Rehber Mimari Modelleme ve Görselleştirmede CPU - GPU - RAM ve SSD

Herkese Merhaba.
Ben 2017 yılından beri piyasada aktif olarak çalışan bir Mimarım. Çalıştığım ofislerde mimari proje çizimi ve görselleştirme gibi görevleri aktif olarak üstlendim ve üstlenmeye devam ediyorum.


Sorun:
Piyasada çalıştığım ofislerde ve arkadaşlarımdan bildiğim üzere Mimarlıkta PC aktif olarak kullanılmasına rağmen OEM bilgisi çok zayıf. Mimarlar veya Mimarlık Bölümü Öğrencileri kendileri için iyi bilgisayarın ne olduğu konusunda bir bilgiye sahip değiller. İnternette son yıllarda mimarlar için bilgisayar tavsiyeleri verilmekte, bu bilgisayarları incelediğimde yine bazı parçaların uygun olmadığını görmekteyim.

Amaç:
Bu yazıdaki asıl amacım mimarlıkla ilgili kullanılan programların Bilgisayarınızda hangi parçaların gücüne ihtiyaç duyduğunu size teker teker anlatmak. Dolayısıyla artık kullandığınız programlar veya yapmak istediğiniz işlemler için hangi donanımıma hangi seviyede ihtiyacınız olduğunu bilebileceksiniz.

Lejant:
Alacağınız sistemde bütçenize göre öncelik vermeniz gereken parçalar
Yüksek Öncelik, Öncelik , Orta, Düşük Öncelik

1- Program Tipleri:

Bu aşamada programları 5'e ayıracağız ve hangi donanımların bu progrmlar için öneli olduğunu ele alacağız.

1a-CAD Programları:
CAD programları diyorum ama aslında piyasayı domine eden tek CAD programı (Mimarlıkta) AutoCad'dir. Özellikle autocad programı RAM ve CPU ya ihtiyaç duyar. Dosya boyutu büyüdükçe görev yöneticisinde takip edebileceğiniz üzere kullanılan bellek miktarı artar bu miktarın yetersiz olması halinde program donar veya kapanır.

2a-BIM Programları:
BIM programları kabaca 2D ve 3D çizimleri aynı anda yapabildiğimiz hem CAD hem modelleme programlarıdırlar.
REVIT-ArchiCAD adlı bu iki program en çok kullanılan iki programdır. (REVIT'e Vray yüklenip Render alınabilir.) Bu iki programda da RAM ve CPU önemlidir. Ayıca 3D aşamasında ise GPU ya ihtiyaç duyar.

3a-Modelleme Programları:
Mimarlıkta Modelleme programları en çok üst seviye donanıma ihtiyaç duyduğumuz programlardır. Modelleme işini yapan kişi genelde görselleştirme işini de yapar ve dolayısıla kullandığı plugin veya ekstra program sayısı da fazla olduğu için bilgisayardaki bir çok donanımı aynı anda kullanır.
Modelleme programlarında en çok kullanılan iki program 3DsMax ve SketchUP'dır.
Modellemede 3D nokta sayısı arttıkça bilgisayarınızdaki kullanılan RAM miktarı ve CPU* miktarı artar. Modelleme ve 3D dediğimizde GPU kullanımı da ön plana çıkar. 'Eğer Realtime modunda görüntüleme yapmayacaksanız veya RTX render almayacaksanız ekran kartınızın üst segment olmasına gerek yoktur.'

4a-Görselleştirme Programları:

4a1-Yüksek Kalitede Görselleştirme:
Yüksek kalitede görselleştrime dediğimizde karşımıza iki seçenek çıkıyor Vray ve Corona
Bu iki görselleştirme aracı ayrı birer program değil modelleme programlarının içinde Plugin olarak çalışırlar. Vray SketchUp ve 3DsMax'de. Corona ise 3DsMax'de çalışır. Dolayısıyla Yüksek Kalitede görselleştirme yapacaklar için Modelleme programının ihtiyaçları da önemlidir. Bu pluginlerde mataryel, ve ışık ayaları yapıldıktan sonra Render işlemi gerçekleşir. Render işlemi için esas olan CPU ve RAM 'dir.
Fakat isterseniz GPU render da yapabilirsiniz (RTX olarak da geçebilir.) veya modelinizi gerçek zamanlı da görüntülemek isteyebilirsiniz bu aşamada güçlü bir ekran kartına GPU'ya ihtiyacınız vardır.


4a2- Real Time (Gerçek Zamanlı) Görselleştirme:
Gerçek zamanlı görselleştirme programları son zamanlarda basit arayüzü ve hızlı sonuç alınmasından dolayı popüler programlardır.
Lumion, D5Render ve Twinmotion bu programların başında gelirler. Bu programlar kendi içersinde geniş obje kütüphaneleri bulunmalarıyla ülüdürler, dolayısla modelleme olmasa bile obje kullanımı ve yerleşmi söz konusudur. Bu bağlamda RAM'lere yine görev düşmekte. Yine programlarda yağmur, araç ve insan hareketi gibi durumlar anime edilebilidiğinden dolayı CPU'ya da görev düşmekte. Olayın gerçek zamanlı render olduğunu söylemiştim ayrıca bu 3 program da ekran kartının gücüyle render alırlar. Ekran kartınız ne kadar iyiyse arayüzde o kadar rahat hareket edersiniz ve o kadar hızlı render alırsınız. Bu durumda bu programlar için öncelik GPU'dur.

