Oyunlarda texture shimmering / flickering - bulanıklık - tırtıklanma

Katılım
28 Aralık 2020
Mesajlar
4.467
Çözümler
47
Daha fazla  
Cinsiyet
Erkek
Arkadaşlar selam. Oyunlarda titreme - bulanıklık ile alakalı açılan birçok konu gördüm. Texture shimmering - flickering - anti aliasing sorunları vs. Ancak bu konuların hepsi ya cevapsız kalmış ya da bir "lanet" olarak görülüp sineye çekilmiş.
Sorunun neden olduğunu çözebilen yok. Yabancı forumlarda da sayfalarca tartışılmış bir şey. Elektrik tesisatına bile bağlayan var olayı.
Ben de bu sorunlardan bazılarını yaşıyorum. Gördüğüm kadarıyla sosyalde bu konu hakkında farklı görüşler savunan 2 grup var genel olarak.

1.si ( bu gruba ben de dahilim ) : Eskiden bu sorunları yaşamayıp şimdi yaşadığını iddia eden arkadaşlar. Örneğin format attım olmaya başladı eskiden yoktu diyenler veya yeni sisteme geçtim olmaya başladı diyenler.
2. grup ise "Hayır bu bir sorun değil - siz abartıyorsunuz - aslında sizde de bende de böyle bir sorun yok" diyenler.

1. grup arkadaşlar genelde 2. grup arkadaşlara derdini tam olarak anlatamıyor. Ya sorunu tam olarak açıklayamıyor ya da diğer arkadaşlar daha önce farkına varmadığı için hiçbir şey anlamıyor. Çözüm olarak sürücüleri DDU ile kaldırın yeniden yükleyin, format atın, monitörü değiştirin, yüksek çözünürlüğe geçin, amuda kalkın, kasayı yan yatırın gibi öneriler geliyor. Bunlar da genelde çözüm olmuyor zaten. Ben mesela kaç tane ekran kartı değiştirdim, 2K monitöre geçtim ve atacağım videoda da göreceksiniz ki devam ediyor sorun.

Benim bu başlığı açmamdaki amacım, bu konuyu somut kanıtlar ile derinlemesine irdelemek. Eğer aranızda gönüllü arkadaşlar varsa belli bir oyunda belli bir sahneyi aynı ayarlar ile kaydedip birbirimizinkileriyle karşılaştıralım. İster bu sorunu yaşıyor olun ister yaşamıyor olun bu araştırmaya katkı sağlayabilirsiniz.

Her türlü oyun için paylaşım yapabiliriz. Oynadığınız oyunu elbet başkası da oynuyordur. Karşılaştırma şansı doğar. Bu konunun bu sorunu kafaya takanlar için bir paylaşım merkezi olmasını hedefliyorum. Biliyorum ki benim gibi birçok arkadaş var. Ya oyun oynamaktan soğudular ya da artık alıştılar. Umarım katılım gösterirsiniz. Tamamen aynı sahnede aynı ayarlarda birimiz sorun yaşarken birimiz yaşamıyorsa elimizde somut kanıt olur ve bir noktadan sonra artık fikir üretmeye başlayabiliriz.

İlk olarak ben başlayayım. Daha önce kayıt aldığım bir video kaydını paylaşacağım sizinle. 2K çözünürlükte ve mümkün olan en yüksek ayarlarda çalışıyor oyun ( advanced kısmı hariç, onu unutmuşum). Buradaki sorun biraz daha rahat görülebilir bir sorun. Kolaydan başlamak daha iyi olacaktır diye düşünüyorum. Yoksa bulanıklık, uzakların tam yüklenmemesi, netlik sorunu gibi birçok dala ayrılan sorunlar var.
GTA V girdim ve otoparktaki biraz uzaktaki yerdeki çizgiler dururken kesik kesik gözüküyor, kamerayı oynattıkça veya yürüdükçe resmen dans ediyor. Sizdeki durumları merak ediyorum. Aynı ayarlar ile aynı yerde video çekip paylaşabilecek arkadaş var mı? Özellikle titreme yaşamayan arkadaşlar? Videoları yüksek çözünürlük ve tam ekran izlemenizi tavsiye ederim.

Bu içeriği görüntülemek için üçüncü taraf çerezlerini yerleştirmek için izninize ihtiyacımız olacak.
Daha detaylı bilgi için, çerezler sayfamıza bakınız.
 
Öncelikle bu soruna sebep olabilecek iki şey var ve iki durumda da herhangi bir kenar yumuşatma modu bu durumu tamamen çözemez.

Bunlardan ilki oyunlarda kullanılan LOD yani Level Of Detail dediğimiz bir sistem.
LOD sistemi kısaca kamera açısına bir nesne ne kadar yakınsa o kadar yüksek kaliteli/poligonlu model gösterilir.

