bir örnek vereyim. Çoğumuz Technopat YouTube adresindeki videoları izlemişizdir. Benim favorim olan “Kafa Ayarı” ve birçok kişinin çok beğendiği “Sistem Toplama” videoları özellikle çok tüketilen içerikler arasında. Şimdi bu videolarda @Recep Baltaş’ın arada bir Starbucks kahve yudumladığını düşünelim. İşlemciyi monte ettikten sonra veya sohbet ederken elinde kahve olsun ve bu durum videolarda uzun bir süre devam etsin. Belirli bir zaman sonra beynimizde oluşan düşünce “Bende sistem toplarken yanımda kahve bulundurayım veya Kafa Ayarı izlerken Starbucks’dan kahve içeyim olacaktır. Aynı durum oyunlar için de geçerli. GTA’da yolda giderken Burger King önünde uzun bir kuyruk görmemiz veya sevdiğimiz bir karakterinin sürekli Nike giymesi. Watch Dogs’da elimizdeki telefonun Apple marka olması, Joelin yanında x marka çakmak taşıması vb. şekildeki ürün yerleştirmeler istemsizce çoğu kişinin beyninde sevdiği oyun karakteri ile markalar arasında bir bağ kurulmasına yol açacaktır. Tabi en önemli şart ürün yerleştirmelerin oldukça doğal olması ve atmosferi bozmaması. Şimdi çoğu oyun fantastik veya eski dönemlerde geçtiğinde dolayı ürün yerleştirme işi biraz zorlaşıyor. Kratos’un elinde bir Starbucks bardağı görmek hiç hoş olmaz veya Ezio’nun elindeki Apple of Eden’ın Apple marka olması 🤣 (berbat bir espri kabul ediyorum). Bu durum için bir çözüm düşündüm fakat hala eksikleri var. Çözüm şöyle işliyor:

RDR 2 üzerinden örnek vereceğim. Farz edelim ki oyunda bir restoran var ve yemek yiyeceğiz. Bu restorana ürün yerleştirme uygulamak istiyoruz. Bu durumda ürün yerleştirmeyi şöyle uygulamak göze pek batmayacaktır. Restoranımız Burger King olsun. Restoran tamamı ile dönemine uygun dizayn edilecek ve self servis olamayacak, girişteki tabelada “Burger King-Vahşi Batının En İyi Izgarası” tarzı bir yazı olacak, strakhouse tarzında olacak, yemek aletleri metal olacak, biri hamburgerleri dışarıda mangalda pişirecek; bir teyze bir kazanda meşrubat yapacak ve gidip onunla sohbet ederken bize bunu yerlilerden öğrendiğini, tadının çok güzel olduğunu, sarhoş etmediğini ve ismine “Coca-Cola” dediğini söyleyecek.

Bunlar gibi ürün yerleştirmeler sayesinde oyunların elde edeceği gelirler sadece satışa bağlı kalmayacak ve hikayeli oyunların aylık ödeme sistemine geçişi kolaylaşacak.

Ürün yerleştirmelerin hikayeli oyunlar için neden biçilmiş kaftan olduğuna gelecek olursak; hiç bir oyun bizi hikayeli oyunlar kadar karakterlerine ve dünyasına bağlayamıyor ve bağlandığımız insanların kullandığı ürünler aslında bizi satın alma sırasında en çok etkileyen etmen. Üstelik ürün yerleştirme çoğu reklam türüne göre doğru uygulandığında hem daha doğal hem de insanı gıcık etmiyor.

Ve bence en etkili kullanılabilecek yöntem. Günümüze yakın dönemlerdeki şehirlerde geçen oyunların içinde bulunan reklam tabelaları neden gerçek zamanlı olmasın? Çoğu insan oyun oynadığı platformda en az ayda bir kez internete bağlanıyor. Çok basit bir şekilde reklam tabelaları güncel ürünlerin reklamlarını gösterebilir. Yeni çıkmış bir Netflix dizisi veya yeni bir akıllı saat tanıtımı kimseyi rahatsız etmeden güncellenerek oyunlardaki reklam tabelalarında yerini alabilir.

