Rehber Kulaklık seçme rehberi

EQUARIA

Hectopat
Katılım
28 Aralık 2020
Mesajlar
2.533
Makaleler
5
Çözümler
8
Daha fazla  
Cinsiyet
Erkek
Meslek
Elektrik Elektronik Mühendisliği
Öncelikle herkese merhaba. Yaklaşık 4 yıllık bilgi ve birikimlerimi sizlerle paylaşarak forumda en çok sorulan sorulardan biri olan kulaklık seçme konusunda elimden geldiğince yardımcı olmaya çalışacağım.

Giriş

Piyasada bildiğimiz üzere oyuncu kulaklığı olarak satılan kulaklıklar var. Bunlar haricinde de kulak üstü stüdyo kulaklıkları, ın-ear monitor (ıem) olarak geçen kulak içi stüdyo kulaklıkları ve normal kulaklıklar var. Bunların hepsinin küçük ya da büyük farkları bulunmakta. Öncelikle "ımaging" ve "sound stage" olarak geçen terimlerden, sonrasında kulak içi ve kulak üstü kulaklıklardan bahsedeceğim. Daha sonrasında Bluetooth, 2.4GHz Wireless ve kablolu kulaklıklardan ve en son da seçimi neye göre yapmanız gerektiğinden bahsedeceğim.

Imaging

Bu terim aslında bizim oyunlarda ayak sesini duyma olarak bildiğimiz şeyin İngilizce karşılığı. Adamların nereden geldiğini, hangi yönde olduğunu vs. bu sayede öğreniyorsunuz. Müzik dinlerken de enstürmanların yönlerini bu sayede fark ediyoruz. Oyuncu kulaklıklarında bu özelliğe çok önem verilir. Bazı oyuncu kulaklıklarında bu özellik o kadar öndedir ki ses kalitesine dikkat edilmez. Tam olarak da bu yüzden bazı kulaklıklar oyun oynarken bizi çokça tatmin ederken müzik dinlerken hiç zevk almayız.

Sound stage

Ses sahnesi olarak da bildiğimiz şey bu. Müzik dinlerken enstürmanların bizden ne kadar uzakta olduğunu anlamamızı sağlar. Enstürmanların ayırt edilebilmesi için gerekli en önemli özelliklerden biridir. Ses sahnesi çok dar bir kulaklıkta tüm enstürmanların sesleri birbirine girerek baş ağrısı yapar ve zevk vermez. Oyunlarda ise ses sahnesi dar olmamalıdır fakat çok geniş de olmamalıdır. Çünkü gerçek hayatta olduğu gibi çok uzaktan gelen bir ses çok az olduğu için bizim onu duymamız çok zor hale gelir. Onun için sesi aşırı yükseltebilecek bir AMP/DAC ya da ses kartı sahibi değilseniz arkası açık (open back) kulaklık kullanmanız tavsiye edilmez. Keza bu müzik için de öyledir. Arkası açık yani ses sahnesi çok geniş kulaklıklar için iyi bir besleyiciniz yoksa en basit kulaklıktan bile daha kötü bir ses alabilirsiniz.

Stüdyo kulaklıkları ve genel kulaklık bilgileri

Bu kategoride kapalı, yarı açık ve açık seçeneklerle kulak üstü kulaklıklar; ıem olarak kulak içi kulaklıklar (kapalı ve açık modelleri vardır.) Bulunmaktadır. Kapalı kulaklıkların ses sahnesi diğerlerine göre daha dardır. Yarı açıklar tam ortada ve tam açıklar en iyi ses sahnesi sahip olanlardır. Kulak üstü ve kulak içi kulaklık modellerindeki temel fark kullanım alanları olduğu kadar sürücü boyutuna da bağlıdır. Kulak üstü kulaklıkların sürücü boyutları çok daha büyük olduğu için Bass'ları çok daha iyi verecektir ve ayak sesi, silah sesi gibi sesler bass seslerdir. Kulak içi kulaklıklarsa konfor ve kulak zarına daha yakın olması sebebiyle daha rahat ses duyulması bağlamında ön plana çıkmıştır. Tabii kulaklıklar üretilirken içindeki armatürlerden (dinamik, manyetik planar, elektrostatik, electret, balanced armatür, hibrit vb.) Tutun sürücüde kullanılan malzemeler (berilyum, magnezyum vb.) Sesin kalitesi bakımından etkin rol oynar. İstenirse detaylı rehber oluşturmaya çalışırım.