LODVAR.png

(LOD olmayan karede 4 modelin de doku çözünürlükleri aynı, LOD olan karede ise uzaklaştıkça her 1000 birim için çözünürlük %25 azalıyor.)

LOD genellikle açık-dünya oyunlarında sıklıka performansa büyük etkileri olduğu için tercih edilir.
LOD modellere ve dokulara aynı anda uygulanabildiği için, uzaktaki bir nesnenin sadece gözle seçilebiliyor olmasını hedefler.

İkincisi de oyun motorlarının kullandığı Normal kuralları.
normal map nedir.jpg
220px-Normal_vectors2.svg.png

Benim kullandığım Cinema4D yazılımında nesnenin bize bakan yüzünü Turuncu, bize bakmayan yüzünü lacivert ile belirtiyorlar.

Normal-map.gif
(Arka yüzü ön yüzünü göstermiyor ve doğruca transparan oluyor)

Oyun motorlarının neredeyse hepsi yalnızca nesnelerin bize bakan yüzlerini işleyerek performans artışı kazanırlar. Elbet bir oyunda duvarın içine girip harita boşluğunu veya dışarıdaki nesneleri görebildiğiniz bir durum yaşamışsınızdır. Bunun sebebi bu Normal kuralıdır.

Sonuca gelecek olursak, genel olarak oyunların haritaları tek bir katman üzerinde yapılmaz.
Bir oyun haritası üzerinde gördüğünüz küçük detaylar sonradan eklendiği ve çoğunun dört poligonlu düzlem(2D) üzerine eklenmiş bir doku olduğunu düşünürsek, farklı kamera açılarıyla tam olarak şöyle bir şey yaşardınız.
ornek.gif

Anti-Alias bu durumu birazcık toparlayabilir ancak GIF üzerinde görüldüğü gibi o çizgilenmelerden kurtulmanız pek mümkün değil.

Bahsi geçen çizgiler 3D olursa ve/veya oyun motorları bu durumu iyileştirmeye yönelik bir çalışma yapabilirse bu sorunu çözebilir belki.

Sorun kesinlikle bu demiyorum, ancak kuvvetle muhtemel.
 
@Things
Merhaba, değerli bilgileriniz için teşekkürler.
Konuda bahsettiğimiz sorunlardan biri olan uzakların bulanık gözükmesinin sebebi LOD olabilir. Performans açısından oyun motorunun bunu kullanması elzem olabilir tabii ki.

Fakat bu sorunları yaşayanlar olarak bu denli şiddetli görüntü bozulmalarının eskiden olmadığını savunuyoruz. Bu tür konuları açanların çoğunun ortak dediği şey şu; sistemde bir parça değişikliği sonrası veya format atma sonrası bu tür grafik sorunları başladı. İşte asıl çözmek istediğim şey de bu.

Maalesef ki açtığım bu konuda somut bir kanıt bulamasak da farklı konuların bazı yorumlarında sorunu kendisinde yaşayan bir kullanıcı farklı yerdeki bir sistemi denerken bu sorunlara denk gelmediğini belirtebiliyor. Ben de bu konuda bunu irdelemek istiyorum aslında.

Çizgilenme örneğiniz gayet iyi bir örnek olmuş. Bu gif'e bakıp da çizgilenme yaşamıyorum diyen olmaz herhalde. Oyun içerisindeki Anti aliasing ayarları bu çizgilenmenin belli bir miktar önüne geçebiliyor, örneğin TAA ayarı bunun için güzel bir çözüm. Fakat TAA da yanında bulanıklık getiriyor tabii ki.

Kafayı takan birisi için bu sorunlar mide bulandırıcı oluyor. Aradan zaman geçtikçe de acaba biz mi abartıyoruz noktasına geliyor. :D

Mesela bakın ben RX 580'den RTX 3060'a ilk geçtiğimde şu konuları açmıştım. Bu oyunlar şimdiki sistemimde yok, test edemiyorum şu an fakat bence bir sorun olduğu ortada. Artık bu kadar üzerine düşmesem de merak ettiğim bir konu.

 
Öncelikle bu soruna sebep olabilecek iki şey var ve iki durumda da herhangi bir kenar yumuşatma modu bu durumu tamamen çözemez.

Bunlardan ilki oyunlarda kullanılan lod yani level of detail dediğimiz bir sistem.
Lod sistemi kısaca kamera açısına bir nesne ne kadar yakınsa o kadar yüksek kaliteli/poligonlu model gösterilir.

Eki Görüntüle 1774244
(lod olmayan karede 4 modelin de doku çözünürlükleri aynı, lod olan karede ise uzaklaştıkça her 1000 birim için çözünürlük %25 azalıyor.)

Lod genellikle açık-dünya oyunlarında sıklıka performansa büyük etkileri olduğu için tercih edilir.
Lod modellere ve dokulara aynı anda uygulanabildiği için, uzaktaki bir nesnenin sadece gözle seçilebiliyor olmasını hedefler.

İkincisi de oyun motorlarının kullandığı Normal kuralları.Eki Görüntüle 1774245Eki Görüntüle 1774316
Benim kullandığım cinema4D yazılımında nesnenin bize bakan yüzünü turuncu, bize bakmayan yüzünü lacivert ile belirtiyorlar.

Eki Görüntüle 1774246
(Arka yüzü ön yüzünü göstermiyor ve doğruca transparan oluyor)

Oyun motorlarının neredeyse hepsi yalnızca nesnelerin bize bakan yüzlerini işleyerek performans artışı kazanırlar. Elbet bir oyunda duvarın içine girip harita boşluğunu veya dışarıdaki nesneleri görebildiğiniz bir durum yaşamışsınızdır. Bunun sebebi bu normal kuralıdır.

Sonuca gelecek olursak, genel olarak oyunların haritaları tek bir katman üzerinde yapılmaz.
Bir oyun haritası üzerinde gördüğünüz küçük detaylar sonradan eklendiği ve çoğunun dört poligonlu düzlem(2D) üzerine eklenmiş bir doku olduğunu düşünürsek, farklı kamera açılarıyla tam olarak şöyle bir şey yaşardınız.
Eki Görüntüle 1774247
Anti-alias bu durumu birazcık toparlayabilir ancak GIF üzerinde görüldüğü gibi o çizgilenmelerden kurtulmanız pek mümkün değil.

Bahsi geçen çizgiler 3D olursa ve/veya oyun motorları bu durumu iyileştirmeye yönelik bir çalışma yapabilirse bu sorunu çözebilir belki.

Sorun kesinlikle bu demiyorum, ancak kuvvetle muhtemel.

Hocam benim YouTube videolarına bulanık.
Masaüstünde uygulama adları arkaya siyah bir arka plan koyulmadığında sanki biraz kaymış gibi gözüküyor.
Sizin dediğiniz 2 nedenden olabilir mi?
Ben DP kablosu hasar görmüş diye yorumluyorum.
Önceden DP kablosunu tuşa basarak değil zorlayarak çıkarıyordum (çat çat) diye sesler geliyordu.
(Nasıl çıkarılacağını bilmediğimden)
Sizin yorumunuz nedir?

@Things
Merhaba, değerli bilgileriniz için teşekkürler.
Konuda bahsettiğimiz sorunlardan biri olan uzakların bulanık gözükmesinin sebebi lod olabilir. Performans açısından oyun motorunun bunu kullanması elzem olabilir tabii ki.

Fakat bu sorunları yaşayanlar olarak bu denli şiddetli görüntü bozulmalarının eskiden olmadığını savunuyoruz. Bu tür konuları açanların çoğunun ortak dediği şey şu; sistemde bir parça değişikliği sonrası veya format atma sonrası bu tür grafik sorunları başladı. İşte asıl çözmek istediğim şey de bu.

Maalesef ki açtığım bu konuda somut bir kanıt bulamasak da farklı konuların bazı yorumlarında sorunu kendisinde yaşayan bir kullanıcı farklı yerdeki bir sistemi denerken bu sorunlara denk gelmediğini belirtebiliyor. Ben de bu konuda bunu irdelemek istiyorum aslında.

Çizgilenme örneğiniz gayet iyi bir örnek olmuş. Bu GIF'e bakıp da çizgilenme yaşamıyorum diyen olmaz herhalde. Oyun içerisindeki anti aliasing ayarları bu çizgilenmenin belli bir miktar önüne geçebiliyor, örneğin TAA ayarı bunun için güzel bir çözüm. Fakat TAA da yanında bulanıklık getiriyor tabii ki.

Kafayı takan birisi için bu sorunlar mide bulandırıcı oluyor. Aradan zaman geçtikçe de acaba biz mi abartıyoruz noktasına geliyor. :D

Mesela bakın ben RX 580'den RTX 3060'a ilk geçtiğimde şu konuları açmıştım. Bu oyunlar şimdiki sistemimde yok, test edemiyorum şu an fakat bence bir sorun olduğu ortada. Artık bu kadar üzerine düşmesem de merak ettiğim bir konu.


Sistemim en kötü sistem olsun ama uzak nesneler titremesin o dereceye geldim artık.

Sizde YouTube videoları bulanıkmı 1080p de.

Birazdan size bir görsel atacağım ( YouTube'dan ) size zahmet aynı video aynı dk da bana ekran görüntüsü atarmisiz 1080p de.
@Artyom Alekseyevich.
 
