Anasayfa Makale İncelemeler NVIDIA GeForce RTX 4060 İncelemesi

NVIDIA GeForce RTX 4060 İncelemesi

Ada Lovelace mimarisiyle yoluna devam eden NVIDIA, yeni tanıttığı ekran kartlarıyla birlikte ürün yelpazesini alt segmentlere doğru genişletiyor. RTX 4090, RTX 4080 ve RTX 4070 Ti ve RTX 4070 modelleri bir süre önce piyasaya çıkmıştı. GPU devi şimdi daha uygun fiyatlı RTX 4060 serisiyle birlikte DLSS 3 teknolojisini oyuncularla buluşturuyor.

GeForce RTX 4060 Ti 8 GB yaklaşık bir ay önce satışa çıktı, incelemelerini yapmıştık. Bu kez önümüzde “Ti” ekini taşımayan, yine aynı şekilde 8 GB VRAM’e sahip olan RTX 4060 modeli var. Başka bir deyişle, RTX 4000 ailesinin mevcuttaki en ucuz üyesini inceliyoruz. RTX 3050 ne zaman gelir bilinmez, ancak xx60 ekran kartlarının her zaman yüksek talep gören ürünler olduğunu tekrar hatırlatalım.

Hatırlarsanız RTX 3060 12 GB bellekle geliyordu. Selefi 4 GB daha düşük kapasiteli bellekler taşıyor ki bu konu birçok kişinin tepkisini çekecek. Unutulmaması gereken nokta şu ki NVIDIA, yeni Ada Lovelace mimarisiyle birlikte önbellek tarafında önemli geliştirmeler yaptı. Buna birazdan daha detaylıca değineceğiz.

Bir başka nokta ise güç tüketimi. Enerji verimliliği açısından RTX 4060 gerçekten başarılı görünüyor. RTX 3060 170W’lık bir ekran kartıydı, RTX 4060 ise 115W TGP (Toplam Kart Gücü) değerine sahip. DLSS 3 teknolojisi de işin içine dahil olduğunda NVIDIA’nın eli daha fazla güçleniyor.

RTX 4060, Mayıs ayında piyasaya sürülen Radeon RX 7600 ile rekabete girecek. Daha önce RX 7600’ün performansına baktık ve RTX 4060 Ti ile bazı kıyaslamalar yapmıştık. Bu bağlantıdan tüm performans rakamlarına erişebilirsiniz.

NVIDIA’nın alt-orta segment kartı, rakibine göre önemli ölçüde daha iyi ışın izleme performansı ve DLSS 3 avantajı ile geliyor. Rasterizasyon performansı açısından bazı durumlarda NVIDIA, bazı durumlarda ise AMD önde olabilir. Nihayetinde RTX 4060 ve RX 7600’e baktığımızda kıyaslamadan yeşil takımın galip çıktığını söyleyebiliriz.

GeForce RTX 4060 Performansı

DLSS 3’ü hesaptan çıkaracak olursak, GPU ve bellek performansı açısından RTX 3060 ile RTX 4060 arasında büyük performans farkları yaşanmayacak. NVIDIA, Frame Gen (DLSS 3) olmadan RTX 4060 Ti’ın RTX 3060 Ti’dan yalnızca %15 daha hızlı olduğunu söylemişti. Benzer şekilde, şirketin kendi verilerine göre RTX 4060 ve RTX 3060 arasında yaklaşık %20’lik bir fark söz konusu.

Oyunlar Grafik Ayarı FPS Sıcaklık
Red Dead Redemption 2 1080p Ultra Min. 49

Ort. 76

Maks. 167

70
Cyberpunk 2077 1080p Ray Tracing Ultra

DLSS Auto

Min. 48

Ort. 60

Maks. 75

68

 

 

Cyberpunk 2077 1080p Ray Tracing Ultra

DLSS Auto

DLSS 3

Min. 78

Ort. 95

Maks. 115

69

 

 

Valorant 1080p

Düşük

Min.  499

Ort.  665

Maks. 926

%1  344

%0.1  101

52
Call Of Duty Modern

Warfare 2

1080p Ekstrem Ort. 87

Low 5th. 62

Low 1st.  45

68
F1 2022 1080p Ultra High

RT High

Min. 59

Ort.  65

Maks. 75

72

 

