Anasayfa Etkinlik CES G-SYNC Pulsar Nedir, Ne İşe Yarar?

G-SYNC Pulsar Nedir, Ne İşe Yarar?

Oyunlardan en iyi verimi elde etmek için yalnızca donanım gücü değil, yazılım teknolojilerinden de yararlanmamız gerekiyor. Üreticiler de oyunlardaki gelişime ayak uydurmak amacıyla yeni yazılım teknolojileri geliştirmeye devam ediyor. Şüphesiz bu işin öncüsü NVIDIA. Yeşil takım, güçlü grafik mimarileri ve ekran kartlarıyla ön plana çıksa da sayısız yazılım platformuna ev sahipliği yapıyor. Bunlardan sonuncusu ise CES 2024’te tanıtılan G-SYNC Pulsar teknolojisi oldu.

Biz oyuncular monitörlerde net grafikler, yüksek görüntü kalitesi, düşük tepki süreleri ve yüksek yenileme hızları peşinde koşarız. Hareket bulanıklığını ise hiç istemeyiz. Bir oyun monitöründe hareket bulanıklığının oluşmasını önlemenin yöntemi, bir pikselin başka bir değere geçiş süresini hızlandırmaktır. Yeşil takımın Pulsar teknolojisi de bu işe odaklanıyor.

CES 2024 esnasında Pulsar ile birlikte Counter-Strike 2 gösterildi. Pulsar devre dışı bırakıldığında oyuncu karakterinin üzerindeki isim etiketi pek belirgin değildi ve anlaşılmıyordu. Daha sonra Pulsar aktif halde tekrar bakıldığında isim etiketi açıkça okunabiliyordu. Benzer şekilde, ileri-geri koşarken karakterle ilgili ayrıntılar daha net hale geldi.

Hareket Bulanıklığı Nedir?

Aslında hareket bulanıklığını ortadan kaldırmak için bazı teknikler kullanımdaydı. Ultra Low Motion Blur‘u (Ultra Düşük Hareket Bulanıklığı) hatırlıyor msunuz? Burada bahsettiğimiz de aslında bu. NVIDIA, G-SYNC Pulsar ile çok yönlü bir bulanıklık giderme teknolojisi oluşturmak için birkaç şeyi bir araya getiriyor. Şirket, özellikle değişken yenileme hızı teknolojileriyle birlikte çalışan daha gelişmiş bir teknoloji sağlamak için çalışmalar yürütüldüğünü söylüyor.

Hareket bulanıklığı temelde yavaş LCD piksel geçişlerinden kaynaklanıyor. Ancak bunun dışında NVIDIA, bulanıklığın “gözlerimiz ekrandaki hareketi takip ederken retinadaki görüntünün kalıcılığından” kaynaklandığını söylüyor.

NVIDIA G-SYNC Pulsar Nedir? Nasıl Çalışıyor?

Variable Refresh Rate (VRR), Ultra Low Motion Blur ve Variable Overdrive gibi geçmiş teknolojiler, bu eksikliğin donanımsal faktörlerini iyileştirme konusunda yardımcı oluyordu. Ancak gözler ve nesne kalıcılığı yalnızca monitörün arka ışığını yakarak giderilebiliyor.

Detaya inecek olrsak, ışık sadece yakıp sönecek şekilde ayarlayamıyoruz. Değişken yanıp-sönme frekansları titremeye neden oluyor ve aynı zamanda yanıp-sönme işlemini monitör yenileme hızına (kendisi de ekran kartı çıkışına bağlı) zamanlamak zor. NVIDIA, bu sorunu G-SYNC Pulsar teknolojisiyle çözdüğünü ve değişken yenileme yumuşatması ile monitör titreşimini “sinerji” haline getirmek için “yeni bir algoritma” kullandığını söylüyor. Sonuç olarak pikseller bir renkten diğerine hareket bulanıklığını ve piksel gölgelenmesini azaltan bir hızda geçiş yapıyor. GPU devi ayrıca Pulsar’ın “titreşimin parlaklığını ve süresini akıllıca kontrol ettiği” için bazı flaş efektlerinin neden olduğu görsel rahatsızlığı iyileştirebileceğini iddia ediyor.

Kullanıcılar artık akıcı değişken yenileme veya Ultra Düşük Hareket Bulanıklığı’nın (Ultra Low Motion Blur-ULMB) gelişmiş hareket netliği arasında seçim yapmak zorunda kalmayacak. Yeni G-SYNC Pulsar teknolojisi her ikisinin de tüm avantajlarını bir arada sunarken her şey mükemmel bir uyum içinde çalışıyor.