Ses kalitesi ve netliği

Kulaklıkların karşılaştırılmasında kullanılan nötr ses kategorisi bununla alakalıdır. Bir kulaklık sesi ne kadar nötr verebilirse o kadar net verir. Örneğin Sony'nin xb yani extra bass serilerinde bass sesler tiz ve mid seslerin önüne geçtiği için oyun oynarken ideal fakat müzik dinlerken boğuk ses verirler. Onun için hem müzik dinleyecek hem oyun oynayacak bir kişi buna dikkat etmelidir. Ayrıca her üreticinin kendine ait ses profili vardır. Bunlar nötr ses kapsamında değerlendirilmemelidir. Örneğin Sennheiser nötr bir ses profiline sahipken Anker, Sony gibi kullanıcıya yönelik firmalar çoğunlukla v-shape denilen ses profilinde ürünler üretirler. Bu ürünlerin "pre-set" olarak gelen equalizer ayarlarıyla alakalıdır. Bunlarla ve equalizer ayarlarıyla alakalı da istenirse detaylı rehber oluştururum.

Oyuncu kulaklıkları vs stüdyo kulaklıkları

Oyuncu kulaklıkları ses kasılması bakımından bass ağırlıklı ve konfor bakımından rahat olarak üretilir. Stüdyo kulaklıklarıysa sesin netliğine ve kaliteli olmasına önem verir. Tabii ki iki tür kulaklık da birbirinin işlevini görür. Benim yorumuma bakılırsa Apple EarPods'ya da JBL C100SI gibi kulaklıklarla bile çoğu oyuncu kulaklığından alınan performans gibi bir oyun performansı alınabilir. Ben oyuncu kulaklığı yerine normal ya da stüdyo kulaklığı alınıp yanına AMP/DAC alınması taraftarıyım.

Kablolu vs Bluetooth vs 2.4GHz Wireless

Çoğumuzun bildiği üzere kablolu kulaklıkların ses iletimi gecikmesiz ve daha az kayıplıdır. Wireless ve Bluetooth seçeneklerinde kayıplar, gecikmeler ve kopmalar olabilir. Konforuna düşkün birisi Wireless opsiyonunu düşünürken ses kalitesine düşkün biri kablolu kulaklıklara yönelmelidir.

Benden şimdilik bu kadar! İstendiği taktirde AMP/DAC'lerle alakalı bilgilerimi de sizinle paylaşabilirim. Tabii ses konusunda istenilen her konu üzerinde bildiğim kadarıyla bilgi paylaşımı yapmaya açığım.
 
Son düzenleyen: Moderatör:
Öncelikle herkese merhaba. Yaklaşık 4 yıllık bilgi ve birikimlerimi sizlerle paylaşarak forumda en çok sorulan sorulardan biri olan kulaklık seçme konusunda elimden geldiğince yardımcı olmaya çalışacağım.

Giriş

Piyasada bildiğimiz üzere oyuncu kulaklığı olarak satılan kulaklıklar var. Bunlar haricinde de kulak üstü stüdyo kulaklıkları, ın-ear monitor (ıem) olarak geçen kulak içi stüdyo kulaklıkları ve normal kulaklıklar var. Bunların hepsinin küçük ya da büyük farkları bulunmakta. Öncelikle "ımaging" ve "sound stage" olarak geçen terimlerden, sonrasında kulak içi ve kulak üstü kulaklıklardan bahsedeceğim. Daha sonrasında Bluetooth, 2.4GHz Wireless ve kablolu kulaklıklardan ve en son da seçimi neye göre yapmanız gerektiğinden bahsedeceğim.

