Yeni yerli MMOFPS oyunu Sabotaj derinlemesine inceleme

sabotaj.jpg


Selamlar. Gerek Sosyal'de gerek YouTube gibi mecralarda yayılan Türkiye'nin P2W olmayan ilk ve tek yerli FPS oyunu! sloganıyla çıkışını yapan sabotaj'a yakından bakacağız. Oyunu objektif bir şekilde inceleyecek olup yazının sonuna doğru iyi ve kötü yönlerini birlikte irdeleyeceğiz.

Sabotaj nedir?​

Sabotaj bundan yaklaşık bir yıl önce tactic Force olarak çıkan fakat bazı sebeplerden dolayı kapanıp yerine yeni oyun olarak sabotaj ismiyle devam eden bir yapım. Sabotaj'ın MMOFPS oyun türüne karşı doğan ön yargıyı yıkmak için pay to Win (oyuna para yatıranın para yatırmayana karşı daha güçlü olduğunu belirten kavram) olmadığı üstüne basılarak belirtiliyor. Yakın zamanda Steam'de de yerini almış durumda.

Sabotaj Unreal Engine 4 oyun motoruyla HES Games tarafından Türkiye'de geliştiriliyor. Yayıncılığını ise yine Türk şirket olan typer Games üstleniyor.

Temel anlamda CS:GO'ya benzeyen (en çok eleştirilen yönü de bu) CS:GO'ya yerli alternatif olarak nitelendirebileceğimiz MMOFPS oyunudur kısaca. Elbette CS'den ayrılan bazı yönleri var. Bunlara yazımın ilerleyen yerlerinde değineceğim. Aşağıdan tanıtım videolarını izleyebilirsiniz.



Bu içeriği görüntülemek için üçüncü taraf çerezlerini yerleştirmek için izninize ihtiyacımız olacak.
Daha detaylı bilgi için, çerezler sayfamıza bakınız.



Sabotaj on Steam (Steam'de de farklı bir tanıtım klibi var.)

Sabotaj oyun içeriği hakkında bilgiler



Sabotaj İncelemesi.jpg




Sabotaj'da tactic (Türk askeri) Force (yabancı ajanlar) olarak iki takımın kıyasıya mücadele ettiği bir dünya içerisindeyiz.

Sabotaj bulunan oyun modları
  • Herkes tek.
  • Sabotaj (bomba kurma)
  • Takım maçı.
  • Istihbarat.
  • Eleme.
  • Bölge koruma.
  • Rekabetçi (ranked)
Çeşitli oyun modları oyunda oldukça fazla var.

Sabotaj'da bulunan haritalar
  • Galata.
  • Çernobil.
  • Fort boyard.
  • Liman.
  • Kervansaray.
  • Kalekol.
  • Hangar.
  • Ofis.
  • Agora.
Oldukça çeşitli haritalar oyunda mevcut ve bundan önce petrol platformu ve başka haritalarda oyunda vardı sanırım şu aşamada kaldırılmış. Bu haritalardan sadece iki tanesi CS'den alınmış olup özellikle oyuncular istediği için getirildiği belirtiliyor. Bunlardan biri galata. İstanbul temasında bir dust2 diğeri ise yeni gelen çernobil. Bu da CS'den bildiğimiz aztec çernobil temasında. Diğer haritalar daha çok ülkemizde bulunan yerleri oyuna aktarılması şeklinde olmuş diyebiliriz.

Bazı haritalardan görseller:
Çernobil haritası.

a.jpg


Galata haritası.

b.png


Kalekol haritası.

c.jpg


Fort boyard haritası


fort.jpg


Hangar haritası

hangar.jpg


Sabotaj'da bulunan silahlar ve diğer eşyalar


Oyun burada oldukça fazla silah sayısıyla bizleri karşılıyor. Yerli silahların yanında bu tip oyunlarda evrenselleşmiş silahlar Sabotaj'da bulunuyor. Tahminen 45 civarında silah sayısı var. Yazıyı fazla uzatmamak adına aşağıda bu silahların ne olduğunu gösteren bir video koydum. İnceleyebilirsiniz.
Not: Sorulabilme ihtimali olduğundan şunu da söyeyelim oyundaki hiçbr ürünün seviyesini yükseltme gibi özellik Sabotaj'da yok.

