"Tanrı neden kötülüğün meydana gelmesine izin veriyor?" sorusuna felsefi bir yanıt

The_Türk

Hectopat
Katılım
3 Şubat 2020
Mesajlar
287
Çözümler
1
Yer
Türkiye
Tanrı mutlak iyi ise neden dünyada kötülüğün olmasına izin verir?

Bu soruya iki farklı yaklaşımla cevap verilebilir. Öncelikle bu soruyu sorun birisinin tam olarak neyi kastettiğini anlamak gerekir. Örneğin insanların işlediği kötülük kavramı. Eğer kastedilen buysa elbette tanrı bu tarz kötülüğün gerçekleşmesine izin veriyor. Çünkü bize özgür seçim hakkı tanımış oluyor. İyiyi ya da kötüyü seçebilme imkanı sunup dünyaya ve birbirimize karşı sorumluluk yüklüyor ve eğer sorumluluk sahibi olacaksak iyiyi ve kötüyü seçebilme yetimiz de olmak zorundadır.

İkinci yaklaşım ise zaman zaman meydana gelen doğal afetler. Tabii ki tanrı doğal afetlere de izin veriyor. Depremler, tsunamiler, salgın hastalıklar... Bu şekilde bu tür felaketler karşısında sabırla karşılık verip veremeyeceğimizi ölçer ve bu felakete maruz kalanlara yardım edip etmeyeceğimi sınar. Böylece sorumluluk duygusu kazanarak kendi karakterimizi oluştururuz.
 
Kötülük olmasa Cennet kavramı, kötülükten geçilmese Cehennem kavramı boşa çıkıyor olabilir.

Bunun dışında tahmin olarak, yaratıcı; direkt olarak birinci elden müdahalede bulunmuyor olabilir. Belki o doğal afet sonrası farklı yaşam koşulları oluşacak orada... Bu da geleceği bilmeye giriyor.
 
Son düzenleyen: Moderatör:
Tanri varsa tek mantikli aciklama var: Bize kotu gibi gorunen sey aslinda iyi fakat biz bunu anlayabilecek kapasitede degiliz. ( Buna da karsit arguman uretirim aslinda ama simdilik dursun)

Diger her durumda Tanri hem mutlak iyi hem de kotuluge goz yumuyor olamaz, celisir. Eger bizi sallamiyorsa, o halde yine mutlak iyi olamaz.

Eger sinav yapiyorsa o halde her seyi olmadan biliyor olamaz. Eger her seyi biliyorsa, ozgur irade olamaz.

Bence tum bunlarin cok daha basit bir aciklamasi var, tanri ya yok ya da umrunda degiliz ve mutlak iyi falan degil.
 
Tanrı mutlak iyi ise neden dünyada kötülüğün olmasına izin verir?

Bu soruya iki farklı yaklaşımla cevap verilebilir. Öncelikle bu soruyu sorun birisinin tam olarak neyi kastettiğini anlamak gerekir. Örneğin insanların işlediği kötülük kavramı. Eğer kastedilen buysa elbette tanrı bu tarz kötülüğün gerçekleşmesine izin veriyor. Çünkü bize özgür seçim hakkı tanımış oluyor. İyiyi ya da kötüyü seçebilme imkanı sunup dünyaya ve birbirimize karşı sorumluluk yüklüyor ve eğer sorumluluk sahibi olacaksak iyiyi ve kötüyü seçebilme yetimiz de olmak zorundadır.

İkinci yaklaşım ise zaman zaman meydana gelen doğal afetler. Tabii ki tanrı doğal afetlere de izin veriyor. Depremler, tsunamiler, salgın hastalıklar... Bu şekilde bu tür felaketler karşısında sabırla karşılık verip veremeyeceğimizi ölçer ve bu felakete maruz kalanlara yardım edip etmeyeceğimi sınar. Böylece sorumluluk duygusu kazanarak kendi karakterimizi oluştururuz.
Bence bir Tanrı'nın yeryüzündeki birer suretiysek iyilik ve kötülük ondan gelir.
 
