Kader ve irade var mı?

Ahmet'in Mehmet'i öldürmesini biliyir diye de Ahmet Mehmet'i öldürmek zorunda değildir.
Bu kisim benim bildigim kader kavramiyla celisiyor.

Eger kader varsa, Ahmet'in Mehmet'e ne yapacagi kesin bir sekilde "kaderini belirleyen guc" tarafindan biliniyor. Oldurmek zorunda degil, hatta kesinlikle oldurecek yoksa yaratici yanlis biliyor.

Bana kader kavramini mantiksal celiski olmamasi icin esnetiyormussun gibi geliyor.
 
Bu kisim benim bildigim kader kavramiyla celisiyor.

Eger kader varsa, Ahmet'in Mehmet'e ne yapacagi kesin bir sekilde "kaderini belirleyen guc" tarafindan biliniyor. Oldurmek zorunda degil, hatta kesinlikle oldurecek yoksa yaratici yanlis biliyor.

Bana kader kavramini mantiksal celiski olmamasi icin esnetiyormussun gibi geliyor.
Aslında tam olarak anladığınız şekilde söylemedim. Tekrar açıklamak gerekirse yaratıcının her şeyi ezelden bilmesi kesindir. Yani o Ahmet'in Mehmet'i öldüreceğini de biliyor evet. Diyelim ki yaratıcı daha insanlık varolmadan önce Ahmet'in Mehmet'i 2010 yılında öldüreceğini biliyordu ve Ahmet Mehmet'i 2010 yılına gelince son anda öldürmedi. Burada yaratıcının bilgisi sekteye uğrar dolayısıyla ilah olma sıfatını kaybeder. Ancak zaman yaratıcı ve yaratılan için farklı şeyleri ifade ediyor. Zaman da yaratıcının yarattığı şey olması dolayısiyla yaratıcının bilgisini bu takvime uydurmak zorlama olur. Yaratıcı her zaman her şeyi zaman kısıtlamasi olmaksızın biliyor. Ancak bu durum insanlar için bir zorlayıcılik teşkil etmiyor -tabi burada yaratıcı aksini irade etmezse-. Ahmet Mehmet'i o an olduredebilir oldurmeyedebilir bu tamamen onun iradesindedir ve Yaratıcının bilmesi zorlayıcı etkiye sahip değildir -tekrar ediyorum bu yaratıcının aksini irade etmemesine bağlıdır-. Ancak ölme fiilini yaratan da yaratıcıdır. O yaratmasa araçlar hiçbir mana ifade etmez. Ancak bu durumu zamani gelince mi yaratıyor yoksa ezelden emir verdi ve yarattı mi orası ayrı bir saha. Ancak son olarak yaratıcınin bilgisi-iradesi bizim bahsettigimiz zaman kavraminin altında ezilmiyor.
 
Ahmet Mehmet'i o an olduredebilir oldurmeyedebilir bu tamamen onun iradesindedir ve Yaratıcının bilmesi zorlayıcı etkiye sahip değildir
Tekrar açıklamak gerekirse yaratıcının her şeyi ezelden bilmesi kesindir. Yani o Ahmet'in Mehmet'i öldüreceğini de biliyor evet.

Anlasamayacakmisiz gibi duruyor.
Alintiladigim bu iki nokta birbiriyle cok net celisiyor.

Bir olayin sonucunu, o olaya hic mudahale etmeden bilemezsiniz.
Hatta bu olaya fizikte Heisenberg Observer effect denir.

Turkce bulabildigim kaynak:

Siz bir seye hic mudahale etmeyen ( sifir etki ) ama her seyi de olmadan bilen Tanri tanimi yapiyorsunuz, malesef bu bildigimiz seylerle celisiyor.

Bu acmazdan cikmak icin "Tanri bu evrenin kurallari tarafindan edilgen degildir" diyebilirsiniz de, bizi bagliyor malesef ve bana gore celiski.
 

Geri
Yukarı