NVIDIA, Ada Lovelace mimarisiyle birlikte yeni nesil GeForce RTX 4000 ekran kartlarını görücüye çıkarmıştı. Amiral gemisi model GeForce RTX 4090‘a zaten tüm detaylarıyla bakmıştık. Şimdi ağabeyinin arkasından gelen GeForce RTX 4080 ellerimizde.
Her iki kart da aynı mimariye dayanırken sunulan temel özellikler aynı. AV1 kodek desteği, yeni nesil Tensor/RT çekirdekleri ve DLSS 3 desteği gibi mimari bazlı özellikler aynı kalıyor. Ancak teknik özelliklerde bir takım değişiklikler var.
NVIDIA’nın duyurusunda GeForce RTX 4080 16 GB ve GeForce RTX 4080 12 GB olmak üzere iki ayrı model tanıtıldı. Aslında her iki kartın da Kasım ayında perakende satışa açılması bekleniyordu. Ancak NVIDIA, ani bir manevra yaparak düşük özelliklere sahip olan RTX 4080 12 GB modelinden vazgeçti. Bu kart yüksek ihtimalle GeForce RTX 4070 Ti adıyla tekrar piyasaya sürülecek. Biz şimdi RTX 4080’e odaklanalım.
NVIDIA GeForce RTX 4080 Özellikleri
RTX 4090 ile birlikte en büyük GPU’su olan AD102’yi kullanan NVIDIA, bir alt segment için AD103 GPU’yu tasarlamış. Bu GPU aslında 80 SM’ye kadar destek sunuyor, ancak RTX 4080 modelinde toplam 76 SM aktifleştirilmiş. 76 SM ile birlikte ortaya 9728 CUDA çekirdeği, 304 Tensor çekirdeği ve 76 RT çekirdeği çıkıyor.
2210 MHz’lik temel frekansa sahip olan GPU, 2510 MHz hızla neredeyse RTX 4090 ile eşit frekans hızı sunuyor. Özel soğutmaya sahip tasarımlar ise RTX 4090 ile benzer şekilde 3.0 GHz’e yakın hızlara erişecek.
GeForce RTX 4080, 256 bit veri yolu arabiriminde 22.5 Gbps hız sunan 16 GB GDDR6X belleklerden faydalanıyor. 11200 MHz saat hızına ulaşabilen bu bellekler, toplamda 760 GB/sn’lik bant genişliğini ortaya çıkarıyor.
Önceki nesil mimariye dayanan GeForce RTX 3080 Ti modeli 350W TGP (Toplam Grafik Gücü) ile derecelendiriliyordu. Ampere mimarisiyle gelen RTX 4080 ise daha yüksek performansına karşılık 320W TGP ile daha düşük güç tüketecek.
Ekran Kartı | RTX 4090 | RTX 4080 | RTX 4070 Ti | RTX 3090 Ti |
---|---|---|---|---|
Mimari | AD102 | AD103 | AD104 | GA102 |
Üretim Teknolojisi | TSMC 4N | TSMC 4N | TSMC 4N | Samsung 8N |
Transistör | 76.3 milyar | 45.9 milyar | 35.8 milyar | 28.3 milyar |
GPU Boyutu | 608.4 mm^2 | 378.6 mm^2 | 294.5 mm^2 | 628.4 mm^2 |
Çoklu Akış İşlemcisi (SM) | 128 | 76 | 60 | 84 |
GPU Çekirdeği (Shader) | 16384 | 9728 | 7680 | 10752 |
Tensor Çekirdeği | 512 | 304 | 240 | 336 |
Ray Tracing Çekirdeği | 128 | 76 | 60 | 84 |
Boost Saati | 2520 MHz | 2505 MHz | 2610 MHz | 1860 MHz |
Bellek Hızı | 21 Gbps | 22.4 Gbps | 21 Gbps | 21 Gbps |
Bellek Kapasitesi | 24 GB | 16 GB | 12 GB | 24 GB |
Bellek Veri Yolu | 384-bit | 256-bit | 192-bit | 384-bit |
L2 Önbellek | 72 MB | 64 MB | 48 MB | 6 MB |
ROP | 176 | 112 | 80 | 112 |
TMU | 512 | 304 | 240 | 336 |
TFLOPS FP32 (Boost) | 82.6 | 48.7 | 40.1 | 40.0 |
TFLOPS FP16 (FP8) | 661 (1321) | 390 (780) | 321 (641) | 320 (-) |
Bant Genişliği | 1008 GB/sn | 717 GB/sn | 504 GB/sn | 1008 GB/sn |
TGP | 450W | 320W | 285W | 450W |
Başlangıç Fiyatı | 1,599$ | 1,199$ | ? | 1,999$ |
RTX 4080 DLSS 3 Performansı Nasıl?