Tanrı her insana özgür bir irade ile birlikte seçim hakkı ve kendi hayatını yönlendirme hakkı tanımıştır.
Bunu şöyle düşünebilirsiniz yunanlılarda bulunan çoklu tanrı olayına bir bakalım. Bir sürü tanrı var bildiğimiz gibi ve bu tanrılar dünyevi olaylara karışıp insanlar içerisinde varlığını gizleyebiliyor.
Zeus ve hera bir nedenlerden dolayı çatışma içerisindedir ve bu çatışmalar dünyevi hayata bir etki bırakmaktadır. Bu bir Kaos'a sebep olmaktadır.
Asıl soruya gelecek olursak, tanrı çok büyük bir olay olmadığı sürece dünyevi olaylara, insanların hayatlarına karışmaz çünkü bize hayatımızı seçimler ile şekillendirebileceğimiz bir irade tanımıştır.
Kötülük ise iblis diye bildiğimiz düşmüş melek ve ona hizmet edenler tarafından insanları kötü yola teşvik etmedir.

Burada insanların kötülük yapması şuna bağlanıyor. Eğer eğilimliyse ve şeytan tarafından tamamen ele geçirildiyse zihniyeti buradan dönüş çok zordur ve bu bir virüs gibi yayılıyor. Burada kötülüğü seçip seçmememiz, iman edip etmememiz bize bağlıdır.
Yani dünyevi hayat tamamen bizim kontrolümüzde gerçekleşen olaylardan oluşmaktadır.
 
Doğal afetlerden çok daha büyük insani felaketler yaşanıyor, yaşatılıyor insanlara (ne olduğunu iyi biliyorsunuz) Tanrı "mutlak iyiyim" "mükemmelim" "benden daha büyüğü yok" "merhametliyim" deyip de bu kötülüklere göz yumuyor olması söylediği özelliklerinin hepsiyle çelişmesini sağlar.
 
Tanrı mutlak iyi ise neden dünyada kötülüğün olmasına izin verir?

Bu soruya iki farklı yaklaşımla cevap verilebilir. Öncelikle bu soruyu sorun birisinin tam olarak neyi kastettiğini anlamak gerekir. Örneğin insanların işlediği kötülük kavramı. Eğer kastedilen buysa elbette tanrı bu tarz kötülüğün gerçekleşmesine izin veriyor. Çünkü bize özgür seçim hakkı tanımış oluyor. İyiyi ya da kötüyü seçebilme imkanı sunup dünyaya ve birbirimize karşı sorumluluk yüklüyor ve eğer sorumluluk sahibi olacaksak iyiyi ve kötüyü seçebilme yetimiz de olmak zorundadır.

İkinci yaklaşım ise zaman zaman meydana gelen doğal afetler. Tabii ki tanrı doğal afetlere de izin veriyor. Depremler, tsunamiler, salgın hastalıklar... Bu şekilde bu tür felaketler karşısında sabırla karşılık verip veremeyeceğimizi ölçer ve bu felakete maruz kalanlara yardım edip etmeyeceğimi sınar. Böylece sorumluluk duygusu kazanarak kendi karakterimizi oluştururuz.
Çünkü tanrı yok. Kısa ve öz cevap.
 
Tanrı mutlak iyi ise neden dünyada kötülüğün olmasına izin verir?

Bu soruya iki farklı yaklaşımla cevap verilebilir. Öncelikle bu soruyu sorun birisinin tam olarak neyi kastettiğini anlamak gerekir. Örneğin insanların işlediği kötülük kavramı. Eğer kastedilen buysa elbette tanrı bu tarz kötülüğün gerçekleşmesine izin veriyor. Çünkü bize özgür seçim hakkı tanımış oluyor. İyiyi ya da kötüyü seçebilme imkanı sunup dünyaya ve birbirimize karşı sorumluluk yüklüyor ve eğer sorumluluk sahibi olacaksak iyiyi ve kötüyü seçebilme yetimiz de olmak zorundadır.

İkinci yaklaşım ise zaman zaman meydana gelen doğal afetler. Tabii ki tanrı doğal afetlere de izin veriyor. Depremler, tsunamiler, salgın hastalıklar... Bu şekilde bu tür felaketler karşısında sabırla karşılık verip veremeyeceğimizi ölçer ve bu felakete maruz kalanlara yardım edip etmeyeceğimi sınar. Böylece sorumluluk duygusu kazanarak kendi karakterimizi oluştururuz.
Peki bütün insanlara farklı davranmasının nedeni nedir? Yani neden bir insanı çok zorluklarla sınarken birini kolaylıkla sınıyor? Zorluklarla sınanan insanın tanrıya isyan etmesi daha meyilli olmaz mı?
 

Geri
Yukarı