Bu içeriği görüntülemek için üçüncü taraf çerezlerini yerleştirmek için izninize ihtiyacımız olacak.
Daha detaylı bilgi için, çerezler sayfamıza bakınız.

Sabotaj'da bulunan silahlar ve diğer eşyaların bulunduğu liste oyunun resmi sitesinde mevcut: Oyundaki Silahlar | Sabotaj

Silahları nasıl edinebildiğimize oynayış kısmını değerlendirdiğim başlıkta anlatacağım.

Sabotaj sliah özelleştirme ve eklentiler


Oyunda silahlara takabileceğimiz eklentiler (dürbün, susturucu, lazer, ölüm sayacı, vs.) desenler anahtarlık çıkartma bıçak ve eldiven gibi kozmetik ürünler var. Bu ürünler kasalardan ve sandıklardan çıkıyor. Bu kasalar ve sandıkları nasıl alındığını ve eklentilerin oynayışı nasıl etkilediğine ilerleyen başlıklarda değineceğim.

Sabotaj oynayış ve oynayışa bağlı diğer faktörler​

Oyunun içeriğinde bulunanlardan bahsettikten sonra asıl önemli başlığa gelebiliriz. Sabotaj oynayış kısmında nasıl bir deneyim sunuyor? Oynayışı etkileyen faktörler neler bunlardan bahsedeceğiz.

Oyun içi ekonomi sistemi:


buy menu 1.png




Oynayış kısmını en çok etkileyenlerden biri bu. Ülkemizdeki diğer MMOFPS oyunlarında olan marketten silah kiralama gibi bir durum sabotaj için söz konusu değil. Aynı CS veya Valorant gibi bir satın alma menüsüne sahip olan oyunda, istediğiniz silahı oynayış esnasında aldığımız öldürmeye göre kazandığımız parayla alabiliyoruz. Bu da zaten büyük ölçüde P2W'inliği azaltıyor. Sonuç olarak herkes istediği silaha kolaylıkla sahip olabiliyor.

Bunun yanında bu satın alma menüsünü kullandığınız silahlara göre özelleştirebiliyorsunuz. örneğin AK74'ü oyun içinde kullanmıyorsanız bu silah yerine istediğiniz başka silahı satın alma menüsüne yerleştirebilme imkanına sahipsiniz. Silah çeşitliliği fazla olunca böyle bir yola gidilmiş. Aşağıdaki görselde bunu görebilirsiniz.

buy menü.jpg


Market sistemi


Oyunda market var. Bu marketten kasalar ve sandıklar alabiliyoruz. Oyunda üç adet para birimi var. Bunlar gümüş, altın ve elmas. Gümüş oyunu oynayarak kendi kazandığınız para birimi. altın oyuna para yatırarak kazandığınız para birimi. Elmas'ın ise şu aşamada ne işe yarayacağı ve nerede harcanacağı belli değil.

Altın ve gümüşle içinden silah deseni, anahtarlık, çıkartma, eldiven ve bıçak gibi kozmetik ürünler çıkan kasalar alabiliyoruz. Aynı bu kasaların içinden dürbün susturucu lazer gibi eklentiler de çıkıyor. sandıkların içinden ise sadece eklentiler çıkıyor ve bu sandıkların büyük bir çoğunluğu oyuncunun oyun oynayarak kazandığı gümüş'le de alınabiliyor.

Bunların haricinde markette klanlara özel ürünler, isim değiştirme kartı istatistik sıfırlama kartı gibi ürünler de satılıyor.