F1 2022 1080p Ultra High

RT High

DLSS 3

Min. 95

Ort.  102

Maks. 114

72

 

Marvel Spider-Man Remastered 1080p

Very High

RT On

Min. 45

Ort. 74

Maks. 119

%1 24

%0.1 17

63
Marvel Spider-Man Remastered 1080p

Very High

RT On

DLSS 3

Min. 91

Ort. 113

Maks. 156

%1 42

%0.1 24

64
The Last Of Us Part I 1080p

Ultra

Min. 36

Ort.  58

Maks.  92

%1 40

%0.1 25

69
Wolfenstein: Youngblood 1080p

Mein Leben!

RT On

Min. 15

Ort. 122

Maks. 243

62
Returnal

 

 

1080p

Epic

RT On

Min. 42

Ort. 65

Maks. 108

69

Beklediğimiz gibi NVIDIA yine DLSS 3 joker kartını oynuyor ve sunumlarında sık sık bu teknolojiyi ön plana çıkarıyor. Yeşil takım, Frame Gen etkin haldeyken RTX 4060‘ın RTX 3060‘tan %70 daha hızlı olduğunu ve yine 4060 Ti’ın 3060 Ti’dan %70 daha hızlı olduğunu dile getiriyor.

RTX 4060 kabaca önceki nesil RTX 3060 Ti ile aynı performans seviyesine sahip. Ancak 200W ve 115W olmak üzere büyük bir TGP farkı var. Ayrıca RTX 4060’ın 299 dolarlık fiyatıyla daha ucuz olduğunu hatırlatalım.

Yaptığımız bağımsız testlerin sonuçlarını ayrıyeten sizlerle paylaşıyoruz. Ayrıca NVIDIA tarafından yapılan kıyaslamaları da aşağıya ekleyelim. Tabloda RTX 4060’ın büyük fark attığı bir oyun görüyorsanız orada DLSS 3 de vardır.

1080p Teknoloji RTX 1060 RTX 2060 RTX 3060
12 GB
RTX 4060 8 GB 4060 vs
3060
4060 vs
2060
Assassin’s Creed Valhalla RTX Olmadan 44,0 74,0 90,0 110,0 %22 %49
Tom Clancy’s Division 2 RTX Olmadan 41,6 74,2 86,1 101,7 %18 %37
Red Dead Redemption 2 DLSS 2 25,1 54,5 65,8 76,3 %16 %40
Call of Duty: Modern Warfare II DLSS 2 33,0 81,0 101,0 137,0 %36 %69
Horizon Zero Dawn DLSS 2 50,0 110,0 131,0 150,0 %15 %36
God of War DLSS 61,4 73,1 81,5 %11 %33
The Last Of Us, Part 1 22,8 50,1 77,6 91,1 %17 %82
Resident Evil Remake OPS 46,4 63,8 77,5 %21 %67
Control RT, DLSS 2 9,8 71,5 93,6 105,1 %12 %47
Far Cry 6 RT 75,0 90,0 109,0 %21 %45
Marvel’s Guardians of the Galaxy RT, DLSS 2 71,2 97,0 113,0 %16 %59
Metro Exodus RT, DLSS 2 11,7 51,5 59,8 74,8 %25 %45
Shadow of the Tomb Raider RT, DLSS 22,9 68,5 100,1 124,2 %24 %81
Watch Dogs Legion RT, DLSS 2 9,4 31,5 49,9 62,5 %25 %98
Forza Horizon 5 DLSS 3 25,0 44,0 80,0 136,0 %70 %209
Cyberpunk 2077 PT PT, DLSS 3 16,2 26,7 58,3 %118 %260
Portal RTX PT, DLSS 3 13,3 26,2 61,8 %136 %365
Dying Light 2 Stay Human RT, DLSS 3 58,7 78,0 130,7 %68 %123
A Plague Tale: Requiem OPS 7 41,0 45,6 87,3 %91 %113
Cyberpunk 2077 RT Ultra RT, DLSS 3 39,5 54,6 97,1 %78 %146
F1 ’22 RT, DLSS 3 74,0 92,0 139,0 %51 %88
Hitman 3 RT, DLSS 3 69,3 91,6 139,6 %52 %101
Hogwarts Legacy RT, DLSS 3 6,6 62,0 77,5 123,6 %59 %99
Microsoft Flight Simulator DLSS 3 31,8 73,4 73,0 139,1 %91 %90
Spider-Man Miles Morales RT, DLSS 3 49,0 69,9 114,0 %63 %133
The Witcher 3: Wild Hunt RT, DLSS 3 3,2 23,7 34,7 59,8 %72 %152
Warhammer 40K: Darktide RT, DLSS 3 35,0 47,7 88,3 %85 %152