NVIDIA ilk olarak G-SYNC teknolojisini 2013 yılında piyasaya sürdü. Ardından piksel tepki sürelerini akıllıca ayarlayarak hareket netliğini artıran Variable Overdrive çıktı. Sonrasında HDR eklentisi ile daha zengin, daha canlı renkler ve daha derin kontrast sağlandı. Ek olarak, daha geniş renk gamlarına doğru genişleme ve daha geniş yenileme hızı aralıkları gibi iyileştirmeler devam etti.

Pulsar’ın Ardında Neler Var?

Geleneksel VRR teknolojileri ekranın yenileme hızını GPU’nun kare hızıyla eşleşecek şekilde dinamik olarak ayarlayarak yırtılmaları-takılmaları ortadan kaldırabiliyor. Teknoloji şirketleri, VRR’yi geliştirmek maksadıyla ekran hareket bulanıklığını (görsel efektlerle ilgisiz) ortadan kaldırmak ve gelişmiş flaşlama teknikleriyle birleştirmeyi amaçlıyordu.

Biraz önce de belirttiğimiz gibi, ekran hareket bulanıklığı hem yavaş LCD geçişlerinden hem de gözlerimiz ekrandaki hareketi takip ederken retinadaki görüntünün kalıcılığından kaynaklanmakta. Yavaş piksel geçişleri hızlı hareket eden nesnelere ayak uyduramıyor ve leke efektine yol açıyor. Bu yavaş geçişler Değişken Aşırı Hızlandırma (Variable Overdrive) ile ortadan kaldırılabiliyor ancak gözdeki nesne kalıcılığından kaynaklanan hareket bulanıklığı yalnızca arka ışığın patlatılmasıyla giderilebiliyor.

Bunun yanında, arka ışığın sabit olmayan bir frekansta yakılması ciddi titreşimlere neden olmakta. Bu olumuzluklar, şimdiye kadar VRR ekranlarda tekniğin etkili bir şekilde kullanılmasını engelliyordu. NVIDIA mühendisleri yıllardır VRR zamanlamasının akıcılığı ile etkili gelişmiş strobing için gereken hassas zamanlamayı bir araya getirme zorluğunu aşmak için çalışıyordu.

Yeşil ekip nihayetinde çözümü değişen işleme hızlarına göre strobing desenlerini dinamik olarak ayarlayan yeni bir algoritmada buldu. NVIDIA’nın yeni G-SYNC Pulsar teknolojisi, iki önemli unsuru bir araya getirerek önemli bir atılım gerçekleştiriyor: Adaptive Overdrive ve Pulse Modulation.

Pulsar, Adaptive Overdrive ile Adaptif Overdrive ile piksellerin bir renkten diğerine geçiş hızını dinamik olarak ayarlayabiliyor. Bu bulanıklığını ve gölgelenmeyi azaltmak için kullanılan çok önemli bir teknik. Süreç, yenileme hızının GPU çıkışıyla birlikte dalgalandığı VRR teknolojisi nedeniyle karmaşık hale geliyor. Pulsar ise hem ekranın konumuna hem de yenileme hızına göre aşırı hızı modüle ederek, çeşitli hızlarda ve tüm ekran alanında netlik ve bulanıklık azaltmanın korunması sağlanıyor.

Tüm süreci başarılı bir şekilde yöneten teknoloji aynı zamanda darbe (senkronize hareketler) parlaklığını ve süresini de akıllı bir şekilde kontrol ederek görsel konforu korumanın ve titreşimi ortadan kaldırma yolunun kapılarını aralıyor.

Genellikle hareket bulanıklığını azaltmak için kullanılan flaşlama yöntemleriyle birlikte ortaya çıkan titreme sorunu oyun deneyimini baltalarken oyuncuları huzursuz eder. G-SYNC Pulsar, sürekli değişen oyun işleme hızına yanıt olarak arka ışık darbelerini uyarlamalı olarak ayarlayarak, ekranın dinamik yapısını etkili bir şekilde barındıran tutarlı ve rahat bir görüntüleme deneyimi yaratıyor.

Bu iki uyarlanabilir stratejiyi birleştiren çözüm, VRR’yi strobing arka ışık teknikleriyle geliştirmeye ilişkin tüm bilinen zorlukların üstesinden gelebiliyor. Önceki girişimler sonuç vermemiş, titremeye ve hareket netliğinin azalmasına yol açmıştı. Pulsar ise sahip olduğu algoritmalar ve NVIDIA mühendislerinin tecrübeleri sayesinde ekran yenileme döngüsü ve arka ışık darbesi arasında mükemmel senkronizasyon sağlamakta.

Yani burada çok ince bir işçilikten bahsediyoruz. Her şeyi kusursuz yapan Pulsar pürüz ve yırtılma yaratmadan, temel yenileme hızının dört katına kadar etkili hareket netliği ile sürükleyici ve akıcı bir oyun deneyimi sağlıyor. Üstelik hareketli FPS oyunlarında da kusursuz sonuç veriyor.

