Monitörlerde Hz-FPS ilişkisi nedir?

BekirYfk

Femtopat
Katılım
23 Eylül 2020
Mesajlar
49
Merhaba bir sorum olacak size, monitörlerde 144Hz 165Hz 75Hz vb. gibi ifadeler var bunun tanımını biliyorum saniyede şu kadar kare gösterme ama FPS ile olan ilişkisini anlamadım herkes farklı bir şey söylüyor. Mesela 144Hz bir monitörde en fazla 144 FPS mi alıyoruz saçma değil mi ama böyle diyorlar veya 75Hz monitörde 75 FPS'nin üstüne çıkamıyor muyuz?
 
Merhaba bir sorum olacak size, monitörlerde 144Hz 165Hz 75Hz vb. gibi ifadeler var bunun tanımını biliyorum saniyede şu kadar kare gösterme ama FPS ile olan ilişkisini anlamadım herkes farklı bir şey söylüyor. Mesela 144Hz bir monitörde en fazla 144 FPS mi alıyoruz saçma değil mi ama böyle diyorlar veya 75Hz monitörde 75 FPS'nin üstüne çıkamıyor muyuz?

O FPS değerlerinin üstüne çıkarsın ama oyun oynarken ekran yırtılması dediğimiz göz kanatan olayın yaşanmasını istemiyorsan v-Sync ya da G-Sync açıp 75 Hz monitör'e sahipsen FPS'i 75'e sabitler rahat bir şekilde oynarsın (G-Sync ya da v-Sync açtıktan sonra monitör'ün HZ değerinden 1 - 2 FPS daha fazla verebilir o önemli bir şey değil)
 
HZ size yansıyacak FPS'yi belirler. Atıyorum elinizde 30 Hz bir monitör var. Siz 300 FPS'de alsanız 30 FPS performansının üstüne çıkamazsınız. Gecikme süresi de görüntünün size kaç saniye sonra yansıyacağıdır. Bu da ne kadar düşük olursa o kadar iyi.
 

FPS ve Tazeleme Hızı İlişkisi

PC oyunculuğunun en çok bahsedilen terimlerinden birisi olan FPS hakkında sorular veya yanlış yorumlar görüyorum. Bunun için bir açıklama yazayım istedim.
FPS: Açılımı "frame per second", yani "saniye başına kare" dir.
Uzun yıllardır "PC Master race" savunuculuğunun en büyük savı 60 FPS ile oynanan oyundaki akıcılıktır. Çok uzun zamandır monitörlerin tazeleme hızı 60Hz (saniyede 60 kez görüntü yenileme) olduğu için maksimum 60 FPS'de takılı kalınıyordu. Ancak monitörlerin tazeleme hızlarının artmasıyla birlikte bu durum da değişti. Günümüzde 72, 75, 120, 144, 240 gibi farklı tazeleme hızlarını destekleyen monitörler bulunuyor. Asıl konumuz akıcı oyun için kaç FPS olması gerekli?
Öncelikle v-Sync, FreeSync ve G-Sync gibi özelliklerin kapalı olduğu durumdan bahsedelim. Monitörün 60Hz olduğunu var sayalım. 60Hz'de çalışan bir monitör her 16, 66MS'de bir yeni bir kare göstermek isteyecektir. LCD monitörlerde görüntünün yukarıdan aşağıya doğru oluşturulduğunu da belirteyim.
Aşağıdaki GIF'te LCD monitörde yeni karenin oluşturulma şekli gösterilmiş.

a4e4352c7c781c4-608x341.gif


FPS = HZ - ekran kartının ürettiği kare sayısı 60 ise, bu durum karşılanmış olur. Monitör her 16.66MS'de yeni bir kare gösterebilir. Akıcı bir görüntü oluşur. Her bir kare bir öncekinden farklıdır. Ekranda yırtılma görülmez, çünkü yırtılma ya ekranın en alt pikselinde ya da en üst pikselinde oluşur.

