Merhaba,
Öncelikle HE400SE ile Edition XS arasındaki genel karar aşamasını bu konuda görebilirsiniz. @Merdt @BerkayZ87 ve @246675 'a karar aşamasında yardım ettikleri için teşekkür ederim. Ek olarak kendisi renksiz kulaklıkları beğenmese de Edition XS'i bu fiyata rahatlıkla önerebileceğini belirten HifiTR yöneticisi Berkhan'a da selam olsun.
Bu konu sadece ses konusundaki ilk izlenimlerimi açıklayacak ve konuda fotoğraf vesaire bulunmayacaktır. Genel itibari ile kulaklığı yorumlarken dinamik sürücü ile olan farkları kendi deneyimlediğim kadarıyla açıklayacağım. Detaylı incelemeyi sonrasında yapacağım.
Ses dengesi;
Ses dengesi olarak şu ana kadar PEQ yapma ihtiyacı duymadım olabildiğince renksiz ve flat. Her notanın kendine has karakterini çok rahat aktarıyor. Kulaklıkta şase olarak veya sürücünün frekans tepkisi olarak bir hata yok yüksek seste de kulağımı rahatsız etmedi.
Imaging ve Sahneleme;
Imaging olarak iyi transient cevabı da müthiş. Planar kaynaklı oluşundan sürücüler aşırı hızlı sadece sabit bir sahne oluşturmayla birlikte elektronik müzikte anlık sağ sol geçişleri ve direkt olarak oluşumlarda ciddi manada farkını ortaya koyuyor. Sahne boyutu da dinamik sürücüler gibi geniş ve derin değil geniş ve yüksek olduğu için müziklerde bu bahsettiğim yerlerde gecikmiyor ve tam nokta atışı yapıyor. Sol aşağı, sağ yukarı, sol orta gibi anlık oluşumlarda ve geçişlerde ayrı bir zevk veriyor.
Sahne boyutu dediğim gibi geniş ve yüksek olduğu için fiziksel sahne bulmanız pek de mümkün değil. Vokal ve enstrümanların genişlik ve derinlik düzleminde olmasını istediğinizde dinamik sürücü şart oluyor. Dinlediğiniz müzikler genel olarak klasik, caz, rock gibi kayıtların bir sahne üzerinden alındığı müziklerse o fiziksel sahneyi yakalamanız pek de mümkün değil. Fakat dinlediğiniz kayıtlarda kuş sesi varsa ve masteringi yapan mühendis çok iyi ayarlamışsa bu yükseklik ve alçaklık kısmını çok rahat anlıyorsunuz çünkü bunu fazlı bir şekilde yapmıyor zaten teknik olarak mümkün değil. Tamamen sürücünün yüzey alanının genişliği ile yapmakta direkt olarak yukarıda aşağıda ve ortada olacak şekilde sesi vermekte. Bunu seveni vardır sevmeyeni vardır zaten Planar ile dinamik arasındaki tercihi buna göre yapması gerekir fakat Planar bu bahsettiğim konuda dinamik sürücünün derinlik konusundaki başarısıyla eş değer. Sesi önde vermek için sürücüyü açılı yerleştirirler bunda direkt yüzey alanı büyük olduğundan direkt olduğu gibi size sesi yukarıdan aşağıdan ortadan verebiliyor.
Sahne boyutu farklı olduğundan kötü kayıtlarda seste 2-3 dB kayıp yaşamanız mümkün. Bu bazen şarkının tamamında olabiliyor veyahut bazı bölümlerinde olabiliyor. Tamamen sesin kulaklığın ölü bölgesine girmesinden kaynaklı. Çalışma mantığı dinamik sürücü gibi olmadığı için sesi azaltacak kadar ölü bölgesine sokabiliyor. Planarda derinlik olmamasına rağmen sesi öne doğru atmaya çalışabiliyor bunda da ölü bölgeye girme ihtimali olabiliyor. Spesifik örnek vermem gerekirse. Disturbed albümlerinde ses 2-3 dB düşükken ve sürücünün tamamının çalışmadığını fark ederken. Nirvana Metallica'nın şarkılarında sürücünün tamamı çalışıyor ve ses şiddeti olması gerektiği gibi. Caz blues gibi şarkılarda her şey yerli yerinde ve seste herhangi bir kısılma yokken kemanın girdiği yerde eğer kemanı önde veya uzaklaşacak şekilde geçiş yapmışlarsa ses yine kısılıyor. Netlikte kayıp yok sadece ses bir delikten geliyormuş gibi az gelmekte.
