Öncelikle ben bugüne kadar 4 GB’tan fazla sistem belleği isteyen bir oyun görmedim. Bu yüzden sistemde 8 GB bellek varsa ve bunun sadece 512 MB’lık kısmı ekran kartına ayrılacaksa sistem yavaşlamayacaktır. Fakat şöyle bir durum var: ekran kartları GDDR5 bellek kullanırken senin sistemindeki bellek DDR3’tür ve bu ikisi arasında dağlar kadar fark var. Ekran kartı belleği 4000 Mhz’de çalışırken senin sistemindeki bellekler 1600 ya da 1333 Mhz hızında çalışır. Ayrıca ekran kartı, kendi belleğine çok daha hızlı ve geniş bir veriyolu ile ulaşırken, sistem belleğine daha gecikmeli ve uzun yollardan ulaşır. Zaten bu yüzden Onboard diye tabir edilen bütünleşik ekran kartları bi işe yaramaz. Çünkü sistem belleği kullanırlar ve bu yüzden hep yavaştırlar. Yine oyunlardan da 1 GB’tan fazla VRAM’e ihtiyacı olan çok azdır. Ancak 1080p üstüne çıkınca 1 GB’tan fazla belleği önemi olur. Yoksa dediğim gibi ekran kartında bellek miktarının pek bir önemi yoktur.
Bir de şunu ekleyeyim: Vista ve sonrası işletim sistemlerinde RAM kullanımı bilgisayarın performansını artırır. Sence saniyede 100 MB veri okunabilen sabit diskte mi ön bellekleme yapmak daha mantıklı, yoksa saniyede 25.000 MB veri okunabilen ve 7 nanosaniye ile erişilebilen bellekte mi? Bu yüzden “çok RAM kullanıyor” gibi bakkal geyiklerine kulak asmayın, Windows 8’e geçin.