Oyun Geliştirmenin Aşamaları

1617649987502.png

Evet sevgili arkadaşlar bu rehberimizde oyun yapımına nereden başlanır ne gibi adımlar izlenir bunlardan bahsediyor olacağım.

Oyun yapmaya karar verdiniz fakat bu iş ile ilgili hiç bir tecrübeniz veya bilginiz yok diyelim. İlk iş ne yapmalısınız? İlk olarak nasıl bir oyun yapmanız gerektiğine karar vermelisiniz.

Oyun geliştirmek 3 aşamaya ayrılıyor:




1. Pre Production (Ön Hazırlık)


Her projenin başladığı yer burasıdır. Pre Production oyunun neyle ilgili olduğunu, ne amaçla yapıldığını ve bunu yapmak için ne gerektiğini belirlediğiniz aşamadır.

Bir oyun türü, hayata geçirmek istediğiniz bir hikaye için harika bir fikir elinizde olabilir veya belirli bir teknoloji türünü (ör. VR, yeni bir kontrol cihazı veya konsol) kullanan bir hikaye oluşturmak isteyebilirsiniz.

Öncelikli olarak aşağıdaki soruların yanıtlarını bulmanız gerekir:

Oyunun konusu nedir?
Oyuncu kitlem kim olacak?
Bu oyun türünde bir pazar mevcut mu, muadil oyunlar neler?
Hangi platformda yayınlanacak?
Nasıl para kazanılacak? Bir platformda mı satılacak yoksa oyun içi satın alımlarla kazanan oynaması ücretsiz mi olacak?
Geliştirilmesi ne kadar sürer?
Tahmini bütçemiz nedir?


Bu sorulara yanıt bulduktan sonraki aşamamız:

Oyun Tasarım Belgesi (Game Development Document)

Oyun Tasarım Belgesi (GDD), oyununuz ana yapım taşıdır. Bu belge oyun yapım aşamalarının tamamında siz yol gösteriyor olacak niteliktedir ve yapım süresince güncellenir.

GDD aşağıdaki gibi şeyleri içerir:

Oyun Konsepti
Oyun Türü
Hikaye ve karakterler
Ana oyun mekaniği
Oynanış
Level ve Harita Tasarımı
Sanat Tasarım Dili/Tarzı
Oyunun Gelir Kaynağı


Belge oyuna başlamadan tamamlanmalıdır fakat yapım süresinde sürekli değişir. Bu önceden düşünülmüş bir mekaniği değiştirmek, hikaye üzerindeki önemli bir değişiklik olabilir. Fakat bu kararlar ne oranda değişirse proje de o oranda yavaşlar ve maliyeti artar. Bu yüzden yukarıdaki maddeleri belli bir düzene oturtmak önemlidir.

Bir GDD, organize olmanızı sağlar, potansiyel riskleri belirlemenize yardımcı olur ve projenizi hayata geçirmek için hangi kaynaklardan yararlanmanız gerekebileceğini önceden görmenizi sağlar. Oyun fikriniz oldukça basit görünebilir, ancak bunu bir GDD'de ortaya koyduğunuzda, yakında projenizin ne kadar büyük ve kaynak ağırlıklı olduğunu anlayabilirsiniz.

Planı olmayan projelerin zaman ve bütçe aşımına uğrama olasılığı çok daha yüksektir.

Son olarak GDD, ürününüzü piyasaya sürülmeye hazır olduğunda pazarlamanıza yardımcı olacaktır.

Prototip Oluşturma

Bir oyunun prototipi, işlevselliği, kullanıcı deneyimini, oynanışı, mekaniği ve sanat yönetmenliğini kontrol eden ham bir testtir.

1617650120616.png


Prototip, oyun fikrinin işe yarayıp yaramayacağını ve peşinden gitmeye değip değmeyeceğini test etmek için üretim öncesi yapılır. GDD'de planlar oynanışa ne oranda aktarılabiliyor ve proje/bütçe dengesi yerinde mi? Pek çok fikir bu aşamayı geçemez. Geçemediği taktirde GDD aşamasına geri dönülür. Amaç, fikirlerinin gerçekten işe yarayıp yaramadığını ve oyunun umduğunuz kadar eğlenceli olup olmadığını test etmek için bir prototipini hazırlayıp çalıştırmaktır.

Prototip, projenizin tüm seyrini potansiyel olarak değiştirebilecek beklenmedik zorlukları da ortaya çıkarabilir. Başkalarının da prototipinizi test etmesini sağlamak önemlidir, çünkü sizin için açık olan şeyler başkaları için olmayabilir. Prototip projelerde basit assetler kullanır ve mekaniklere odaklanılır.