Çözünürlük;
Çözünürlük olarak dinamik sürücü ile kıyaslanamayacak kadar başarılı. Ses ayrımı çok üst seviyede orkestradaki 3 kemanı da ayrı ayrı fark ediyorsunuz bununla beraber kayıtta var olacağını düşünmediğiniz sesleri bile yansıtıyor. İki gündür kendi arşivimden dinliyorum fark ettiğim olay şu. Flüt ve piyano birlikte çalınan bir müzikte flütü çalan kişinin ağız açılışı nefes alışı gibi sesleri bütün eli yüzü düzgün Hifi diye nitelendirilen kulaklıklar verir. Bu Planar bunları vermekle birlikte flütteki kapakların açılıp kapanma sesini de vermekte. Bunu kritik dinleme yapmadan fark edebiliyorsunuz. Zaten çözünürlük arayan kişilerin istediği yegane şey kritik dinleme yapılmadan sesin nasıl yapıldığını zihninde istemsiz canlanması. Bunu HD800S'te de yaşamıştım fakat Edition XS'te çok daha farklı bir boyutta diyebilirim. Ek olarak ASIO arayüzündeki farkı da çok iyi vermekte. Satın aldığım kişide JDS Labs ürünleri bağlıyken Foobar2000'de ASIO arayüzü açık değildi. Bende ise sadece AE-5 Plus var ek amfi de yok fakat ASIO arayüzünü kullanmaktayım. Aradaki farkı anladığımı söylemem gerek.
Hissiyat;
Hissiyat olarak dinamik sürücü gibi değil. Bass vurduğunda sürücünün yarattığı basıncı pek de hissetmiyorsunuz. Belli başlı seslerde sanatçının yapmış olduğu atmosfer size geçmiyor bunu da es geçmemek lazım sadece bass vurmadı değil belli başlı şarkılarda o hissiyat size geçmiyor dinamik sürücüye nazaran bu konuda sönük kalıyor. İki sürücü arasındaki temel farklardan birisi de bu zaten. Planar'ın avantajda kaldığı yer ise seste bozunma yapmadığı için telli çalgıdaki hissiyatı çok daha rahat alıyorsunuz. Planar olarak bir çözünürlük, netlik ve detay sağlarken dinamik sürücü bunlarda biraz daha geride kalıp basstaki dokuyu vermekte.
Sonuç;
Açıkçası istekleri buna göre şekil almış birisini hiçbir konuda üzmeyecek bir kulaklık. Sürücünün hızı önemliyse sahne boyutunda yükseklik aranıyorsa hissiyattan çok sesin zihinde canlanması ve ses ayrımının iyi olması bekleniyorsa bunların çok rahat karşılayacak bir kulaklık. Dinlediğiniz türler elektronik özelinde psy-trance psybient ise şiddetle tavsiye ederim. Bununla beraber masteringi düzgün olduğu takdirde caz, blues, rock, orkestra, konçerto gibi yapımlar dinamik sürücüye göre çok daha iyi gelecektir. Fiziksel sahneyi kulaklıktan bekleyenlere tavsiye etmem bunu dinamik sürücü kadar kolay yansıtamıyor. Zaten fiziksel sahne isteyenler üst seviye dinamik sürücülü kulaklık almadan önce referans monitörü almış oluyorlar. Hissiyatı bir nebze de olsa düşünmeden Planar alın derdim fakat bu hissiyat meselesi bence önemli bir konu yani fiziksel sahne isteseniz dahi bu göz ardı edilebilir fakat hissiyat olayı isteniyorsa önerebileceğim kulaklık değildir.
