Anasayfa Video ASUS R9 FURY STRIX İncelemesi

ASUS R9 FURY STRIX İncelemesi

ASUS’un DirectCU III STRIX soğutması ile donatılmış AMD Radeon R9 Fury temelli ekran kartını inceliyoruz.

Ekran kartlarına baktığımız zaman uzun yıllardır kayda değer bir yenilik göremediğimizi söyleyebiliriz. GPU, GPU çevresindeki GDDR3 veya GDDR5 bellek modülleri ve gittikçe artan devasa boyutlar. Bu tablo 2015’e kadar böyle devam etti. Fakat 2015’te, AMD’nin Hynix ile birlikte -şimdiki SK Hynix- 8 yıldır geliştirmekte olduğu HBM bellek teknolojisi nihayet kullanıma hazır hale geldi ve firmanın FURY serisi kartlarındaki yerini aldı. HBM teknolojisi ile sadece FURY değil, Nano gibi bir kartın da üretimi mümkün oldu. Böylece ilk defa bellek tarafında büyük oranda boyutlar ve güç tüketimi azalırken performansın artırılması mümkün oldu.

Fury de HBM bellek ihtiva eden üç AMD ekran kartından biri. R9 Fury, Fury X’in biraz daha kırpılmış bir sürümü. Rakip NVIDIA karşısında GTX 980 ile yarışıyor. 1080p’de aşağı yukarı aynı performansı sunan iki kart, çözünürlük arttıkça birbirinden ayrılıyor. 1440p’de %10, 4K’da ise %15 gibi bir avantaj sağlıyor Fury. Öte yandan GCN 1.2 mimarili Fiji GPU, Maxwell mimarili GM204’ten genelde 45 Watt daha fazla güç tüketiyor. Her iki kartın da 28nm üretim teknolojisi ile üretildiğini belirtelim.

Kullanıcı Deneyimi

Öte yandan son kullanıcı için kartta HBM bellek kullanıp kullanmadığınızın genelde bir önemi olmuyor. Kullanıcılar salt performans ve biraz da güç tüketimine bakıyor. Tabi bunlara ek olarak kartın çalışma sıcaklığı ve çalışırken ortaya çıkan gürültü de dikkate alınan bir başka nokta. Bunların dışında en önemli nokta ise kullanıcı deneyimi. Bunu da sürücü ve yazılımlar belirliyor. AMD’nin Catalyst yazılımı 2015 sonuna kadar tam bir enkazdan ibaret idi. Hantal, sorun çıkaran, geç açılan ve karmaşık bir yazılım idi. Firma nihayet bu konuda kullanıcıları dinledi ve CCC’yi nereydese tamamen emekli edip -halen daha birkaç ayar için gerekebiliyor- Crimson sürücülerini piyasaya sürdü. Crimson, .Net yerine Qt Framework kullanarak kullanıcılara çok daha hızlı bir kullanım deneyimi sunmayı başardı. AMD bu güncel arabirimi daha sık WHQL sürücülerle birleştirdiğinde kullanıcıları daha da memnun edecektir.

Burada bir başka nokta da rakibin GeForce Experience yazılımı. GFE, kullanması kolay ve hem stabil hem de Beta kolu olan güzel bir yazılım. Öte yandan AMD’nin Raptr ortaklığı ile geliştirdiği Gaming Evolved yazılımı için aynısını söylemek mümkün değil. Ortada bir evrim var lakin bunun AMD açısından tersine doğru ilerlediğini söylersek yanlış olmaz. Zira Gaming Evolved uygulaması karmaşık, geçici de olsa bir kullanıcı hesabı olmadan çalışmıyor ve bazı oyunlarda arka planda çalışması sorun teşkil edebiliyor. Firma bu yazılımı da Catalyst’te olduğu gibi elden geçirirse iyi olacak.

  • 00:07 – ASUS’un DirectCU III STRIX soğutmalı modeli
  • 00:16 – HBM teknolojisi barındırıyor
  • 01:23 – 4096 Bit bellek veriyolu
  • 01:50 – GCN 1.2 mimarili Fiji GPU
  • 03:09 – İlk nesil HBM teknolojisi ile 4 modülde 4 GB limiti
  • 04:04 – STRIX-R9FURY-DC3-4G-GAMING modeli
  • 04:43 – STRIX özellikleri neler ?
  • 04:51 – 65 dereceye kadar fanlar çalışmıyor
  • 05:27 – Auto Extreme teknolojisi
  • 06:01 – FreeSync, Eyefinity, LiquidVR ve Crimson desteği
  • 07:01 – Kutu içeriği
  • 07:32 – AMD 16.2 sürücüsünü kullanıyoruz
  • 07:50 – DirectCU III soğutmaya yakından bakış
  • 08:30 – GPU’ya doğrudan temas eden ısı borusu
  • 08:43 – Arka plaka ile toza karşı koruma ve kartın bütünlüğünü korumak
  • 09:55 – GPU Fortifier ile grafik işlemcinin sağlamlaştırılması
  • 10:13 – 1 GHz Fiji GPU ile 275W TBP
  • 10:58 – Çift PCIe 8 PIN güç bağlantısı
  • 11:44 – 3 x DisplayPort 1.2a, 1 x HDMI 1.4a, 1 x DVI-I portu
  • 12:30 – Analog (VGA) görüntü desteği yok
  • 13:14 – PCB’ye yakından bakıyoruz
  • 14:32 – 12 fazlı güç beslemesi
  • 14:41 – Fiji GPU’ya ve HBM modüllere yakından bakış
  • 15:40 – 3584 Stream işlemci
  • 16:23 – 500 MHz bellek frekansı
  • 16:47 – Interposer ile GPU ve HBM iletişimi
  • 17:46 – 28nm GPU, 20nm HBM, 65nm Interposer
  • 19:07 – DirectCU III bakır ve alüminyum soğutma bloğu
  • 20:+5 – X79 Test Sistemi‘ne montaj
  • 21:32 – STRIX aydınlatması
  • 21:47 – Test sistemimizin özelliklerine bakıyoruz
  • 22:56 – ROG Swift PG278Q Monitör

Oyun Testleri

  • 23:33 – Shadow of Mordor – 1440p – Ultra
  • 24:57 – Total War Attila 1.6.0 – 1440p – Azami Kalite
  • 27:11 – Rise of the Tomd Raider – 1440p – Very High
  • 30:21 – MSI AfterBurner ile değerleri görüntüleme
  • 33:26 – GTA 5 – 1440p – Very High
  • 35:00 – GTA 5 – 1440p – Ultra
  • 40:08 – Star Wars Battlefront – 1440p – Ultra

Sonuç değerlendirme

  • 45:11 – Artılar:
    • 1440p Ultra performansı
    • Sessiz ve serin çalışma
    • Super Alloy II sayesinde Coil Whine yok
    • Crimson sürücüsü stabil
    • GPU Fortifier ve arka plaka
  • 50:48 – Eksiler:
    • HDMI 2.0 yok
  • 53:10 – Rakip: NVIDIA GTX 980
  • 54:06 – 1080p, 1440p ve 4K’da Fury ile GTX 980 performans farkı
  • 55:26 – Fiyatlandırma
  • 56:33 – Güç tüketimi: GTX 980’den 45 Watt daha fazla
  • 58:52 – Freesync, Framerate Target Control, DirectX 12, Vulkan ve Mantle desteği
  • 59:35 – XDMA CrossFire desteği
  • 01:00:44 – ASUS GPU Tweak II ile overclock imkanı

technopat-ileri-teknoloji-inovasyon