CS:GO hakkında bilmeniz gereken bazı şeyler

287352

Centipat
Katılım
16 Kasım 2019
Mesajlar
524
Merhaba. Bu deneyimlerimi buraya aktarmak istiyorum. Belki bir gün CS:GO gibi bir oyun tutkunu için faydalı olabilir, ya da zararlı :)

Şunların farkındayım. Eminim birçoğunuz farkındadır benim gibi. Genelde CS:GO kitlesi her şey'in FPS'den ibaret olduğundan bir haberdar, ya da bir monitör'ün yenileme hızı yüksek diye oyunun içinde düşmandan daha önce görmeyi dile getirir. Bunun gibi birçok yorum yapılıyor, ve anlatılıyor, ağızlardan ağızlara yayılıyor. Hadi gelin bunları biraz daha detaylı olarak irdeleyelim. Ne ne demektir iyice kavrayalım neyin ne olduğunu. İlk önce CS:GO gibi bir oyun için şu açıklamayı yapmak istiyorum. CS:GO oyunu tamamen gecikme süresi değerlerine göre saçma sapan performans sağlayan bir oyundur.

1. (input) giriş - mouse.
2. (CPU) basit dil de herkesin bildiği gibi işlemci demektir.
3. bu kısmı bu bölümü geçtikten sonra ayrıca ek olarak anlatmaya çalışacağım.
4. (GPU) yine herkesin bildiği üzere ekran kartı.
5. (display) yani ekran/monitör.

Şimdi arkadaşlar özellikle CS:GO oyununda gecikme süresinin öneminden bahsetmeye çalıştım. Daha sonra Valve'nin de neden bu kadar ayrıntı gereksinimi yaratmak istediği konular hakkında da kendi anladıklarımı yazacağım.

Yukarı da sıraladığım her bileşenin ayrı ayrı gecikme süreleri vardır. Mouse çevre biri midir, monitör görüntü birimi diye bu devam eder. Hatta kullandığınız Windows sürümün bile yani sisteme ait ayrı bir gecikme süresi de vardır kendi farklı sürümleri açısından, bazen bu sistemin gecikme süresine olumsuz şekilde etken olan CS:GO ile alakasız bir donanım, veyahut program bile olabilir, ve her türlü gecikme CS:GO oyununda karşınızda belirir. Bu kadar ayrıntıya girmek istemiyorum. Basit şekilde, ve kolayca anlaşılır şekilde anlatıp artık bu tür söylentilere nokta koymak istiyorum.