Bu yazıyı; hikayeli oyunların, aylık abonelik sistemini benimseyen platformlara nasıl daha kolay adapte olabileceği ve bu platformlarda gelir elde edebileceği konusundaki düşüncelerimi dile getirmek ve fikrinizi almak için yazıdım. Umarım beğenirsiniz. Uzun oldu, vakit ayırıp okuyanlara teşekkürler.
 
Son düzenleme:
GTA 5'i 80 saat oynamışım. Michael'in telefonu çakma iPhone idi. Oyundan sonra gidip iphone telefon almadım :) Maddi durum desek maddi durumum da var.

Katilamadim maalesef. Böyle şeyler beni etkilemiyor. Kahve örneğine de katılmadım.
 
Ben para verip aldığım bir içeriğin için de reklam görünce o üründen daha fazla soğuyorum. Şahsen televizyon, internet reklamları benim ilgimi çekmiyor. Reklamların yanıltıcı olduğunu, berbat reklam ajansları sayesinde fark ettim. Bir ürüne ihtiyacım varsa, o ürün de en iyi hizmeti sunana paramı veririm.

Ayrıca bu tarz reklam yapmaya çalışan firmalar, oyun dünyasını LOL, PUBG ya da ücretsiz çok oyunculu oyunlardan sanıyorlar. Yaptıkları reklamlarda zorunlu ürün almaya odaklı geziyor. Atıyorum şu kola kapağından, şu oyun için bilmem kaç altın hediyesi veriyoruz. Reklam verenler başların da bulunan yaşlı beyinleri, zamana uygun beyinler ile değiştirmeleri gerekiyor.
 
GTA 5'i 80 saat oynamışım. Michael'in telefonu çakma iPhone idi. Oyundan sonra gidip iphone telefon almadım :) Maddi durum desek maddi durumum da var.

Katilamadim maalesef. Böyle şeyler beni etkilemiyor. Kahve örneğine de katılmadım.
Belki diğer karakterlerin telefonu sizi etkiledi.
 
GTA 5'i 80 saat oynamışım. Michael'in telefonu çakma iPhone idi. Oyundan sonra gidip iphone telefon almadım :) Maddi durum desek maddi durumum da var.

Katilamadim maalesef. Böyle şeyler beni etkilemiyor. Kahve örneğine de katılmadım.

Kişiden kişiye değişir. Ben de şu ana kadar reklamlardan etkilenip bir ürün kullandığımı hatırlamıyorum. Ama dünya reklam piyasası çok büyük. YouTube videolarında çıkan, 5 saniye sonra görebildiğimiz reklamlar bile çok izlenen video sahiplerine çok fazla para kazandırıyor. Google’ın kendi payını siz düşünün. Birçok kişi reklamlardan etkileniyor ki firmalar çok büyük yatırımlar yapıyor.

Peki hiç klasik video reklamlardan etkilenip ürün kullandınız mı?
 
Açıkçası dediğiniz olmayacak bir şey. Mesela Forza Horizon oyununu örnek alalım. Şimdi Audi bu Forza Horizon'a benim reklamımı yaptın, bütün arabalarımı tanıttın diye para veriyor mudur? Hayır tabii ki. Apple Rockstar'a gidip Michael'in telefonu iPhone yapın size para vereyim der mi? Demez tabii ki. Deseydi zaten yapmışlardı çoktan. Belki reklam panolarına falan yerleştirebilir. Onun için de pek uğraşacaklarını sanmıyorum. Emin olun eğer bu mümkün bir şey olsaydı çok önceden yapmışlardı.
 
