Bir oyun ?/10 üzerinden nasıl incelenebilir?

ysw7f

Femtopat
Katılım
3 Nisan 2023
Mesajlar
17
Daha fazla  
Cinsiyet
Erkek
Değerlendirirken nelere dikkat etmeliyim ve bu dikkat ettiklerimi kaç puan şekilde değerlendireceğim?
 
Stardew Valley baz alalım. Oyunun bende bıraktığı hisler çok iyi, oyun orijinal ve chill, atmosfer çok iyi, hikayesi çok iyi, grafikler çok tatlı. Ancak bir süreden sonra (bende oyunda bir sene geride kaldığında oldu), oyunda pek çok şey tekrar etmeye başladı ki bu keşif hissimi ve sürükleyiciliğini azalttı. Pek çok şeye çok iyi dediğim için ve kötü dediğim olayın en az 30 saatten sonra yaşandığı için mesela 90 veriyorum. Benim genel tecrübeme göre üst düzey bir oyundu.

Yaşadığınız şey oyunun tekrar etmesidir nasıl bir oyun bilmiyorum ama oyunun hikayesi diyelim 39 saat sürüyor oyun 20. saaten sonra tekrar ediyorsa bu oyunun puanının düşmesi demektir ama Stardew Valley glb sonsuza kadar giden bir oyunmuş o yüzden bu olay Stardew Valley için geçerli değil.
 
Yaşadığınız şey oyunun tekrar etmesidir nasıl bir oyun bilmiyorum ama oyunun hikayesi diyelim 39 saat sürüyor oyun 20. saaten sonra tekrar ediyorsa bu oyunun puanının düşmesi demektir ama Stardew Valley glb sonsuza kadar giden bir oyunmuş o yüzden bu olay Stardew Valley için geçerli değil.
Hikayesi 40 45 saat sürüyor olması lazım. Ancak bu ana hikayeyi yaparken, yanında yaptığımız ek işler (Çiftçilik mesela. 1 seneden sonra mahsuller tekrardan aynı oluyor, insanlarla ilişkileri yüksek tutmak adına aynı hediyeleri vermeye başlıyorsunuz, tuttuğunuz balık türü sayısı belli) tekrara düşüyor. Bu bir Ubisoft oyunu gibi göze batacak bir şey değil, veya gerekli bir şey de değil ancak böyle bir durum var. Simülasyon oyunları da hep buradan eksi puan yer zaten.
 
Stardew Valleye müthiş bir heyecanla başladım, bir yere kadar harika akıcı ama bir yerden sonra tıkanıyor. Şu anda girdiğimde bir gün bile bitmeden kapatasım geliyor. Bu yüzden bence en önemli kriter sürdürülebilirlik.
 
Çok sıkıntı meseleler bunlar, her şeyden önce her oyunu aynı şekilde eleştiremezsin. Lineer ilerlenen bir aksiyon & macera oyunundan beklentilerin farklı, açık dünya RPG oyunundan beklentilerin çok farklı olacaktır çünkü.

