Yazılım şirketi kurmak

Katılım
30 Temmuz 2018
Mesajlar
8
İyi günler,

Şu anda 12. sınıf öğrencisiyim temmuzda 18'e gireceğim. büyük ihtimalle 18'e girince/girdikten sonra yazılım oyun sektöründe şirket kurmayı düşünüyorum KOSGEB İleri Girişimcilik desteğinden yararlanabiliyorum, 29 yaş altı girişimcilikten de yararlanabiliyorum galiba. o süreye kadar elimde en az 10k falan olacaktır (hafta sonu çalışmaktayım ve bu yarıyıl tatilinde de çalışacağım). Şu anda amacım 18'e girene kadar kendimi olabildiğince geliştirmek ve yeterli bulursam şirketimi kurmak olmazsa 3 ay daha ertelerim sorun değil. (üniversite okumayı şu anda düşünmüyorum başka alanlara girmeyi planlarsam o zaman okuyabilirim lojistik biyoteknoloji vs var aklımda ekstradan ileride yapmak istediğim. her neyse konuyu dağıtmayalım. aklımda birkaç proje fikir var şu anlık taslak.

Sorularıma geçelim ama sizlerin sorularım haricinde yine ekstra bilgilendirme yapmanızı rica ediyorum.

S-1) Bu süreçte veya uzatırsam kendimi kendimi tahmini ne kadar geliştirebilirim?
S-2) Şirket türü ne olmalı? Sonradan türünü mü değiştirsem daha mantıklı olur?
S-2.1) Şirket kurduktan sonra zorunlu olmayacak ama benim yararıma olacak ekstra şeyler nelerdir? (e-imza vs vs bu tarz şeyleri merak ediyorum)
S-3) Tek mi çalışmalıyım yoksa başlarda tek başlayıp sonradan 1 2 kişiyi işe alsam mantıklı olur mu?
S-4) Mevcut sermayem yetmeyeceği için Ticarî Kredi çekip KOSGEB destekleriyle krediyi ödesem nasıl olur? (Örneğin Bilgisayar demirbaş gerekecek ki makine yazılım vs iş araç gereçleri için 350k'ya kadar destek yapıyorlar tabi bir yüzdesi var, belki ofis tutarım vs. dipnot: Mersin'de yaşıyorum, kiralar çok da pahalı değil baktım biraz)
S-5) Bütün faydalanabileceğim destekler detaylı şekilde nelerdir?
S-6) Teknoparklar nedir? Nasıl yer alırım?
S-7) Şirketi kurdum iş nasıl bağlayabilirim?
S-8) İş bağladıktan sonra fiyatlandırmayı bir şirket olarak (freelancer olarak değil) nasıl yapmalıyım bunun bir formülü veya ortalaması var mıdır?
S-9) Gelir elde etmeye başladıktan sonra yapmamı tavsiye ettikleriniz?
 
Ne şirketi, ne işi? Önce şirket kurup sonra hangi işi ve nasıl yapmayı düşünmek normal değil.
...üniversite okumayı şu anda düşünmüyorum başka alanlara girmeyi planlarsam o zaman okuyabilirim lojistik biyoteknoloji vs var aklımda ekstradan ileride yapmak istediğim. Her neyse konuyu dağıtmayalım.
Yazılım oyun şirketi, lojistik, biyoteknoloji... Söyledikleriniz tutarlı değil. Beni yanlış anlamayın, tamamen dürüst olmak için net konuşuyorum ama şirket yapısı vs. düşünmeden önce yapmanız, düşünmeniz gereken çok şey var.
Bu süreçte veya uzatırsam kendimi kendimi tahmini ne kadar geliştirebilirim?
Size bağlı. Ne konuda, şu an ne seviyedesiniz vs. hiçbir şey bilmiyoruz.
Şirket türü ne olmalı? Sonradan türünü mü değiştirsem daha mantıklı olur?
Tür derken? Hukuki olarak diyorsanız bu da size bağlı. Mutlak iyi bir şirket tipi yok.
Mevcut sermayem yetmeyeceği için Ticarî Kredi çekip KOSGEB destekleriyle krediyi ödesem nasıl olur? (Örneğin Bilgisayar demirbaş gerekecek ki makine yazılım vs iş araç gereçleri için 350k'ya kadar destek yapıyorlar tabi bir yüzdesi var, belki ofis tutarım vs. dipnot: Mersin'de yaşıyorum, kiralar çok da pahalı değil baktım biraz)
Neye kredi çekiyorsunuz? Bankaların size kredi vereceğinden nasıl bu kadar eminsiniz? Net bir yol haritanız yokken KOSGEB'ten destek alacağınızı nereden biliyorsunuz?
S-7) Şirketi kurdum iş nasıl bağlayabilirim?
Ne işi? Oyun şirketi olarak iş mi bağlamayı planlıyorsunuz? Kafanızda ne var tam olarak? Daha büyük oyun şirketlerine niş alanlarda outsource olarak hizmet sağlamak mı amacınız?
İş bağladıktan sonra fiyatlandırmayı bir şirket olarak (freelancer olarak değil) nasıl yapmalıyım bunun bir formülü veya ortalaması var mıdır?
Matematik problemi değil bu. Her iş değişir, ortada tonla değişken var. Bazı matematiksel temeller olsa da olay sonunda kendi ürünün değerini, bunun için de içinde bulunduğunuz endüstriyi bilmeye dayanıyor.
Gelir elde etmeye başladıktan sonra yapmamı tavsiye ettikleriniz?
Önce gelir elde edin de sonrasını zamanı gelince düşünürsünüz.

Yardımcı olmadığımı düşünüyor olabilirsiniz ama şu noktada (en azından buraya yazdığınız kadarıyla) kendinize bu soruları sormanız lazım. Anladığım kadarıyla bir heyecanla, etrafta da girişimcilik ve yazılım üzerine dönen geyiklerden dolayı böyle bir işe atılmak istiyorsunuz ama kafanızda tam bir düşünce yok. Ne elinizde bir yetenek seti var, ne bir hedefiniz ya da düşünceniz var. Şirketiniz ne yapacak? Amacınız ne? Nelere güvenerek bunu yapabileceğinizi düşünüyorsunuz? Birkaç tane taslak proje fikriyle olmaz. Heyecan ve fikirler güzel ama daha ilerlemesi lazım. Gerçek dünyada işlerin nasıl yürüdüğünü bilmeniz lazım.
 
Ne şirketi, ne işi? Önce şirket kurup sonra hangi işi ve nasıl yapmayı düşünmek normal değil.

Yazılım oyun şirketi, lojistik, biyoteknoloji... Söyledikleriniz tutarlı değil. Beni yanlış anlamayın, tamamen dürüst olmak için net konuşuyorum ama şirket yapısı vs. düşünmeden önce yapmanız, düşünmeniz gereken çok şey var.

Size bağlı. Ne konuda, şu an ne seviyedesiniz vs. hiçbir şey bilmiyoruz.

Tür derken? Hukuki olarak diyorsanız bu da size bağlı. Mutlak iyi bir şirket tipi yok.

Neye kredi çekiyorsunuz? Bankaların size kredi vereceğinden nasıl bu kadar eminsiniz? Net bir yol haritanız yokken KOSGEB'ten destek alacağınızı nereden biliyorsunuz?

Ne işi? Oyun şirketi olarak ismi bağlamayı planlıyorsunuz? Kafanızda ne var tam olarak? Daha büyük oyun şirketlerine NIS alanlarda outsource olarak hizmet sağlamak mı amacınız?

Matematik problemi değil bu. Her iş değişir, ortada tonla değişken var. Bazı matematiksel temeller olsa da olay sonunda kendi ürünün değerini, bunun için de içinde bulunduğunuz endüstriyi bilmeye dayanıyor.

Önce gelir elde edin de sonrasını zamanı gelince düşünürsünüz.

Yardımcı olmadığımı düşünüyor olabilirsiniz ama şu noktada (en azından buraya yazdığınız kadarıyla) kendinize bu soruları sormanız lazım. Anladığım kadarıyla bir heyecanla, etrafta da girişimcilik ve yazılım üzerine dönen geyiklerden dolayı böyle bir işe atılmak istiyorsunuz ama kafanızda tam bir düşünce yok. Ne elinizde bir yetenek seti var, ne bir hedefiniz ya da düşünceniz var. Şirketiniz ne yapacak? Amacınız ne? Nelere güvenerek bunu yapabileceğinizi düşünüyorsunuz? Birkaç tane taslak proje fikriyle olmaz. Heyecan ve fikirler güzel ama daha ilerlemesi lazım. Gerçek dünyada işlerin nasıl yürüdüğünü bilmeniz lazım.

Tam olarak iyi anlatamadım galiba o diğer alanlardaki çalışmaları gelecekte yapmayı düşünüyorum şu anki planımda yok. Şu an yazılım ağırlıklı düşünüyorum, gelir elde ettikten sonra da oyun alanında da bir şeyler yapmak istiyorum. Benim biraz karışık anlatmamdan dolayı yanlış anladığınızı varsayıyorum. Aklımda bir fikir var, az çok temelim var, aklımdaki soru işaretlerini giderip ona göre plan yapacağım kendimi geliştirip o zaman gerçekleştireceğim. Yaptığınız yardımcı olmaktan ziyade eleştirmek olmuş.
 
Son düzenleme:
Yaptığınız yardımcı olmaktan ziyade eleştirmek olmuş.
Naçizane fikrim şu noktada size yapılacak en iyi yardımın eleştiri olduğu yönünde.
Şu an yazılım ağırlıklı düşünüyorum, gelir elde ettikten sonra da oyun alanında da bir şeyler yapmak istiyorum.
Yazılım çok geniş bir alan. Ne yapmayı düşünüyorsunuz tam olarak? Siz bu sorulara net cevap vermedikçe buradaki kimse size düzgün bir cevap veremez ki zaten.
Aklımda bir fikir var, az çok temelim var, aklımdaki soru işaretlerini giderip ona göre plan yapacağım kendimi geliştirip o zaman gerçekleştireceğim.
İşte nedir bunlar? Özgün bir fikriniz varsa son detayına kadar anlatmanıza gerek yok ama sadece bir şirket fikrim var nasıl yapayım diye sorunca başka bir cevap şansı kalmıyor.

Dediğim gibi bunu eleştiri olarak düşünün ama neden ilk düşüncelerimin bu yönde geliştiğini de bir düşünün. Daha net sorular sorarsanız yardımcı olmaya çalışırım ama şu noktada fikrim bir heyecan içre olduğunuz yönünde. Ha yok, sen çok karamsarsın arkadaş sen benim konuma yazma derseniz o da sizin bileceğiniz iş.
 
@Ali Haydar Engüzekli.
Aklımda fikir var diyorsunuz. Çok güzel.
Burada soru soruyorsunuz ve bilhassa üniversite için hayatınızın birkaç yılı için kararlar vermişsiniz. (yani şimdilik üniversiteye gitmemek, şirket açmak, girişim fikri bulmak...)
1- aklınızdaki fikrin çok spesifik bir fikir olduğunu varsayıyorum. Çok spesifikten kastım şu:
Mark Zuckerberg'u ele alalım. Onun aklındaki çok spesifik örnek şuydu:
Kullanıcı yaşadığı anıları fotoğraflar, video çeker vb.
platforma yükler.
Diğer kullanıcılar birbirlerinin verilerini görebilir.
Kullanıcılar birbirleriyle etkileşim kurabilir. (beğeni, yorum, paylaşma, mesajlaşma vb.)
Yukarıda örnek vererek aklınızdaki fikrin bu tipte çok spesifik olmasını kastettim. Umarım anlatabildim.
sizin de aklınızdaki girişim / oyun fikrinin bu incelikte spesifik olması gerek.

eğer bu incelikte değilse bu inceliğe, fikrinizi nokta atışı durumuna getirene kadar düşünmelisiniz. Kararlı iseniz bunu yapacağınıza eminim! :)

2- birinci maddeyi başarıyla geçtikten sonra bu maddenin amacı şirketi nerede kuracağınızı belirlemektir. Türkiye - Amerika - Avrupa. Bunlardan birini seçmeniz gerek.
Sermayeniz kısıtlı ve bu bir girişim. o yüzden tavsiyem hatta tavsiyeden öte zorunlu olarak şirket lokasyonu Türkiye olmalıdır.
çünkü Amerika'da şirket açma maliyeti ve giderleri dolar üzerinden olacak. Sermaye kısıtlı!
Avrupa'da ise para birimi euro. Yine sermaye kısıtlı!
Şirket açma ve girişimi gerçekleştirme vs. sürecinde sermayenizin kelimenin tam manasıyla her bir kuruşuna ihtiyaç duyulacak. O yüzden her bir kuruşu çok önemli!
ayrıca kaldı ki sermaye yeterli olsa bile belli bir gelir seviyesine ulaşılana dek şirketin Türkiye'de olmasını ben daha avantajlı buluyorum. Bu benim kişisel görüşüm.

3- şirket lokasyonu belirlendi: Türkiye (bahsettiğiniz rakamlar doğrultusunda... 10k değil 100k bile olsa!)
Sanıyorum girişim fikriniz oyun üzerine. Öyle bahsettiniz.
Bir oyunu yapmak için şunlar gerek:
* En az 1 yazılımcı.
* En az 1 grafikçi.
* En az 1 ses uzmanı.
* Oyun Online olacakta en az 1 ağ uzmanı.
* En az 1 senarist (oyun kurgusunu oluştarmak...)

yukarıdakiler yalnızca benim bildiklerim.
İşte bu madde kötü bir haber veriyor: 10k ile matematiksel olarak oyun şirketi açmak ve işletmek için yetersiz!
10k değil 100k bile olsa yetersiz!
Şöyle düşünün. Burası çok önemli:
İlk oyununuzu çıkarmak 3 ay sürdü.
Şirkette ihtiyacınız olan adam sayısı ise en az 4.
Her birinin maaşı aylık 15k.
15k X 4 = 60k ===> bu, bir aylık personel ücreti.
60k X 3 ay = 120k (1 adet oyunu 3 ayda çıkardığınızı varsaydık.)
120k, 1 adet oyun çıkarmak için elemanların maaş ücreti.
Şimdi varsayalım buraya kadar ilerlediniz.
Bunun piyasa sürülmesi, pazarlanması var.
Oyunu Türkiye'ye servis edeceğinizi düşünelim.
Her 1000 liralık reklam için 1 kişinin oyununuzda oyun içi satın alım yaptığını düşünelim. (biliyorum, bu minimum tutulan bir rakam fakat biz minimumlardan ilerlersek kötü finansal senaryolara o kadar hazırlıklı oluruz.)
Oyun içi satın alımda fix 20 liralık paketler olduğunu düşünelim.

Anlıyor musunuz?

sermayeniz, sektörün oyun olmasına izin vermiyor!
Bu, benim kişisel görüşüm değil!

size gelir, gider senaryosu oluşturmaya çalıştım.
Durumu görüyorsunuz?


3. madde gelir - gider üzerine!

3. madde oyun sektöründe 10k ile 100k arasında olan sermayenin yetersiz olacağını, başarısızlıkla sonuçlanacağını söylüyor!

Ne yazık ki durum bu.
Belki, ilerleyen zamanlarda -sermaye ne zaman çoğalırsa o zaman- oyun sektöründe bir girişim yapmak, şirket kurmak ve piyasaya girmek uygun olur.


fakat yılmak yok!

bu durum sadece seçilen sektörün zamana uymadığını gösteriyor.
Bu demek değil ki elinizdeki sermaye ile oyun yerine yazılım üzerine girişim yapılamaz!


vazgeçmeyin!
Yazılım üzerine başka bir fikri bulun. Hayattaki problemleri düşünün!
Şirketinizi kurun!
Başarılı olun!
Ve dünyaya kendinizi gösterin!
 

Geri
Yukarı