Eklentilerin oyun içindeki etkisi


Eklenti.jpg


Oyunda eklentiler var. Peki bu eklentilerin oyuna kattığı bir şey var mı? Aslında deneyimlerime göre bu oyuncudan oyuncuya değişiyor. eklentilerin silahların verdiği hasara ekstra bir güç katmıyor ama oyuncuların kendi oynayışlarında iyileştirmeler yapmasını sağlıyor. Özellikle eklentiler arasında oynayışınızı en çok etkileyen dürbün oluyor. Çünkü dürbünle hedef almak kolaylaşıyor ve dürbünü olan silahla dürbünü olmayan silah arasında bir fark oluşuyor. Oyunun yönetimi bu arada oluşan farkı kapatmak ve rekabeti eşitlemek adına her oyuncuya oyunda kullandıkları bütün silahlarda geçerli EE1 dürbününü standart olarak veriyor. diğer eklentilerin ise fazla bir etkisini görmedim. Burada oyuncunun alışkanlıkları eklentilerden yararlanma şekillerini belirtiyor gibi.

Vuruş hissiyatı ve fizikler


vuruş.jpg


Bundan uzun süre önce oynadığım diğer MMOFPS oyunlarına göre daha çok iyi bir vuruş hissiyatı var. Bunu özellikle rakibinizin ateş ettiğiniz bölgesine göre geri bildirim veren uyarıcı seslerle sağlamışlar. Bu uyarıcı seslerin yanında rakibinizi her vurduğunuzda "madalyon" veriyor bu da hissiyatı yine arttıra etmenlerden biri. Fakat silahların çoğunun belli bir spray Pattern'i yok. Yani mpt76 hariç çoğu silah rastgele bir şekilde sekiyor. CS'de olduğu gibi silahın belli bir sekme yönünü farenizle yönlendirip sekmeyi azaltamıyorsunuz. çünkü silah mermileri rastgele dağılıyor. Zıplarken bile yanlışlıkla adam vurabilme ihtimaliniz çok çok yüksek. Bunu düzeltmeleri gerektiğini düşünüyorum zira oynayış keyfini bazı yerlerde düşürebiliyor. Yine de açık beta olarak sunulmuş bir oyuna göre oldukça iyi bir vuruş hissiyatı var.

Karakterlerin tasarımı:


oscar.jpg



Karakterlerin tasarımını oynayışa ne etkisi olduğunu düşünebilirsiniz. Karakterler çok güzel tasarlanmış özellikle Türk askerlerinin bulunduğu takımla yabancı ajanların bulunduğu takım kendilerine uygun profile tam olarak oturmuş. Burada oynayışı etkileyen taraf oyunu oynarken rakiblerin birbini zaman zaman görünmekte zorluk çekmesi. bazı haritalarda (özellikle çernobil) karakterlerin renkleriyle harita tasarımındeki renk paleti birbirleriyle çok uyuşuyor. yani bazı karakterler resmen oyun esnasında bulundukları konuma göre kamufle oluyor. saniyelerin bile önemli olduğu FPS oyunun da karşınızdaki rakibiniz olduğunu 1 saniye bile geç fark etseniz maçı kaybedebilirsiniz. Burada karakterlerin bir şekilde netleştirilmesi veya oyuncuların bibirlerini gördüğünde daha rahat fark edebilmesi gerekiyor.

Optimizasyon


Bir oyunu oynanabilir kılan en önemli etken optimizasyondur. Oyun bilgisayar donanımlarını ne kadar etkili kullanırsa FPS belli bir standartta olur. Sabotaj'da optimizasyonla alakalı birkaç küçük sıkıntı var. Özellikle oyunun sistem gereksinimlerine göre rahat rahat açabilecek bilgisayarlarda bile ara sıra droplar yaşanabiliyordu fakat dün yayınlanan güncellemeyle bir tık çözülmüşe benziyor. Optimizasyon bir kere geliştirilip bırakılan bir kavram olmadığından sürekli bir döngü içerisinde üzerinde sürekli çaılışır. Zamanla bunun düzene gireceğini düşünüyorum. Açık beta bir oyuna göre yine de iyi bir durumda.

Sabotaj hakkında diğer konular​

Oynayış ve oynayışı etkileyen diğer faktörleri de geçtiğimize göre burada değerlendireceğim konular incelememin son başlığını oluşturmakta.

Grafikler


Sabotaj'ın grafiklerine baktığımızda MMOFPS türünde diğer oyunlara nazaran çok daha iyi bir konumda. Doku detayları, gölgelendirmeler MMOFPS türüne göre oldukça güzel olarak nitelendirebiliriz.