Bir oyundaki en önemli şey oynanıştır, çünkü adı üstünde oyun. Bugün doğru düzgün oynanış bile barındırmayan yapımlara yürüme simülasyonu diyoruz ve genelde onlardan "oyun" yerine bir "deneyim" olarak bahsediyoruz. Bu nedenle en önemli şey oynanıştır. Kişiden kişiye değişmek üzere hikaye ve senaryo da oldukça önemlidir, kişiden kişiye değişir diyorum çünkü benim için oynanış çok iyi olduğu sürece hikayenin iyi olmayışı kabul edilebilir.
  • Bölüm ve görev dizaynı, oyun içerisinde yapılan görevler birbirini çok fazla tekrar etmemeli, oyun; karşısındaki oyuncuya yeteri kadar çeşitli görevler sunabilmeli. Oyunda gezilen bölümler birbirinin aynısı koridorlardan oluşmamalı.
  • Ses dizaynı, benim için grafikten çok daha önemlidir ses dizaynı, oyunda sesler iyi hissettirmeli ve gerçeğe yakın olmalı. Örneğin daha dün oynadığım Resident Evil 4'de bir bölümde sesler o kadar iyi verilmişti ki bölümün içerisinde korkulacak hiçbir şey olmamasına rağmen beni germeyi başarmıştı.
  • Müzikler, oyunlarda müzikler çok önemlidir, öyle ki benim en çok sevdiğim müzikler listemde epey fazla oyun müziği var. Müzik bir atmosferi güçlendirmenin en iyi yöntemlerinden biridir.
  • Hikayeye yön verebilme (sadece RPG), her ne kadar günümüz RPG oyun geliştiricileri karakter yaratmayı ve 2 dandik seçenek koymayı RPG oyunu yapmak sansa da rol yapma oyunu dediğimiz kavram bundan çok daha ötesidir, bana göre; bir oyunda oyundaki mevcut objektifini veya oyunun hikayesini senin yaptığın seçimlerle etkileyemiyorsan eğer bu oyun yeterince iyi bir RPG değil demektir. Rol yapmanın olayı budur çünkü, kendi seçimlerin, kendi dünyan mottosuna uymalıdır RPG oyunu.
  • Ana ve yan karakterler, ana ve yan karakterler hafızanıza kazınacak, aklınızdan çıkmayacak türde yaratılmış olmalılar. Benim The Witcher 3: Wild Hunt'ı sevmemin en önemli sebeplerinden biridir bu, karakter diyalogları çok iyi yazılmış ve aktarılmıştı bu oyunda çünkü.
  • Vuruş hissiyatı (spesifik türler: RPG veya Aksiyon & Macera), oyunda yaptığınız saldırılara karşı düşmanların verdiği tepki çok önemlidir, özellikle saldırmak oyunda yaptığınız temel eylem ise çok daha önemlidir. Düşman vurduğunuz saldırılara tepki vermeli, gerekirse düşman modelinde yaralar açılmalı, silah kullanılıyorsa silahtan duman çıkmalı veya silahtan çıkan merminin bir yere çarpması durumunda oluşacak impact efektleri olmalıdır.
    • Yakın dövüş için iyi vuruş hissi örneği: Dying Light 2 - Düşmanlara vurduğunuzda çıkan kan efektleri, düşmanların uzuvlarının parçalanması gibi etmenlerden dolayı Dying Light 2'nin vuruş hissi iyidir, oyunda saldırmak iyi hissettirir.
    • Uzak dövüş için iyi vuruş hissi örneği: Red Dead Redemption 2 - Oyunda attığınız mermilerin etkilerini çok iyi görürsünüz, mermi oyunda karşıdakilerin can barını düşüren bir kod parçasından ziyade oyun içinde bulunan fiziksel bir obje gibidir bu oyunda. Öyle ki direkt olarak düşmana değmese bile, düşmanın şapkasının yanından mermi geçtiği için merminin etkisiyle rakiplerin şapkası düşer bu oyunda. Bu bile vuruş hissini güçlendiren bir etmendir. Pompalı gibi nispeten daha güçlü silahlara uzuv da parçalayabiliyorsunuz.
  • Grafikler (?) ve Sanat Dizaynı, Grafikler bana göre oyunda önemli etmenler değiller, grafiği çok üst düzey olup da hiç eğlenceli olmayan tonla oyun deneyim ettim çünkü (bknz: Horizon Zero Dawn veya Days Gone) ancak sanat dizaynı kesinlikle deneyimi etkileyen etmenlerden biri. İyi bir stille geliştirilmiş bölümlerde keşif yapmak dümdüz koridorlarda keşif yapmaktan çok daha keyifli gelir çünkü bana.
Yeterince uzun oldu diye burada bırakmak istedim, ben eleştirirken bunları da göz önünde bulundurarak eleştiriyorum genelde.
 

Yeni konular

Geri
Yukarı