Profesyonel oyuncular tarafından genelde işlemci olarak Intel tercih edilir. Çünkü Intel bir işlemci sanıyorum ki CS:GO Valve şirketi tarafından AMD göre daha anlaşmalı bir marka. Çünkü tüm turnuvalar da Intel sponsorluğu altında oyunlar düzenleniyor. AMD kötü bir işlemci mi? Hayır, ama konunun başında da belirttiğim gibi, CS:GO gibi bir oyun FPS'den önce tamamen gecikme süresine dayalı bir oyundur. Örneğin benim kullandığım işlemci Intel 8600K ve ekran kartım da RTX 2060 modelidir. Oyuna girdiğim zaman 10 kişilik bir maç server'ında 128 tick bir server da aldığım ortalama FPS değeri 300'ün bir tık üzerisidir. Tabi ki yer yer 400 oluyor, ve 350 FPS aldığım da oluyor, ben sadece kabaca yarım saatlik bir oyundan sonra ki ortalama FPS değerini söylüyorum. FPS değerim bu süreç içinde %2 değerinde yer yer 250 düştüğü de oluyor. Siz de biliyorsunuz AMD tarafında 8600K modeline eşit değer de olan genel olarak, hatta CS:GO'da daha yüksek FPS değerler verdiğini bilirsiniz. Bunun sebebi şudur arkadaşlar. AMD bir işlemci CS:GO gibi bir oyunda öncelik olarak kendisinden çok kullandığınız ekran kartına veriyor kullanımı. Yani bu durumda ben CS:GO'da ortalama %60 işlemci kullanımı ve %30 ekran kartı kullanımı görürken, AMD işlemci tarafında ki bir sistem de bu neredeyse tam tersi oluyor. Bu yüzden oyun gecikme süresi Intel'e göre geri de kalıyor. Emin olun tüm donanımlarınız çok iyi iken, kullandığınız Mouse'a ait gecikme süresi kötü ise, bu tüm bileşenleri etkiliyor. İnput lag bu nedenlerden dolayı olabilir. Şimdi şu ayrıntıyı da anlatmak istiyorum. Önce monitör'den başlamak istiyorum. 60 Hz ile 144 Hz olan bir monitör arasında gerçekten bir fark var. 144 Hz 1 ms değerine sahip bir monitör yırtılmaları önlüyor. Üstelik gecikme süresini de 60 Hz bir monitör e göre en düşük seviyeye indirgiyor. Peki 144 Hz'den sonrası neden gereklidir? Herhangi 240 Hz bir monitör herkes için aynı monitördür. Ama herkesin algısı aynı değildir. Siz 240 Hz kullanan birisinizdir, karşınızda ki düşman da ise 144 Hz vardır, belki çok çok kısa süreler içinde siz 144Hz monitör sahibi olan düşmanı bir tık önce görme şansınız olabilir, ama burada ki algınız önemli olmaya başlıyor, yani karşınız da ki düşman teorik olarak sizi sizden sonra görebilir, ama sizden önce algıları bunu görür, ve beyinde ki sinyaller gerektiği yere gittikten sonra sizden önce reaksiyon gösterip mouse tuşuna basarak sizi vurabilir, siz avantajlı olduğunuz halde. Yani demem o ki, tabii ki 240 Hz herkes için + bir avantaj sağlayan bir teknolojidir. Yalnız ben düşündüğüm zaman insan algısını bu durumda daha ön planda olduğunu düşünüyorum. Şimdi gelelim Valve'nin neden bu tür şeylere ısrarla gereksinim duymasına? Bence bu olay maddi boyutundan dolayı counter-Strike oyunu bu hale geldi. Her güncellemeler neden yapılıyor sanıyorsunuz? Ve her güncellemelerden sonra neden tuhaf tuhaf FPS sorunları oluyor, ve neden milyon tane Config dosyasına yazılabilir komutları var böyle bir oyunun? Yani iyi ve kötü anlamda her şekilde sınırları zorlamanız için izin veriyor Valve. Mesela NVIDIA henüz 360 Hz monitörler piyasada yokken kendi YouTube kanalında 60-144-240 yenileme hızını karşılaştıran bir video paylaşıyor. Burada 60 Hz'den söz etmiyor bile, çünkü artık tüm dünya anladı nasıl bir şey olduğunu. 144 Hz yenileme hızına sahip bir görüntüyü gösterirken, bu görüntünün "smooth" olduğunu söylüyor. Yani pürüzsüz :) burada konu yenileme hızı, bahsedilen kelime pürüzsüz. Ve sonra 240 Hz geçip "smoother" diyor, yani daha pürüzsüz, burada vurgusunu yaptıktan sonra size örnek gösteriyor, bir CS:GO karakterin hareket ettiğini görüyoruz. Ve görüldüğü üzere gerçekten daha bir pürüzsüz bir şey olduğunu, tam anlamı ile hareket eden karenin gecikme yaşamadığını görüyoruz. En pürüzsüz şekilde. Ne de olsa smoother değil mi 240 Hz yenileme hızı bir monitör de CS:GO oynamak? Öte yandan da BenQ dyac teknolojisini tanıtıyor, diyor ki kısaca, bakın 240 Hz yenileme hızına sahip monitörler de spray atarken, ateş ederken böyle bir gölgelenme sorunu var aslında, işte biz bu dyac teknolojimiz ile bunu tamamen yok ediyoruz. Sonra ASUS çıkıyor senin Dyac'ın varsa benim de elbm bilmem neyim var, diyor, diğeri çıkıyor başka bir şey...Ve bu testler, tüm bu gecikme bulguları, görüntülerin neredeyse hepsi CS:GO oyunu üzerinden tezgahlanıyor. Yani buradan şunu anlıyoruz. Bu monitör tutkunları, mouse ve bilmem pad tutkunları, ne varsa artık bu tüketici kısmın sanırım büyük kısmı CS:GO kitlesi oluyor. Çünkü bizzat kendi deneyimlerimden bunu söyleyeyim. Ben böyle rezalet, sürekli bana O'nu bunu aldıran başka bir oyun daha görmedim. Her şey'im normal iken, Mouse'um iyi, monitör iyi, her şey iyi olmasına rağmen, oyun içinde aldığım FPS'de normal, ve monitör'ün yenileme hızına göre FPS değerim de yüksek değerlerde kalıyor, ama oyunda tutarsızlıklar yaşıyorum. Sonra gidip yüksek grafikli oyun açıyorum, monitör'ün yenileme hızından çok daha düşük olsa da, bu oyunda 60 FPS altına düşmediğim zaman ne takılma, ne kırılma, ne bilmem ghosting gibi tuhaf tuhaf şeyler yaşamıyorum. Hem başka FPS oyunları da var, ama CS:GO gibi tuhaf bir optimasyonu olan başka bir oyun daha yok. Daha ne anlatabilirim bilmiyorum. Eskiden bir CS oyunu için bu kadar ayrıntılı monitörler almazdık, en iyi Mouse'umuz bir tık iyi olurdu. Genel de zaten tüplü monitörlerimiz 80Hz yenileme hızına sahipti falan falan. Ama böyle gölgelenmeler, yok dyac al hepsini aşacaksın, yok 240 Hz al uçacaksın gibi şeyler yoktu. Bu CS:GO'da gecikme süresi neyin nesiymiş be...Beni dinlediğiniz için teşekkür ederim arkadaşlar.
 