FPS < HZ - ekran kartı monitörün tazeleme hızından daha az sayıda kare ürettiğinde monitör aynı kareyi birden fazla kez gösterecektir. Eğer tazeleme hızının (Hz) tam yarısı kadar FPS var ise her kare 2 kez gösterilecektir, bu durumda yine yırtılma olmaz, ancak akıcılık azalır. FPS Hz'nin yarısından daha az ise her kare ikiden fazla kez gösterilecektir ve animasyonlarda atlamalar görülecektir, bu durumda yırtılma da görülecektir. FPS Hz'in yarısından fazla ise bu sefer her kare 1 ila 2 arasında görülecektir. Bu durumda monitör kareyi 2. kez çizmeye başladıktan sonra yeni kare iletileceği için ekranın bir kısmından sonra yeni kare gösterilmeye başlanır, ancak ekranın üst yarısında eski kare mevcut olacaktır. Bu da görüntüde yırtılmaya sebebiyet verir. FPS'nin Hz'den düşük olduğu durumlarda genelde yırtık ekranda yukarıya doğru hareket eder.

FPS > HZ - FPS Hz'den fazla olduğunda bu sefer monitör ilk kareyi çizmeyi bitirmeden GPU tarafından yeni bir kare ile beslenecektir. Bu durumda yine yeni kare iletildiği anda monitör yeni kareyi çizmeye başlayacak ve ekranın üstünde eski kare, altında ise yeni kare görüntülenmiş olacaktır. Eğer FPS Hz'nin iki katı ise monitör ilk karenin yarısını gösterdikten sonra yeni kare iletildiği için yeni kareyi göstermeye başlar. Ekranın tam ortasında yırtık oluşur. İki kat FPS sürekli sağlanırsa (genelde olmaz, çünkü görüntülenen her bölgede FPS değişecektir) yırtık tam ortada sabit kalır. FPS Hz'nin 3-4-5 ATI şeklinde olursa ekranda aynı anda 2-3'ya da 4 yırtık olacaktır. FPS'in Hz'den yüksek olduğu durumlarda yırtık aşağıya doğru ilerleyecektir. FPS Hz'den yüksek olduğunda akıcılık FPS=Hz durumuyla aynı olacaktır, ancak input lag düşeceği için izleyiciye daha akıcı izlenimi verir.
Aşağıdaki resimde 2 adet yırtılma olduğunu görebilirsiniz. Bu resime bakarak FPS'nin Hz'nin en az 3 katı olduğunu söyleyebiliriz.

903d084e44e33a3-608x305.jpg


v-Sync - v-Sync açık iken kare hızı Hz'ye sabitlenir. FPS Hz'den düşük olduğunda üstteki durum (FPS<Hz) geçerlidir. FPS > HZ olduğunda ise GPU, monitör kareyi görüntülemeyi bitirene kadar bir sonraki kareyi iletmez, bir tampon bellekte kare saklanır, monitör kareyi tam olarak gösterdikten sonra yeni kare iletilir. Ancak bu durumda input lag artar, ve akıcılık azalmış izlenimi yaratır. V-Sync açıkken FPS = HZ şeklindeyken yırtılma gözlenmez, iki karenin ayrıldığı yer ekranın sonu ve başı şeklindedir.

FreeSync, G-Sync, adaptive Sync - bu teknolojiler monitörün tazeleme hızını FPS'e eşitler. Ancak sadece belirli FPS aralıklarında çalışırlar; 40-60, 30-72, 35-120 vs. bu sayede ekran yırtılma oluşmaz ve akıcılık FPS < HZ durumundaki kadar azalmaz.

Sonuç olarak monitörün desteklediği Hz'den daha fazla FPS'e sahip olmak animasyonları daha akıcı yapmayacağı gibi ekranda bir veya birden fazla yırtılmanın olmasına sebep olur. Input Lag'ın azalması karşılığında yırtılmaların olmasına göz yumuluyor ise Sync kullanılmayabilir. Ancak en ideal durum grafik ayarlarının GPU'nun maksimum Hz'ye yakın FPS vermesini sağlayacak şekilde yapılması ve Sync teknolojilerinin açılması şeklinde olacaktır.

Kaynak için tıklayınız.

Intel HD kartım ile V-Sync kapalı, FPS'i 60'a sabitleyince de ekranda yırtılma oluyor sebebi nedir monitörüm 60 Hz.
 
Sonuç olarak monitörün desteklediği Hz'den daha fazla FPS'e sahip olmak animasyonları daha akıcı yapmayacağı gibi ekranda bir veya birden fazla yırtılmanın olmasına sebep olur.

Şeklinde bir açıklama yapmışsınız ve sonrasında:

Ancak en ideal durum grafik ayarlarının GPU'nun maksimum Hz'ye yakın FPS vermesini sağlayacak şekilde yapılması ve Sync teknolojilerinin açılması şeklinde olacaktır.

Demişsiniz. Oyunlarda max FPS ayarını, monitörümüzün Hz değerine göre mi GPU Max Hz değerine göre mi yapmamız optimum ayar olur? Örneğin: 60 Hz monitörümde LoL oynarken 60 FPS'e kitleyip mi oynamalıyım yoksa sınırsız FPS ayarı ile mi oynamalıyım?
 
Görüntü yırtılmalarını önmelek içi Free-sync veya oyunlarda FPS'yi Hz değerinize sabitlemek önler.
Demişsiniz. Oyunlarda Max FPS ayarını, monitörümüzün HZ değerine göre mi GPU Max HZ değerine göre mi yapmamız optimum ayar olur? Örneğin: 60 Hz monitörümde LoL oynarken 60 FPS'e kitleyip mi oynamalıyım yoksa sınırsız FPS ayarı ile mi oynamalıyım?

Sınırsız oynarsan kartı yormaktan başka bir şey yapmazsın.
60Hz=60FPS gösterir. Daha fazlası dediğim gibi yırtılmaya neden olur?
Zaten LoL gibi bir oyunda ne olabilir ki nerdeyse aynı yaştayız oyunla :D.
 
Merhaba bir sorum olacak size, monitörlerde 144Hz 165Hz 75Hz vb. gibi ifadeler var bunun tanımını biliyorum saniyede şu kadar kare gösterme ama FPS ile olan ilişkisini anlamadım herkes farklı bir şey söylüyor. Mesela 144Hz bir monitörde en fazla 144 FPS mi alıyoruz saçma değil mi ama böyle diyorlar veya 75Hz monitörde 75 FPS'nin üstüne çıkamıyor muyuz?
Çıkabilirsiniz, bir sıkıntı olmaz fakat sadece Hz kadar kare görebilirsiniz.
144 Hz bir monitörünüz varsa 300-400 FPS alsanız da monitör 144'ünü gösterebilir.
O yüzden monitörlerde Hz sayısı arttıkça akıcılık artar çünkü gösterilen kare artar.
"144 Hz monitörüm var, 400 FPS oynamam gereksiz mi?" diyebilirsin, hayır.
FPS ne kadar yüksek olursa "Frame Time" o kadar düşer, oyunu daha akıcı hissedersin.
Bende de 144 Hz monitör var fakat CS:GO oynarken 144 ile 300 FPS farkını rahat hissediyorum.
Monitör sadece 144 kareyi gösterebiliyor, sıkıntı yok. Fakat Frame Time değerim azalıyor.
O yüzden her zaman yüksek FPS iyidir. Unlost'u örnek verelim mesela, 240 Hz monitörü var.
Fakat adam 800-900 FPS civarlarında oynuyor, 1000 FPS gördüğü videosu var 2080 Ti ile.
Dediğim gibi yüksek FPS her zaman daha iyidir, bu yüzden öyle kullanıyorlar.
 
Merhaba bir sorum olacak size, monitörlerde 144Hz 165Hz 75Hz vb. gibi ifadeler var bunun tanımını biliyorum saniyede şu kadar kare gösterme ama FPS ile olan ilişkisini anlamadım herkes farklı bir şey söylüyor. Mesela 144Hz bir monitörde en fazla 144 FPS mi alıyoruz saçma değil mi ama böyle diyorlar veya 75Hz monitörde 75 FPS'nin üstüne çıkamıyor muyuz?

Hayır hocam HZ üstünde bir FPS'e sisteminiz müsaade ediyorsa çıkabilirsiniz yalnız "tearing" yapar ve göz zevkini bozar.
 

Yeni konular

Geri
Yukarı