voidianquadrature
Centipat
- Katılım
- 9 Mart 2023
- Mesajlar
- 26
- Çözümler
- 1
Herkese selamlar ve sevgiler,
Gerek sistem önerilerinde gerek grafik kartının konu olduğu tartışmalarda herkesin gözlemlediği bir husus vardır ki o da VRAM konusu. VRAM miktarı üzerinden yapılan AMD-NVIDIA tartışmaları kullanıcıların tercihleri noktasında önemli bir parametre olmuş gibi görünüyor. Bu konudaki naçizane düşüncelerimi paylaşmak ve sizin bu argümana karşı fikirlerinizi duymak maksadıyla bu konuyu açmak istedim.
Birçok kişinin video oyunlarını yüksek çözünürlüklü ve akıcı şekilde oynamak için satın aldığı, dünya çapında pahalı ancak ülkemizde başka bir pahalı olan bu grafik kartlarının büyük bir kısmının birkaç sene içinde kullanılamayacak olacağı fikrini irdeleyeceğim. Bildiğiniz gibi NVIDIA grafik kartlarını tasarlarken VRAM konusunda eli sıkı bir şirket. AMD ise grafik kartlarında bol bol VRAM kullanarak kullanıcılara NVIDIA'nın vaat etmediği bir özelliği vadediyor. Bu durumda kullanıcılar arasında bir tartışma konusu olmuş durumda.
Bildiğiniz gibi VRAM birtakım grafiksel verileri, grafik işlemcisi bu verilere ihtiyaç duyduğunda, grafik işlemcisine sağlamak üzere bünyesinde barındırdığı bir tür önbellek. VRAM'in yetersiz kaldığı video oyunlarında oyuncunun deneyimini olumsuz yönde etkileyecek durumlar oluşması ise kaçınılmaz. Yaygın kanı 8 GB ve altı VRAM miktarının yakın gelecekte yüksek grafik ayarlarında oyun oynamayı imkansız kılacağı yönünde. Ben bu yorumların oyun yapımcısı-oyuncu-GPU markaları üçgenindeki parametrelerin çoğunun göz ardı edilerek yapıldığı kanaatindeyim.
Herkesin malumudur dünyadaki ekonomik sistem kar maksimizasyonu üzerinden dönmekte. Bu sistemin sektörlerindeki büyük oyuncuları olarak nitelendirilen markaları ise bu niteliklere ulaşma yolunda global olma zorunluluğuyla hareket etmekteler. Yani günümüz şartlarında bir şirketin varlığını sürdürebilmesi için sürekli olarak yatırımcısını memnun etmesi yani pazar payını büyütmesi elzemdir. Rekabetin sıkı ve değişimlerin ani olduğu bir düzen içerisinde yerinde saymak da geriye gitmektir. Hayır bir kısmınızın şu an düşündüğü gibi "NVIDIA'dan daha mı iyi biliyorsunuz?" gibi bir yaklaşımım olmayacak tabii ki. Dediğim gibi oyun yapımcısı-oyuncu-GPU markaları üçgeninde değerlendireceğim. Bu üçgenin 2 kenarı şirketler diğer kenarı ise biz kullanıcı ya da tüketiciler. Bu 2 kenarın amacı bize bir mal veya hizmet sunmak suretiyle o mala veya hizmete biçilen değer kadar parayı bizden almak. Buradaki anahtar husus; size sunulan mal veya hizmetin, sizin onu almaya rıza göstermenizi sağlayacak özellikleri barındırıyor olması ve piyasa şartlarına uygun bir değer aralığında bunu sunuyor olması. Bu bilgileri vermemdeki sebep çoğu insanın teknolojinin ve/veya buna bağlı ihtiyaçların her daim lineer hatta eksponansiyel olarak artacağını varsaymalarıdır.
Steam'in 2023 yılı Şubat ayında yaptığı anketlerde oyuncuların kabaca hangi bilgisayar bileşenlerini kullandığı hakkında fikir sahibi olabiliriz. İlgili ankete buradan ulaşabilirsiniz.
Buna göre kullanıcıların %82,32'si 8 GB ve altı VRAM kapasitesine sahip grafik kartları kullanmakta. Aynı zamanda değişim miktarına bakıldığında da daha yüksek VRAM miktarına, dramatik olmamakla beraber, bir yönelimin olduğu da görülmekte. Yukarıda paylaştığım bilgiler ışığında bir oyun yapımcısının, hedef kitlesinin imkan ve kabiliyetlerini göz ardı ederek geliştireceği bir oyundan zarar etmesi kaçınılmazdır. Özellikle daha büyük verilerin işlenmesini gerektirecek 3A oyunların prodüksiyon maliyeti ve işletme giderleri de düşünüldüğünde herhangi bir 3A oyunun çuvallaması durumu şirketleri büyük zararlara uğratmaktadır. Örneklerini Cyberpunk 2077'de ve onun kadar olmasa da Last of Us Part I'in PC portunda gördük.