AMD RX 6750 XT ve RX 7600 ile Kıyaslama

RTX 4060 performansını AMD’nin RX 6750 XT ve RX 7600 modelleri ile de karşılaştırdık. Burada daha detaylı güç tüketimi için videoya bakabilirsiniz fakat bir ipucu verelim: RX 6750 XT, 200W’ın üstüne çıkıyor.

Oyunlar Grafik Ayarı RTX 4060 RX 6750 XT RX 7600 RTX 4060 Sıcaklık
Red Dead Redemption 2 1080p Ultra Min. 49

Ort. 76

Maks. 167

Min. 41

Ort. 96

Maks. 209

 

Min. 3

Ort. 80

Max. 102

70
Cyberpunk 2077 1080p Ultra

 

Min. 57

Ort. 77

Maks. 104

Min. 83

Ort. 115

Maks. 174

Min. 10

Ort. 100

Max. 145

69

 

 

Cyberpunk 2077 1080p Ultra

DLSS Auto

DLSS 3

Min. 100

Ort. 127

Maks. 163

68

 

 

Valorant 1080p

Düşük

Min.  499

Ort.  665

Maks. 926

%1  344

%0.1  101

Min.  453

Ort.  661

Maks. 943

%1  339

%0.1  97

Min. 463

Ort. 673

Max. 904

%1 351

%0.1 101

52
Call Of Duty Modern

Warfare 2 

1080p Ekstrem Ort. 87

Low 5th. 62

Low 1st. 45

Ort. 118

Low5th. 86

Low1st. 68

Ort. 101

Low5th. 61

Low1st. 21

 

68
F1 2022 1080p Ultra High

RT Medium

Min. 127

Ort. 144

Maks. 170

Min. 177

Ort.  203

Maks. 236

Min. 101

Ort. 123

Max. 156

71

 

F1 2022 1080p Ultra High

RT Medium

DLSS 3

Min. 167

Ort.  181

Maks. 197

72

 

Marvel Spider-Man Remastered 1080p

Very High

RT OFF

Min. 75

Ort. 117

Maks. 196

%1 65

%0.1 14

Min. 80

Ort. 145

Maks. 244

%1 81

%0.1 64

Min. 60

Ort. 120

Max. 193

%1 70

%0.1 15

67
Marvel Spider-Man Remastered 1080p

Very High

RT OFF

DLSS 3

Min. 72

Ort. 147

Maks. 233

%1 32

%0.1 7

62
The Last Of Us Part I 1080p

Ultra

Min. 36

Ort.  58

Maks.  92

%1 40

%0.1 25

Min.  61

Ort.  86

Maks.  123

%1 66

%0.1  25

Min. 39

Ort. 65

Max. 94

%1 33

%0.1 3

69
Returnal

 

 

1080p

Epic

RT OFF

Min. 1

Ort. 79

Maks. 125

Min. 51

Ort. 102

Maks. 168

Min. 41

Ort. 79

Max. 175

70
Returnal

 

 

1080p

Epic

RT OFF

DLSS 3

Min. 102

Ort. 130

Maks. 165

69
Wolfenstein: Youngblood 1080p

Mein Leben!

RT OFF

Min. 19

Ort. 209

Maks. 276

Min. 198

Ort. 269

Maks. 357

Min. 31

Ort. 228

Max. 303

62

GeForce RTX 4060 Özellikleri

RTX 4060, Ti olan modellerden farklı olarak AD106 yerine AD107 GPU ile güç kazanacak. Alt segment grafik çipi 158.7 mm²’lik boyutuyla daha küçük.

