Darboğaz konusu hep yüzeysel anlatılmıştır prensip olarak detaya girmeden anlatacak olursam işlemci ve ekran kartı bir oyunda farklı işler ile uğraşır. İşlemci cisimlerin kordinatlarını ve konumlarını hesaplar ve bu hesaplamaları GPU'ya göndererek GPU da işlenmesini sağlar diyebiliriz genel olarak. Darboğaz problemi ise işlemci ve ekran kartı güç oransızlığından kaynaklanır varsayımsal olarak konuşursak ekran kartı saniyede 60 frame işliyor diyelim eğer ki işlemci hesaplamaları saniyede 45 frame olarak iletiyorsa doğal olarak ekran kartı saniyede 60 frame görüntü çizemeyecek ve 45 frame çizecek bu da gücünün tamamının kullanmamasına sebep oluyor olay tamamen bundan ibarettir. Ekran kartı darboğazı işe çok güçlü bir işlemciye olması gerekenden daha güçsüz ekran kartı ile beraber kullanınca ortaya çıkan bir problemdir aslında tam olarak problemde denemez sadece işlemciden kısıp parayı daha fazla ekran kartına verebilecekken yapmayıp performans kayıp ediyorsunuz. Burada bahsettiğim konular oyun için geçerlidir yazılım, makine öğrenmesi/derin öğrenmesi, render, 3D tasarım vs. gibi işler için geçerli değildir. (ek olarak işlemci NPC için makine öğrenmesi algoritmalarının çalıştırılması, bazı fizik denklemleri hesaplamaları vs. gibi işleri de üstlenir)
Anlattığım prensibi kavrayabilirseniz zaten çözünürlüğü arttırdığımız zaman ekran kartının çizdiği saniyede ki frame sayısı azaldığı için doğal olarak işlemci ile frame konusunda eş zamanlı çalışmış oluyorlar.