Öncelikle HE400SE ile Edition XS arasındaki genel karar aşamasını bu konuda görebilirsiniz. @Merdt @BerkayZ87 ve @246675 'a karar aşamasında yardım ettikleri için teşekkür ederim. Ek olarak kendisi renksiz kulaklıkları beğenmese de Edition XS'i bu fiyata rahatlıkla önerebileceğini belirten HifiTR yöneticisi Berkhan'a da selam olsun.
Bu konu sadece ses konusundaki ilk izlenimlerimi açıklayacak ve konuda fotoğraf vesaire bulunmayacaktır. Genel itibari ile kulaklığı yorumlarken dinamik sürücü ile olan farkları kendi deneyimlediğim kadarıyla açıklayacağım. Detaylı incelemeyi sonrasında yapacağım.
Ses dengesi;
Ses dengesi olarak şu ana kadar PEQ yapma ihtiyacı duymadım olabildiğince renksiz ve flat. Her notanın kendine has karakterini çok rahat aktarıyor. Kulaklıkta şase olarak veya sürücünün frekans tepkisi olarak bir hata yok yüksek seste de kulağımı rahatsız etmedi.
Imaging ve Sahneleme;
Imaging olarak iyi transient cevabı da müthiş. Planar kaynaklı oluşundan sürücüler aşırı hızlı sadece sabit bir sahne oluşturmayla birlikte elektronik müzikte anlık sağ sol geçişleri ve direkt olarak oluşumlarda ciddi manada farkını ortaya koyuyor. Sahne boyutu da dinamik sürücüler gibi geniş ve derin değil geniş ve yüksek olduğu için müziklerde bu bahsettiğim yerlerde gecikmiyor ve tam nokta atışı yapıyor. Sol aşağı, sağ yukarı, sol orta gibi anlık oluşumlarda ve geçişlerde ayrı bir zevk veriyor.
Sahne boyutu dediğim gibi geniş ve yüksek olduğu için fiziksel sahne bulmanız pek de mümkün değil. Vokal ve enstrümanların genişlik ve derinlik düzleminde olmasını istediğinizde dinamik sürücü şart oluyor. Dinlediğiniz müzikler genel olarak klasik, caz, rock gibi kayıtların bir sahne üzerinden alındığı müziklerse o fiziksel sahneyi yakalamanız pek de mümkün değil. Fakat dinlediğiniz kayıtlarda kuş sesi varsa ve masteringi yapan mühendis çok iyi ayarlamışsa bu yükseklik ve alçaklık kısmını çok rahat anlıyorsunuz çünkü bunu fazlı bir şekilde yapmıyor zaten teknik olarak mümkün değil. Tamamen sürücünün yüzey alanının genişliği ile yapmakta direkt olarak yukarıda aşağıda ve ortada olacak şekilde sesi vermekte. Bunu seveni vardır sevmeyeni vardır zaten Planar ile dinamik arasındaki tercihi buna göre yapması gerekir fakat Planar bu bahsettiğim konuda dinamik sürücünün derinlik konusundaki başarısıyla eş değer. Sesi önde vermek için sürücüyü açılı yerleştirirler bunda direkt yüzey alanı büyük olduğundan direkt olduğu gibi size sesi yukarıdan aşağıdan ortadan verebiliyor.
Sahne boyutu farklı olduğundan kötü kayıtlarda seste 2-3 dB kayıp yaşamanız mümkün. Bu bazen şarkının tamamında olabiliyor veyahut bazı bölümlerinde olabiliyor. Tamamen sesin kulaklığın ölü bölgesine girmesinden kaynaklı. Çalışma mantığı dinamik sürücü gibi olmadığı için sesi azaltacak kadar ölü bölgesine sokabiliyor. Planarda derinlik olmamasına rağmen sesi öne doğru atmaya çalışabiliyor bunda da ölü bölgeye girme ihtimali olabiliyor. Spesifik örnek vermem gerekirse. Disturbed albümlerinde ses 2-3 dB düşükken ve sürücünün tamamının çalışmadığını fark ederken. Nirvana Metallica'nın şarkılarında sürücünün tamamı çalışıyor ve ses şiddeti olması gerektiği gibi. Caz blues gibi şarkılarda her şey yerli yerinde ve seste herhangi bir kısılma yokken kemanın girdiği yerde eğer kemanı önde veya uzaklaşacak şekilde geçiş yapmışlarsa ses yine kısılıyor. Netlikte kayıp yok sadece ses bir delikten geliyormuş gibi az gelmekte.