SM miktarı 34’ten 24’e, bununla bağlantılı olarak CUDA çekirdeklerinin sayısı da 4352’den 3072’ye düşüyor. SM birimlerine bağı olan Tensor ve RT çekirdeklerinin sayısı da doğal olarak azaldı. Muhtemelen aynı GPU’nun farklı bir varyantını RTX 3050 modelinde de göreceğiz.

4060 Ti’nin küçük kardeşi RTX 4060, 32 yerine 24 MB L2 önbellek taşıyor. Ham bant genişliği 272 GB/sn ile 4060 Ti’dan biraz daha düşük. Ancak 24 MB L2 önbellek sayesinde etkin bant genişliği 453 GB/sn‘ye çıkıyor. AMD, RDNA 2 mimarisiyle birlikte Infinity Cache önbellek teknolojisine geçiş yapmıştı. Bu teknoloji önemli faydalar sağlamıştı ki NVIDIA da tam olarak aynı olmasa bile benzer bir yaklaşım benimsemiş.

Radeon RX 7600’ün rakibi olacak olan RTX 4060, sadece 115W TGP değeriyle listeleniyor ki bu muhteşem. Performans değerleri ve DLSS 3’ün katkıları da oldukça önemli. Genel bir bakış attığımızda AMD’nin işi zor gibi görünüyor.

Öte taraftan DLSS 3’ün getirilerini belirtmeden geçmeyelim. Başka bir deyişle, her şey teorik rakamlardan ibaret değil. Bir kez daha hatırlatalım. DLSS 3 teknolojisi şu anda yalnızca Ada Lovelace mimarisi, yani RTX 4000 serisi tarafından destekleniyor. GeForce RTX 4060, DLSS 3, SER (Shader Execution Reordering), DMM (Displacement Micro-Meshes) ve OMM (Opacity Micro-Maps) gibi yeni özelliklere sahip. Bunların tümü, oyununa bağı olarak büyük performans artışları sağlayabiliyor.

Inno3D RTX 4060 Özellikleri

NVIDIA’nın yeni orta sınıf RTX 4060, 8 GB GDDR6 VRAM ile geliyor. İncelediğimiz kart INNO3D’nin TWIN X2 modeli. Kartın çift slot kaplayan bir soğutma bloğu ve iki adet fanı mevcut. Nikel kaplama ısı borularına sahip kartın arkasında da metal arka plaka mevcut. Kartın belirtilen Boost frekansı 2460 MHz iken oyunlarda 2750 MHz’in üstüne rahatlıkla çıkabiliyor.

  • 8 GB GDDR6 VRAM
  • 2 slot soğutma bloğu
  • Nikel kaplama ısı borusu
  • Optimize edilmiş kanatçık kalınlığı ve aralığı
  • 3 adet DisplayPort 1.4a
  • 1 adet HDMI 2.1a
  • Metal arka plaka
  • PCI-E 4.0
  • 3072 Cuda çekirdeği
  • 17 Gpbs bellek hızı
  • 2460 MHz boost frekansı
  • 3. nesil Ray Tracing çekirdekleri
  • 250 mm uzunluk, 118 mm yükseklik ve 42 mm genişlik

Ada Lovelace Mimarisi ve Önbellek Geliştirmeleri

RTX 4060’ta uygulanan Ada bellek alt sistemi, 24 MB L2 önbellek boyutu ile önceki mimarilerden ayrışıyor. Yüksek önbellek kapasitesi, 1080p oyun için en verimli performans ve güç verimliliği kombinasyonunu sunmak için bellek veri yolundaki trafik miktarını azaltıyor.

Tüm hesaplama işlemleri GPU çekirdeklerinde gerçekleşir. Çekirdeklerin hızlı çalışması için ise verilere hızlı ve verimli bir şekilde erişmesi gerekir. İşte GPU’nun L1 veri önbelleği burada devreye giriyor. GPU’nun içinde yer alan her SM (Stream Multiprocessor), işlem çekirdeklerinin hemen yanında bulunan süper düşük gecikmeli bir L1 veri önbelleği içermekte ve L1’i GPU’nun bilgi aradığı ilk seçenek haline getiriyor. L1 önbellek çekirdeklere çok yakın olması gerekli, bu nedenle boyutu büyük olamaz.