Son düzenleyen: Moderatör:
Arkadaşlar ben kimseye cebir yöntemi kullanmıyorum :) Özellikle buraya da bunları yazmanız için de yazmadım. Kusura bakmayın ama ben ilk okul 5. sınıftan sonra imkanlarımdan dolayı okul okuyamadım. Ancak bu kadar kusursuz olabiliyorum, sizin kadar eksiksiz olamadığım için üzgünüm. Sadece kendimce yaşadığım deneyimleri aktarmak istemiştim. Sorun değil ama, atış serbest :D
 
Arkadaşlar ben kimseye cebir yöntemi kullanmıyorum :) Özellikle buraya da bunları yazmanız için de yazmadım. Kusura bakmayın ama ben ilk okul 5. sınıftan sonra imkanlarımdan dolayı okul okuyamadım. Ancak bu kadar kusursuz olabiliyorum, sizin kadar eksiksiz olamadığım için üzgünüm. Sadece kendimce yaşadığım deneyimleri aktarmak istemiştim. Sorun değil ama, atış serbest :D
İlk başlarda gayet güzel cümleleri paragraf ile ayırmışsınız keşke devam etseydiniz. Technopat sosyal kuralları madde 9'a bakmanızı tavsiye ederim.
 
Intel turnuvalara kadar okuyabildim. Intel daha iyi deyip turnuvaları ona vermiyorlar, Intel'in sağladığı şartlar daha iyidir o yüzden veriliyordur belki AMD hiç teklif sunmamıştır. Oyuncuların Intel tercih etme nedeni tekli çekirdekteki yüksek performansıydı bu da 3. nesil ile zaten bitti. Yazıyı biraz daha okudum AMD oyunda daha az CPU kullanıyor felan demişsiniz ve gömmüşsünüz yazının devamını okumayacağım maalesef. Bu konuda biraz daha araştırma yapmanız gerekiyor.

Düzenleme, hayali düşüncelere cevap vererek konuyu öne çıkartmayacağım. Konu benim için kapanmıştır.
 
Son düzenleme:
İlk başlarda gayet güzel cümleleri paragraf ile ayırmışsınız keşke devam etseydiniz. Technopat sosyal kuralları madde 9'a bakmanızı tavsiye ederim.

Dostum dediğim gibi, ben ilk okul 5. sınıftan sonra imkanlardan dolayı okulu bırakmak zorunda kaldım. Kendimi geliştirdim tabi ki, ama bu konular da açıkcası ilgim olmadı. Çünkü gerek duymamıştım. En azından deniyorum iyi bir şey yapmayı. Bu konu da neden üstüme gelme gereksinimi duyuyorsunuz. Site'nin bu anlayışına benim saygım var. Ama bu denli olması mantıksız. Çünkü benim de hakkım burada bulunmak. İstiyorsan tekrar yineleyim 5. sınıf da okulu bıraktığımı. ?
 