Çözünürlük;
Çözünürlük olarak dinamik sürücü ile kıyaslanamayacak kadar başarılı. Ses ayrımı çok üst seviyede orkestradaki 3 kemanı da ayrı ayrı fark ediyorsunuz bununla beraber kayıtta var olacağını düşünmediğiniz sesleri bile yansıtıyor. İki gündür kendi arşivimden dinliyorum fark ettiğim olay şu. Flüt ve piyano birlikte çalınan bir müzikte flütü çalan kişinin ağız açılışı nefes alışı gibi sesleri bütün eli yüzü düzgün Hifi diye nitelendirilen kulaklıklar verir. Bu Planar bunları vermekle birlikte flütteki kapakların açılıp kapanma sesini de vermekte. Bunu kritik dinleme yapmadan fark edebiliyorsunuz. Zaten çözünürlük arayan kişilerin istediği yegane şey kritik dinleme yapılmadan sesin nasıl yapıldığını zihninde istemsiz canlanması. Bunu HD800S'te de yaşamıştım fakat Edition XS'te çok daha farklı bir boyutta diyebilirim. Ek olarak ASIO arayüzündeki farkı da çok iyi vermekte. Satın aldığım kişide JDS Labs ürünleri bağlıyken Foobar2000'de ASIO arayüzü açık değildi. Bende ise sadece AE-5 Plus var ek amfi de yok fakat ASIO arayüzünü kullanmaktayım. Aradaki farkı anladığımı söylemem gerek.
Hissiyat;
Hissiyat olarak dinamik sürücü gibi değil. Bass vurduğunda sürücünün yarattığı basıncı pek de hissetmiyorsunuz. Belli başlı seslerde sanatçının yapmış olduğu atmosfer size geçmiyor bunu da es geçmemek lazım sadece bass vurmadı değil belli başlı şarkılarda o hissiyat size geçmiyor dinamik sürücüye nazaran bu konuda sönük kalıyor. İki sürücü arasındaki temel farklardan birisi de bu zaten. Planar'ın avantajda kaldığı yer ise seste bozunma yapmadığı için telli çalgıdaki hissiyatı çok daha rahat alıyorsunuz. Planar olarak bir çözünürlük, netlik ve detay sağlarken dinamik sürücü bunlarda biraz daha geride kalıp basstaki dokuyu vermekte.
Sonuç;
Açıkçası istekleri buna göre şekil almış birisini hiçbir konuda üzmeyecek bir kulaklık. Sürücünün hızı önemliyse sahne boyutunda yükseklik aranıyorsa hissiyattan çok sesin zihinde canlanması ve ses ayrımının iyi olması bekleniyorsa bunların çok rahat karşılayacak bir kulaklık. Dinlediğiniz türler elektronik özelinde psy-trance psybient ise şiddetle tavsiye ederim. Bununla beraber masteringi düzgün olduğu takdirde caz, blues, rock, orkestra, konçerto gibi yapımlar dinamik sürücüye göre çok daha iyi gelecektir. Fiziksel sahneyi kulaklıktan bekleyenlere tavsiye etmem bunu dinamik sürücü kadar kolay yansıtamıyor. Zaten fiziksel sahne isteyenler üst seviye dinamik sürücülü kulaklık almadan önce referans monitörü almış oluyorlar. Hissiyatı bir nebze de olsa düşünmeden Planar alın derdim fakat bu hissiyat meselesi bence önemli bir konu yani fiziksel sahne isteseniz dahi bu göz ardı edilebilir fakat hissiyat olayı isteniyorsa önerebileceğim kulaklık değildir.