Özetle, tabii ki kaçınılmaz olarak daha yüksek grafik önbellek işleme yeteneği hasıl olacaktır. Ancak bunun sanılanın aksine önümüzdeki 3-4 yıl gibi kısa sürelerde ortaya çıkacağını düşünmüyorum. Bu ihtiyacın kesin olarak donanımsal bir geliştirmeyle giderileceğinin de bir garantisi yok. Belki bir oyun motoru üreticisinin belki bir oyun yapımcısının belki de GPU üreticilerinin geliştireceği teknikler de bu sorunun çözümünde kullanılabilir. Bunu kestirmek zor, şirketler için hangisi daha "feasible" olacaksa onu göreceğiz muhtemelen.
Ayrıyeten AMD'nin ve NVIDIA'nın işbirliğinde yürütülen oyun projelerinde de farklılar görebileceğimiz gibi NVIDIA bu konuda da AMD'nin önünde. Sadece iş birliği yaptığı stüdyolar nezdinde değil kurduğu streaming servisi ile de donanım müşterileri dışında kalan tüketiciye de "AMD'ye gitmeden önce son çıkış" yolu da sunuyor.
Şu konuda da kendimi izah etmeden bitirmek istemiyorum ki herhangi bir sosyal, ticari oluşum veya organizasyonun "fanboy"luğunu yapacak acınası bir zihne sahip değilim. Objektif bir veri ve genel geçer bir iktisadi yorum ile bir fikir üreterek bunu sizlerle paylaştım. Bu konuyu açmamdaki maksadım, başta da belirttiğim üzere, çokça tartışma konusu edildiğini gördüğüm bir konuda, yaygın kanının aksine bir fikir belirtmek ve sizlerle münazarada bulunmaktır. Ben fikre sahibim fikir bana sahip değil. Dolayısıyla doğru yöntemlerle geliştirilmiş düşünceler karşısında benim düşüncelerimin açıklayamadığı veya kusurlu olduğu noktalar olduğunda bunu değerlendirir ve gerektiğinde o fikri terk edebilirim.
Sevgiler.
Gerek sistem önerilerinde gerek grafik kartının konu olduğu tartışmalarda herkesin gözlemlediği bir husus vardır ki o da VRAM konusu. VRAM miktarı üzerinden yapılan AMD-NVIDIA tartışmaları kullanıcıların tercihleri noktasında önemli bir parametre olmuş gibi görünüyor. Bu konudaki naçizane düşüncelerimi paylaşmak ve sizin bu argümana karşı fikirlerinizi duymak maksadıyla bu konuyu açmak istedim.
Birçok kişinin video oyunlarını yüksek çözünürlüklü ve akıcı şekilde oynamak için satın aldığı, dünya çapında pahalı ancak ülkemizde başka bir pahalı olan bu grafik kartlarının büyük bir kısmının birkaç sene içinde kullanılamayacak olacağı fikrini irdeleyeceğim. Bildiğiniz gibi NVIDIA grafik kartlarını tasarlarken VRAM konusunda eli sıkı bir şirket. AMD ise grafik kartlarında bol bol VRAM kullanarak kullanıcılara NVIDIA'nın vaat etmediği bir özelliği vadediyor. Bu durumda kullanıcılar arasında bir tartışma konusu olmuş durumda.
Bildiğiniz gibi VRAM birtakım grafiksel verileri, grafik işlemcisi bu verilere ihtiyaç duyduğunda, grafik işlemcisine sağlamak üzere bünyesinde barındırdığı bir tür önbellek. VRAM'in yetersiz kaldığı video oyunlarında oyuncunun deneyimini olumsuz yönde etkileyecek durumlar oluşması ise kaçınılmaz. Yaygın kanı 8 GB ve altı VRAM miktarının yakın gelecekte yüksek grafik ayarlarında oyun oynamayı imkansız kılacağı yönünde. Ben bu yorumların oyun yapımcısı-oyuncu-GPU markaları üçgenindeki parametrelerin çoğunun göz ardı edilerek yapıldığı kanaatindeyim.