Çekirdeklerde işlem yapmak için gereken veriler L1 önbelleğinde bulunamazsa, GPU bir sonraki aşamada L2 veri önbelleğine yöneliyor. Bu bellek sistemi GPU kalıbında bulunuyor ve çok yüksek hızlı çapraz çubuk sistemi aracılığıyla her biri birden fazla SM içeren tüm GPC’lere (Grafik İşleme Kümeleri) bağlanıyor. Eğer bilgi L2 önbelleğinde bulunursa (önbellek isabeti) veriyi çekiyor ve anında çekirdeklere gönderiyor.

Bilgi L2 önbelleğinde bulunamazsa (önbellek ıskalaması) GPU’nun bellek arayüzü üzerinden VRAM’e ulaşması gerekir. Bu süreç bellek alt sisteminde ek trafik yaratıyor, performans ve güç verimliliğini düşürüyor.

Ada GPU’larda çok daha büyük L2 önbellekler tercih edildi. 128-bit veri yolunda çalışan Ampere GPU ile karşılaştırıldığında, L2 önbellek mimarisi kapasite açısından 16 kat artış sağlıyor. Buna ek olarak, Ada GPU’lardaki L2 önbellek bant genişliği önceki GPU’lara kıyasla önemli ölçüde artırıldı. Bu sayede çekirdekler ve L2 önbellek arasında daha fazla veri mümkün olan en kısa sürede aktarılabiliyor. Ada’nın daha büyük L2 önbelleği, önemli ölçüde daha fazla L2 önbellek isabeti sağlarken aynı zamanda bellek veri yolundaki trafiği de azaltmakta.

RTX 4060 Ti RTX 4060 Ti 16 GB RTX 4060 RTX 3060 Ti RTX 3060 RTX 2060 SUPER RTX 2060
Mimari AD106 AD106 AD107 GA104 GA106 TU106 TU106
Üretim
Teknolojisi
TSMC 4N TSMC 4N TSMC 4N Samsung 8N Samsung 8N TSMC 12FFN TSMC 12FFN
Transistör 22.9 milyar 22.9 milyar 18.9 milyar 17.4 milyar 12.0 milyar 10.8 milyar 10.8 milyar
Çip Boyutu 187.8 mm² 187.8 mm² 158.7 mm² 392.5 mm² 276 mm² 445 mm² 445 mm²
SM 34 34 24 38 28 34 30
CUDA Çekirdeği 4352 4352 3072 4864 3584 2176 1920
Tensor Çekirdeği 136 136 96 152 112 272 240
RT Çekirdeği 34 34 24 38 28 34 30
Saat Hızı 2535 MHz 2535 MHz 2460? MHz 1665 MHz 1777 MHz 1650 MHz 1680 MHz
Bellek Hızı 18 Gbps 18 Gbps 17 Gbps 14 Gbps 15 Gbps 14 Gbps 14 Gbps
Bellek Kapasitesi 8 GB 16 GB 8 GB 8 GB 12 GB 8 GB 6 GB
Bant Genişliği 128-bit 128-bit 128-bit 256-bit 192-bit 256-bit 192-bit
L2 ÖNbellek 32 MB 32 MB 24 MB 4 MB 3 MB 4 MB 3 MB
ROP 48 48 32 80 48 64 48
TMU 136 136 96 152 112 136 120
TFLOPS FP32 (Boost) 22.1 22.1 15 16.2 12.7 7.2 6.5
TFLOPS FP16 (FP8) 177 (353) 177 (353) 121 (242) 130 (aralıklı) 102 (aralıklı) 57 52
Bant Genişliği 288 (554 efektif) GB/sn 288 (554 efektif) GB/sn 272 (453 efektif) GB/sn 448 GB/sn 360 GB/sn 448 GB/sn 336 GB/sn
TGP 160W 160W 115W 220W 170W 175W 160W
Çıkış Tarihi Mayıs 2023 Temmuz 2023 Temmuz 2023 Aralık 2020 Şubat 2021 Temmuz 2019 Ocak 2019
Liste Fiyatı 399$ 499$ 299$ 399$ 329$ 399$ 349$

