Hertz ve sağlık orantısı nedir?

yzlm.

Hectopat
Katılım
13 Nisan 2018
Mesajlar
30
Merhaba.
  1. Kare adedi ile karenin ekranda kalma süresi ters orantılı mı? 60 Hertz'de 1 saniye / 60 =0,0166 saniye ekranda kalırken bir kara-çerçeve, 144 Hertz de 0,0069 saniye mi ekranda kalıyor bir kare?
  2. Hertz yükseldikçe kare artacağına göre, Hertz yükseltmek, gözü daha çok yormak anlamına gelmiyor mu? Sağlığı korumak için yüksek Hertz tehdit değil mi? (Oyuncular keyif almak için yüksek Hertz seçtikleri için bana küsmesinler. :))
  3. İnsan gözü saniyede 24 kare gördüğüne göre bir de hey bine de hey, değil mi? Monitör 24 Hertz'den büyük olduktan sonra hepsinin aynı kefede olması gerekmiyor mu? Sonuçta 60 da olsa, 185 de olsa Hertz, kişi 24 tanesini görecek değil mi?
Saygılar.
 
Merhaba.
  1. Kare adedi ile karenin ekranda kalma süresi ters orantılı mı? 60 Hertz'de 1 saniye / 60 =0,0166 saniye ekranda kalırken bir kara-çerçeve, 144 Hertz de 0,0069 saniye mi ekranda kalıyor bir kare?
  2. Hertz yükseldikçe kare artacağına göre, Hertz yükseltmek, gözü daha çok yormak anlamına gelmiyor mu? Sağlığı korumak için yüksek Hertz tehdit değil mi? (Oyuncular keyif almak için yüksek Hertz seçtikleri için bana küsmesinler. :))
  3. İnsan gözü saniyede 24 kare gördüğüne göre bir de hey bine de hey, değil mi? Monitör 24 Hertz'den büyük olduktan sonra hepsinin aynı kefede olması gerekmiyor mu? Sonuçta 60 da olsa, 185 de olsa Hertz, kişi 24 tanesini görecek değil mi?
Saygılar.
İnsan gözü 24 mü görüyormuş ?! :)
 
2-) 60Hz kullanıyordum sonra satıp 165Hz monitör aldım. Gözlerim bayram etti. Göz yorma konusunda sadece Hz değil bir çok faktör var. Mavi ışık filtresi ve Flicker-free gibi. Yüksek Hz monitör bence göz için daha iyi.
3-) 60 ile 165Hz arasında hissedilir bir fark var. Dediğiniz gibi olsa oyunları 24 FPS kasmadan oynardık.
 
Son düzenleme:
Merhaba.
  1. Kare adedi ile karenin ekranda kalma süresi ters orantılı mı? 60 Hertz'de 1 saniye / 60 =0,0166 saniye ekranda kalırken bir kara-çerçeve, 144 Hertz de 0,0069 saniye mi ekranda kalıyor bir kare?
  2. Hertz yükseldikçe kare artacağına göre, Hertz yükseltmek, gözü daha çok yormak anlamına gelmiyor mu? Sağlığı korumak için yüksek Hertz tehdit değil mi? (Oyuncular keyif almak için yüksek Hertz seçtikleri için bana küsmesinler. :))
  3. İnsan gözü saniyede 24 kare gördüğüne göre bir de hey bine de hey, değil mi? Monitör 24 Hertz'den büyük olduktan sonra hepsinin aynı kefede olması gerekmiyor mu? Sonuçta 60 da olsa, 185 de olsa Hertz, kişi 24 tanesini görecek değil mi?
Saygılar.
1. Evet öyle oluyor. Öyle olunca da daha akıcı oluyor.

2. Hayır, öyle bir şey yok. Aksine daha rahatlıyor. Gözlük kullanan biriyim, antirefle cam var. Onunla 60 Hz'de gözüm ağrıyordu. 144 Hz monitöre geçtim, gözlüksüz bir şekilde bile kullanabiliyorum.

3. 24 kare görmüyor, bugün siz 24 dediniz, 1 hafta önce birisi 75 demişti. Bununla ilgili kesin bir bilimsel çalışma yok.
 