Herkesin malumudur dünyadaki ekonomik sistem kar maksimizasyonu üzerinden dönmekte. Bu sistemin sektörlerindeki büyük oyuncuları olarak nitelendirilen markaları ise bu niteliklere ulaşma yolunda global olma zorunluluğuyla hareket etmekteler. Yani günümüz şartlarında bir şirketin varlığını sürdürebilmesi için sürekli olarak yatırımcısını memnun etmesi yani pazar payını büyütmesi elzemdir. Rekabetin sıkı ve değişimlerin ani olduğu bir düzen içerisinde yerinde saymak da geriye gitmektir. Hayır bir kısmınızın şu an düşündüğü gibi "NVIDIA'dan daha mı iyi biliyorsunuz?" gibi bir yaklaşımım olmayacak tabii ki. Dediğim gibi oyun yapımcısı-oyuncu-GPU markaları üçgeninde değerlendireceğim. Bu üçgenin 2 kenarı şirketler diğer kenarı ise biz kullanıcı ya da tüketiciler. Bu 2 kenarın amacı bize bir mal veya hizmet sunmak suretiyle o mala veya hizmete biçilen değer kadar parayı bizden almak. Buradaki anahtar husus; size sunulan mal veya hizmetin, sizin onu almaya rıza göstermenizi sağlayacak özellikleri barındırıyor olması ve piyasa şartlarına uygun bir değer aralığında bunu sunuyor olması. Bu bilgileri vermemdeki sebep çoğu insanın teknolojinin ve/veya buna bağlı ihtiyaçların her daim lineer hatta eksponansiyel olarak artacağını varsaymalarıdır.
Steam'in 2023 yılı Şubat ayında yaptığı anketlerde oyuncuların kabaca hangi bilgisayar bileşenlerini kullandığı hakkında fikir sahibi olabiliriz. İlgili ankete buradan ulaşabilirsiniz.
Buna göre kullanıcıların %82,32'si 8 GB ve altı VRAM kapasitesine sahip grafik kartları kullanmakta. Aynı zamanda değişim miktarına bakıldığında da daha yüksek VRAM miktarına, dramatik olmamakla beraber, bir yönelimin olduğu da görülmekte. Yukarıda paylaştığım bilgiler ışığında bir oyun yapımcısının, hedef kitlesinin imkan ve kabiliyetlerini göz ardı ederek geliştireceği bir oyundan zarar etmesi kaçınılmazdır. Özellikle daha büyük verilerin işlenmesini gerektirecek 3A oyunların prodüksiyon maliyeti ve işletme giderleri de düşünüldüğünde herhangi bir 3A oyunun çuvallaması durumu şirketleri büyük zararlara uğratmaktadır. Örneklerini Cyberpunk 2077'de ve onun kadar olmasa da Last of Us Part I'in PC portunda gördük.
Özetle, tabii ki kaçınılmaz olarak daha yüksek grafik önbellek işleme yeteneği hasıl olacaktır. Ancak bunun sanılanın aksine önümüzdeki 3-4 yıl gibi kısa sürelerde ortaya çıkacağını düşünmüyorum. Bu ihtiyacın kesin olarak donanımsal bir geliştirmeyle giderileceğinin de bir garantisi yok. Belki bir oyun motoru üreticisinin belki bir oyun yapımcısının belki de GPU üreticilerinin geliştireceği teknikler de bu sorunun çözümünde kullanılabilir. Bunu kestirmek zor, şirketler için hangisi daha "feasible" olacaksa onu göreceğiz muhtemelen.
Ayrıyeten AMD'nin ve NVIDIA'nın işbirliğinde yürütülen oyun projelerinde de farklılar görebileceğimiz gibi NVIDIA bu konuda da AMD'nin önünde. Sadece iş birliği yaptığı stüdyolar nezdinde değil kurduğu streaming servisi ile de donanım müşterileri dışında kalan tüketiciye de "AMD'ye gitmeden önce son çıkış" yolu da sunuyor.
Şu konuda da kendimi izah etmeden bitirmek istemiyorum ki herhangi bir sosyal, ticari oluşum veya organizasyonun "fanboy"luğunu yapacak acınası bir zihne sahip değilim. Objektif bir veri ve genel geçer bir iktisadi yorum ile bir fikir üreterek bunu sizlerle paylaştım. Bu konuyu açmamdaki maksadım, başta da belirttiğim üzere, çokça tartışma konusu edildiğini gördüğüm bir konuda, yaygın kanının aksine bir fikir belirtmek ve sizlerle münazarada bulunmaktır. Ben fikre sahibim fikir bana sahip değil. Dolayısıyla doğru yöntemlerle geliştirilmiş düşünceler karşısında benim düşüncelerimin açıklayamadığı veya kusurlu olduğu noktalar olduğunda bunu değerlendirir ve gerektiğinde o fikri terk edebilirim.
Sevgiler.
Son düzenleme: