Anasayfa Video NVIDIA GeForce RTX 3080 İncelemesi

NVIDIA GeForce RTX 3080 İncelemesi

RTX 3080

NVIDIA RTX 3080 incelemesinde ekran kartının 1080p, 1440p ve 4K oyun performansına yakından bakıyoruz.

“Mutfağıma hoş geldiniz!” NVIDIA CEO’su Jensen Huang, yeni RTX 3000 serisi ekran kartlarının tanıtımına bu şekilde başladı. Huang, GPU’nun bugün artık yapay zekadan bilimsel hesaplamaya kadar birçok alana güç veren bir bileşen olduğunu fakat gelişmesini en çok etkileyen unsurlardan birinin oyuncuların talepleri olduğunu belirtti. Şirketin bu ilk RTX 3000 etkinliğinde üç adet model tanıtıldı: RTX 3070, RTX 3080 ve RTX 3090. Bu incelememizde RTX 3080 modelini kapsamlıca test ediyoruz.

Gecikmenin Önemi

GeForce oyuncularının %70’i eSpor oyunları oynuyor ve bu oyunlarda da gecikme önemli. Valorant örneğini ele alacak olursak karakter oyunda saniyede 15.000 piksel hızda hareket ediyor. Bu bağlamda kapı aralığından ateş etmek için sadece 180ms süreniz var. Tipik bir oyuncunun tepki süresi ise 150ms. Bu durumda söz konusu rakibi vurabilmek için bilgisayarınızın 30 milisaniyeden daha az bir gecikme değerine sahip olması gerek. NVIDIA, RTX 3000 serisi ile birlikte oyunlarda artık gecikmeye daha fazla önem veriyor ve bu bağlamda yeni sürücülerde gecikme süresi daha da azaltılacak.

NVIDIA Reflex Nedir?

NVIDIA Reflex, ekran kartı ve işlemci boyunca render motorunu iyileştirerek gecikme süresini %50’ye kadar düşürmeyi amaçlayan bir teknoloji. NVIDIA, Eylül ayında Reflex’i GameReady sürücleriyle birlikte piyasaya sürecek. 100 milyondan fazla GeForce oyuncusu bu yeni teknoloji sayesinde daha düşük gecikmeye sahip olacak. Bu teknolojiyi ilk kullanacak ilk oyunlar ise Valorant, Fortnite, Apex Legends, CoD Warzone ve Destiny 2 olacak.

NVIDIA bu teknolojiyi monitörlere de yerleştiriyor. Acer, Alienware, ASUS ve MSI’ın yeni 360 Hz monitörleri, giriş gecikmesini tespit etmek için NVIDIA Reflex donanımı ile birlikte gelecek. Daha önce sizlerle 360 Hz monitörün farkını gösteren bir video paylaşmıştık.

Valoran Reflex
RTX 3000 ile gecikmeye verilen önem daha da artıyor.

Ampere Mimarisi

NVIDIA’nın Turing’den sonraki yeni mimarisinin adı Ampere. Bu, firmanın RTX destekli ikinci grafik işlemci mimarisi. Yeni mimari, saat vuruşu başına 2.7 kat daha fazla gölge hesaplaması yapabiliyor. Ray Tracing konusunda ise 1.7 kat daha yüksek performans sunuyor. Bu, yeni RT çekirdekleri ile mümkün olan bir ilerleme. Turing 34 TFLOP ışın izleme performansı sunarken Ampere, 58 TFLOP RT performansı sunuyor. Yine Ampere ile gelen Tensor çekirdekleri, Turing’e göre 2.7 kat daha yüksek performans sunuyor.

Yeni GPU, 28 milyar transistör barındırıyor. Bu, Turing’in barındırdığı 18.6 milyar transistöre göre %50 daha fazla transistör ediyor. Peki bu nasıl mümkün oluyor? NVIDIA artık 14 ve 12nm yerine 8nm üretim teknolojisine geçmiş durumda. Üretimi de Samsung yapıyor. GPU buna ek olarak Micron’un yeni GDDR6X belleklerine bağlanıyor.

