Rehber AMD kartlar için shader ayarını tüm oyunlara açma

AMD'nin eski Crimson sürücülerinde "Shader Cache" adında ayar vardı ancak yeni adrenalin sürücülerinde bu ayarı Radeon Software'dan kaldırarak sadece kayıt defteri üzerinden erişilebilir kıldılar.

1693260057175.png

(Crimson arayüzünde bulunan Shader Cache ayarı)

Shader'ın ne işe yaradığını kısaca şu şekilde anlatayım. Siz hayatınızda ilk defa bir iş yapıyorsunuz ve bu deneyimle ilk defa karşılaştığınız için bir alışma ve öğrenme süreci oluyor, bu nedenle işleri yavaş veya duraksamış şekilde yürütmüş oluyorsunuz ancak o işte belli bir süre vakit geçirdikten ve öğrendikten sonra artık bir şeyleri hızlı hızlı seri bir şekilde yapmış oluyorsunuz çünkü artık ustası olmuşsunuz. :) İşte shader mantığı da hemen hemen bu şekilde, işlemcinin bu grafiksel hesaplamaları öğrenme aşaması var ve o öğrenene kadar da biraz sancılı durumlar yaşıyoruz. :D Oyunlarda bir efekt uyguladığınızda (veya herhangi bir şey) işlemci bu hesaplamaları yaparken anlık duraksıyor ve bu size performans düşmesi olarak geri dönüyor. İşte bu hesaplamaları sürekli sürekli siz oyunu her oynadığınızda yapmaması için bunu bir önbellekleme amacıyla diske kaydediyor ve hesaplama yapmaya ihtiyaç duymadan bu önceden yapılmış işlenmiş olan grafiksel hesaplamaları bu önbellek dosyasından çekiyor ve siz daha stabil bir oyun deneyimi yaşamış oluyorsunuz. Bazı oyunlar kendi gölgelendirici önbelleğini daha oyuna ilk girer girmez yapıyor ancak bazı oyunlar siz oynadıkça bu işlemi yapmaya başlıyor ve bu işlemi yapana kadar da oyunda performans düşmeleri yaşıyorsunuz. AMD kartlar sürücü gereği bu işlemi yaparken biraz tökezliyor, oyunlarda FPS düşmeleri, stutter yaşatıyor bunun sebebi ise AMD'nin Shader önbellekleme ayarı varsayılan olarak AMD optimizeli oyunlar için ayarlı olduğundan bu oyunlar dışındaki diğer oyunlarda performans düşmesi daha fazla hissedilir oluyor. Bu konunun amacı ise bu problemi önlemeye veya azaltmaya çalışmak. Mümkünse denedikten sonra değişimleri belirtirseniz sevinirim. Bu performans düşmesi her oyun için geçerli değil bu arada. Kimi oyun misler gibi çalışırken kimi oyun performans düşmesi yaşatabilir. Bu biraz da oyunun motoruna, optimizasyonuna ve geliştirilmesine bağlı bir durum.

  • İlk öncelikle arama çubuğuna Regedit yazarak Kayıt Defteri Düzenleyicisi'ni açıyoruz.
  • Yukarıdaki arama barına bu yolu yapıştırabilirsiniz direkt olarak "HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Class\{4d36e968-e325-11ce-bfc1-08002be10318}\0000\UMD". "{4D36E968-E325-11CE-BFC1-08002BE10318}" klasörü normalde her sistem için aynı klasördür ancak olur da bu klasörde bulamazsanız diğer klasörlere de bakın, elbet birinde bulursunuz.
  • UMD klasörünün içerisine girdiğinizde içerisinde "ShaderCache" adında girdi olması lazım. Eğer ki sizde yoksa boş bir alana sağ tıklayıp Yeni > İkili Değeri oluşturun ve bunun adını "ShaderCache" olarak adlandırın.