Imaging

Bu terim aslında bizim oyunlarda ayak sesini duyma olarak bildiğimiz şeyin İngilizce karşılığı. Adamların nereden geldiğini, hangi yönde olduğunu vs. bu sayede öğreniyorsunuz. Müzik dinlerken de enstürmanların yönlerini bu sayede fark ediyoruz. Oyuncu kulaklıklarında bu özelliğe çok önem verilir. Bazı oyuncu kulaklıklarında bu özellik o kadar öndedir ki ses kalitesine dikkat edilmez. Tam olarak da bu yüzden bazı kulaklıklar oyun oynarken bizi çokça tatmin ederken müzik dinlerken hiç zevk almayız.

Sound stage

Ses sahnesi olarak da bildiğimiz şey bu. Müzik dinlerken enstürmanların bizden ne kadar uzakta olduğunu anlamamızı sağlar. Enstürmanların ayırt edilebilmesi için gerekli en önemli özelliklerden biridir. Ses sahnesi çok dar bir kulaklıkta tüm enstürmanların sesleri birbirine girerek baş ağrısı yapar ve zevk vermez. Oyunlarda ise ses sahnesi dar olmamalıdır fakat çok geniş de olmamalıdır. Çünkü gerçek hayatta olduğu gibi çok uzaktan gelen bir ses çok az olduğu için bizim onu duymamız çok zor hale gelir. Onun için sesi aşırı yükseltebilecek bir AMP/DAC ya da ses kartı sahibi değilseniz arkası açık (open back) kulaklık kullanmanız tavsiye edilmez. Keza bu müzik için de öyledir. Arkası açık yani ses sahnesi çok geniş kulaklıklar için iyi bir besleyiciniz yoksa en basit kulaklıktan bile daha kötü bir ses alabilirsiniz.

Stüdyo kulaklıkları ve genel kulaklık bilgileri

Bu kategoride kapalı, yarı açık ve açık seçeneklerle kulak üstü kulaklıklar; ıem olarak kulak içi kulaklıklar (kapalı ve açık modelleri vardır.) Bulunmaktadır. Kapalı kulaklıkların ses sahnesi diğerlerine göre daha dardır. Yarı açıklar tam ortada ve tam açıklar en iyi ses sahnesi sahip olanlardır. Kulak üstü ve kulak içi kulaklık modellerindeki temel fark kullanım alanları olduğu kadar sürücü boyutuna da bağlıdır. Kulak üstü kulaklıkların sürücü boyutları çok daha büyük olduğu için Bass'ları çok daha iyi verecektir ve ayak sesi, silah sesi gibi sesler bass seslerdir. Kulak içi kulaklıklarsa konfor ve kulak zarına daha yakın olması sebebiyle daha rahat ses duyulması bağlamında ön plana çıkmıştır. Tabii kulaklıklar üretilirken içindeki armatürlerden (dinamik, manyetik planar, elektrostatik, electret, balanced armatür, hibrit vb.) Tutun sürücüde kullanılan malzemeler (berilyum, magnezyum vb.) Sesin kalitesi bakımından etkin rol oynar. İstenirse detaylı rehber oluşturmaya çalışırım.

Ses kalitesi ve netliği

Kulaklıkların karşılaştırılmasında kullanılan nötr ses kategorisi bununla alakalıdır. Bir kulaklık sesi ne kadar nötr verebilirse o kadar net verir. Örneğin Sony'nin xb yani extra bass serilerinde bass sesler tiz ve mid seslerin önüne geçtiği için oyun oynarken ideal fakat müzik dinlerken boğuk ses verirler. Onun için hem müzik dinleyecek hem oyun oynayacak bir kişi buna dikkat etmelidir. Ayrıca her üreticinin kendine ait ses profili vardır. Bunlar nötr ses kapsamında değerlendirilmemelidir. Örneğin Sennheiser nötr bir ses profiline sahipken Anker, Sony gibi kullanıcıya yönelik firmalar çoğunlukla v-shape denilen ses profilinde ürünler üretirler. Bu ürünlerin "pre-set" olarak gelen equalizer ayarlarıyla alakalıdır. Bunlarla ve equalizer ayarlarıyla alakalı da istenirse detaylı rehber oluştururum.