5a-Postproduction:
Photoshop
: Mimari bir plan hazırladınız renklendirmek istiyorsunuz veya bir render aldınız renkleriyle oynamak istiyorsunuz bu durumda kullanacağınız program Photoshopdur. Her bir layer, özel efektler veya photshop doyasının içine atılan PNG ve JPGler kullanılan RAM miktarını ve çalıştığı diskteki kullanım alanını artırır. Photoshop dosyalarının büyüklükleri çok fazla olabilir ve bu dosyalar okunurken veya kaydedilirken sıkıntılar çıkabilir. Bu bağlamda SSD'ye büyük görevler düşmekte.

*Render alınacağı düşünülerek bu öncelik artırılmıştır. Vray veya Corona kullanılamayacaksa 'Öncelik' segmentine indirilebilir.

2- Hangi Donanım Tam Olarak Ne Yapar.

Bu başlık altında olayı biraz irdeleyelim ve hangi parçanın genel olarak Mimarlık'da kullanılan programlarda ne gibi işleri olduğuna bakalım.

CPU:
Tüm programların olmazsa olmazıdr. Fakat eğer 3D Görselleştirme yapmayacaksak bu donanıma çok üst segmentlerde ihtiyaç duymayız. Vray ve Corona'da Render sırasında CPU %90 üzerinde kullanılır onun haricinde diğer programlar için Orta Segment yeterlidir.

GPU:
Kullandığımız bütün mimarlık programları kabaca bir görsel üretmek üzerine çalışırlar. Dolayısıyla ortaya çıkardığımız bir 2D çizim ise orta segment bir ekran kartına ihtiyaç duyarız. Modelleme yapıyorsak bu ekran kartını biraz yükseltmemiz gerekir. Eğer Gerçek Zamanlı Görselleştirme yapacaksanız zirve kartları tercih etmeniz şart.

RAM:
Kullandığımız programlarda kullandığımız veri miktarına göre daha fazla ihtiyaç duyduğumuz bir donanımdır. Dosyanın büyüklüğü, 3D'de model sayısı, polygon sayısı arttıkça programlar daha fazla RAM kullanırlar.

SSD:
Programların açılma hızında, kaydetme hızında, import ve export gibi komutlarda ihtiyaç duyduğumuz donanım. Bu bağlamda yüksek yazma ve okuma hızına sahip SSD'ler tercih edilmeli. Fakat unutmamak lazım ki SSD'ler yukarıda bahsettiğim işlemler haricinde sizin programlarınızın performansını çok etkilemeyecektir. Tabii ki iyi bir SSD şarttır fakat etrafımda gördüğüm üzere SSD yükseltmesi yapan herkes program açılış hızından etkilenip bir süre sonra programım kullanımında bir değişiklik olmadığını görünce üzülmekteler.

Monitör:
Aslında Monitör'de dikkat etmeniz gerekn 2 nokta var.
Öncelik kaç inch olması gerektiği. Meslektaşlarım Laptop tercih edip 13-15 inchlerde işkenceler çekmekteler. Benim sizi tavsiyem ciddi anlamda çizim veya modelleme yapacaksanız en az 27Inch bir monitör.
2. Noktaya sadece görselleştirme yapanlar dikkat edebilir. Bu bağlamda alacağınız mönitörün görüntü kalitesinde herhangi bir üst limit yok ne yazık ki sonsuza kadar gidebilir ama benim size naçizane tavsiyem en az 1.06Milyar Renk olmasına dikkat edin.

3-Programa Göre Donanım Analizi:

Aslında bu başlık özetinde özeti. Tecrübelerime göre programların en çok kullandığı parçalara ve bu parçaların kalitesinin ne olması gerektiğine baktığımız kısım.

Autocad: CPU-RAM-GPU-SSD
Revit-ArchiCad: CPU-RAM-GPU-SSD
SketchUp-3DsMax (Vray veya Corona Dahil ) : CPU-RAM-GPU-SSD
Lumion-D5 Render- Twinmotion : CPU-RAM-GPU-SSD
Photoshop: CPU-RAM-GPU-SSD

Kapanış:
Makalem burada son buluyor. Özellikle donanım veya segment yazmak istemedim. Donanımlar eskiyebilir ve bundan 2 yıl sonra bu yazının bir anlamı kalmayabilir. Segment konusunda ise herkesin bütçesi farklı olabilir. Amacım sizlere Mimarlık'da hangi programları kullanıyorsanız o program veya programlar uygun parçaları anlatmaktı. Umarım yararlı olmuştur.
 
Son düzenleme:
Güzel bir rehber olmuş, emeğinize sağlık.
 
Oyun modelleme, konsept modelleme, karakter modelleme, mimari modelleme bunların hepsi farklı meslekler farklı alanlar. Yani modelleme deyince millet tek bir konu sanıyor .d ama tekniği ve içeriği farklı olan bir çok farklı konulara ayrılıyor. Aynı öğretmenlik mesleği gibi diyebiliriz.
Eline sağlık.
 

Yeni konular

Geri
Yukarı