DLSS 3, performansı büyük ölçüde artırırken yapay zeka destekli grafiklerde devrim niteliğinde atılımlar sunuyor. Kötü haberi baştan verelim, yeni nesil DLSS sürümü yalnızca RTX 4000 serisi ekran kartlarında desteklenecek. Eski nesil RTX 3000 serisi ise DLSS 2 ile yoluna devam edecek. NVIDIA, DLSS 3 ile DLSS 1 arasında 16 katlık performans artışı meydana geldiğini söylüyor.
Şirket ayrıca RTX 4080’in DLSS 3 ile sunduğu performansı gösteren bazı veriler sağladı. NVIDIA’ya göre performans kazançları RTX 3080 Ti ile kıyaslandığında oyununa göre %160’a kadar çıkıyor.
RTX 4080 vs RTX 3080 Ti | RT Modu | RTX 3080 Ti DLSS 2 |
RTX 4080 DLSS 3 |
Performans Farkı |
Microsoft Flight Simulator | Aktif değil | 52.1 | 135.1 | 2.6 kat |
Cyberpunk 2077 | Aktif | 57 | 111 | 1.9 kat |
F1 22 | Aktif | 98.4 | 183 | 1.8 kat |
A Plague Tale: Requiem | Aktif değil | 75.2 | 137.3 | 1.8 kat |
3DMark DLSS Testi | Aktif | 74 | 131.5 | 1.7 kat |
Tower of Fantasy | Aktif | 86.1 | 141.9 | 1.6 kat |
Super People | Aktif değil | 129.7 | 171.8 | 1.3 kat |
Destroy All Humans! 2 – Reprobed | Aktif değil | 137.8 | 180.5 | 1.3 kat |
RTX 4090 ile yaptığımız erken tarihli DLSS 3 testlerine aşağıdaki videomuzdan ulaşabilirsiniz. Ada Lovelace mimarisi ve DLSS 3 teknolojisi RTX 4080’de aynı şekilde kullanılmaya devam ediyor. Yeni sürücüler, oyun güncellemeleri ve gelişmiş DLSS 3 desteği ile çok daha iyisini görebiliriz.
RTX 4080 Ne Kadar Güç Tüketiyor?
NVIDIA, daha yüksek FPS değerlerinin yanı sıra yeni kartının daha düşük güç tükettiğini iddia ediyor. Önerilen güç kaynağı ise aynı şekilde 750W. İşte farklı kullanım senaryoları için sağlanan veriler:
RTX 3080 | RTX 3090 | RTX 3090 Ti | RTX 4080 | |
Boşta | 12W | 13W | 16W | 13W |
Video Oynatırken | 27W | 33W | 26W | 21W |
Oyunlarda (Ortalama) | 320W | 345W | 397W | 250W |
TGP | 320W | 350W | 450W | 320W |
Ada Lovelace Mimarisi Neler Sunuyor?
Yeşil ekibin mühendisleri, 5nm (N5) üretim teknolojisinin optimize edilmiş bir versiyonu olan TSMC 4nm (N4) üretim teknolojisinden faydalandı. Şirket böylelikle GPU’larına 76 milyar transistör ve 18.000’den fazla gölgelendirici dahil etmeyi başardı. RTX 4000 serisi GPU’ların hiçbirinde NVLink bulunmuyor. Kartlar ayrıca aynı şekilde PCIe Gen4 x16 arabirimini kullanmaya devam edecek.
Hatırlarsanız Ampere mimarisiyle birlikte birlikte Tensor ve Ray Tracing çekirdekleri güncellenmişti. NVIDIA şimdi Ada Lovelace mimarisiyle birlikte dördüncü nesil Tensor çekirdeklerine ve üçüncü nesil RT çekirdeklerine geçiş yapıyor. İddialara bakılırsa iki kata kadar daha yüksek yapay zeka performansı ve iki kata kadar performanslı Işın İzleme performansı sunulacak.
RT ve Tensor Çekirdekleri
Ada’nın yeni dördüncü nesil Tensor çekirdekleri, ilk olarak Hopper H100 veri merkezi GPU’su ile tanıtılan FP8 Transformer Engine’i kullanarak verimi 5 kata kadar artırıyor ve 1,4 Tensor-petaFLOPS’a çıkarıyor. Öte taraftan, RT çekirdekleri yeni Opacity Micromap (OMM) Motoru ve yeni Displaced Micro-Mesh (DMM) Motoru ile birlikte geliyor. OMM Motoru, yapraklar, parçacıklar ve çitler için sıklıkla kullanılan dokuların çok daha iyi işlenmesini sağlıyor. DMM Motoru ise 20 kata kadar daha az BVH depolama alanı ile 10 kata kadar daha hızlı Bounding Volume Hierarchy (BVH) oluşturma süresi sunarak geometrik olarak karmaşık sahnelerin gerçek zamanlı ışın takibini mümkün hale getiriyor.
