Rehber Kenar Yumuşatma Nedir?

Kenar yumuşatma oyunlarda gözüken, dokuların kenarlarındaki tırtıklı ve merdiven gibi duran görüntüyü düzeltmek içindir. Piksellerin kenarlarındaki renkleri birbirine karıştırır ve böylece size daha yumuşak ve göze batmayan bir şekilde gözükür. Bazı kenar yumuşatma metodları daha fazla işlem gücü istediğinden düşük özellikli bilgisyarlar için ideal değildir.

Bu rehberde önemli kenar yumuşatma metodlarını öğreneceğiz ve hangisinin sizin bilgisayarınız için en iyi olduğuna karar vereceğiz.


SSAA (Super Sampling Anti-Alising): İşini en iyi şekilde yapan kenar yumuşatma metodur ama aşırı derecede işlem gücü ister, çalışma mantığı ise görüntüyü daha yüksek çözünürlükte işleyip sonra sizin kullandığınız çözünürlüğe indirmesidir. Eğer çok güçlü bir bilgisayarınız var ve oyndaığınız oyun bu kenar yumuşatmayı destekliyorsa çok iyi bir sonuç verecektir.

MSAA (Multi-Sampling Anti-Alising): Çalışma mantığı SSAA'ya benzer fakat bütün görüntünün çözünürlüğünü yükseltmek yerine sadece yumuşatılması gereken kenarların çözünürlüğünü yükseltir, SSAA'ya göre daha az işlem gücü ister fakat yinede bilgisayarınızı yormayacak bir teknik değildir, eğer bilgisayarınızın özellikleri düşük ise FPS'nizde baya fark olacaktır.

CSAA (Coverage Sampling Anti-Alising): Nvidia'nın geliştirdiği MSAA'dan daha verimli olduğunu idda eden bir anti-alising çeşididir. Görünüş olarak neredeyse MSAA ile aynı kalitede bir görüntü verecektir ve ayrıca MSAA kadar performansa etki etmez.

EQAA (Enhanced Quality Anti-Alising): Bu da AMD'nin geliştirdiği ve MSAA'dan daha verimli olduğunu iddia ettiği teknolojisidir, MSAA ile neredeyse aynı görüntüyü verir ama performansa o kadar etki etmez.

FXAA (Fast Approximate Anti-Alising): Çok az işlem gücü isteyen bir kenar yumuşatma metodur ama verdiği sonuç pek tatmin edici değildir, çalışma mantığı ise tırtıklı kenarlara yumuşaklık efekti atmasıdır, tırtıklı kenarlar o kadar gözünüze batmaz ama yumuşaklık efekti attığı için oyun daha bulanık olur. Performans kaybı ortalama %2'dir yani istediğiniz bilgisayarda açsanızda performansa fark etmeyecektir.

TXAA (Temporal Anti-Alising): FXAA'ye göre daha fazla, MSAA'ya göre daha az işlem gücü ister, çalışma mantığı ise FXAA ve MSAA tekniğini birleştirmesidir, mükemmel değildir ama yinede gayet iyidir, ama malesef kenar yumuşatma yaparken kullandığı tekniklerden biri FXAA olduğu için yine oyununuz biraz daha bulanık gözükecektir.

SMAA (Subpixel Morphological Anti-Alising): Çalışma mantığı FXAA'ye benzer fakat birkaç farklılık vardır, bu kenar yumuşatma tekniği sadece tırtıklı yeri direk bulanıklaştırmaz, bunları bulanıklaştırmak için bir mantık kullanır, çizgiler, eğriler, nesnelerin sınırları biçimindeki kalıpları bulur ve ondan sonra bu bulduğu bilgiler doğrultusunda kenarları bulanıklaştırır, performansa pek etki etmez ve ayrıca FXAA kadar bulanık bir görüntü sunmaz.
 
Son düzenleme:
Kenar yumuşatma oyunlarda gözüken, dokuların kenarlarındaki tırtıklı ve merdiven gibi duran görüntüyü düzeltmek içindir. Piksellerin kenarlarındaki renkleri birbirine karıştırır ve böylece size daha yumuşak ve göze batmayan bir şekilde gözükür. Bazı kenar yumuşatma metodları daha fazla işlem gücü istediğinden düşük özellikli bilgisyarlar için ideal değildir.

Bu rehberde önemli kenar yumuşatma metodlarını öğreneceğiz ve hangisinin sizin bilgisayarınız için en iyi olduğuna karar vereceğiz.


SSAA (Super Sampling Anti-Alising): İşini en iyi şekilde yapan kenar yumuşatma metodur ama aşırı derecede işlem gücü ister, çalışma mantığı ise görüntüyü daha yüksek çözünürlükte işleyip sonra sizin kullandığınız çözünürlüğe indirmesidir. Eğer çok güçlü bir bilgisayarınız var ve oyndaığınız oyun bu kenar yumuşatmayı destekliyorsa çok iyi bir sonuç verecektir.

MSAA (Multi-Sampling Anti-Alising): Çalışma mantığı SSAA'ya benzer fakat bütün görüntünün çözünürlüğünü yükseltmek yerine sadece yumuşatılması gereken kenarların çözünürlüğünü yükseltir, SSAA'ya göre daha az işlem gücü ister fakat yinede bilgisayarınızı yormayacak bir teknik değildir, eğer bilgisayarınızın özellikleri düşük ise FPS'nizde baya fark olacaktır.

CSAA (Coverage Sampling Anti-Alising): Nvidia'nın geliştirdiği MSAA'dan daha verimli olduğunu idda eden bir anti-alising çeşididir. Görünüş olarak neredeyse MSAA ile aynı kalitede bir görüntü verecektir ve ayrıca MSAA kadar performansa etki etmez.

EQAA (Enhanced Quality Anti-Alising): Bu da AMD'nin geliştirdiği ve MSAA'dan daha verimli olduğunu iddia ettiği teknolojisidir, MSAA ile neredeyse aynı görüntüyü verir ama performansa o kadar etki etmez.

FXAA (Fast Approximate Anti-Alising): Çok az işlem gücü isteyen bir kenar yumuşatma metodur ama verdiği sonuç pek tatmin edici değildir, çalışma mantığı ise tırtıklı kenarlara yumuşaklık efekti atmasıdır, tırtıklı kenarlar o kadar gözünüze batmaz ama yumuşaklık efekti attığı için oyun daha bulanık olur. Performans kaybı ortalama %2'dir yani istediğiniz bilgisayarda açsanızda performansa fark etmeyecektir.

TXAA (Temporal Anti-Alising): FXAA'ye göre daha fazla, MSAA'ya göre daha az işlem gücü ister, çalışma mantığı ise FXAA ve MSAA tekniğini birleştirmesidir, mükemmel değildir ama yinede gayet iyidir, ama malesef kenar yumuşatma yaparken kullandığı tekniklerden biri FXAA olduğu için yine oyununuz biraz daha bulanık gözükecektir.

SMAA (Subpixel Morphological Anti-Alising): Çalışma mantığı FXAA'ye benzer fakat birkaç farklılık vardır, bu kenar yumuşatma tekniği sadece tırtıklı yeri direk bulanıklaştırmaz, bunları bulanıklaştırmak için bir mantık kullanır, çizgiler, eğriler, nesnelerin sınırları biçimindeki kalıpları bulur ve ondan sonra bu bulduğu bilgiler doğrultusunda bulanıklaştırır, performansa pek etki etmez ve ayrıca FXAA kadar bulanık bir görüntü sunmaz.
Çok güzel rehber ellerine sağlık.
 

Geri
Yukarı