Sinema standardı 24 kare olduğundan bunu haklı kılmak için ortaya atılmıştı. Konsollar da 30 FPS ile bilgisayar karşısında ezilmeye başladığında yine hortlamıştı.
Sinemada 24 kare olmasının bildiğim 2 sebebi:
Aksiyon ve dövüş sahnelerinde oyuncuların birbirine gerçekten vurmadığının, yumruklarının değmediğinin yüksek HZ kayıtlarında belirli olması.
Özel efekt ve stüdyo maliyetlerinin artması ve özel efekt ile stüdyo zamanının artarak vizyon tarihinin gecikmesi.
 
Merhaba.
  1. Kare adedi ile karenin ekranda kalma süresi ters orantılı mı? 60 Hertz'de 1 saniye / 60 =0,0166 saniye ekranda kalırken bir kara-çerçeve, 144 Hertz de 0,0069 saniye mi ekranda kalıyor bir kare?
  2. Hertz yükseldikçe kare artacağına göre, Hertz yükseltmek, gözü daha çok yormak anlamına gelmiyor mu? Sağlığı korumak için yüksek Hertz tehdit değil mi? (Oyuncular keyif almak için yüksek Hertz seçtikleri için bana küsmesinler. :))
  3. İnsan gözü saniyede 24 kare gördüğüne göre bir de hey bine de hey, değil mi? Monitör 24 Hertz'den büyük olduktan sonra hepsinin aynı kefede olması gerekmiyor mu? Sonuçta 60 da olsa, 185 de olsa Hertz, kişi 24 tanesini görecek değil mi?
Saygılar.
Bu konuda okuduğum yazıları, 10. sınıf Fizik dersindeki dalgaları ve 11. sınıf Biyoloji dersindeki "İnsan Fizyolojsi" konusunda işlediğimiz gözün görme mekanizmasını referans alarak bu konudaki yorumlarımı paylaşayım:
1. Hz frekansın birimidir, frekans ise (ses, akım vb. için) birim zamandaki titreşim sayısı, titreşim sıklığıdır. Monitördeki hertz ise tazeleme hızıdır yani monitörün kendini saniyede kaç kere yenilediğidir. Monitör kendini saniyede 60 kere yeniler yani 60 dalga gönderirse görüntü 60 kez tazelenir (refrash rate dediğimiz tazeleme oranı-hızı bu), 120 kere dalga gönderirse 120 kere tazelenir. 1 saniye içinde de ne kadar fazla kare olursa bir kareyi o kadar az görürüz bu da akıcılığı arttırır. Yani evet, kare adedi ile ekranda kalma süresi ters orantılı.
2. Bu soru ile iligli okuduğum bir yazının sonunda şu ifade var: "Farklı durumlara göre gözümüzün fps duyarlılık değerleri değişmektedir. Normal şartlar altında, sıradan görüntüleri 18-25 fps civarında görürüz. Ancak eğer ki bir görüntünün "sanal gerçeklik" olacak kadar gerçekçi olmasını istiyorsanız, 500 fps'den yüksek bir değer kullanmanız gerekir. Bu noktadan sonra gözünüzü (daha doğrusu beyninizi) kandırarak gördüğünüzün bir yansıma değil, gerçek bir görüntü olduğuna ikna edebilirsiniz. Fakat yapılan araştırmalar, fps değeri arttıkça beynin işlem kapasitesinin zorlandığını ve bu sebeple baş ağrılarının ortaya çıktığını göstermektedir. Dolayısıyla aradaki dengeyi tutturmak pek kolay değildir."
Burada anlatılan şey insan gözünün normal şartlarda akıcılık için 18-25 kare civarında gördüğü ama istenilirse algılanan kare hızının beyin tarafından arttırılarak daha fazla hareket bulunan anlarda görüntünün akıcılığının arttırılmasının sağlanabilmesidir. Bu da yazıda belirtildiği üzere ne kadar fazla kare o kadar fazla işlem. Ne kadar fazla kare algılanırsa sinir hücrelerinde o kadar fazla implus iletildiği için daha fazla enerji harcanacak, dolayısıyla kapasite zorlandığından ağrılar artacaktır ama burada belirtilen değer muhtemelen 500 FPS gibi çok yüksek değerler (biz oyunculuk sektöründe henüz 360 civarındayız, her ne kadar çoğumuz -ben gibi- 60 üstüne çıkamasak da).
3. Yukarıda söylediğim gibi, insan gözü 24 kare görmüyor ya da beyin öyle algılamıyor. Akıcılık için minimum 18-25 arası gerekiyor. Yani monitörün tazeleme hızı ne kadar yüksekse o kadar iyi.
Bir gün hepimizin 360Hz' i tatması dileğiyle. İyi forumlar.
 

Geri
Yukarı