G-SYNC Pulsar Nasıl Sonuçlar Veriyor?

Yeni teknoloji etkinleştirildiğinde, VRR ve flaşlamayı birleştirmeye çalışan önceki monitör teknolojilerinin yeteneklerini aşarak daha akıcı sahneler ve daha keskin netlik sunulmakta. Her oyunda veya her senaryoda hissedilmese bile çeşitli oyun türlerinde belirgin avantajlar sağlandığını söyleyebiliriz.

G-SYNC Pulsar, VRR veya strobing teknolojileri için farklı monitör ayarları arasında geçiş yapma ihtiyacını ortadan kaldırarak kullanıcı deneyimini basitleştiriyor. İster rekabetçi oyunlar, ister yüksek grafiklere sahip sürükleyici oyunlar olsun, Pulsar her noktada kendini hissettirecek.

Yukarıdaki videoda 1000 FPS yüksek hızlı takip kamerasıyla alınan görüntüler yer alıyor. Counter-Strike 2, Pulsar devre dışı bırakılmış halde ve Pulsar teknolojisinin etkin olduğu 360 Hz G-SYNC monitörde kaydedildi. 1/24 hızında oynatıldığında, G-SYNC Pulsar ekranında monitör tabanlı hareket bulanıklığının azaldığını farkedebilirsiniz. Ayrıca netlik, doğruluk, hedef takibi ve hedef edinimi büyük ölçüde iyileştiriliyor. NVIDIA, tüm bunlar doğrultusunda isabet oranının arttığını söylüyor.

G-SYNC Pulsar Desteği

Unutulmaması gereken bir şey var, Pulsar’ı kullanabilmek için monitörde G-Sync çipi olması gerekiyor. Sadece G-Sync Ultimate rozetine sahip monitörlerde sunulacağını da ekleyelim. Dahası, henüz net olmamakla birlikte monitörün Pulsar’ı özellikle desteklemesi gerekecek gibi görünüyor.

ASUS ROG Swift PG27 Serisi 2024 yılının sonlarına doğru Pulsar desteği ile gelecek. En azından şimdilik destek konusunda adı geçen ilk monitör markası bu.

G-SYNC Destekli Yeni Monitörler

Pulsar’dan bağımsız olarak, uzun G-SYNC destekli monitörler listesine 24 farklı oyun monitörü daha eklendi:

Marka Model Boyut Panel Çözünürlük Yenileme Hızı
Alienware AW3225QF 32″ OLED 3840×2160 (4K) 240 Hz
ASUS ROG Swift PG27 series 27″ IPS 2560×1440 (QHD) 360 Hz
ASUS PG49WCD 49″ OLED 5140×1440 (DQHD) 144 Hz
AOC 16G3 16″ IPS 1920×1080 (FHD) 144 Hz
AOC 24G4 24″ IPS 1920×1080 (FHD) 165 Hz
AOC 27G4 27″ IPS 1920×1080 (FHD) 165 Hz
AOC PD49 49″ OLED 5120×1440 (DQHD) 240 Hz
AOC Q27G2SD 27″ IPS 2560×1440 (QHD) 180 Hz
Dough ES07E2D 27″ OLED 2560×1440 (QHD) 240 Hz
IO Data GCU271HXA 27″ IPS 3840×2160 (4K) 160 Hz
LG 2024 4K M4 / G4 97″ OLED 3840×2160 (4K) 120 Hz
LG 2024 4K M4 / G4 83, 77, 65, 55″ OLED 3840×2160 (4K) 144 Hz
LG 2024 4K C4 series 83, 77, 65, 55, 48, 42″ OLED 3840×2160 (4K) 144 Hz
LG 2024 4K CS series 65, 55″ OLED 3840×2160 (4K) 120 Hz
LG 2024 4K B4 series 77, 65, 55, 48″ OLED 3840×2160 (4K) 120 Hz
LG 24G560F 24″ IPS 1920×1080 (FHD) 180 Hz
LG 27G560F 27″ IPS 1920×1080 (FHD) 180 Hz
LG 27GR75QB 27″ IPS 2560×1440 (QHD) 144 Hz
LG 32GP75A 32″ IPS 2560×1440 (QHD) 165 Hz
Philips 25M2N3200 25″ IPS 1920×1080 (FHD) 180 Hz
Philips 27M1N5500P 27″ IPS 2560×1440 (QHD) 240 Hz
Philips 49M2C8900 49″ OLED 5120×1440 (DQHD) 240 Hz
Thermaltake 27FTQB 27″ IPS 2560×1440 (QHD) 165 Hz
ViewSonic XG272-2K-OLED 27″ OLED 2560×1440 (QHD) 240 Hz