2. Geliştirme (Production)
Geliştirme, projenin en uzun aşamasıdır ve projenin şekillendiği bölümdür.

Geliştirme oyunun gerçekten şekillenmeye başladığı yerdir. Hikaye rafine edilir, karakterler ve dünya yaratılır, oyun kuralları belirlenir, seviyeler ve harita tasarlanır, kodlama ve çok daha fazlası! Ancak ilk fikirler gerçekte her zaman o kadar iyi ortaya konulamaz, bu nedenle iş yapılırken oyun sürekli olarak test edilir ve geliştirilir.

Prototip: Bu, oyunun ilk testidir (Geliştirme öncesi aşamada gerçekleşir yukarıda anlattım). Bazı oyunlar bu aşamayı asla geçemez.

FB (First Playable): FB görünüm ve oynanış hakkında çok daha iyi bir fikir verir. Hala nihai olmaktan uzak olsa da, prototipe göre daha yüksek kaliteli assetlere yer verir mekanikler yeni çevre detayları ile gözden geçirilir.

Development Demo: Development Demo, Oyunun genel özelliklerini ve oynanışını ortaya koyan oyundan kısa bir kesittir. Birkaç dakikadan yarım saate kadar değişen Development Demoda oyununuzun temelini inşa edilmiş olur.

1617651210914.png

Pre Alfa: İçeriğin çoğunluğu alfa öncesi aşamada geliştirilir. Bu noktada bazı büyük kararların alınması gerekir. İçerik kesilebilir veya oyunu geliştirmek için yeni öğelerin eklenmesi gerekebilir. Mekanikler tekrar elden geçirilir.

Alpha: Oyunun tamamıyla oynanış ve mekaniklerinin bittiği noktadır, yani ana özelliklerin tümü eklenmiştir ve oyun baştan sona tamamen oynanabilir. Harita detayları ve karakter kozmetikleri gibi bazı öğelerin eklenmesi yapılır, ancak kontroller ve işlevler düzgün çalışmalıdır.

Buglardan arındırılmak ve sorunsuz bir oyun deneyimi sunmak için çalışılır. QA test uzmanları, her şeyin sorunsuz bir şekilde çalıştığından emin olacak ve hataları ekibe bildirecektir.

Beta: Bu noktada, tüm içerik ve oynanış oyuna entegre edilmiş olup ve ekip yeni işlevler veya özellikler eklemek yerine optimizasyona ve oyuncu topluluğu ile olan ilişkiye odaklanır.

Gold Master: Oyun nihai halidir ve raflarda yer almaya hazırdır!

3. Post Production (Prodüksyon)

Ortaya çıkan ürün maliyet oynanış süresi oyun içi kozmetikler oyuncu kitlesi ve yayınlanacak platform göz önünde bulundurularak bir fiyat biçilir ve oyun satışa çıkartılır. Hitap ettiği kitleye uygun tarzda ve platformlarda reklam yapılır. Bunlar tamamlandıktan sonra, oyun geliştirme süreci, bazı ekip üyelerinin bakım (hataları düzeltme, yamalar) veya indirilebilir içerik (DLC) için çalışmasıyla devam eder.

Sürekli güncelleme döngüsünde olan oyunlar (FPS, MMO vs.) oyuncu topluluğu ciddi bir azalmaya gitmediği sürece uzun süreler güncellemeye devam eder. Tek seferlik kazancı olan oyunlarda (Hikayeli oyunlar) ise beklenen satış rakamı veya üstüne çıkılırsa oyun belirli bir süre daha geliştirilir ve DLC'ler ile desteklenir. Daha sonra oyunun devam projesi için konseptler ve fikirler oluşturulmaya başlanır. Eğer ürün beklenin altında bir satış yakalarsa oyuncu topluluğu ile iletişim artırılır ve oyun geliştirilmeye devam eder. Eğer bu da çare olmazsa firma oyunun maliyetini çıkartıp projeyi bırakmayı seçer.


Oyun geliştirici ekiplerini ve içindeki insanların yaptıklarını anlattığım bir rehber hazırlıyorum onu da bundan sonra yayınlamayı planlıyorum. Okuduğunuz için teşekkürler arkadaşlar, profesyonel olmasa da 8 kişilik bir ekiple oyun geliştirme üzerine çalışıyorum ve bildiklerimi ve deneyimlerimi sizlere aktarmak istedim.
 
Son düzenleme:
Yukarı