"Tanrı neden kötülüğün meydana gelmesine izin veriyor?" sorusuna felsefi bir yanıt

cyberdarksky

Hectopat
Katılım
25 Ağustos 2018
Mesajlar
1.475
Makaleler
8
Çözümler
3
Yer
Diğer moderatörlerle çay içiyor...
Peki bütün insanlara farklı davranmasının nedeni nedir? Yani neden bir insanı çok zorluklarla sınarken birini kolaylıkla sınıyor? Zorluklarla sınanan insanın tanrıya isyan etmesi daha meyilli olmaz mı?
Dünyada imtihanlar çok çeşitli; kimi servetinden imtihan olmakta, kimi servet düşmanlığından. Kimi sıhhatinden, kimi hastalığından. Kimi borçlu kalmaktan, kimi ise alacaklı olmaktan...
İnsanlar farklı yaratıldığı için fıtrat gereği imtihan da farklı olacaktır. İmtihanı büyük olanın mükafatı da büyük olur.
 

nickimyokbenim

Hectopat
Katılım
18 Haziran 2016
Mesajlar
353
Makaleler
1
Çözümler
1
"Allah mutlak iyiyse, neden kötülüğü yaratıyor" sorusunun temeli yanlış. Allah iyidir, ama aynı zamanda mutlak güç ve kudret sahibidir ve yaratıcıdır. Kötülüğü emretmez ama dünyada dileyen için kötülük fiilini yaratanda Allah'tır. Yaratmak ile yapmak arasında fark var.
Burdaki esas nokta, Allah'ın değil insanın vasfıdır. Allah insanı diğer yarattıklarının aksine nefs sahibi yapmıştır, irade vermiştir.
Burada sürekli bir iyilik bekliyorsak, burası sınav yeri olan dünya değil cennet olurdu. Bu da sınavın temeline ters. Yok eğer insanın sürekli iyilik yapmasını bekliyorsakta, bunun için yaratılan varlıklar zaten var: Melekler. ama biz melek değiliz, insanız ve irade sahibiyiz. Dünya ahirete giden geçici bir sınav yeri, insan ise sınava tabi tutulandır. Yalnızca dünya gözüyle olaylara bakmak, burdaki temel yanlıştır.
 
Son düzenleme:

Parti Şapkası

Hectopat
Katılım
16 Ocak 2019
Mesajlar
2.300
Çözümler
5
Yer
Camp Kidney
Yok eğer insanın sürekli iyilik yapmasını bekliyorsak da, bunun için yaratılan varlıklar zaten var: Melekler. Ama biz melek değiliz, insanız ve irade sahibiyiz.

Melekler iyilik yapmıyor. Olumsuz bir eylem yapma potansiyeli olmayan iradesiz bir varlığın yaptıkları olumlu olarak değerlendirilemez. Sadece emrolunduğu işi yapar. Yapmaması imkansızdır.
 

Awhlind

Kilopat
Katılım
30 Ağustos 2015
Mesajlar
643
Makaleler
3
Çözümler
1
Yer
Asgard
Tanrının olmadığını düşünüyorum ama olduğunu varsayarsak. Bence ilk önce "Neden kötülüğün meydana gelmesine izin vermesin?" sorusuna yanıt vermeliyiz.

Neden tanrıyı çok iyi bir varlık olduğunu, iyiliğimizi istediğini ve kusursuz bir varlık düşünüyorsunuz ki? Çünkü aklınızdaki tanrı kavramı islamın oluşturduğu tanrı kavramı.

Ben eğer bir tanrı varsa zaten iyiliğimizi isteyen bir tanrı olduğunu düşünmüyorum ve belli kusurlarının olabileceğini düşünüyorum. Kesinlikle sadist bir varlık.
 

LAglace

Kilopat
Katılım
27 Ocak 2016
Mesajlar
1.808
Çözümler
7
Tanrının olmadığını düşünüyorum ama olduğunu varsayarsak. Bence ilk önce "Neden kötülüğün meydana gelmesine izin vermesin?" sorusuna yanıt vermeliyiz.

Neden tanrıyı çok iyi bir varlık olduğunu, iyiliğimizi istediğini ve kusursuz bir varlık düşünüyorsunuz ki? Çünkü aklınızdaki tanrı kavramı islamın oluşturduğu tanrı kavramı.

Ben eğer bir tanrı varsa zaten iyiliğimizi isteyen bir tanrı olduğunu düşünmüyorum ve belli kusurlarının olabileceğini düşünüyorum. Kesinlikle sadist bir varlık.

Tam olarak böyle düşünüyorum ben de. İslam'daki Tanrı da gerçek olsa bile gönderdiği kitaptaki anlattığı gibi olmayabilir, yalancı ve sadist olabilir. Neden olmasın?
 

Awhlind

Kilopat
Katılım
30 Ağustos 2015
Mesajlar
643
Makaleler
3
Çözümler
1
Yer
Asgard
Tam olarak böyle düşünüyorum ben de. İslam'daki Tanrı da gerçek olsa bile gönderdiği kitaptaki anlattığı gibi olmayabilir, yalancı ve sadist olabilir. Neden olmasın?
Tam olarak ben de bunu düşünüyorum. Sonuçta bir anne çocuğuna kendini kötü göstermek istemez. Çocuğun gözünde annesi çok iyidir ama aslında anne çok kötü biri olabilir.
 

nickimyokbenim

Hectopat
Katılım
18 Haziran 2016
Mesajlar
353
Makaleler
1
Çözümler
1
Melekler iyilik yapmıyor. Olumsuz bir eylem yapma potansiyeli olmayan iradesiz bir varlığın yaptıkları olumlu olarak değerlendirilemez. Sadece emrolunduğu işi yapar. Yapmaması imkansızdır.
Meselede bu zaten, iyilik-kötülük kavramı da iradeden geliyor. Külli irade, cüzi irade. Allah külli iradesi ile akla gelebilecek her şeyi yapma, hükmetme, yaratma vasfına sahiptir. İnsan ise belli şeylerde irade sahibidir. Daha önce dediğim gibi, kötülüğü yaratma kudreti ile kötülüğü yapma kavramı birbirine karıştırılıyor. Allah dünya hayatı dairesinde, burası sınav mekanı olduğu için, kötülük dileyene o fiili yaratır. İyilik arzu edene de iyilik yaratır.
Şayet dünyada isteyen için iyilik-kötülük fiilerini yaratmasa, iyi ile kötü nasıl ayırt edilir? Ve buraya sınav alemi demenin ne anlamı olurdu?
 
Son düzenleyen: Moderatör:

Yeni konular

Yukarı