GeForce RTX 4060 Güç Tüketimi

TGP değeri, GPU Boost için üst güç sınırını temsil ediyor. Kartlar genelde TGP sınırına pek ulaşmaz, yüksek güç tüketen uygulamalar belirli senaryolarda TGP sınırını zorlayabilir. Bazı durumlarda GPU saat hızları maksimuma ulaşabilir ve böylece GPU’nun verimliliği en üst düzeye çıkar.

RTX 4060’ın verimlilik konusunda başarılı olduğunu belirtmiştik. İşte NVIDIA tarafından yapılan ölçümler:

RTX 2060 RTX 3060 12 GB RTX 4060
Boşta 8W 8W 7W
AV1 Video Oynatırken 14W 13W 11W
Oyunlarda Ortalama 138W 170W 110W
TGP 160W 170W 115W

Özetle, birçok çalışma koşulunda, özellikle oyunlarda güç tüketim seviyeleri üst sınırın çok altında. GeForce RTX 4060 Ti gibi, RTX 4060 da oyunlarda maksimum TGP değerinin altında seyrediyor:

Oyun 1080p
Far Cry 6 97 W
Forza Horizon 5 95 W
Guardians of the Galaxy 105 W

DLSS 3 Teknolojisine Ait Detaylar

DLSS 3, görüntü kalitesi ve yanıt verme özelliğini korurken performansı büyük ölçüde artıran yapay zeka destekli grafiklerde devrim niteliğinde bir atılım olarak tanımlanıyor. DLSS Frame Generation otomatik kodlayıcısı 4 temel veriyi ele alıyor: mevcut ve önceki oyun kareleri, Ada mimarisinin Optical Flow Accelerator’ı tarafından oluşturulan bir optik akış alanı, hareket vektörleri ve derinlik gibi oyun motoru verileri.

Optical Flow Accelerator, iki ardışık oyun içi kareyi analiz ediyor ve bir optik akış alanı hesaplaması yapıyor. Optik akış alanı, piksellerin kare 1’den kare 2’ye hareket ettiği yönü ve hızı yakalamakta. Optik Akış Hızlandırıcı, oyun motoru hareket vektörü hesaplamalarına dahil edilmeyen parçacıklar, yansımalar, gölgeler ve aydınlatma gibi piksel düzeyinde bilgileri yakalama yeteneğine sahip. Aşağıdaki motosiklet örneğinde, motosikletlinin hareket akışı gölgenin motosiklete göre ekranda kabaca aynı yerde kaldığını doğru bir şekilde temsil etmekte.

DLSS 3 Optik Akış HızlandırıcıOptik Akış Hızlandırıcı, yansıma gibi piksel düzeyindeki efektleri doğru bir şekilde takip ederken, DLSS 3 ayrıca sahnedeki geometrinin hareketini tam olarak izlemek için oyun motoru hareket vektörlerini kullanıyor. Aşağıdaki örnekte oyun hareket vektörleri motosikletçinin yanından geçen yolun hareketini doğru bir şekilde izlediği (ancak gölgeleri değil) gösterilmiş. Yalnızca motor hareket vektörlerini kullanarak çerçeveler oluşturmak, gölgede pürüz gibi görsel anormalliklere neden olmakta.

Optik Akış Hızlandırıcı Olmadan Kare OluşturmaDLSS Frame Generation yapay zeka ağı, her piksel için ara kareler oluşturmak üzere oyun hareket vektörlerinden, optik akış alanından ve sıralı oyun karelerinden gelen bilgilerin nasıl kullanılacağına karar veriyor. Bu ağ, hareketi izlemek için hem motor hareket vektörlerini hem de optik akışı kullanarak (aşağıdaki resimde görüldüğü gibi) hem geometriyi hem de efektleri doğru bir şekilde yeniden oluşturabiliyor.