Ekran Görüntüsü (14).png

  • Oluşturduğunuz girdiye çift tıklayıp Değer verisini 32 00 şeklinde yapın ve Tamam'a basın. Görseldeki gibi olacak.
1693259143497.png

Son hali bu şekilde olacak:
1693259250318.png


Sizde bu "ShaderCache" girdisi halihazırda var olabilir ve 31 00 olarak ayarlanmış olabilir, yine çift tıklayıp değerini 32 00 yapıyoruz. Bu değerlerin karşılığı ise şöyle: 30 00 = kapalı | 31 00 = varsayılan olarak AMD optimizeli özel oyunlarda açık | 32 00 = tüm oyunlar için açık. Biz bu değeri 32 yaparak tüm oyunlar için açmış oluyoruz.

Şimdi ise tüm bunları yaptıktan sonra eğer ki oyunlara girerseniz shader işleminin tekrar başladığını göreceksiniz, bu nedenle oyunların eski shader dosyalarını silmemiz gerek bunun için ise AMD Software'a giriyoruz. Oyun > Ekran Kartları > En aşağı kaydırıp Gelişmiş'i genişletin ve en altta bulunan Shader Cache'yi Sıfırla seçeneğinden Sıfırlama Gerçekleştir butonuna basın.

Adsız.png

Bu işlemi yaptıktan sonra da windows'un arama çubuğuna disk temizleme yazarak "Disk Temizleme" aracını çalıştırın. C: bölümünü seçin ve listeden "DirectX Gölgelendirici Önbelleği hariç diğer seçeneklerin tiklerini kaldırın, sadece DirectX tikli kalsın. Tamam'a basıp silinmesini bekleyin.

Ekran görüntüsü 2023-08-29 005655.png


Artık bütün işlemlerimiz bitti, tek yapmanız gereken sistemi resetleyip oyun deneyimlerinizi görmek.

Forumlarda bu değerin büyük faydasını görenler olmuş. Oyunlarda performans düşmeleri düzelenler olmuş veya büyük ölçüde azalanlar olmuş. Sizler de deneyip sonucunu bildirirseniz sevinirim.

Eğer ki kayıt defteri ile uğraşmak istemiyorum diyorsanız linkte verdiğim reg dosyası ile tek tıkla ekleyebilirsiniz: https://www.mediafire.com/file/ea8nu90wugnw1ho/shadercache.reg/file
 
Son düzenleme:
Elden Ring için çoğu drop ve stutter gitmiş olsa da Dying Light 2 performansı berbat, oyunda neredeyse hiç drop yemiyordum şimdi 10 saniyede bir saniyelik donma oluyor. Kullandığım kart RX 6400 bu arada, bende pek işe yaramıyor maalesef.

DL2'de o kartın VRAM'i yetmediğinden dolayı drop giriyordur, shader ile alakası yok. Her şey shader'a bağlanmamalı, konuda da belirtmiştim.
 
DL2'de o kartın VRAM'i yetmediğinden dolayı drop giriyordur, shader ile alakası yok. Her şey Shader'a bağlanmamalı, konuda da belirtmiştim.

Hocam VRAM 3 GB'larda dolaşıyor bende anlamadım daha önce drop olmuyordu, onun dışında basit Online oyunlarda performans daha iyi gibi. LoL'de ara sıra takılmalar oluyordu onlar geçmiş lakin tek sıkıntısı bazı oyunlarda shader yüklemelerinde işlemci çok ısınıyor örneğin Warframe'de her haritaya girdiğimde o bölgenin shaderlerini yüklenmesini bekliyorum ve işlemci %100 kullanımda olduğu için 80 derecelere ulaşıyor bölge tamamen yüklendiğinde kullanım %20'ye düşüyor sıkıntı kalmıyor ama şunu söyleyebilirim drop haricinde birde yüksek FPS olmasına rağmen oyunda titremeler değişik bir kasma hissi oluyordu bu ayarı yaptıktan sonra o hiç olmadı veya denk gelmedi genel anlamda çoğu oyun daha iyi çalışıyor.

Kullandığın kart RX 6400 zaten ne performans bekliyorsun?