Merhaba. Bu deneyimlerimi buraya aktarmak istiyorum. Belki bir gün CS:GO gibi bir oyun tutkunu için faydalı olabilir, ya da zararlı :)

Şunların farkındayım. Eminim birçoğunuz farkındadır benim gibi. Genelde CS:GO kitlesi her şey'in FPS'den ibaret olduğundan bir haberdar, ya da bir monitör'ün yenileme hızı yüksek diye oyunun içinde düşmandan daha önce görmeyi dile getirir. Bunun gibi birçok yorum yapılıyor, ve anlatılıyor, ağızlardan ağızlara yayılıyor. Hadi gelin bunları biraz daha detaylı olarak irdeleyelim. Ne ne demektir iyice kavrayalım neyin ne olduğunu. İlk önce CS:GO gibi bir oyun için şu açıklamayı yapmak istiyorum. CS:GO oyunu tamamen gecikme süresi değerlerine göre saçma sapan performans sağlayan bir oyundur.

1. (input) giriş - mouse.
2. (CPU) basit dil de herkesin bildiği gibi işlemci demektir.
3. bu kısmı bu bölümü geçtikten sonra ayrıca ek olarak anlatmaya çalışacağım.
4. (GPU) yine herkesin bildiği üzere ekran kartı.
5. (display) yani ekran/monitör.

Şimdi arkadaşlar özellikle CS:GO oyununda gecikme süresinin öneminden bahsetmeye çalıştım. Daha sonra Valve'nin de neden bu kadar ayrıntı gereksinimi yaratmak istediği konular hakkında da kendi anladıklarımı yazacağım.

Yukarı da sıraladığım her bileşenin ayrı ayrı gecikme süreleri vardır. Mouse çevre biri midir, monitör görüntü birimi diye bu devam eder. Hatta kullandığınız Windows sürümün bile yani sisteme ait ayrı bir gecikme süresi de vardır kendi farklı sürümleri açısından, bazen bu sistemin gecikme süresine olumsuz şekilde etken olan CS:GO ile alakasız bir donanım, veyahut program bile olabilir, ve her türlü gecikme CS:GO oyununda karşınızda belirir. Bu kadar ayrıntıya girmek istemiyorum. Basit şekilde, ve kolayca anlaşılır şekilde anlatıp artık bu tür söylentilere nokta koymak istiyorum.

