Ytweny
Hectopat
- Katılım
- 23 Nisan 2019
- Mesajlar
- 334
Selam. Çoğumuz oyun oynamayı seviyoruz. Oynadığımız oyunlar da gelir elde etmek için bir çok farklı yola başvuruyor. Bazı oyunlar oynaması ücretsiz olup oyun içi harcamalar ile gelir elde ederken bazı oyunlar belli bir ücret karşılığında bize bütün içeriği sunuyor, MMORPG’ler gibi uzun bir süre oynamaması gerek oyunlar ise abonelik sistemi ile gelir elde ediyor. Bu yazımda ele alacağım oyunlar, yüksek bütçeli yapımlar olup tek seferde 60$ verip bütün içeriğe ulaştığımız; belli bir oynanış süresine sahip olup bitirilen oyunlar (RDR, GTA, GoW, AC vb.). Not: Böyle yapımların bazılarında online kısmı olabiliyor, bu kısmı dikkate almadım.
Devir artık abonelik devri. Çoğu eğlence platformundaki ürününelere aylık belirli bir ücret karşılığında ulaşabiliyoruz. Oyun sektörü de yavaştan abonelik sistemine geçiş yapmaya başlayacak. Fakat oyunların üretim zorluğu birçok eğlence ürününden daha fazla. AAA oyunlar çok yüksek bir iş gücü istiyor. Hikayesi ile ön plana çıkan ve belirli bir oynanış süresi sonra biten oyunlar çoğu diziden daha kaliteli sinematik sahneler, yüksek kalite müzikler ve bunların yanında ciddi bir mühendislik içeriyor. Durum böyle olunca çok fazla maliyete sahip bu oyunlar gelir elde etmek için 60$ fiyat etiketi ile satışa sunuluyor. Eğer bu oyunlar abonelik sistemine geçiş yaparsa aylık çok düşük bir ücret karşılığında oynanabilecek. Fakat bu oyunlar belirli bir oynanış süresine sahip ve çoğu kişi bu oyunları 1 ay içerisinde tüketebilir. Böyle bir durumda oyunu bitirip doğal olarak aboneliği iptal eden kullanıcılardan dolayı oyun firmaları gelir elde etmekte oldukça zorlanacaklar. Bu durumda firmaların bir çoğu hikayeli oyunlar çıkartmak yerine aylarca ve yıllarca oynanacak oyunlara yönelmek zorunda kalacaklar. Peki hikayeli oyunlar bu gelir modelinde nasıl para kazanacak? Cevap bence ürün yerleştirme.
Şu zamana kadar çok nadir olarak görmüş olsam da ürün yerleştirme oyunlarda bir gelir modeli olarak kullanılmıyor. Bence çok etkili bir reklam türü olan ürün yerleştirme neden daha sık kullanılmalı basit bir örnek vereyim. Çoğumuz Technopat YouTube adresindeki videoları izlemişizdir. Benim favorim olan “Kafa Ayarı” ve birçok kişinin çok beğendiği “Sistem Toplama” videoları özellikle çok tüketilen içerikler arasında. Şimdi bu videolarda @Recep Baltaş’ın arada bir Starbucks kahve yudumladığını düşünelim. İşlemciyi monte ettikten sonra veya sohbet ederken elinde kahve olsun ve bu durum videolarda uzun bir süre devam etsin. Belirli bir zaman sonra beynimizde oluşan düşünce “Bende sistem toplarken yanımda kahve bulundurayım veya Kafa Ayarı izlerken Starbucks’dan kahve içeyim olacaktır. Aynı durum oyunlar için de geçerli. GTA’da yolda giderken Burger King önünde uzun bir kuyruk görmemiz veya sevdiğimiz bir karakterinin sürekli Nike giymesi. Watch Dogs’da elimizdeki telefonun Apple marka olması, Joelin yanında x marka çakmak taşıması vb. şekildeki ürün yerleştirmeler istemsizce çoğu kişinin beyninde sevdiği oyun karakteri ile markalar arasında bir bağ kurulmasına yol açacaktır. Tabi en önemli şart ürün yerleştirmelerin oldukça doğal olması ve atmosferi bozmaması. Şimdi çoğu oyun fantastik veya eski dönemlerde geçtiğinde dolayı ürün yerleştirme işi biraz zorlaşıyor. Kratos’un elinde bir Starbucks bardağı görmek hiç hoş olmaz veya Ezio’nun elindeki Apple of Eden’ın Apple marka olması (berbat bir espri kabul ediyorum). Bu durum için bir çözüm düşündüm fakat hala eksikleri var. Çözüm şöyle işliyor:
RDR 2 üzerinden örnek vereceğim. Farz edelim ki oyunda bir restoran var ve yemek yiyeceğiz. Bu restorana ürün yerleştirme uygulamak istiyoruz. Bu durumda ürün yerleştirmeyi şöyle uygulamak göze pek batmayacaktır. Restoranımız Burger King olsun. Restoran tamamı ile dönemine uygun dizayn edilecek ve self servis olamayacak, girişteki tabelada “Burger King-Vahşi Batının En İyi Izgarası” tarzı bir yazı olacak, strakhouse tarzında olacak, yemek aletleri metal olacak, biri hamburgerleri dışarıda mangalda pişirecek; bir teyze bir kazanda meşrubat yapacak ve gidip onunla sohbet ederken bize bunu yerlilerden öğrendiğini, tadının çok güzel olduğunu, sarhoş etmediğini ve ismine “Coca-Cola” dediğini söyleyecek.
