yusuf6554
Megapat
Daha fazla
- Sistem Özellikleri
- AMD Ryzen 5 3600
MSI B450 Tomahawk MAX
ADATA XPG Spectrix D60G 2x 8 GB DDR4 3000MHz CL16
MSI GTX 1660 Super Gaming X
Cooler Master ML240L V2
Kingston A2000 1 TB SSD
SanDisk Ultra 3D 500 GB SSD
Kingston UV400 240 GB SSD
Samsung 850 EVO 120 GB SSD (Harici)
Corsair 275R Airflow White
Cooler Master MWE 700W 80+
Windows 11 Pro 24H2 64 Bit (x64)
Windows 11 Enterprise (Windows To Go) 24H2 64 Bit (x64)
Monitör 1: AOC 24G2SPU
Monitör 2: AOC C24G1
- Cinsiyet
- Erkek
Merhaba arkadaşlar. Monitörler gün geçtikçe gelişiyor, en son CES 2023 fuarında 540 Hz 1080p TN panel monitör tanıtıldı. Ayrıca 1440p 240 Hz OLED monitör gibi diğer monitör ürünlerini de gördük.
Fakat tüm bunlara rağmen üreticiler inatla 2560x1600 veya 3840x2400 çözünürlüklü monitör üretmiyor. Eğer bilmiyorsanız bu çözünürlükler XGA sınıfında yer alıyor. Windows genellikle masaüstü arayüzündeki çözünürlük optimizasyonunu XGA'ya göre yapar. Bu yüzden de XGA standardında olmayan 1080p, 1440p ve 2160p gibi çözünürlüklerde tüm ölçekleme seçeneklerini kullanmanıza izin vermez.
Mesela %200 ölçekleme için en az 1200 piksel yüksekliğe sahip bir çözünürlük gereklidir. 1920x1080 ise 1080 piksel yüksekliğe sahip olduğu için bu gereksinimi karşılamaz. 1080p monitörlerde en fazla %175 ölçekleme görebilirsiniz. 1200p monitörde ise %200'e çıkabilirsiniz. Şu anda aktif olarak 1920x1200 monitörler üretiliyor. Genellikle profesyonel sınıf monitörlerde kullanılıyor, oyuncu monitörlerinde kullanılmıyor. Ancak yine de varlar. Burada bir sorun yok.
%250 ölçekleme için en az 1500 piksel yükseklik gerekir. 2560x1440 ise 1440 piksel yüksekliğe sahiptir, bu nedenle 1440p monitörlerde en fazla %225 ölçekleme görebilirsiniz. 1600p'de ise %250 ölçeğe çıkabilirsiniz.
%400 için en az 2400 piksel yükseklik gerekir. 3840x2160 ise 2160 piksel yüksekliğe sahiptir, bu nedenle 2160p monitörlerde en fazla %350 ölçekleme görebilirsiniz. 2400p'de ise %400 ölçeğe çıkabilirsiniz.
Peki sorun nedir? 1600p ve 2400p çözünürlüklü 1 tane bile monitör yok! 2001-2003 yıllarında IBM T220/T221 monitör modelleri çıkmıştı. Bu monitör 3840x2400 çözünürlük ve 41 Hz (T221 9503-DG5 modelinde 48 Hz) yenileme hızı sunuyor. Tabii ki bu değerlere çıkabilmek için 4 adet DVI bağlantısı gerekli. Fakat yine de 2001-2003 yıllarında böyle bir monitör yapılmış.
Fakat bu monitörler o dönemde aşırı derecede niş olduğu için 2005 yılında üretimi durdu. O günden beri 1 tane bile 2400p monitör üretilmedi.
Modern monitörlerdeki durumu zaten anlamıyorum. Yahu görüntü teknolojileri çok ilerledi. 2160p 240 Hz monitörler üretiliyor. DisplayPort 1.4 DSC standardı 2400p 240 Hz HDR sinyali rahatlıkla kaldırabilir. Monitör üreticileri için de yapılacak ek masraf düşük seviyede. Ancak hala inatla 2400p monitör üretmiyorlar. Sadece 2400p de değil, 1600p monitör bile yok!
