Monitörün tepki süresi ile ping süresi bağdaştırılmamalıdır. Tamam bunlar zincirleme geçer ancak tepki süresi son halka olduğu için bu daha önemli oluyor. Yani yüksek frekansa sahip bir monitörde ping var diye ghosting olmaz tepki süresi yüksek olduğu için olur. Burada bağdaştırılan nokta input lag değeri ile net lag olabilir çünkü bunlar paketleri geciktiren husustur ancak tepki süresinde paket zaten gelmiş oluyor ve piksellerin o anki görevi değişim süresi oluyor. Yani her karenin;
- 60 hertz için 16.6 mili saniye
- 120 hertz için 8.3 mili saniye
- 144 hertz için 6.9 mili saniye
- 165 hertz için 6 mili saniye
- 240 hertz Motion flow ya da double shot olmayan yani doğal hertz için 4.1 mili saniye
gecikmelerine kadar ghosting yapmaz. Ancak tepki süreleri GTG olduğu için bazı durumlarda yine ghosting yapacaktır. Örneğin Super Hexagon gibi oyunlarda renklerin değişimi oldukça derin olduğu için ghosting yapması kaçınılmaz. Burada ghosting için konuştum şimdi tepki süresi ile internet ping süresi farkına gelelim.
Oyunlardaki ping değerleri 50'de olduğu için monitörün de 50 mili saniyeye kadar tepki süresine sahip monitör aldığınızda bu farkı göremezsiniz demek yanlış.
Burada her şey zincirleme gerçekleşiyor ve en son halkadaki tepki süresi daha fazla önem kazanıyor çünkü hiç bir eksilme olmadan sabit bir fark geliyor.
Örneğin bir oyunda 50 ms ile 30 ms arasında aman aman bir fark olmaz. Çünkü bunu oyun zaten egale etmeye çalışıyor. Ayrıca burada görüntüde fark olmayacak sadece yaptığınız komutların oyunda gerçekleşmesinde gecikme olacak. CS GO oynadığınızda 50 msde hareket ettiniz mesela bir de 30 msde hareket ettiniz aradaki farkı görmeniz çok zor çünkü ikisinde de hareket komutunu verdiğinizde hemen hemen aynı anda komutu sizin ekranda gösterecek (sadece diğer oyuncularda geride gözükecek).
Diğer yandan Lol'de ayarlardan hareketi öngörmeyi açtığınızda yine aynı şey ile karşılaşacaksınız. Bu ayar hareket komutunu verdiğinizde gecikme süresini minimuma indirir. Ancak bunu yaparken görsel bozukluklar oluyor. Kullandığınız karakteriniz titriyormuş gibi geliyor ama yaptığınız hareket komutunu bir an evvel yapıyor. İkinci verdiğiniz hareket komutun sunucuya ulaştırmadaki gecikmeden dolayı karakterde titreme oluşuyor. Adı üstünde "öngörme" sizin yaptığınız hareketi öngörerek sunucuya önceden gönderiyor. Komut değiştirmeyi öngöremediği için zorlanma oluyormuş gibi titreme olur. Yani bunun gibi bir şeyle karşılaşırsınız.
Görüntü size aynı anda gelir aldığınız görüntü sunucuya önceden gönderilir karakterin yapacağı hareketi öngörerek.
He buraya kadar dediklerim size mantıklı gelmedi diyelim. İlk başta dediğim zincirleme olayına gelelim.
Lol'den örnek vermeye devam edelim. İlk başta internet gecikmesi devreye giriyor rakip size skill attı bu bilgisayarınıza geç yollandı. Tam emin değilim belki sıfıra sıfır pingsiz gönderiliyor olabilir yani rakip skilli sunucudan geçtikten sonra size sıfıra sıfır gönderiliyor olabilir. Her neyse bilgisayarınıza bir şekilde bu paket yollandı sonra bilgisayardan monitöre aktarılacak input lag devreye girdi bundan da geçti en son piksel değişiminin tepki süresi var bundan da geçti ve skilli gördünüz.
Mesela oyunda 50 mili saniye ping var hadi %100 etkili diyelim 50 mili saniye farkla sunucudan makinenize yollandı bilgisayar bunu monitöre gönderdi input lag ile 25 mili saniye farkla piksellere geçti. Gecikme 75 mili saniye. Şimdi 1 mili saniye tepki süreli monitörde 76, 5 mili saniye tepki süreli monitörde ise 80 mili saniyelik gecikme ile rakibin size attığı yetenek monitöre yansıdı. 50 mili saniye fark ile de bu yetenekten kaçmaya çalıştınız (hareket öngörme açıksa bu değer düşecektir). Yani sizde 50 mili saniye gecikme var diye 5 ms ile 1 ms monitör aynı tepkiyi vermez. Hepsi zincirleme oluşan bir şey. Çok hızlı oluyor ancak zincirleme oluyor. Daha burada gözümüzün tepki süresi var nöron falan yok klavyenin ya da farenin gecikme süresi. Bunların hepsi zincirleme oluyor sizin dediğiniz gibi etkilemeseydi bunların hepsi aynı anda olması gerekirdi. Ki böyle bir şey mümkün değil hareketi öngörme gibi bilgisayarınız titrerdi(!)
Sonuç olarak etkiler. Hatta son halka olması ghosting için dikkat etmemiz gereken bir değer yapıyor. Yukarıda frekanslara göre verdiğim tepki sürelerinden yüksek bir monitör almayın.