DLSS 3 Kare Hesaplama

Yapay zeka, DLSS 3 etkinleştirildiğinde ilk karenin dörtte üçünü ve DLSS Frame Generation kullanarak ikinci karenin tamamını yeniden yapılandırıyor. Biraz önce belirttiğimiz gibi, görüntülenen toplam piksellerin sekizde yedisi yeniden yapılandırılıyor ve performansa büyük katkı sağlanıyor.

DLSS 3 Yeniden Kare Oluşturma

Ada Lovelace Mimarisi Neler Sunuyor?

  • Yeni Streaming Multiprocessor (SM) Tasarımı: Yeni SM birimleri 2 kata kadar performans ve güç verimliliği sunuyor.
  • 4. Nesil Tensor Çekirdekleri ve Optical Flow: Kare hızlarını artıran NVIDIA DLSS 3 dahil olmak üzere önemli yapay zeka teknolojileri etkinleştirildi ve geliştirmeler yapıldı.
  • 3. Nesil RT Çekirdekleri: Işın izleme performansı iki kata kadar artış gösteriyor.
  • Yeni Ada Bellek Alt Sistemi: Ada Lovelace mimarisi L2 önbelleğinde önemli bir artış sağlarken daha iyi performans, daha az bellek veri yolu trafiği ve daha fazla güç verimliliği sağlıyor.
  • Shader Execution Reordering (SER): SER, ışın izleme işlemlerini 2 kat iyileştirerek FPS’yi artırıyor ve Cyberpunk: Overdrive Modunda %44’e varan artışlar getiriyor.
  • DLSS 3: Zaten yakından tanıdığınız DLSS 3 teknolojisi FPS oranlarını oyunlarda birkaç kata kadar artırabiliyor.
  • NVIDIA Studio: 3D işleme, video düzenleme ve canlı yayında üstün performans.
  • AV1 Kodlayıcı: – AV1 destekli 8. nesil NVIDIA Kodlayıcı (NVENC), H.264’e kıyasla %40 daha verimli.

Sonuç

RTX 4060 oyuncular tarafından uzun zamandır beklenen bir karttı zira Steam anketlerine göre halen daha 1080p oyuncular çoğunlukta. Bunu en popüler ekran kartlarına bakarak da anlamak mümkün. GTX 1650 ve 1060 başı çekerken onu RTX 3060 ve 2060 takip ediyor. Özetle toplamda oyuncuların %77’si 1080p oyun oynuyor.

RTX 4060, 13 TFLOP güce sahip olan 3060’a göre 15 TFLOP gücü ile saf güç anlamında devasa bir fark sunmuyor lakin kartın daha iyi bir RT ve DLSS performansı mevcut. Buna ek olarak 4000 serisinin DLSS 3 desteğini de eksik etmiyor. DLSS 3 hızla ilerlemeye devam ederken AMD’nin geçen sene duyurduğu FSR 3 teknolojisini halen daha hiçbir oyunda göremediğimizi tekrar tekrar hatırlatacağım. Ve AMD umarım bu defa yine FSR 2 gibi daha düşük kalite yerine DLSS 3’ün bile önüne geçen başarılı bir iş çıkarır.

NVIDIA bu seride özellikle önbelleği yüksek tutuyor ki bunun Watt başına performansa yansımasını 4060 Ti incelemesinde görmüştük. 4060’ta da 3060’ın 3 MB L2 önbelleğine karşın 24 MB L2 önbellek yer alıyor. Kart, saf güç olarak 3060 ile benzer TFLOP değerini sunmasına karşın mimari iyileştirmeler ve yeni 4nm üretim süresi sayesinde 3060’ın 170W güç tüketimine karşın 110W civarında oyun için güç tüketimi sunuyor. 4060 yine serideki diğer kartlar gibi AV1 video işleme desteğini devam ettiriyor.

Peki kartta ne eksik?

Açıkçası 1080p için 8 GB VRAM fazlasıyla yeterli olsa da konsol portu optimizasyon özürlü bazı oyunlar için bu miktar bile bazen yetersiz olabiliyor. Bu bağlamda bellek miktarının 12 GB olması daha iyi olabilirdi.