Bunlar gibi ürün yerleştirmeler sayesinde oyunların elde edeceği gelirler sadece satışa bağlı kalmayacak ve hikayeli oyunların aylık ödeme sistemine geçişi kolaylaşacak.
Ürün yerleştirmelerin hikayeli oyunlar için neden biçilmiş kaftan olduğuna gelecek olursak; hiç bir oyun bizi hikayeli oyunlar kadar karakterlerine ve dünyasına bağlayamıyor ve bağlandığımız insanların kullandığı ürünler aslında bizi satın alma sırasında en çok etkileyen etmen. Üstelik ürün yerleştirme çoğu reklam türüne göre doğru uygulandığında hem daha doğal hem de insanı gıcık etmiyor.
Ve bence en etkili kullanılabilecek yöntem. Günümüze yakın dönemlerdeki şehirlerde geçen oyunların içinde bulunan reklam tabelaları neden gerçek zamanlı olmasın? Çoğu insan oyun oynadığı platformda en az ayda bir kez internete bağlanıyor. Çok basit bir şekilde reklam tabelaları güncel ürünlerin reklamlarını gösterebilir. Yeni çıkmış bir Netflix dizisi veya yeni bir akıllı saat tanıtımı kimseyi rahatsız etmeden güncellenerek oyunlardaki reklam tabelalarında yerini alabilir.
Bu yazıyı; hikayeli oyunların, aylık abonelik sistemini benimseyen platformlara nasıl daha kolay adapte olabileceği ve bu platformlarda gelir elde edebileceği konusundaki düşüncelerimi dile getirmek ve fikrinizi almak için yazıdım. Umarım beğenirsiniz. Uzun oldu, vakit ayırıp okuyanlara teşekkürler.
Devir artık abonelik devri. Çoğu eğlence platformundaki ürününelere aylık belirli bir ücret karşılığında ulaşabiliyoruz. Oyun sektörü de yavaştan abonelik sistemine geçiş yapmaya başlayacak. Fakat oyunların üretim zorluğu birçok eğlence ürününden daha fazla. AAA oyunlar çok yüksek bir iş gücü istiyor. Hikayesi ile ön plana çıkan ve belirli bir oynanış süresi sonra biten oyunlar çoğu diziden daha kaliteli sinematik sahneler, yüksek kalite müzikler ve bunların yanında ciddi bir mühendislik içeriyor. Durum böyle olunca çok fazla maliyete sahip bu oyunlar gelir elde etmek için 60$ fiyat etiketi ile satışa sunuluyor. Eğer bu oyunlar abonelik sistemine geçiş yaparsa aylık çok düşük bir ücret karşılığında oynanabilecek. Fakat bu oyunlar belirli bir oynanış süresine sahip ve çoğu kişi bu oyunları 1 ay içerisinde tüketebilir. Böyle bir durumda oyunu bitirip doğal olarak aboneliği iptal eden kullanıcılardan dolayı oyun firmaları gelir elde etmekte oldukça zorlanacaklar. Bu durumda firmaların bir çoğu hikayeli oyunlar çıkartmak yerine aylarca ve yıllarca oynanacak oyunlara yönelmek zorunda kalacaklar. Peki hikayeli oyunlar bu gelir modelinde nasıl para kazanacak? Cevap bence ürün yerleştirme.