Shader Execution Reordering
Gelişmiş ışın izleme, bir sahne boyunca çok sayıda farklı nesneye çarpan, çok sayıda ışının hesaplamasını gerektiriyor. Böylelikle çekirdekler için farklı iş yükleri doğmuş oluyor. Shader Execution Reordering (SER) teknolojisi, önceden verimsiz olan bu iş yüklerini dinamik olarak yeniden düzenleyerek çok daha verimli hale getirecek. SER, ışın izleme işlemleri için gölgelendirici performansını 3 kata kadar ve oyun içi kare hızlarını %25’e kadar artırabiliyor.
AV1 Kodek Desteği
Ada mimarisi üzerine inşa edilen ekran kartları, AV1 kodlama desteği sunan sekizinci nesil NVIDIA Encoder’a (NVENC) sahip olacak. Böylelikle yayıncılar ve video işiyle uğraşanlar için yeni olanaklar sağlanacak. AV1 kodek, H.264’ten %40 daha verimli. Ayrıca 1080p’de yayın yapan kullanıcıların aynı bit hızı ve kalitede çalışırken yayın çözünürlüklerini 1440p’ye yükseltmelerine imkan verecek.
Mimarinin Getirileri
Genel olarak, Ampere ve Ada Lovelace mimarisini kıyaslayacak olursak aşağıdaki sonuçlar karşımıza çıkıyor.
- 2 kat daha fazla GPC (Grafik İşleme Kümeleri).
- %50 daha fazla çekirdek.
- %50 daha fazla L1 önbellek.
- 16 kat daha fazla L2 önbellek.
- ROP sayısı iki katına çıktı.
- 4. Nesil Tensor ve 3. Nesil RT Çekirdekleri.
RTX 4080 Test Sistemi
- CPU: Ryzen 9 7950X
- RAM: G.SKILL TRIDENT Z 6000 MHz
- GPU: RTX 3080 FE / RTX 4080 FE
- Anakart: ASUS ROG Crosshair X670E Hero
- PSU: ROG THOR PLATINUM V2
- SSD: SAMSUNG 960 PRO
- CPU COOLER: MSI MEG CoreLiquid S360
RTX 4080 Oyun Performansı
RTX 4080 oyun performansını 4K çözünürlükte RTX 3080 ile karşılaştırdık. AMD tarafındaki rakibi RX 7900 XT ve 7900 XTX henüz elimize ulaşmadı. İlerleyen zamanlarda testlere bu kartları da dahil edeceğiz.
Grafik Ayarı | RTX 3080 | RTX 4080 | |
Red Dead Redemption 2 | 2160p Ultra | Min. 43
Ort. 66 Max. 150 |
Min. 20
Ort. 92 Maks 157 |
Cyberpunk 2077 | 2160p Ray Tracing Ultra DLSS Auto | Min. 33
Ort.49 Max. 62 |
Min. 50
Ort. 78 Maks 109 |
Forza Horizon 5 | 2160p Ekstrem | Min. 69
Ort. 76 Max. 89 |
Min. 105
Ort. 112 Maks 134 |
World Of Tanks | 2160p Ultra
RT Ultra |
Min. 57
Ort. 90 Max.260 %1 53 %0.1 45 |
Min. 89
Ort. 132 Max.405 %1 74 %0.1 57 |
Mount & Blade
Bannerlord |
2160p Very High | Min. 53
Ort. 97 Max. 127 %1 73 |
Min. 56
Ort. 143 Maks. 188 %1 107 |
Call Of Duty Modern
Warfare 2 |
2160p Ekstrem | Min. 28
Ort. 60 Max. 120 %1 10 %0.1 2 |
Min. 47
Ort. 94 Max. 121 %1 21 %0.1 6 |
God Of War | 2160p Ultra | Min. 48
Ort. 64 Max. 85 %1 49 %0.1 36 |
Min. 72
Ort. 100 Maks. 128 %1 71 %0.1 51 |
Spider-Man Remastered
|
2160p Very High | Min. 62
Ort. 92 Maks. 125 %1 63 %0.1 42 |
Min. 74
Ort. 116 Maks. 227 %1 76 %0.1 41 |
Far Cry 6 | 2160p Ultra | Min. 63
Ort. 75 Max. 82 |
Min. 78
Ort. 86 Maks. 99 |
F1 2022 | 2160p Very High RT On | Min. 34
Ort. 40 Maks. 51 %1 30 %0.1 24 |
Min. 46
Ort. 53 Maks. 65 %1 38 %0.1 7 |
RTX 4080 vs RTX 3080 Güç Tüketimi
RTX 4080 TSMC’nin 4N isimli, 5nm üretim teknolojisini kullanıyor. Kart bu bağlamda daha düşük güç tüketimi ile daha yüksek performans sunabiliyor. Tabii ki bu kazanım sadece yenilenen üretim teknolojisi ile gelmiyor. Burada Ada Lovelace mimarisinin getirdiği iyileştirmeler de büyük rol oynuyor. Sonuç olarak NVIDIA performansı artırmakla kalmıyor, güç tüketimini de düşürmeyi başarıyor.
