AMD Radeon FPS sabitleme performansı etkiler mi?

Mütefekkir

Decapat
Katılım
6 Mart 2019
Mesajlar
23
AMD Radeon içerisinden oyun içi FPS sabitlemeyi kullanırsak, ekran kartını daha mı az yormuş olur? Mesela ben oyun içerisinde 150 FPS alıyorken onu 75 FPS'e sabitlersem, ekran kartı boşuna fazla güç tüketimi ve parformans sarf etmemiş olur değil mi?

Bir de bu FPS sabitleme olayı her oyunda geçerli değil sanırım.
 
Bu konuyla ilgili bir test vardı. Oyunda input lagi arttırıyordu. Oyunun varsa kendi içinde kare hızı sınırlaması çok az arttırıyordu input lagi.
 
Tam ekran olarak çalışan bütün oyunlarda AMD'nin kendi FRTC (hedef kare hızı kontrolü) özelliği çalışır. Oyunun çerçevesiz pencereli ya da pencere modunda oynarsanız FRTC çalışmaz.

Sistemin amacı ekran kartını daha az yormak ve toplamda bilgisayarın sıcaklığını bir nebze de olsa düşürmektir.

Ancak, bu sistem tahmin üzerine çalışır. Örneğin siz bir FPS değeri seçtiğinizde, o değerin bir kare için süresi hesaplanır. Mesela 50 FPS seçmiş olun. Bir karenin üretilip ekrana gönderilmesi içn toplamda 20 ms süresi olacaktır.

Diyelim ki bir görüntü (kare) 10 ms'de hazır oldu. Ekran kartı şöyle bir tahminde bulunur "benim 20 ms sürem var, ben 10 ms'de hazırladım. Demek ki çok hızlıyım, yavaşlasam da olur". Böylece hızını %40-50'ye varan oranda düşürür. Teoride güçten tasarruf edip ısınmayı azaltmak için harika bir yöntem. Oyun içi FPS sabitleyiciler de aynı methodu kullanır.

Ancak, küçük bir sorunu var. Diyelim ki yavaşken, birden bire çok youn bir görüntü çizilmesi gerekti ve o kare 25 ms'de çizildi. Ekran kartı "ben çok yavaşım, hızlanmalıyım" diye karar aldı. Bu kararı alana kadar geçen sürese 1-2 kare, olması gerekenden daha yavaş üretildiği için göze anlık bir takılma-tutulma gibi görülebilir.

Bu, 1-2 karelik gereğinden hızlı-gereğinden yavaş kareler yüzünden, ekran kartlarıyla gelen FPS sabitleyiciler ortalama bir değer yakalamaya çalışır. Kareler arası süreler %100 eşit değildir. En geçerli yöntem; salisenin 1000'de 1'i kadar hassasiyetle çalışan işlemciyi kullanan Riva Tuner Server Statistics (RTSS) uygulaması ile FPS'i kısıtlamaktır. RTSS, kusursuz bir hassasiyetle işlemciyi (ekran kartını değil) "dur-çalış" döngüsüne sokar. İşlemciden onayı alan ekran kartı (kendisinde herhangi bir sınırlama olmadığı için) tam gücüyle görüntüyü çizer ve işlemciden bir sonraki görüntü için onay bekler. Bu esnada ekran kartı "çiz-dinlen" mantığı ile güç tasarrufu yapar. "Yavaşla-hızlan" mantığı kadar tasarruflu değildir (%5-10 oynar) ancak oyunlardaki performansı kusursuzdur.

Bu yüzden FPS saibtlemek için Radeon ayarlarını değli RTSS'i kullanmanızı öneririm.
 
Tam ekran olarak çalışan bütün oyunlarda AMD'nin kendi FRTC (hedef kare hızı kontrolü) özelliği çalışır. Oyunun çerçevesiz pencereli ya da pencere modunda oynarsanız FRTC çalışmaz.

Sistemin amacı ekran kartını daha az yormak ve toplamda bilgisayarın sıcaklığını bir nebze de olsa düşürmektir.

Ancak, bu sistem tahmin üzerine çalışır. Örneğin siz bir FPS değeri seçtiğinizde, o değerin bir kare için süresi hesaplanır. Mesela 50 FPS seçmiş olun. Bir karenin üretilip ekrana gönderilmesi içn toplamda 20 ms süresi olacaktır.

Diyelim ki bir görüntü (kare) 10 ms'de hazır oldu. Ekran kartı şöyle bir tahminde bulunur "benim 20 ms sürem var, ben 10 ms'de hazırladım. Demek ki çok hızlıyım, yavaşlasam da olur". Böylece hızını %40-50'ye varan oranda düşürür. Teoride güçten tasarruf edip ısınmayı azaltmak için harika bir yöntem. Oyun içi FPS sabitleyiciler de aynı methodu kullanır.