Profesyonel oyuncular tarafından genelde işlemci olarak Intel tercih edilir. Çünkü Intel bir işlemci sanıyorum ki CS:GO Valve şirketi tarafından AMD göre daha anlaşmalı bir marka. Çünkü tüm turnuvalar da Intel sponsorluğu altında oyunlar düzenleniyor. AMD kötü bir işlemci mi? Hayır, ama konunun başında da belirttiğim gibi, CS:GO gibi bir oyun FPS'den önce tamamen gecikme süresine dayalı bir oyundur. Örneğin benim kullandığım işlemci Intel 8600K ve ekran kartım da RTX 2060 modelidir. Oyuna girdiğim zaman 10 kişilik bir maç server'ında 128 tick bir server da aldığım ortalama FPS değeri 300'ün bir tık üzerisidir. Tabi ki yer yer 400 oluyor, ve 350 FPS aldığım da oluyor, ben sadece kabaca yarım saatlik bir oyundan sonra ki ortalama FPS değerini söylüyorum. FPS değerim bu süreç içinde %2 değerinde yer yer 250 düştüğü de oluyor. Siz de biliyorsunuz AMD tarafında 8600K modeline eşit değer de olan genel olarak, hatta CS:GO'da daha yüksek FPS değerler verdiğini bilirsiniz. Bunun sebebi şudur arkadaşlar. AMD bir işlemci CS:GO gibi bir oyunda öncelik olarak kendisinden çok kullandığınız ekran kartına veriyor kullanımı. Yani bu durumda ben CS:GO'da ortalama %60 işlemci kullanımı ve %30 ekran kartı kullanımı görürken, AMD işlemci tarafında ki bir sistem de bu neredeyse tam tersi oluyor. Bu yüzden oyun gecikme süresi Intel'e göre geri de kalıyor. Emin olun tüm donanımlarınız çok iyi iken, kullandığınız Mouse'a ait gecikme süresi kötü ise, bu tüm bileşenleri etkiliyor. İnput lag bu nedenlerden dolayı olabilir. Şimdi şu ayrıntıyı da anlatmak istiyorum. Önce monitör'den başlamak istiyorum. 60 Hz ile 144 Hz olan bir monitör arasında gerçekten bir fark var. 144 Hz 1 ms değerine sahip bir monitör yırtılmaları önlüyor. Üstelik gecikme süresini de 60 Hz bir monitör e göre en düşük seviyeye indirgiyor. Peki 144 Hz'den sonrası neden gereklidir? Herhangi 240 Hz bir monitör herkes için aynı monitördür. Ama herkesin algısı aynı değildir. Siz 240 Hz kullanan birisinizdir, karşınızda ki düşman da ise 144 Hz vardır, belki çok çok kısa süreler içinde siz 144Hz monitör sahibi olan düşmanı bir tık önce görme şansınız olabilir, ama burada ki algınız önemli olmaya başlıyor, yani karşınız da ki düşman teorik olarak sizi sizden sonra görebilir, ama sizden önce algıları bunu görür, ve beyinde ki sinyaller gerektiği yere gittikten sonra sizden önce reaksiyon gösterip mouse tuşuna basarak sizi vurabilir, siz avantajlı olduğunuz halde. Yani demem o ki, tabii ki 240 Hz herkes için + bir avantaj sağlayan bir teknolojidir. Yalnız ben düşündüğüm zaman insan algısını bu durumda daha ön planda olduğunu düşünüyorum. Şimdi gelelim Valve'nin neden bu tür şeylere ısrarla gereksinim duymasına? Bence bu olay maddi boyutundan dolayı counter-Strike oyunu bu hale geldi. Her güncellemeler neden yapılıyor sanıyorsunuz? Ve her güncellemelerden sonra neden tuhaf tuhaf FPS sorunları oluyor, ve neden milyon tane Config dosyasına yazılabilir komutları var böyle bir oyunun? Yani iyi ve kötü anlamda her şekilde sınırları zorlamanız için izin veriyor Valve. Mesela NVIDIA henüz 360 Hz monitörler piyasada yokken kendi YouTube kanalında 60-144-240 yenileme hızını karşılaştıran bir video paylaşıyor. Burada 60 Hz'den söz etmiyor bile, çünkü artık tüm dünya anladı nasıl bir şey olduğunu. 144 Hz yenileme hızına sahip bir görüntüyü gösterirken, bu görüntünün "smooth" olduğunu söylüyor. Yani pürüzsüz :) burada konu yenileme hızı, bahsedilen kelime pürüzsüz. Ve sonra 240 Hz geçip "smoother" diyor, yani daha pürüzsüz, burada vurgusunu yaptıktan sonra size örnek gösteriyor, bir CS:GO karakterin hareket ettiğini görüyoruz. Ve görüldüğü üzere gerçekten daha bir pürüzsüz bir şey olduğunu, tam anlamı ile hareket eden karenin gecikme yaşamadığını görüyoruz. En pürüzsüz şekilde. Ne de olsa smoother değil mi 240 Hz yenileme hızı bir monitör de CS:GO oynamak? Öte yandan da BenQ dyac teknolojisini tanıtıyor, diyor ki kısaca, bakın 240 Hz yenileme hızına sahip monitörler de spray atarken, ateş ederken böyle bir gölgelenme sorunu var aslında, işte biz bu dyac teknolojimiz ile bunu tamamen yok ediyoruz. Sonra ASUS çıkıyor senin Dyac'ın varsa benim de elbm bilmem neyim var, diyor, diğeri çıkıyor başka bir şey...Ve bu testler, tüm bu gecikme bulguları, görüntülerin neredeyse hepsi CS:GO oyunu üzerinden tezgahlanıyor. Yani buradan şunu anlıyoruz. Bu monitör tutkunları, mouse ve bilmem pad tutkunları, ne varsa artık bu tüketici kısmın sanırım büyük kısmı CS:GO kitlesi oluyor. Çünkü bizzat kendi deneyimlerimden bunu söyleyeyim. Ben böyle rezalet, sürekli bana O'nu bunu aldıran başka bir oyun daha görmedim. Her şey'im normal iken, Mouse'um iyi, monitör iyi, her şey iyi olmasına rağmen, oyun içinde aldığım FPS'de normal, ve monitör'ün yenileme hızına göre FPS değerim de yüksek değerlerde kalıyor, ama oyunda tutarsızlıklar yaşıyorum. Sonra gidip yüksek grafikli oyun açıyorum, monitör'ün yenileme hızından çok daha düşük olsa da, bu oyunda 60 FPS altına düşmediğim zaman ne takılma, ne kırılma, ne bilmem ghosting gibi tuhaf tuhaf şeyler yaşamıyorum. Hem başka FPS oyunları da var, ama CS:GO gibi tuhaf bir optimasyonu olan başka bir oyun daha yok. Daha ne anlatabilirim bilmiyorum. Eskiden bir CS oyunu için bu kadar ayrıntılı monitörler almazdık, en iyi Mouse'umuz bir tık iyi olurdu. Genel de zaten tüplü monitörlerimiz 80Hz yenileme hızına sahipti falan falan. Ama böyle gölgelenmeler, yok dyac al hepsini aşacaksın, yok 240 Hz al uçacaksın gibi şeyler yoktu. Bu CS:GO'da gecikme süresi neyin nesiymiş be...Beni dinlediğiniz için teşekkür ederim arkadaşlar.
Çok doğru.
 