Hocam Dying Light 2 medium grafiklerde 70-80 FPS alıyorum o kadar da kötü bir performans sayılmaz, ben zaten FPS artması için bu ayarı yapmadım ki? Çoğu oyunda yaşanan shader sıkıntılarını çözmeye çalışıyorum.
 
Son düzenleme:
Hocam VRAM 3 GB'larda dolaşıyor bende anlamadım daha önce drop olmuyordu, onun dışında basit Online oyunlarda performans daha iyi gibi. LoL'de ara sıra takılmalar oluyordu onlar geçmiş lakin tek sıkıntısı bazı oyunlarda shader yüklemelerinde işlemci çok ısınıyor örneğin Warframe'de her haritaya girdiğimde o bölgenin shaderlerini yüklenmesini bekliyorum ve işlemci %100 kullanımda olduğu için 80 derecelere ulaşıyor bölge tamamen yüklendiğinde kullanım %20'ye düşüyor sıkıntı kalmıyor.

Hocam Dying Light 2 medium grafiklerde 70-80 FPS alıyorum o kadar da kötü bir performans sayılmaz, ben zaten FPS artması için bu ayarı yapmadım ki? Çoğu oyunda yaşanan shader sıkıntılarını çözmeye çalışıyorum.

DL2'de Low'da bile 4 GB'ın tamamı doluyordu neredeyse. İşlemcinin %100 olması normal. Shader derlemelerinde işlemci gücü önemli, hesaplamaların yapılması için.
 
Her sürücü güncelleme sonrası sıfırlanıyor, tekrar yapmanız lazım. DirectX tikli olmalı zaten temizlenmesi için.

Hocam konuyu horlatıyorum. Bu shader cache olayı sürücü güncellemede mi birkaç saatte oluyor yoksa her yeni oyuna girdiğimde mi shader cache oluyor?
 
Son düzenleyen: Moderatör:
Hocam konuyu horlatıyorum. Bu shader cache olayı sürücü güncellemede mi birkaç saatte oluyor yoksa her yeni oyuna girdiğimde mi shader cache oluyor?

Sürücü guncellemesinde veya sürücüyü silip kurmada da geçerli. Oyundan oyuna değişiyor shader compile süresi. Bazı oyunlar daha ilk girişte bütün Shader'i derliyor, bazıları ise siz oynadıkça yapmaya devam ediyor. Sürücüyü tekrar kurmadiginiz sürece de bir şey olmuyor.
 
Sürücü guncellemesinde veya sürücüyü silip kurmada da geçerli. Oyundan oyuna değişiyor shader compile süresi. Bazı oyunlar daha ilk girişte bütün Shader'i derliyor, bazıları ise siz oynadıkça yapmaya devam ediyor. Sürücüyü tekrar kurmadiginiz sürece de bir şey olmuyor.

Yani diyelim ki hikayeli oyun oynuyorum ve yeni indirdim oyunu sürücüyü de çok önceden güncelledim yine de takılma sorunları olur mu?
 
Yani diyelim ki hikayeli oyun oynuyorum ve yeni indirdim oyunu sürücüyü de çok önceden güncelledim yine de takılma sorunları olur mu?

Oyun derlemeyi büyük ölçüde yaptıysa takılmalar olmuyor daha. Sürücünün ne zaman kurulduğuyla pek ilgisi yok, sizin oyunu ne kadar oynamanızla ilgisi var biraz. Shader'i yapan şey burada oyun çünkü, oyunu yeni kurduysaniz ve ilk defa acıyorsaniz takılmalar olabilir bir süre.
 
Oyun derlemeyi büyük ölçüde yaptıysa takılmalar olmuyor daha. Sürücünün ne zaman kurulduğuyla pek ilgisi yok, sizin oyunu ne kadar oynamanızla ilgisi var biraz. Shader'i yapan şey burada oyun çünkü, oyunu yeni kurduysaniz ve ilk defa acıyorsaniz takılmalar olabilir bir süre.

Bu sorun sadece AMD için mi geçerli NVIDIA için böyle bir sorun yok mu?
 

Geri
Yukarı