Sadece Transistör performansına bağlı kaldığımız günler sona erdi diyor Huang. Ampere, Turing’e göre Watt başına 1.9 kat daha fazla performans sunuyor. Bu, NVIDIA’nın mühendislik çalışmalarının bir sonucu. Mimari, devre tasarımı, mantıksal işlemci tasarımı, paketleme, özel giriş/çıkış sistemi, bellek, güç besleme, soğutma, PCB, yazılım ve algoritma: NVIDIA bütün bu teknolojileri kendisi geliştiriyor. Firma, bütün bunlar için binlerce mühendis çalıştırıp milyarlarca dolar harcıyor.

Oyun Performansı

Tabii ki oyuncular için en önemli konu performans. Ampere masaya ne getiriyor? NVIDIA’nın sunumuna bakacak olursak kartlar Ray Tracing devrede iken oyunlarda en az 1.5 kat daha yüksek performans sunuyor. İş rendera geldiğinde ise 2 kata kadar performans artışı görüyoruz.

RTX 3000 ile Oyunculukta Yeni Standart
2. nesil RT çekirdekleri Ray Tracing performansını artırıyor.

Yeni RTX IO

Oyunların artan boyutu, veri aktarımının önemini artırmaya başladı. NVIDIA bu sorunun üstesinden gelmek için Microsoft ile işbirliğine giderek yeni RTX IO teknolojisini kullanıma sunacak. Yeni teknoloji, SSD içindeki sıkıştırılmış oyun dosyalarının işlemci tarafından açılmasına gerek kalmadan doğrudan GPU belleğine taşınmasını mümkün kılacak. Bu, DirectX ile birlikte gelecek olan DirectStorage teknolojisi olarak geçiyor. Bu teknoloji, PC mimarisini konsollara daha da yakınlaştırıyor. Teknoloji sayesinde oyunda kaldığınız yerden devam etmek de kolaylaşacak.

RTX I/O, 2021’de Windows platformuna gelecek.

RTX 3080: 10 GB GDDR6X VRAM

NVIDIA’nın tanıttığı ilk kart RTX 3080. 28 milyar transistör barındıran GPU, 10 GB GDDR6X bellek ile geliyor. Bu bellekler grafik işlemci ile kart arasında 760 GB/s veri aktarımını mümkün kılıyor. Kart, halihazırda RTX 2080 Ti’ı geride bırakıyor. Bu da RTX 3080’in 1440p’de kullanımı konusunda bazı sorular oluşturmuyor değil. Testlerde de görebileceğiniz üzere bazı oyunlarda 1440p çözünürlükte kartın tam performansından yararlanmak mümkün değil.

GDDR6X

NVIDIA, GDDR6X belleklerin şu anda dünyanın en hızlı bellekleri olduğunu belirtiyor. Micron ile geliştirilen bu teknolojide PAM4 adında yeni nesil bir sinyal teknolojisi kullanılmış.  Pulse-amplitude modulation 4 olarak geçen bu teknoloji, GDDR6’nın iki katı daha fazla veri aktarılmasını mümkün kılıyor. Dört voltaj seviyesi ve her biri 2 bit veri taşıyor (00, 01,10, 11) ve 250 mV gücünde. PAM4 teknolojisinin yüksek hızlı ağlarda yeni yeni kullanılmaya başlandığını belirtiyor Jensen Huang.

RTX 3080 Soğutması

NVIDIA, RTX 3000 ile birlikte ilk defa akışkan bir soğutma tasarımına geçtiğini belirtiyor. PC kasa soğutma sistemleri ile işbirliğinde geliştirilen yeni soğutma, dışarıdan soğuk havayı alıp, bunu GPU’nun içinden geçirip kasa dışına atma üzerine kurulu. NVIDIA, yeni soğutma sistemi için PCB’yi de %50 oranında küçültmüş. Buna rağmen GPU, 18 güç fazı ile besleniyor, HDMI 2.1 desteğine kavuşuyor ve PCI Express 4.0 arayüzünü kullanıyor.

Yeni soğutma sisteminin %55 daha fazla hava akımı sağladığı iddia ediliyor. Aynı zamanda üç kat daha sessiz ve %30 daha verimli çalıştığı da diğer iddialar arasında. Yeni soğutma sistemi Turing’e göre 95 Watt daha fazla soğutma performansı sunuyor. Bu, bağımsız çift fan ile sağlanan bir başarı. Arkadaki fan, ekran kartının sıcaklığını kasa arkasına ve üstüne verirken öndeki fan doğrudan kasa dışına atıyor. Bu bağlamda yeni nesil referans kartları kullanan kullanıcıların kasalarında iyi bir hava sirkülasyonu olması şart.

Yaptığımız testlerde kart, tam yükte dahi hiçbir zaman 76 derece üstünde çalışmadı. Daha önceki referans tasarım modeller 80 dereceleri görüyordu. Şirketin bu yeni tasarımı soğutma konusunda gerçekten güzel bir iş çıkartıyor. Buna ek olarak kart gayet sessiz çalışıyor. Öte yandan uzay montaj sistemde karttan çok az bir bobin vızıltısı (Coil Whine) gelmedi değil. Kart kasaya takılı olduğunda bu sesi duymak pek mümkün değil.

 

RTX 3080 Soğutma
RTX 3000, yepyeni bir soğutma sistemi ile geliyor.

RTX 3080 Oyun Performansı

Test sistemi:

  • Core i9 9900KS
  • ASUS ROG MAXIMUS XI Formula
  • G.Skill Trident Z Royal F4-3600C16D-16GTRG 2x8GB DDR4-3600 CL16
  • Samsung 970
  • GeForce RTX 3080
  • GeForce 456.16
  • Windows 10 Sürüm 2004
  • ASUS ROG THOR 1200W
Oyun Çözünürlük ve Grafik Ayarı FPS GPU Sıcaklığı GPU Kullanımı
Apex Legends[1] 1440p

Very High

Min. 129

Ort. 144

Maks. 145

%1 110

%0.1 98

74 ~%80
Apex Legends[2] 4K

Very High

Min. 78

Ort. 122

Maks. 145

%1 82

%0.1 76

76 ~%97
Battlefield 5 1440p

Ultra + Ray Tracing

 

Min. 71

Ort. 133

Maks. 197

%1 70

%0.1 6

76 ~%95
Battlefield 5 4K

Ultra + Ray Tracing

 

Min. 43

Ort. 78

Maks. 106

%1 48

%0.1 22

76 ~%98
Battlefield 5 4K

Ultra + Ray Tracing + DLSS

 

Min. 67

Ort. 84

Maks. 118

%1 44

%0.1 13

76 ~%98
Counter-strike  Global Offensive 1080p

Çok Yüksek

Min. 221

Ort. 348

Maks. 883

%1 190

%0.1 125

67 ~%60
Death Stranding 4K

Çok Yüksek

DLSS: Kalite

Min. 109

Ort. 124

Maks. 139

%1 103

%0.1 89

74 %99
Fortnite 1440p Destansı

Ray Tracing

DLSS

Min. 66

Ort. 73

Maks. 90

%1 64

%0.1 55

74 %98
Fortnite 4K Destansı

Ray Tracing

DLSS

Min. 27

Ort. 41

Maks. 60

%1 29

%0.1 16

74 %99
Mechwarrior 5 Mercenaries 1440p Maximum

RTX Maximum

DLSS Quality

Min. 60

Ort. 76

Maks. 105

%1 48

%0.1 13

72 ~%80
Mechwarrior 5 Mercenaries 4K Maximum

RTX Maximum

DLSS Quality

Min. 38

Ort. 54

Maks. 83

%1 24

%0.1 9

75 ~%98
Mount & Blade II  Bannerlord 1440p

En Yüksek

Min. 131

Ort. 153

Maks. 191

%1 137

%0.1 130

76 %98
Mount & Blade II  Bannerlord 4K

En Yüksek

Min. 78

Ort. 95

Maks. 120

%1 78

%0.1 75

76 %98
PUBG 1440p

Ultra

Min. 119

Ort. 153

Maks. 231

%1 98

%0.1 33

75 ~%70
PUBG 4K

Ultra

Min. 80

Ort. 114

Maks. 126

%1 79

%0.1 52

76 %98
Red Dead Redemption 2 1440p

Ultra

Min. 32

Ort. 95

Maks. 139

76 %95
Red Dead Redemption 2 4K

Ultra

Min. 32

Ort. 64

Maks. 104

76 %97
World of Tanks Encore RT 1080p

Min

Min. 261

Ort. 404

Maks. 664

%1 245

%0.1 204

75 ~%90
World of Tanks Encore RT 1440p

Ultra

Ray Tracing Ultra

Min. 119

Ort. 171

Maks. 468

%1 115

%0.1 105

75 ~%95
World of Tanks Encore RT 4K

Ultra

Ray Tracing Ultra

Min. 60

Ort. 88

Maks. 253

%1 60

%0.1 58

76 ~%98

[1] Oyun içi 144 FPS limitine takılmaya başlıyorsunuz.

[2] 4K 120 FPS çağına ilk olarak Apex Legends ile adım atıyoruz.

Sistem Gecikmesi

NVIDIA’nın LDAT aracı ile fareden ekrana kadar olan bütün gecikmeyi ölçüyoruz. CS:GO’da yaptığımız ölçümde 20 atışta ortalama 35ms gecikme değeri elde ettik ki bu, 60Hz tazeleme hızına sahip bir monitör ile gerçekten iyi bir değer. Tabi bu değerin ne kadar düşükse o kadar iyi olduğunu hatırlatmakta fayda var. Ayrıca yine önemli bir nokta: buradaki gecikme bütün sistemi kapsıyor. Fareden çıkan komutun anakarta iletilmesi, işletim sisteminin bu komutu alması, oyun motoruna iletmesi, oyun motorunun ekran kartını devreye sokup mermi efektini işlemesi ve en sonunda da hazırlanana sinyalin monitöre gönderilip monitör tarafından işlenmesi. Bütün bu işlemin 35 milisaniyede bitmesi inanılmaz gerçekten. Burada en düşük 19.3 milisaniye, en yüksek de 64.8 milisaniyeye ulaşıyoruz.

Güç Tüketimi

RTX 3080 Boşta 5 ila 20W arasında, yükte ise 220W civarında bir güç tüketimi gerçekleştirdi. NVIDIA, Samsung işbirliği ile 8NM üretim süreci sayesinde yüksek performansı düşük güç tüketimi ile birleştirmeyi başarmış.

Fiyat/Performans

NVIDIA, Ampere serisi ile fiyat performans konusunda herkesi şaşırtmayı başardı. Serinin en büyük ses getireni şüphesiz kartların çok daha uygun fiyata büyük bir performans vaadiyle gelmesi oldu. Şirketin paylaştığı tabloya baktığımızda RTX 3080, 699 dolarlık fiyat etiketiyle 1200 dolardan satışa çıkmış olan RTX 2080 Ti’ı tahtından indiriyorken aynı fiyata satılan RTX 2080’den de iki kat daha fazla performans sunuyor. 10 GB GDDR6X bellek ile gelen kart, 17 Eylül’de piyasada olacak. Kâğıt üstünde her şey çok güzel. Gerçek dünya performansını ise yukarıdaki tabloda bulabilirsiniz.

RTX 3070

RTX 3000 serisi fiyat/performans konusunda ters köşe yaptı demiştik. Serinin tanıtılan -şimdilik- en düşük kartı dahi RTX 2080 Ti’dan daha yüksek performans sunuyor ve buna karşın 499$ fiyat etiketi ile geliyor. 8 GB GDDR6 bellek barındıran kart, Ekim 2020’de piyasada olacak.

Ray Tracing ile 4K

NVIDIA, RTX 3000 serisinde kartların Ray Tracing performansını büyük oranda artırdığını iddia ediyor. RTX 3070, Ray Tracing devrede iken 1440p 60 FPS  üstüne çıkabilirken RTX 3080 ile artık 4K 60 FPS ışın izlemeli oyun oynamak mümkün. Jensen Huang, RTX 2000 serisini pas geçen Pascal kullanıcılarına artık yükseltmek için güvendesiniz diyor.

RTX 3090 ile 8K Devri

Geçmişte NVIDIA’nın sonu 90 ile biten kartları çift GPU’ya sahip oluyordu. GTX 590 ve 690 bunun en güzel örneklerinden. Fakat bugün artık çift GPU devri bitti. RTX 3090 da aslında bunun göstergesi. Kart, tek GPU ile NVIDIA’nın iddiasına göre 8K oyun oynatabiliyor.

NVIDIA bu kartı BFGPU olarak tanımlıyor. Açıkça söylenmese de BF, Big Fucking yani “lanet olası” derecede büyük anlamında. 24 GB GDDR6X (G6X) bellek ile gelen kartın satış fiyatı 1499$. NVIDIA, Titan adını anmadan bütün Titan kartları da geride bırakmış oluyor böylece.

Kart o kadar devasa ki, üç slot kaplıyor. NVIDIA’nın iddiasına göre bu soğutma, kartın Titan RTX’ten 10 kat daha sessiz ve 30 derece daha serin çalışmasını sağlıyor.

Gelelim 8K konusuna. NVIDIA, RTX 3090’ın dünyanın ilk 8K oyun GPU’su olduğunu belirtiyor. Kart, RTX ve DLSS devredeyken 8K çözünürlükte oyun oynatabiliyor. Yine ShadowPlay ile 8K HDR video kaydı yapılmasını mümkün kılıyor. Bu, RTX 3000 serisindeki yeni AV1 kod çözümleme ile mümkün oluyor. Yine kart, DisplayPort 1.4a’ya ek olarak HDMI 2.1 üzerinden de artık 8K görüntü çıkışı sağlayabiliyor.

Sonuç

NVIDIA’nın yeni RTX 3000 serisi ile fiyatlandırma konusunda rekabete yeni bir boyut getirdiğini söylemek mümkün. Peki NVIDIA kiminle yarışıyor? AMD’nin henüz ortada bu kartlarla yarışabilen bir GPU’su yok fakat RX 6000 serisinin ayak sesleri gelmeye başladı. Intel’in ekran kartları ise 200$ bandında çıkacak ve Intel daha yeni bir oyuncu. Şunu açık bir biçimde söyleyebiliriz ki NVIDIA PC oyunculuğunun şu anda en büyük taşıyıcısı ve PC’deki liderliğin devam etmesini istiyor. Bu sunumdan sonra zaten performansı ve fiyatı muamma olan ve birçok teknolojiyi PC’den devşirmiş olan konsollar bir kez daha çıkmadan eskimiş oldu. Geçen nesilde Pro ve ve X sürümlerini piyasaya sürmek zorunda kalan Sony ve Microsoft, bir kez daha yeni nesil konsollarının eskimesine şahit oldu. Konsollar daha 4K’ya 2020’de adım atacakken NVIDIA şimdiden 8K oyun vaat eden bir ekran kartı tanıtarak yine takip edilen firma unvanını korumaya devam edecek.

Yaptığımız testler de gösterdi ki şirket RTX 3000 serisinde yine Watt başına performansı artırmayı başarmış. Buna ek olarka soğutma konusundaki yeni yaklaşım da epey başarılı. 76 derecenin üstüne çıkmayan RTX 3080, aynı zamanda sessiz de çalışarak bugüne kadar incelediğimiz en başarılı Founders Edition modeli oldu. Peki bu kartı kimler almalı? Testlerde dikkat çeken en büyük nokta 1440p GPU kullanımı oldu. Baaı oyunlarda kart tam performansa çıkamıyor. Bunda oyun motorlarının etkisi büyük. 4K’da ise bir sorun yok, GPU kullanımı her daim %97 üstünde. Eğer 1440p bir monitörünüz varsa da RTX 3080’e göz atabilirsiniz ama bazı oyunlar için fazla geleceğini unutmamakta fayda var. Amacınız 4K oyunculuğa erken adım atmak ise buyurun, RTX 3080 4K 120 FPS deneyimi sunan ilk kart olmayı başardı -RTX 3090 gelene kadar.

NVIDIA bir kez daha GPU performansı konusunda standartları belirlemeyi başardı. Daha önce DSR, DLSS ve RTX teknolojilerini hayatımıza sokan firma, bu defa da gecikmeye önem verip Reflex ile bir yenilik yaptı. Bu aşamadan sonra hem AMD hem de Intel bu trendi takip edecek. Sonuç olarak RTX 3080 beklentilerimizi fazlası ile karşıladı. Serinin diğer kartlarını da incelemek için sabırsızlanıyoruz.

Bilgisayarla tanışması 2000'li yıllara dayanan yazar, 2007'de CHIP ve LEVEL dergilerinin yanında CHIP Online için de makaleler yazdı ve 2010'da Türkiye'nin en çok satan teknoloji dergisi CHIP'in Donanım Editörü oldu. Bu süre zarfında 1000'den fazla ürün incelemesi yapan Recep Baltaş, 2011 sonunda bu görevinden ayrılıp ASUS Türkiye'de Pazarlama Uzmanı olarak çalışmaya başladı. Tam bir Technopat olan Baltaş'ın son durağı ise Technopat.net.