Oyuncu kulaklıkları vs stüdyo kulaklıkları

Oyuncu kulaklıkları ses kasılması bakımından bass ağırlıklı ve konfor bakımından rahat olarak üretilir. Stüdyo kulaklıklarıysa sesin netliğine ve kaliteli olmasına önem verir. Tabii ki iki tür kulaklık da birbirinin işlevini görür. Benim yorumuma bakılırsa Apple EarPods'ya da JBL C100SI gibi kulaklıklarla bile çoğu oyuncu kulaklığından alınan performans gibi bir oyun performansı alınabilir. Ben oyuncu kulaklığı yerine normal ya da stüdyo kulaklığı alınıp yanına AMP/DAC alınması taraftarıyım.

Kablolu vs Bluetooth vs 2.4GHz Wireless

Çoğumuzun bildiği üzere kablolu kulaklıkların ses iletimi gecikmesiz ve daha az kayıplıdır. Wireless ve Bluetooth seçeneklerinde kayıplar, gecikmeler ve kopmalar olabilir. Konforuna düşkün birisi Wireless opsiyonunu düşünürken ses kalitesine düşkün biri kablolu kulaklıklara yönelmelidir.

Benden şimdilik bu kadar! İstendiği taktirde AMP/DAC'lerle alakalı bilgilerimi de sizinle paylaşabilirim. Tabii ses konusunda istenilen her konu üzerinde bildiğim kadarıyla bilgi paylaşımı yapmaya açığım.
Elinize sağlık, harika rehber olmuş. Imaging kısmına yer yön tayininin yanına mesafe tayinini de koysanız daha şık olur diye düşünüyorum.
 
Elinize sağlık, harika rehber olmuş. Imaging kısmına yer yön tayininin yanına mesafe tayinini de koysanız daha şık olur diye düşünüyorum.
Mesafe konusu imaging'e bağlı olduğu kadar ses sahnesine de bağlı diye biliyorum. Tabi imaging'le biraz daha fazla bağlantılı fakat ikisi de dahil olduğu için nereye koyacağımı tam bilemedim. Değerli yorumunuz için teşekkür ederim.
 
Frequency Response grafiklerinin yorumlanması hakkında bir rehber yapabilir misiniz hocam.
Açıkçası grafik yorumlanması kısmı çok fazla teknik detay gerektiren ve zor olan bir süreç. Hali hazırda öğrenmeye çalışıyorum. Bilgimin yeteceğini düşündüğüm bir vakitte yapmak isterim.
 
Elinize sağlık, harika rehber olmuş. Imaging kısmına yer yön tayininin yanına mesafe tayinini de koysanız daha şık olur diye düşünüyorum.
+1
Şu an kullandığım kulaklıkta yer yön tayini konusunda sıkıntı yok ama mesafe tayini kısmı neredeyse yok.
 
Bir iki bilgi de ben atayım.
Planar manyetik sürücüsü olan kulaklıkların bası daha kaliteli ve (punchy) olur.
Ve MQA dolandırıcılıktır :)
Çok haklısınız :D . Yazdığım üzere işin teknik kısmı o kadar garip ki. İnsan şaşırıyor sürücü ve armatürlerin farkını görünce.
 
Bütçeye bağlı çok değişen bir sıralama. Ayrıca Chi-Fi gibi dipsiz bir kuyuyu da işin içine dahil edersek bir 4 yıl daha araştırma yapmam gerekebilir :D .
 

Yeni konular

Geri
Yukarı