Şu zamana kadar çok nadir olarak görmüş olsam da ürün yerleştirme oyunlarda bir gelir modeli olarak kullanılmıyor. Bence çok etkili bir reklam türü olan ürün yerleştirme neden daha sık kullanılmalı basit bir örnek vereyim. Çoğumuz Technopat YouTube adresindeki videoları izlemişizdir. Benim favorim olan “Kafa Ayarı” ve birçok kişinin çok beğendiği “Sistem Toplama” videoları özellikle çok tüketilen içerikler arasında. Şimdi bu videolarda @Recep Baltaş’ın arada bir Starbucks kahve yudumladığını düşünelim. İşlemciyi monte ettikten sonra veya sohbet ederken elinde kahve olsun ve bu durum videolarda uzun bir süre devam etsin. Belirli bir zaman sonra beynimizde oluşan düşünce “Bende sistem toplarken yanımda kahve bulundurayım veya Kafa Ayarı izlerken Starbucks’dan kahve içeyim olacaktır. Aynı durum oyunlar için de geçerli. GTA’da yolda giderken Burger King önünde uzun bir kuyruk görmemiz veya sevdiğimiz bir karakterinin sürekli Nike giymesi. Watch Dogs’da elimizdeki telefonun Apple marka olması, Joelin yanında x marka çakmak taşıması vb. şekildeki ürün yerleştirmeler istemsizce çoğu kişinin beyninde sevdiği oyun karakteri ile markalar arasında bir bağ kurulmasına yol açacaktır. Tabi en önemli şart ürün yerleştirmelerin oldukça doğal olması ve atmosferi bozmaması. Şimdi çoğu oyun fantastik veya eski dönemlerde geçtiğinde dolayı ürün yerleştirme işi biraz zorlaşıyor. Kratos’un elinde bir Starbucks bardağı görmek hiç hoş olmaz veya Ezio’nun elindeki Apple of Eden’ın Apple marka olması (berbat bir espri kabul ediyorum). Bu durum için bir çözüm düşündüm fakat hala eksikleri var. Çözüm şöyle işliyor:
RDR 2 üzerinden örnek vereceğim. Farz edelim ki oyunda bir restoran var ve yemek yiyeceğiz. Bu restorana ürün yerleştirme uygulamak istiyoruz. Bu durumda ürün yerleştirmeyi şöyle uygulamak göze pek batmayacaktır. Restoranımız Burger King olsun. Restoran tamamı ile dönemine uygun dizayn edilecek ve self servis olamayacak, girişteki tabelada “Burger King-Vahşi Batının En İyi Izgarası” tarzı bir yazı olacak, strakhouse tarzında olacak, yemek aletleri metal olacak, biri hamburgerleri dışarıda mangalda pişirecek; bir teyze bir kazanda meşrubat yapacak ve gidip onunla sohbet ederken bize bunu yerlilerden öğrendiğini, tadının çok güzel olduğunu, sarhoş etmediğini ve ismine “Coca-Cola” dediğini söyleyecek.
Bunlar gibi ürün yerleştirmeler sayesinde oyunların elde edeceği gelirler sadece satışa bağlı kalmayacak ve hikayeli oyunların aylık ödeme sistemine geçişi kolaylaşacak.
Ürün yerleştirmelerin hikayeli oyunlar için neden biçilmiş kaftan olduğuna gelecek olursak; hiç bir oyun bizi hikayeli oyunlar kadar karakterlerine ve dünyasına bağlayamıyor ve bağlandığımız insanların kullandığı ürünler aslında bizi satın alma sırasında en çok etkileyen etmen. Üstelik ürün yerleştirme çoğu reklam türüne göre doğru uygulandığında hem daha doğal hem de insanı gıcık etmiyor.
Ve bence en etkili kullanılabilecek yöntem. Günümüze yakın dönemlerdeki şehirlerde geçen oyunların içinde bulunan reklam tabelaları neden gerçek zamanlı olmasın? Çoğu insan oyun oynadığı platformda en az ayda bir kez internete bağlanıyor. Çok basit bir şekilde reklam tabelaları güncel ürünlerin reklamlarını gösterebilir. Yeni çıkmış bir Netflix dizisi veya yeni bir akıllı saat tanıtımı kimseyi rahatsız etmeden güncellenerek oyunlardaki reklam tabelalarında yerini alabilir.
Bu yazıyı; hikayeli oyunların, aylık abonelik sistemini benimseyen platformlara nasıl daha kolay adapte olabileceği ve bu platformlarda gelir elde edebileceği konusundaki düşüncelerimi dile getirmek ve fikrinizi almak için yazıdım. Umarım beğenirsiniz. Uzun oldu, vakit ayırıp okuyanlara teşekkürler.
Son düzenleme: