Senua's Saga: Hellblade II Metacritic'de puan aldı

Bende size dedim ki geliştiricinin aldığı bir karar bu. İlk oyunda olan şeylerin ikincide de olma zorunluluğu yoktur. Eleştirme de yine özgürsünüz fakat tercihlerinin böyle olması yanlış değil.
Siz bana "Sen boş beklentiye girmişsin" dediniz ama aslında girdiğim beklenti boş bir beklenti değildi. Genelde devam oyunları ilk oyunların üzerine koyar ve o şekilde ilerler. Mesela ilk oyunda olan aksiyon sisteminin üzerine ekleme yaparlar ama ben bu oyunda onu göremedim. Daha sinematik yapmaya çalışmışlar fakat kaçın vur, savun vurdan ibaret olmuş. Sinematik oluşu hoşunuza gidebilir fakat benim pek gitmedi açıkçası. Mesela ben ilk Ac oyunlarının tuşa bas ana karakter hareket yapsın olayını da sevmezdim. Son çıkan Aclerin savaş sistemi bana daha iyi geliyor kontrolün ben de olduğunu hissediyorum.

Birbirimizi yeterince anlamadığımızı düşünüyorum. Bundan dolayı konuyu daha da dağıtmak istemiyorum fakat bir örnek vereceğim. GTA 4'te bulunan bazı mekanik, detaylar GTA 5 oyununda yok. Bu GTA 5'i kötü kılıyor mu? Benim şahsi görüşüm GTA4>GTA5'tir fakat burada bahsetmek istediğim hangisinin daha iyi olduğu değil eksiklerinin oyunu kötü kılıp kılmaması.
Mesela ilk oyundaki aksiyon sistemi, ikinci oyunun aksiyon sisteminden daha iyiydi bence. Yani ben sadece ilk oyunda olup ikinci oyunda olmayan şeyleri eleştirmiyorum. İlk oyunda gayet yerinde olan bazı şeyler bana göre bu oyunda yetersiz kalıyor. Aksiyon sistemi mesela. İlk oyunda da pek iyi değildi ama ikinci oyunda daha basit olmuş. Boss fightlar zaten hiç yok. Ben şikayetçiyim ama siz değilsiniz belli ki, tamamen benim fikrim.

Eleştirinize saygım var fakat eleştirmek istediğiniz şeyler biraz kendi zevklerinizin uymadığı yerler. Ben biraz daha empati kurmanız yoluyla eleştirmenizi istiyorum. Yani sadece kendi gözünüzden değil de biraz da yapımcının gözünden bakın. Başarmak istediklerini düşünün. Bu şekilde bakılırsa oynanış ve etkileşiminin oyun için de o kadar da büyük yer kaplamadığını göreceksinizdir. Bunlar sadece hikayenin işleyişinin tempo kazanması için eklenmiş yan unsurlar gibi.

Yapılan işe saygım var aksiyon sisteminin basit olduğunu söyledim ama bunu gerçekten böyle düşündüğüm için söyledim kötü niyetle değil. Hikaye konusunda yorum yapmıyorum çünkü hem oyunu bitirmedim hem de ilk oyunu oynayalı uzun zaman oldu bağlantıları anlayamıyorum pek. Ki zaten ilk oyunu hikayesinden çok mitolojisi ilgimi çektiği için oynamıştım.

Bakın işte. Yine ortak olmayan bir yanımız daha çıktı.😆 Indiana Jones film serisini komple sevmem. Hem karakteri hem de oyuncuyu sevmem. 🤣 Oyunda bence bayağı kötü gözüküyordu. Her neyse bunu söylememiş olarak varsayın yeni bir tartışma çıkmasın. 😂

Bu oyunu neden bu kadar sevdiğimi incelememdeki "son söz"kısmı ile spoiler kutusu içinde paylaşacağım. Oyunu bitirdikten sonra okursunuz muhtemelen.
Indiana karakterini bayağı severim, ondan dolayı bekliyorum oyunu. İncelemenizi de en kısa zamanda okuyacağım.

Geliştiricilerin aslında başarmak istediklerinin bu olmasından dolayı eğlence yapısından sıyrıldığını düşünüyorum. Başından beri de oynanış ve etkileşime bu kadar takılı kalınmaması taraftarıyım. Cevap olarak bunun altı üstü bir oyun olduğunu söyleyebilirsiniz ve bunda hak da veririm fakat yine de popüler işler yapıp oturdukları yerden para kazanacaklarına böylesi bir deneyim için aldıkları riski takdire şayan buluyorum.
Fikirlerinize saygı duyuyorum. Bana göre kötü olan bir oyun size göre mükemmel olabilir. Yapımcının yapmaya çalıştığı şeyi anlıyorum fakat hiç benlik değil. Oyun diye açtığım yapımda sadece w basıp ara sahne izlediğim zaman haliyle sinir oluyorum. Fakat bu sizin hoşunuza gidiyorsa dediğim gibi saygı duyarım herkes her oyunu aynı beklentiyle oynamıyor sonuçta.
 
Bir oyunun kötü olup olmadığını deneyimlemenin en iyi yolu, kendiniz alıp deneyeceksiniz. Başka yolu yok. Bana göre kötü gelen oyun, bir başkasına göre de iyi gelebilir. Tamamen kişisel durum bu. Mesela hayatında sadece Far Cry ve Ubisoft oyunları oynamış adamın birisine Witcher 3, RDR2 gibi başyapıtları nasıl anlatacaksın? O adam zaten Ubisoft oyunları dışında oyun oynamamış. Doğal olarak diğer tüm oyunlar kötü gelecektir ona.
 
Forspoken diye bir oyun çıkmıştı. Sözde oyun yorumcuları ,bilirkişiler falan oyunu yerden vurmuştu ama ben severek oynamıştım ve beğenmiştimde. Death Stranding de, keza öyle zevkle oynamıştım. O zamandan sonra sözde bilirkişileri pek sallamıyorum. Birkaç dakika oynanışa bakıyorum ve beğenirsem alıyorum. Aynı şey Hellblade 2 içinde geçerli bende. Zaten bir aylık PC Game Pass ile 150lira verdim oyuna. Kötü çıksa da koymaz dedim. Başladım oyuna ve hoşuma gitti. Yani sallayın milleti, oyun deneyimi bireyseldir.
 
Forspoken diye bir oyun çıkmıştı. Sözde oyun yorumcuları ,bilirkişiler falan oyunu yerden vurmuştu ama ben severek oynamıştım ve beğenmiştimde. Death Stranding de, keza öyle zevkle oynamıştım. O zamandan sonra sözde bilirkişileri pek sallamıyorum. Birkaç dakika oynanışa bakıyorum ve beğenirsem alıyorum. Aynı şey Hellblade 2 içinde geçerli bende. Zaten bir aylık PC Game Pass ile 150lira verdim oyuna. Kötü çıksa da koymaz dedim. Başladım oyuna ve hoşuma gitti. Yani sallayın milleti, oyun deneyimi bireyseldir.
En iyisini yapıyorsunuz hocam bırakın millet oyuna ne derse desin, siz sevmişseniz o iş bitmiştir.
Dediğiniz gibi her oyun her kişiye farklı bir deneyim sunabilir, beğenmek de sizin elinizde beğenmemek de.
Buna kimse karışamaz.
Herkes aynı tür şeylerden hoşlansaydı oyun sektörü çok sıkıcı bir hal alırdı, ama günümüzde oyunlara bakış açımızı sorgulatacak birbirinden farklı mekanikler ve ya içerikler sunan oyunlar çıkabiliyor.
Kimseyi takmayın hocam oyundan aldığınız keyfe bakın.
 
Siz bana "Sen boş beklentiye girmişsin" dediniz ama aslında girdiğim beklenti boş bir beklenti değildi. Genelde devam oyunları ilk oyunların üzerine koyar ve o şekilde ilerler. Mesela ilk oyunda olan aksiyon sisteminin üzerine ekleme yaparlar ama ben bu oyunda onu göremedim. Daha sinematik yapmaya çalışmışlar fakat kaçın vur, savun vurdan ibaret olmuş. Sinematik oluşu hoşunuza gidebilir fakat benim pek gitmedi açıkçası.
Mesela ilk oyundaki aksiyon sistemi, ikinci oyunun aksiyon sisteminden daha iyiydi bence. Yani ben sadece ilk oyunda olup ikinci oyunda olmayan şeyleri eleştirmiyorum. İlk oyunda gayet yerinde olan bazı şeyler bana göre bu oyunda yetersiz kalıyor. Aksiyon sistemi mesela. İlk oyunda da pek iyi değildi ama ikinci oyunda daha basit olmuş. Boss fightlar zaten hiç yok. Ben şikayetçiyim ama siz değilsiniz belli ki, tamamen benim fikrim.
Hitap etme şekilleri size uygun değil demek ki. Ben mesela yıllardır sinematik ile oynanışın birleşmesini bekledim. Benim için yaptıkları şey büyük bir başarı. İncelemede oynayış ile ilgili uzun bir yazı paylaştım yine buraya alıntılıyorum. Beğenmeme sebep olan unsurları listelemiştim.

İlk oyun ile karşılaştırabilecek çok fazla unsuru var bu kategorinin. İlk oyundaki çoklu düşman ile saldırma mekaniği kaldırılmış onun yerine arena stili savaş sistemi koyulmuş. Peki bu bir eksik mi? Kesinlikle değil. Akıcı animasyon ve oynanış ile film-oyun karışımı eşi benzeri görülmemiş yeni bir deneyim ortaya koyulmuş. Tek tek gelen düşmanların şaşalı şekilde sahneye girmesi ve savaş sahnesini andıran sekanslar elde etmelerine olanak sağlamış. Bazen kontrolcüyü sizin yönlendirdiğinize şaşıyorsunuz. Çünkü oyun içinde yaptığınız her hareket o kadar akıcı ve kusursuz ki oynanış olduğuna inanasınız gelmiyor. Sanki kontrolcüyü bıraksanız film gibi akacak zannediyorsunuz. O animasyon ile oynanış arasındaki çizgi o kadar ince ki oyuncuya aradaki kesintiyi hissettirmiyor. Bu devrim niteliğinde bir başarı.

Geliştirici ekip yapılan bir röportajda tek tek dövüşü "Bire bir dövüşü seçmemizin nedeni, Senua'nın her karşılaşmada bunalmış hissetmesini istememiz." böyle değerlendirmiş. Haklılık payı çok var. Senua yere düştüğündeki nefes alış verişi, kılıç darbeleri aldığı zaman vücudunda bunun izlerinin kalması, kanının akması ve iç seslerinin gaza getirdiği veya aşağıladığı sözler bu deneyimi güçlendirmiş. Örneğin başarısız atak girişimizde iç sesiniz düşmanın sizden kuvvetli olduğunu, düşmanın gardını indirip saldırı ile zarar vermeye başlayınca içindeki narşist kişinin "ona acı çektir" gibi söylemlerini duyuyorsunuz. Bu da eşi benzeri görülmemiş bir sahne ortaya çıkarıyor. Oyunda muhakkak yapılmış ve üzerine en çok emek gösterilmiş şeylerden biri savaş ve dövüş sekanslarıdır.

İlk oyuna kıyasla daha fazla düşman çeşitliliği göze çarpsa da atak ve savunma hareketleri yine kısıtlı. Onun yerine infaz etme animasyonları ve düşman geçiş animasyonları ile çeşitlilik sağlanmış. Bu bir eksi mi derseniz birçok kişi için eksi olsa da bence değil. Kılıcı 360 derece çevirip vuracak hali yok. 5-6 saatlik bir deneyim için yeterli atak ve savunma hareketi sunuyor bence.
Fikirlerinize saygı duyuyorum. Bana göre kötü olan bir oyun size göre mükemmel olabilir. Yapımcının yapmaya çalıştığı şeyi anlıyorum fakat hiç benlik değil. Oyun diye açtığım yapımda sadece w basıp ara sahne izlediğim zaman haliyle sinir oluyorum. Fakat bu sizin hoşunuza gidiyorsa dediğim gibi saygı duyarım herkes her oyunu aynı beklentiyle oynamıyor sonuçta.
Mesela Fromsoftware oyunlarındaki oynanış ağırlıklı anlatımı, sinematik azlığı beni içine çekememişti. Hayatımda oynadığım en iyi ve en sevdiğim oyunlardan birisi olmasına rağmen Bloodborne oyununun da hikaye anlatımını çok yavan bulmuştum. Mesela Elden Ring oyununu çoğunluk çok sever ve bende sanat yönetmenliğini, oynanışı takdir ederim fakat asla da hikaye anlatımını sevmem. Herşey türü ile alakalı. Eğer inceleme yaparsam da bu eksiği dile getireceğimi düşünmüyorum çünkü souls oyunlarının birçoğu sinematik deneyim uğruna pek uğraşmaz. Kendi tarzları vardır ve pek sevmesem de saygı duyarım.
 

Yeni konular

Geri
Yukarı