Oyuncular için pek önemli değil, onu biliyorum. Oyuncular için 16:9 format 16:10'a göre daha mantıklı. Fakat profesyonel kullanımda 16:10 format gerçekten hayat kurtarıyor. Aşağı doğru daha fazla piksel sayesinde Windows görev çubuğuna (veya Mac kullanılıyorsa Dock'a) alan ayrılması daha kolay oluyor.
Monitör üreticileri neden 1600p veya 2400p gibi 16:10 tabanlı monitörler üretmiyor? (1200p haricinde)
Fakat tüm bunlara rağmen üreticiler inatla 2560x1600 veya 3840x2400 çözünürlüklü monitör üretmiyor. Eğer bilmiyorsanız bu çözünürlükler XGA sınıfında yer alıyor. Windows genellikle masaüstü arayüzündeki çözünürlük optimizasyonunu XGA'ya göre yapar. Bu yüzden de XGA standardında olmayan 1080p, 1440p ve 2160p gibi çözünürlüklerde tüm ölçekleme seçeneklerini kullanmanıza izin vermez.
Mesela %200 ölçekleme için en az 1200 piksel yüksekliğe sahip bir çözünürlük gereklidir. 1920x1080 ise 1080 piksel yüksekliğe sahip olduğu için bu gereksinimi karşılamaz. 1080p monitörlerde en fazla %175 ölçekleme görebilirsiniz. 1200p monitörde ise %200'e çıkabilirsiniz. Şu anda aktif olarak 1920x1200 monitörler üretiliyor. Genellikle profesyonel sınıf monitörlerde kullanılıyor, oyuncu monitörlerinde kullanılmıyor. Ancak yine de varlar. Burada bir sorun yok.
%250 ölçekleme için en az 1500 piksel yükseklik gerekir. 2560x1440 ise 1440 piksel yüksekliğe sahiptir, bu nedenle 1440p monitörlerde en fazla %225 ölçekleme görebilirsiniz. 1600p'de ise %250 ölçeğe çıkabilirsiniz.
%400 için en az 2400 piksel yükseklik gerekir. 3840x2160 ise 2160 piksel yüksekliğe sahiptir, bu nedenle 2160p monitörlerde en fazla %350 ölçekleme görebilirsiniz. 2400p'de ise %400 ölçeğe çıkabilirsiniz.
Peki sorun nedir? 1600p ve 2400p çözünürlüklü 1 tane bile monitör yok! 2001-2003 yıllarında IBM T220/T221 monitör modelleri çıkmıştı. Bu monitör 3840x2400 çözünürlük ve 41 Hz (T221 9503-DG5 modelinde 48 Hz) yenileme hızı sunuyor. Tabii ki bu değerlere çıkabilmek için 4 adet DVI bağlantısı gerekli. Fakat yine de 2001-2003 yıllarında böyle bir monitör yapılmış.
Fakat bu monitörler o dönemde aşırı derecede niş olduğu için 2005 yılında üretimi durdu. O günden beri 1 tane bile 2400p monitör üretilmedi.
Modern monitörlerdeki durumu zaten anlamıyorum. Yahu görüntü teknolojileri çok ilerledi. 2160p 240 Hz monitörler üretiliyor. DisplayPort 1.4 DSC standardı 2400p 240 Hz HDR sinyali rahatlıkla kaldırabilir. Monitör üreticileri için de yapılacak ek masraf düşük seviyede. Ancak hala inatla 2400p monitör üretmiyorlar. Sadece 2400p de değil, 1600p monitör bile yok!
Oyuncular için pek önemli değil, onu biliyorum. Oyuncular için 16:9 format 16:10'a göre daha mantıklı. Fakat profesyonel kullanımda 16:10 format gerçekten hayat kurtarıyor. Aşağı doğru daha fazla piksel sayesinde Windows görev çubuğuna (veya Mac kullanılıyorsa Dock'a) alan ayrılması daha kolay oluyor.
Monitör üreticileri neden 1600p veya 2400p gibi 16:10 tabanlı monitörler üretmiyor? (1200p haricinde)