Ancak, küçük bir sorunu var. Diyelim ki yavaşken, birden bire çok youn bir görüntü çizilmesi gerekti ve o kare 25 ms'de çizildi. Ekran kartı "ben çok yavaşım, hızlanmalıyım" diye karar aldı. Bu kararı alana kadar geçen sürese 1-2 kare, olması gerekenden daha yavaş üretildiği için göze anlık bir takılma-tutulma gibi görülebilir.

Bu, 1-2 karelik gereğinden hızlı-gereğinden yavaş kareler yüzünden, ekran kartlarıyla gelen FPS sabitleyiciler ortalama bir değer yakalamaya çalışır. Kareler arası süreler %100 eşit değildir. En geçerli yöntem; salisenin 1000'de 1'i kadar hassasiyetle çalışan işlemciyi kullanan Riva Tuner Server Statistics (RTSS) uygulaması ile FPS'i kısıtlamaktır. RTSS, kusursuz bir hassasiyetle işlemciyi (ekran kartını değil) "dur-çalış" döngüsüne sokar. İşlemciden onayı alan ekran kartı (kendisinde herhangi bir sınırlama olmadığı için) tam gücüyle görüntüyü çizer ve işlemciden bir sonraki görüntü için onay bekler. Bu esnada ekran kartı "çiz-dinlen" mantığı ile güç tasarrufu yapar. "Yavaşla-hızlan" mantığı kadar tasarruflu değildir (%5-10 oynar) ancak oyunlardaki performansı kusursuzdur.

Bu yüzden FPS saibtlemek için Radeon ayarlarını değli RTSS'i kullanmanızı öneririm.

Bilgilendirdiğiniz için teşekkür ederim. Benim monitörde aynı zamanda FreeSync özelliği de var. Tabi bunun performans ile değil, ekran yırtılması ile alakası var diye biliyorum. Sonuç olarak FPS sabitleme kullanmamı önermiyor musunuz? Rahatsız edici şekilde farklılık oluşturur mu?
 
Oynadığım oyunlarda oyun içinde kare hızı sınırlama var. Freesync da açınca akıcı şekilde oynuyorum.
Bu verilere göre Riva Tuner da oyun içi limitlemeye göre input lagi arttırıyor:
Bu içeriği görüntülemek için üçüncü taraf çerezlerini yerleştirmek için izninize ihtiyacımız olacak.
Daha detaylı bilgi için, çerezler sayfamıza bakınız.
RTSS olarak geçiyor tabloda.
Bu da freesync ve gsync input lag tablosu, dakika 23:30'da liste
Bu içeriği görüntülemek için üçüncü taraf çerezlerini yerleştirmek için izninize ihtiyacımız olacak.
Daha detaylı bilgi için, çerezler sayfamıza bakınız.
 
Son düzenleme:
Oynadığım oyunlarda oyun içinde kare hızı sınırlama var. Freesync da açınca akıcı şekilde oynuyorum.
Bu verilere göre Riva Tuner da oyun içi limitlemeye göre input lagi arttırıyor:
Bu içeriği görüntülemek için üçüncü taraf çerezlerini yerleştirmek için izninize ihtiyacımız olacak.
Daha detaylı bilgi için, çerezler sayfamıza bakınız.
RTSS olarak geçiyor tabloda.
Bu da freesync ve gsync input lag tablosu, dakika 23:30'da liste
Bu içeriği görüntülemek için üçüncü taraf çerezlerini yerleştirmek için izninize ihtiyacımız olacak.
Daha detaylı bilgi için, çerezler sayfamıza bakınız.

Resident Evil 2 oyunu içerisinde denedim. Gerçekten hissedilir bir yavaşlama oluyor. En iyisi FPS sabitleme yapmadan oynamak. :)
 
Özellikle PES, Tekken vs PS la özleşmiş oyunlarda ben hep açıyorum çünkü güzel bir PS tecrübesi yaşatıyor görüntü yağ gibi akıyor.
 
Bilgilendirdiğiniz için teşekkür ederim. Benim monitörde aynı zamanda FreeSync özelliği de var. Tabi bunun performans ile değil, ekran yırtılması ile alakası var diye biliyorum. Sonuç olarak FPS sabitleme kullanmamı önermiyor musunuz? Rahatsız edici şekilde farklılık oluşturur mu?
FreeSync değeriniz nedir öncelikle? 75 Hz mi 144 Hz mi?

Ben 75 Hz'e göre örnekleri vereyim, mantığı belli sonuçta. Siz uyarlarsınız.

FreeSync'in açık olduğundan emin olun. Sonra da RTSS ile ekran Hz değerinin 3 aşağısına FPS değeri sabitleyin. Yani;
75 için 72,
144 için 141,
240 için 237 gibi.

Herhangi bir sebepten dolayı FreeSync kullanamıyorsanız, sabit bir Hz kullanmanız gerekiyorsa o Hz değerinin 0.010 altına sabitleyin. Yani;
75 için; 74.990,
144 için 143.990;
240 için 239.990 gibi.

Radeon ayarlarından da Enhanced Sync (Gelişmiş Senkronizasyon) özelliğini her oyun için açın. Oyun içi V-Sync ayarlarını kapalı tutun.

Basitçe, iki adım var. Birincisi FPS sınırlamak (ya da mümkünse sabitlemek), ikincisi görüntüyü senktronize etmek. Bu adımların ikisini de her oyun için ayrı ayrı yapmalısınız. Radeon ayarlarından masaüsüt için Enhanced Sync açmayın, oyunlarınız için teker teker açın.

Aynı şekilde RTSS için de global ayar yapmayın, her oyun için profil oluşturup onların FPS'lerini sınırlayın. Eğer oyunun birden fazla exe dosyası varsa hepsini ekleyip hepsine sınırlama getirin. Örneğin GTAV.exe ve GTALauncher.exe gibi. Biri sınırlı, öbürü sınırsız olursa adaletsiz bir şekilde işlemci kullanırlar (işlemci kullanımı oyunlarda FPS'e doğrudan bağlıdır).
Oynadığım oyunlarda oyun içinde kare hızı sınırlama var. Freesync da açınca akıcı şekilde oynuyorum.
Bu verilere göre Riva Tuner da oyun içi limitlemeye göre input lagi arttırıyor:
Bu içeriği görüntülemek için üçüncü taraf çerezlerini yerleştirmek için izninize ihtiyacımız olacak.
Daha detaylı bilgi için, çerezler sayfamıza bakınız.
RTSS olarak geçiyor tabloda.
Bu da freesync ve gsync input lag tablosu, dakika 23:30'da liste
Bu içeriği görüntülemek için üçüncü taraf çerezlerini yerleştirmek için izninize ihtiyacımız olacak.
Daha detaylı bilgi için, çerezler sayfamıza bakınız.
Battle NonSense çok güzel videolar yapıyor, ölçümleri için de bir çok kişi minnettar kendisine ancak yanlış yorumlamalar yapıyor. Bir kaç tanesine değineyim;

  1. G-Sync ya da FreeSync varsa harici (RTSS gibi) uygulamalar o 1 karelik eklemeyi yapmıyor.
  2. Son görüntüye yapılan herhangi bir müdahale zaten o 1 karelik artı gecikmeyi uyguluyor. Örneğin tam ekran oynamamak, doğal çözünürlük dışında bir çözünürlükte oynamak, yeniden boyutlandırma yapmak, Windows Pencere Yöneticisini kullanmak ve daha bir sürü sebep o 1 karelik artışı koyar. Ancak bunların her birisi ayrı ayrı birer kare artış yapmaz. İşlemci ve grafik gücü yeterli ise aynı +1 karenin için işlerini hallederler.

İdeal, sabit, en aza indirgenmiş bir gecikme, o monitörün 2 kare tazeleme süresi + monitör gecikmesi kadardır. Örneğin benim monitörüm 60 Hz. Yani bir kare süresi 1000/60 = 16.67 ms. Monitör gecikmesi de 8 ms (kablodaki sinyalin piksellere aktarılması ve piksellerin de o rengi alabilmesi için geçerli süre). Buna göre;

2 kare süresi = 2x 16.67 = yaklaşık 33.3 ms
toplam süre = 33.3 + 8 = 41-42 ms gibi bir değer.

Oyunlarda FPS'i (yukarıda anlattığım gibi) 59.990'a sabitlediğimde ve 960 FPS'lik bir kamera ile yavaş çekim yaptığımda 36-48 ms arası değerler görüyorum. 20-30 ölçüm sonrası 42 ms ortalama görüyorum. Demek ki matematiğim doğru.

Buna göre 75 Hz +5 ms gecikmeli bir ekranda bu değerler 31,6 ms civarında olmalı. 144 Hz + 2 ms gecikmeli bir ekranda ise = 15.9 ms olmalı.

FreeSync açıldığında ise bir kare süresinin yarısı kadar daha kar etmek mümkün. Örneğin 144 Hz'deki değer 12-13 ms'lere kadar inebilir.
 
Son düzenleme:
FreeSync değeriniz nedir öncelikle? 75 Hz mi 144 Hz mi?

Ben 75 Hz'e göre örnekleri vereyim, mantığı belli sonuçta. Siz uyarlarsınız.

FreeSync'in açık olduğundan emin olun. Sonra da RTSS ile ekran Hz değerinin 3 aşağısına FPS değeri sabitleyin. Yani;
75 için 72,
144 için 141,
240 için 237 gibi.

Herhangi bir sebepten dolayı FreeSync kullanamıyorsanız, sabit bir Hz kullanmanız gerekiyorsa o Hz değerinin 0.010 altına sabitleyin. Yani;
75 için; 74.990,
144 için 143.990;
240 için 239.990 gibi.

Radeon ayarlarından da Enhanced Sync (Gelişmiş Senkronizasyon) özelliğini her oyun için açın. Oyun içi V-Sync ayarlarını kapalı tutun.

Basitçe, iki adım var. Birincisi FPS sınırlamak (ya da mümkünse sabitlemek), ikincisi görüntüyü senktronize etmek. Bu adımların ikisini de her oyun için ayrı ayrı yapmalısınız. Radeon ayarlarından masaüsüt için Enhanced Sync açmayın, oyunlarınız için teker teker açın.

Aynı şekilde RTSS için de global ayar yapmayın, her oyun için profil oluşturup onların FPS'lerini sınırlayın. Eğer oyunun birden fazla exe dosyası varsa hepsini ekleyip hepsine sınırlama getirin. Örneğin GTAV.exe ve GTALauncher.exe gibi. Biri sınırlı, öbürü sınırsız olursa adaletsiz bir şekilde işlemci kullanırlar (işlemci kullanımı oyunlarda FPS'e doğrudan bağlıdır).

Battle NonSense çok güzel videolar yapıyor, ölçümleri için de bir çok kişi minnettar kendisine ancak yanlış yorumlamalar yapıyor. Bir kaç tanesine değineyim;

  1. G-Sync ya da FreeSync varsa harici (RTSS gibi) uygulamalar o 1 karelik eklemeyi yapmıyor.
  2. Son görüntüye yapılan herhangi bir müdahale zaten o 1 karelik artı gecikmeyi uyguluyor. Örneğin tam ekran oynamamak, doğal çözünürlük dışında bir çözünürlükte oynamak, yeniden boyutlandırma yapmak, Windows Pencere Yöneticisini kullanmak ve daha bir sürü sebep o 1 karelik artışı koyar. Ancak bunların her birisi ayrı ayrı birer kare artış yapmaz. İşlemci ve grafik gücü yeterli ise aynı +1 karenin için işlerini hallederler.
İdeal, sabit, en aza indirgenmiş bir gecikme, o monitörün 2 kare tazeleme süresi + monitör gecikmesi kadardır. Örneğin benim monitörüm 60 Hz. Yani bir kare süresi 1000/60 = 16.67 ms. Monitör gecikmesi de 8 ms (kablodaki sinyalin piksellere aktarılması ve piksellerin de o rengi alabilmesi için geçerli süre). Buna göre;

2 kare süresi = 2x 16.67 = yaklaşık 33.3 ms
toplam süre = 33.3 + 8 = 41-42 ms gibi bir değer.

Oyunlarda FPS'i (yukarıda anlattığım gibi) 59.990'a sabitlediğimde ve 960 FPS'lik bir kamera ile yavaş çekim yaptığımda 36-48 ms arası değerler görüyorum. 20-30 ölçüm sonrası 42 ms ortalama görüyorum. Demek ki matematiğim doğru.

Buna göre 75 Hz +5 ms gecikmeli bir ekranda bu değerler 31,6 ms civarında olmalı. 144 Hz + 2 ms gecikmeli bir ekranda ise = 15.9 ms olmalı.

FreeSync açıldığında ise bir kare süresinin yarısı kadar daha kar etmek mümkün. Örneğin 144 Hz'deki değer 12-13 ms'lere kadar inebilir.

Teşekkür ederim. Ekranım 75Hz. RTSS için de yardımcı olur musunuz? Nereden ve nasıl yapabilirim.
 
Uyarı! Bu konu 6 yıl önce açıldı.
Muhtemelen daha fazla tartışma gerekli değildir ki bu durumda yeni bir konu başlatmayı öneririz. Eğer yine de cevabınızın gerekli olduğunu düşünüyorsanız buna rağmen cevap verebilirsiniz.

Yeni konular

Geri
Yukarı