Intel turnuvalara kadar okuyabildim. Intel daha iyi diyip turnuvaları ona vermiyorlar, Intel'in sağladığı şartlar daha iyidir o yüzden veriliyordur belki AMD hiç teklif sunmamıştır. Oyuncuların Intel tercih etme nedeni tekli çekirdekteki yüksek performansıydı bu da 3. nesil ile zaten bitti. Yazıyı biraz daha okudum AMD oyunda daha az CPU kullanıyor felan demişsiniz ve gömmüşsünüz yazının devamını okumayacağım maalesef. Bu konuda biraz daha araştırma yapmanız gerekiyor.

Bence sizin burada takıldığınız olgu bu değil. Anladığım kadarı ile sizin açınızdan sanırım ben düzgün Türkçe konuşmasını bilmiyorum. Ama çok tuhaf. "Deyip" kelimesi yerine "diyip" demek. Ayrıca ben AMD oyunda daha az CPU kullanıyor "felan" demedim. CS:GO üzerinden değerlendirdim bu gözlemlememi. Ve evet, AMD işlemcisi Intel'e göre kendini 2. plan'a alıyor CS:GO oyununda, bu demek oluyor ki Intel'e göre daha az kullanım oluyor.
Bence artık bırakın insanlar da açıklar aramayı. Kimseye bu şekilde akıl vermek istemem. Çünkü biliyorum ben farkındayım herkes'in kusursuz olmadığını. Bizim eksikliğimizi ya da size göre bu nasıl bir şey ise, sadece Türkçe'yi yanlış konuşmak ile betimlenemez. Size göre bu konumda bilgisiz biri olabilirim evet, ama bu şekilde beni alaya alacak hakkınız yok. Eğer varsa bir zahmet oturup sizden bu konuda bile daha üstün olan kişiler ile kendinizi yarıştırın, kendinizi alaya alın. Ben burada kimseyi alaya almadım. Burada bir kişiyi hedef haline getirmedim. Bu etik bir davranış değildir. Bu tür şeylerden anlamayıp Türkçe'yi benden daha iyi anlamanız mı sizi daha bilgili yapıyor ? Kusura bakmayın ama bu konuda bile çok eskiğiz hepimiz, ve elimizden geleni yapmak istiyoruz kendimizi eksik bulduğumuz konularda. Ama bu eksikliği gidermenin yöntemi sizin gibi aşağılama yöntemi olmamalı.
Allah affetsin sonuna kadar okuyamadım. :(

Önemli değil. Gereksiz bir konu olduğunun inan ben de yazarken bile farkındaydım. Boş şeyleri takma kafana :D
 
Son düzenleme:

Geri
Yukarı