Sekülerizm sanıldığının aksine ateizm veya dinsizlik demek değildir. Sekülerizm başlıca iki temel önermeyi içermektedir: Birincisi devletin dinsel kurumlardan kesin bir biçimde ayrı olmasıdır. İkincisi ise farklı dinler ve inanışlardan olan kişilerin kanun önünde eşit olarak değerlendirilmeleridir. Genellikle bilgi bilmeyen veya bildiğini zanneden insanların ağızlarından türemiş olan ateizme benziyor, gibi bir ifade söz konusu dahi olamaz. Fransız sekülerizmi olarak da anılan laiklik kavramı, daha kapsamlı olan sekülerizm hareketinin bir parçasıdır. Örneğin Birleşik Krallıkta halkın büyük bir kısmı seküler olmasına rağmen devlet laik değildir ve kilise doğrudan hükümdara bağlıdır.
Peki Türkiye Cumhuriyeti seküler bir devlet midir?
Evet Türkiye cumhuriyeti Laik yani seküler bir devlettir. Herhangi bir dini bağlantısı ise yoktur. Halkın çoğunluğu müslüman olduğu için Türkiye devletinin müslüman bir devlet olduğu çıkarılamaz.
Türkiye'nin laik bir devlet olarak doğuşunun ilk aşaması olarak kabul edilebilecek halifelik makamın ve Şer'iye (Din İşleri) ve Evkaf (Vakıflar) Vekâleti'nin 1921 tarihli Teşkilat-ı Esasiye isimli anayasası ile kaldırılmasından sonra, diğer pek çok reformun temeli olma niteliği kazandı. Devlet ve din işlerinin tam ayrımı, 5 Şubat 1937 tarihinde Türk Anayasasına dahil edilerek laiklik devrimi anayasal gelişimini kazandı.
Ama esas bu temellerin tarihsel sürecine baktığımızda Osmanlı devletine gözümüz çarpabilir. Reformist padişah olarak tanınan 2. Mahmut da ulemanın din işleriyle uğraşmalarını, hükûmet işlerinin yalnız padişahın mutlak yetkisine ait bir alanda olduğunu eylemleriyle belirtmiştir.
Kaynak:
Peki Türkiye Cumhuriyeti seküler bir devlet midir?
Evet Türkiye cumhuriyeti Laik yani seküler bir devlettir. Herhangi bir dini bağlantısı ise yoktur. Halkın çoğunluğu müslüman olduğu için Türkiye devletinin müslüman bir devlet olduğu çıkarılamaz.
"Kimse, Devletin sosyal, ekonomik, siyasî veya hukukî temel düzenini kısmen de olsa, din kurallarına dayandırma veya siyasî veya kişisel çıkar yahut nüfuz sağlama amacıyla her ne suretle olursa olsun, dini veya din duygularını yahut dince kutsal şeyleri istismar edemez ve kötüye kullanamaz." | |
(Türkiye Cumhuriyeti Anayasası, Madde 24) |
Türkiye'nin laik bir devlet olarak doğuşunun ilk aşaması olarak kabul edilebilecek halifelik makamın ve Şer'iye (Din İşleri) ve Evkaf (Vakıflar) Vekâleti'nin 1921 tarihli Teşkilat-ı Esasiye isimli anayasası ile kaldırılmasından sonra, diğer pek çok reformun temeli olma niteliği kazandı. Devlet ve din işlerinin tam ayrımı, 5 Şubat 1937 tarihinde Türk Anayasasına dahil edilerek laiklik devrimi anayasal gelişimini kazandı.
Ama esas bu temellerin tarihsel sürecine baktığımızda Osmanlı devletine gözümüz çarpabilir. Reformist padişah olarak tanınan 2. Mahmut da ulemanın din işleriyle uğraşmalarını, hükûmet işlerinin yalnız padişahın mutlak yetkisine ait bir alanda olduğunu eylemleriyle belirtmiştir.
Kaynak:
Türkiye'de laiklik - Vikipedi
tr.wikipedia.org
Sekülerizm - Vikipedi
tr.wikipedia.org