Son düzenleme:
YouTube videolarında pek sıkıntım yok benim.
Ayrıca YouTube bit kalitesini düşürmeye başladı son zamanlarda. Görüntünün bulanık gelmesinin sebebi o olabilir. Ama yine de atayım ekran görüntüsünü.
 
Ekran Görüntüsü (672).png


Bu şekilde kötü gözüküyor ama bunu etkileyen birçok faktör var.
-PUBG'nin grafik kalitesi zaten iyi değil.
-Oyunu oynayan kişide de o kaya o kadar kötü gözüküyordur.
-Kaydın hangi tür codec ile alındığı, ne kadar kaliteli kayıt alındığı,
-YouTube'un video kalitesini düşürmesi gibi etkenler var.

Bu içeriği görüntülemek için üçüncü taraf çerezlerini yerleştirmek için izninize ihtiyacımız olacak.
Daha detaylı bilgi için, çerezler sayfamıza bakınız.
Buradaki video ile arasında dağlar kadar fark var mesela.
 
Eki Görüntüle 1775559

Bu şekilde kötü gözüküyor ama bunu etkileyen birçok faktör var.
-PUBG'nin grafik kalitesi zaten iyi değil.
-Oyunu oynayan kişide de o kaya o kadar kötü gözüküyordur.
-Kaydın hangi tür codec ile alındığı, ne kadar kaliteli kayıt alındığı,
-YouTube'un video kalitesini düşürmesi gibi etkenler var.

Bu içeriği görüntülemek için üçüncü taraf çerezlerini yerleştirmek için izninize ihtiyacımız olacak.
Daha detaylı bilgi için, çerezler sayfamıza bakınız.
Buradaki video ile arasında dağlar kadar fark var mesela.

Hocam bunda da 1080p video bulanık bende.
Sizde atar mısınız bir fotoğraf. Sizi de yoruyorum kusura bakmayın ama takıntı haline geldi bende bu durum.

unknown_2023.05.11-23.04.png

Hocam bir de benim PC internete bayağı uzak o nedenden olabilir mi bulanıklık.
 
Her ekran kartı çipi bir değil maalesef. Aynı marka, aynı model bile olsa farklılıklar gösteriyor. Daha önceden olmaması elbette olası bir durum. Belki kartların kullandığı teknolojiler sürücülerle performans artışı sağlamak adına bu tip bozukluklara sebep oluyor olabilir.

Ben detaylı anlatımı yazdıktan sonra aklıma Tesselation'dan kaynaklanabileceği de geldi.
Eski GPU sürücülerinde bu ayarı manuel değiştirebiliyorduk ancak uzun bir süredir dokunamiyoruz.

Tesselation dediğimiz şey ekran kartı sürücüsünün 3D uygulamalarda görüntülenen poligon sayısını artırarak daha köşesiz, daha yumuşak ve kaliteli görüntü almasına yarayan bir teknoloji. Nvidia Inspector kullanarak düzenleyebiliyoruz ancak sorununuzu çözeceğini sanmıyorum.

@Yusuf.23 başka monitörlerde denediniz mi? Windows Performans ayarlarından en iyi görünüm için ayarlayıp tekrar denediniz mi?
 
Her ekran kartı çipi bir değil maalesef. Aynı marka, aynı model bile olsa farklılıklar gösteriyor. Daha önceden olmaması elbette olası bir durum. Belki kartların kullandığı teknolojiler sürücülerle performans artışı sağlamak adına bu tip bozukluklara sebep oluyor olabilir.

Ben detaylı anlatımı yazdıktan sonra aklıma tesselation'dan kaynaklanabileceği de geldi.
Eski GPU sürücülerinde bu ayarı manuel değiştirebiliyorduk ancak uzun bir süredir dokunamiyoruz.

Tesselation dediğimiz şey ekran kartı sürücüsünün 3D uygulamalarda görüntülenen poligon sayısını artırarak daha köşesiz, daha yumuşak ve kaliteli görüntü almasına yarayan bir teknoloji. NVIDIA ınspector kullanarak düzenleyebiliyoruz ancak sorununuzu çözeceğini sanmıyorum.

@Yusuf.23 başka monitörlerde denediniz mi? Windows performans ayarlarından en iyi görünüm için ayarlayıp tekrar denediniz mi?

Hocam önceden bulanıktı en iyi görünüme alınca düzeldi simdi öyle yapınca da düzelmiyor.

Ayarı uygulamıyor mu veya olmuyor mu bende anlamadım.

Kendimi avutmak için DP kablosu sorunlu diyor gibi oluyorum inşallah o sebeptendir.

Keşke deneyebilsem hocam ama sadece 1 monitör var.
 

Geri
Yukarı