Haritalar


Oyun içeriği başlığında farklı haritalar olduğunu belirtmiştim. Haritalar oldukça kaliteli tasarlanmış. Oyuncular ne kadar beğenmese de dust2'nin Remake'i olan galata hoşuma gitti açıkcası. Diğer kalan haritalar zaten ülkemizde yer alan turistik yerlerden veya geliştiricilerin kendi tasarladığı özgün oyun alanları diyebiliriz. Harita konusunda da oldukça iyi bir iş çıkarıldığını düşünüyorum.

Animasyonlar


Oyunda yer alan silah ve diğer animasyonlar oldukça kaliteli. Özellikle bıçakların ve keskin nişancı tüfeklerinin animasyonları oyun zevkini arttırdığını söyleyebilirim. İyileştirilmesi gereken bazı şeyler var tabii ki taaruz tüfekleri kısmında.

Sabotaj Steam'e çıktı!​


steam.jpg


Bundan önce kendi websitelerinden oyuna ulaşabiliyorken artık Sabotaj'ı Steam'den indirebiliyoruz. Sabotaj Steam'e çıkalı birkaç gün oldu ve bu platfroma çıkışıyla birlikte Türkiye dahil Avusturya, Belçika, Bulgaristan, Kıbrıs, çek cumhuriyeti, Danimarka, Fransa, Almanya, Macaristan, İtalya, Hollanda, Polonya, Portekiz, Romanya, Hırvatistan, birleşik krallık, ve Yunanistan ülkelerine de çıkışını gerçekleştirdi. Yayıncı şirket typer Games bu ülkelerde gerekli tanıtımları, dağıtımı ve hizmeti sağlamaya başladı. Twitch'de de oldukça fazla yabancı yayıncı oyunu oynamaya başladı. Yorumları da olumlu gibi. Oyuncu sayısında ise bariz bir artış söz konusu.

Sabotaj - Twitch buradan yayınlara bakabilirsiniz. Aynı zamanda Twitch üzerinden drop yöntemiyle oyun içi kasa da düşürebilirsiniz.

Sabotaj Steam pazarına entegre edilecek!


Bu haber yeni duyuruldu. Sabotaj'da kasalardan veya sandıklardan çıkardığınız her ürünü Steam pazarında satabileceksiniz. İsterseniz oyunun kasalarını buradan da alabileceksiniz. Bir nevi oyun içinde ticaret dönmeye başlayacak diyebiliriz tıpkı CS:GO'deki gibi. Tahminimce eldiven ve bıçaklar çok değerli eşyalar olarak Steam pazar'ında kendine yer bulacak. Sırf bunun için bile oyunu oynayan sayısının artabileceğini de düşünüyorum çünkü bu işi hobi olarak gören çok sayıda oyuncu var.

Genel değerlendirmem

Sabotaj'a 10 üzerinden bir puan vermem gerekirse bu 7 olurdu. Yeni çıkmış bir oyun olarak oldukça iyi fakat eksiklikleri de tamamlandığında MMOFPS türünde iyi işler ortaya koyabilecek bir yapıma benziyor. Zira küçüklüğümüzde az veya çok hepimiz wolfteam Zula veya Point Blank gibi oyunları oynamışızdır. Oradaki oyun deneyimini bambaşka bir noktaya taşıyabileceğini düşünüyorum sabotaj'ın. dileriz ki yurt dışında da iyi bir şekilde gelişmesi sürdürülür.

Genel olarak Türkiye'den çıkmış oyunlara büyük bir saygım var. Ülkemizde bu tip kıvılcımları görmek gerçekten insanı sevindiriyor. fakat anlamadığım bir durum var özellikle Zula oynayan kitle oyuna çok feci şekilde saldırıyor. Takım tutar gibi oyun tutmaya başladığımız bu dönemin de bir an önce değişmesi dileğiyle. :D.

Bu uzun içeriği bu noktaya kadar okumuş herkese çok teşekkür ederim. İyi sosyaller.
 

Geri
Yukarı