1 ms monitörlerin çoğunda ufakcık bile olsa ghosting var ama sen fark etmiyorsun.
Çünkü 1 ms MPRT monitörler. İki çeşit tepki süresi var. MPRT (Moving Picture Response Time), bir pikselin sürekli olarak ne kadar süreyle görünür olduğunu temsil eder. GtG (Grey to Grey), bir pikselin iki renk arasında değişmesinin ne kadar sürdüğünü temsil eder. Ghosting dediğimiz olay piksellerin renk değiştirme hızının monitörün yenileme hızına yetişememesi durumudur.
1 ms MPRT eşit değildir 1 ms GtG.
Yukarıda yazdığımı aklında tut. Eğer bir monitör 1 ms MPRT ise bu yenileme hızının yüksek olduğu, çok hızlı bir şekilde hareketli resimler arasında geçiş yapabileceği anlamına gelir. Fakat 1 ms GtG değilse, piksellerin renk değiştirme süresi yenileme hızına yetişemeyeceği için hayaletlenme yapacaktır. Eğer monitör 1 ms GtG ise piksellerin renk değiştirme süresi sürekliliğe ayak uyduracak, bu durumda da ghosting minimum hatta neredeyse yok seviyelerine inecek. Ağır çekimde bile ghostingi fark etmek çok zor hale gelecek (eğer yenileme hızı aşırı yüksek değerlerdeyse -360 hz gibi- ve gecikme 1 ms GtG ise yine de ağır çekimde fark edilir).
2K deyince yüksek çözünürlük, yüksek doku kalitesi mi aklına geliyor.
Temel olarak evet. 2k zaten "yüksek çözünürlük". 1920x1080 Full HD iken, 2560x1440 Quad HD ondan daha yüksek bir çözünürlüktür. Rekabetçi oyunlarda ise gereksiz ve genelde
istenmeyen bir durumdur. FPS'te düşmeye sebep olacaktır. Ayrıca çözünürlük yükseldikçe doku kalitesi istemsizce yükselir. Eğer bir oyunu yüksek çözünürlükte oynuyorsam, kalan aylarımı da yüksek tutarım. Bunun sebebi oyunun görsellerini olabildiğince yüksek kalitede görmek istiyor oluşumdur. Başka şekilde neden oyunu 1440p çözünürlükte çalıştırayım ki?
Sinematik/hikaye ağırlıklı oyun oynuyorsa bana göre çözünürlüğe değil panelin kalitesine, ayrı olarak IPS, VA (QDot, Nano) veya hangisinin daha iyi olacağına karar vermesi gerekir.
Bunlara tabii ki de karar verecek. Bunlara rekabetçi oynarken de karar verecek. Eğer bir monitör alıyorsak, elimizdeki monitörün istediğimiz şeye ne kadar hizmet ettiğini bilmek isteriz. Dolayısıyla istediğimiz şeye en uygun paneli almalıyız. Bunu belirtme ihtiyacı duymadım çünkü insanlar bunu istemsizce yaparlar. Konu sahibi mesela monitörlerini atarken 4 ms GtG süresine sahip dandik bir 240 yerine 1 ms GtG süresine sahip iki monitör bulmuş ve aralarında kalmış.
240Hz Samsung kavisli monitörler ne işe yarıyor? Kaldı ki 165Hz monitörler bile buna yeterken.
Konu sahibinin bütçesinin iki katı fiyata satılan monitörlerden bahsediyoruz belli ki. 2k + yüksek çözünürlük fiyatları aşırı arttırıyor. 165Hz ve 240Hz ne alaka onu da bi anlasam.
Dediğin cümlelerin çoğundan bir şey anlamadım.
Her şeyi gayet açık yazdım. Anlamadığın yerlerde bilgin eksiktir diye düşünüyorum. Eğer anlamadığın yer;
FreeSync yada G-Sync'te gerek yok. İkisinde de monitörün yenileme hızı FPS'e göre otomatik ayarlanacak.
FreeSync AMD'nin, G-Sync Nvidia'nın monitör tazeleme oranı senkronizasyon teknolojileridir. Benzer şekilde çalışırlar. Aldığın FPS değerine göre monitörün yenileme hızını senkronize ederler. Normalde dikey senkronizasyonda aldığın FPS değeri ve karelerin gösterilme hızı monitörün yenileme hızına eşitlenir. G-Sync ve FreeSync'te monitörün yenileme hızı ve karelerin ekrana gösterilme hızı oyuna eşitlenir. İki senkronizasyonda da amaç yırtılmaları önlemektir. Dikey senkronizasyon kare oluşum hızında kayba sebep olurken diğer ikisinde bu söz konusu değildir.
1 ms GtG'de ghosting çok zor.
Anlamadığın buysa eğer, bu mesajımın başında uzun uzun anlattım. Hala anlamadıysan Google'dan MPRT vs GtG diye araştırabilirsin.