Oyun | Grafik Ayarı | RTX 3080 | RTX 4080 | RTX 3080 WATT | RTX 4080 WATT |
World Of Tanks | 2160p Ultra
RT Ultra |
Min. 57
Ort. 90 Max.260 %1 53 %0.1 45 |
Min. 89
Ort. 132 Max.405 %1 74 %0.1 57 |
~311 | ~285 |
Call Of Duty Modern
Warfare 2 |
2160p Ekstrem | Min. 28
Ort. 60 Max. 120 %1 10 %0.1 2 |
Min. 47
Ort. 94 Max. 121 %1 21 %0.1 6 |
~314 | ~280 |
God Of War | 2160p Ultra | Min. 48
Ort. 64 Max. 85 %1 49 %0.1 36 |
Min. 72
Ort. 100 Maks. 128 %1 71 %0.1 51 |
~315 | ~300 |
Spider-Man Remastered
|
2160p Very High | Min. 62
Ort. 92 Maks. 125 %1 63 %0.1 42 |
Min. 74
Ort. 116 Maks. 227 %1 76 %0.1 41 |
~310 | ~275 |
RTX 4080 vs. RTX 4090 DLSS 3 Performans Farkı
Merak edilen bir konu da RTX 4080 ile RTX 4090 arasında ne kadarlık bir DLSS 3 performans farkı olduğu. Sürprizi bozmak gerekirse fark sadece 10 FPS. Burada DLSS 3 destekli oyun sayısının arttığını da belirtelim.
Oyun | Çözünürlük | RT Modu | 4080 DLSS | 4090 DLSS |
Microsoft Flight Simulator | 2160p Ultra | Yok | Min. 78
Ort. 135 Maks. 142 %1 70 %0.1 44 |
Min. 106
Ort. 145 Maks. 156 %1 52 %0.1 7 |
A Plague Tale: Requiem | 2160p Ultra | Yok | Min. 117
Ort. 129 Maks. 140 %1 109 %0.1 75 |
Min. 122
Ort. 138 Maks. 159 %1 73 %0.1 61 |
Sonuç
NVIDIA, ekran kartı konusunda açık ara liderliğini korumaya devam ediyor. Üstelik bu liderlik salt kas gücü değil. NVIDIA burada bir trend belirleyici. Firma DLSS 3’ü duyurduktan hemen sonra AMD de RDNA 3 lansmanında bezner bir teknoloji olan FSR 3’ü duyurdu.
Yine bu testler bize güç tüketimi konusunun hiç de lansman öncesi abartıldığı kadar olmadığını, aksine daha da iyi olduğunu göstermekte. Kart RTX 3080’den bile daha az güç tüketiyor.
Bu kartın editörün seçimi ödülü alamamasının tek sebebi var: NVIDIA’nın özel bağlantı noktası. NVIDIA, Intel ve AMD’nin artık burada deli saçması çözümleri bir kenara bırakıp daha mantıklı bir çözüm ortaya koymaları gerekiyor. Apple’ın Mac Pro’sunda kullanıcılar kablolarla uğraşmaz ike PC dünyasında kasanın içini açtığımızda bir örümcek ağı bizi karşılıyor. 2022 yılında kullanıcıları PC toplamaktan alıkoyan bu durumun son bulması gerekiyor! Aksi takdirde bu tür dört kabloyu tek kabloya infirgeyen Frankenstein çözümlerin sonu ancak hüsran oluyor! RTX 4000 serisi muhteşem bir çıkış yapabilirdi fakat lansman bu olayın gölgesinde kaldı biraz. Kartlar çok başarılı, artık çözülmesi gereken tek konu güç beslemesi.