Yine kartın PCIe 4.0 x8 arayüzünü kullanması yerine x16 kullanmasını beklerdik ki bu çoğu oyunda sorun teşkil etmese de yine konsol portu THe Last of Us Part 1 gibi oyunlarda daha düşük FPS’ye sebep olabiliyor. Özellikle de bu karta yükseltme yapacak kullanıcıların çoğunluğunun PCIe 3.0 kullandığını varsayarsak 4.0 x8 arayüzünü eksi olarak belirtmekte fayda var.

Oyuncular RTX ve DLSS Kullanıyor mu?

NVIDIA’nın RTX durumu hakkında da bir güncelleme yapalım. Şirketin belirttiği üzere 400’den fazla oyun ve uygulamada RTX desteği mevcut. Peki oyuncular RTX veya DLSS’yi devreye alıyor mu? Sadece Technopat Sosyal yorumlarına bile baktığımızda DLSS’nin geniş bir kabul gördüğünü söyleyebiliriz. NVIDA’nın verilerine göre de RTX 4000 serisi sahiplerinin %79’ı DLSS’yi devreye alırken %83’ü de Ray Tracing’i açıyor. Açıkçası DLSS oranının RTX’ten daha düşük olması bana garip geldi zira Ray Tracing açınca düşen FPS’yi tekrar normal seviyelere getirmek için DLSS devreye alınıyor. Bu bağlamda RTX açıp DLSS açmamak istatistiksel olarak tutarsızlık içeriyor.

Her halükârda şu bir gerçek ki DLSS kendini kanıtlayan bir teknoloji oldu ve oyuncular da ekran kartı seçerken artık bu özelliğe daha fazla önem veriyor. Burada asıl konulardan biri DLSS’nin mükemmel oldu mu? Tabii ki hayır. Halen daha bazı oyunlarda geliştirmeye açık bir teknoloji lakin rakipleri ile kıyaslayacak olursak ne AMD FSR ne de Intel XeSS DLSS’nin yanına yanaşabiliyor.

Kartın salt performansına baktığımızda bazı oyunlarda RX 7600’ün gerisinde kalıyor. RTX 4060 Ti incelemesinde bazı eleştiriler gelmişti. Buna kulak verip kartın DLSS 3 performansını da devreye alıp oyunları bir de bu şekilde test ediyoruz ve burada kart 7600’ü geride bırakmak bir kenara AMD’nin 12 GB belleğe sahip ve 1440p için tasarladığı RX 6750 XT kartını bile geçiyor. Bu esnada RTX 4060’ın her iki AMD rakibinden de düşük güç tükettiğini belirtelim.

RTX 4060 Fiyatı

Kartın satış fiyatı 299 USD olacak. RTX 3060 ilk çıktığında 329 USD fiyat etiketiyle çıkmıştı. İncelediğimiz Inno3D modeli doları 26 TL olarak baz alırsak 9.499 TL gibi bir fiyata satışa çıkacak. İncelemeyi kaydettiğimiz 26 Haziran 2023 itibarıyla en ucuz RX 6750 XT 11.750 TL’ye satılırken en ucuz RX 7600 ise 7.349,00 TL gibi inanılmaz bir fiyata temin edilebiliyor.

RTX 4060 Alınır mı?

Eğer rekabetçi oyunlar oynuyorsanız -her ne kadar Sapphire tavsiye etmesek de- bu fiyata RX 7600 çok daha mantıklı bir tercih. Öte yandan AMD’nin FSR3 sözünü halen daha tutamamış olması, FSR 2 görüntü kalitesinin DLSS 2’ye yetişememiş olması, DLSS 3 destekli oyunların gün geçtikçe artması ve Fallout 4 gibi eski oyunlara bile modla DLSS 3 desteği eklenmesi RTX 4060 almayı düşünenler için ileriye dönük bir yatırım olarak düşünülebilir. İleriye dönük demişken 12 GB bellekli RX 6750 XT de radarınızda olsun lakin fiyatı yüksek ve güç tüketimi fazla. Ayrıca 8 GB VRAM’li RTX 4060, DLSS 3 ile bu kartı bazı oyunlarda geçmeyi bile başarıyor.