Açıkçası dediğiniz olmayacak bir şey. Mesela Forza Horizon oyununu örnek alalım. Şimdi Audi bu Forza Horizon'a benim reklamımı yaptın, bütün arabalarımı tanıttın diye para veriyor mudur? Hayır tabii ki. Apple Rockstar'a gidip Michael'in telefonu iPhone yapın size para vereyim der mi? Demez tabii ki. Deseydi zaten yapmışlardı çoktan. Belki reklam panolarına falan yerleştirebilir. Onun için de pek uğraşacaklarını sanmıyorum. Emin olun eğer bu mümkün bir şey olsaydı çok önceden yapmışlardı.

Öncelikle araba yarışları konusu bence farklı. Oyunu oynayan kitlenin çok büyük bir kısmı o arabaları almaya yetecek paraya sahip değil. Reklam kitlerle yönelik yapılır. Kaldı ki “araba” yarış oyunlarının temeli. İnsanlar zaten marka arabaları deneyimlemek için o oyunu oynuyor fakat kimse GTA’yı telefon kullanmak için oynamaz.

Şahsen oyunların çok büyük bir kitlesi olduğunu düşünüyorum. Ürün yerleştirme olarak aklıma gelen tek örnek yanlış hatırlamıyorsam NFS: Most Wanted’da Burger King olması. Ürün yerleştirmeyi denemiş olabilirler, olmayabilirler de. Büyük firmalar oyunları yeni yeni kabul edip kitlelerine yönelik reklam yapmaya başladı. İlerleyen zamanlarda göreceğimiz bir durum bence.


Genel olarak eklemek istediğim bir şey daha var. “Ben olsam almazdım” şeklindeki düşünceye ben dahil bir çok kişi sahip fakat genel düşünmek lazım. Reklamlar insanların büyük kısmı üzerinde sandığınızdan çok daha fazla etkili. Bir çoğu vasıfsız olan influencerların bile kullandığı ürünleri alan büyük bir kitle var.
 
Son düzenleme:
Burnout Paradise isimli oyunda reklam panolarında hep Nvidia'nın reklamları vardı. Sadece o değil, daha birçok oyunda da (özellikle eski oyunlarda) açılırken filan sürekli Nvidia yazdığı için iyice aklımıza kazındı. Ben bunun Nvidia'nın şimdiki satış rakamlarına katkısı olduğunu düşünüyorum.
 
Belki diğer karakterlerin telefonu sizi etkiledi.
Hayır, etkilemedi. Oyunu oynamadan önce kullandıgım telefonu kullanıyorum hala.

Peki hiç klasik video reklamlardan etkilenip ürün kullandınız mı?
Öyle elle tutulur bir seyden etkilenmedim. Reklamların sisirilmis bir balon oldugunu cogu kisi bilir. Onemli olan, elindeki paranın sana kazandırdıgı en iyi esyadır. Buna gore alım yaparsan zaten en iyi tercihi yapmıs olursun kendine gore.
 
Abonelik ile oyun yapımcıları para kazanamayacak diyorsunuz da bulunan sistemlerde sadece bir oyun yok ki. Mesela Uplay+ 'ı ele alalım. Yeni bir Ghost Recon oyunu çıktı ve bu abonelikte var. Bu oyunu isteyen adam 1 ayda bitirip bir daha almadı. Lakin Ubisoft'un diğer oyunlarını oynayan kişiler (Rainbow Six, Assassin's Creed) gibi serileri takip eden insanlar almaya devam edecek. Asıl olay da zaten burada oluyor. Yeni çıkacak oyunu oynamayacak kişide de bu abonelik sayesinde destekte bulunmuş olacak.
 
Uyarı! Bu konu 5 yıl önce açıldı.
Muhtemelen daha fazla tartışma gerekli değildir ki bu durumda yeni bir konu başlatmayı öneririz. Eğer yine de cevabınızın gerekli olduğunu düşünüyorsanız buna rağmen cevap verebilirsiniz.

Geri
Yukarı