Ön inceleme: Manhunt

Henüz oyunu 3 saat deneyim edebildim ama zaten 10 saatlik bir deneyim olduğu için bence yeterince konuşacak malzemem var.

Manhunt nedir?
Manhunt bir vahşet oyunudur. Dümdüz tanımlaması vahşet oyunudur. Oyunun bir amacı var ama sadece amacı var belirli bir hikayesi yok. O amacı hikaye diye size satmaya çalışıyor oyun. Oyunumuzun amacı daha doğrusu hikayesi ise şu: Biz idam edilmesi gereken bir karakter olan james earl cash isimli bir şahısı oynuyoruz. İdam edilmeden tam 5 dakika önce karakterimize biri fısıldıyor ve karakterimiz ölmediğini fark ediyor. Hemen çıkmaya çalışan karakterimize konuşan şahıs bir kulaklık veriyor. Ve kendisinin yasa dışı film yönetmeni olduğunu söylüyor. Bu filmin baş rol kısmına karakterimizi almış ve filmin amacı da avcıları avlamak. Bunu ise yönetmenin direktifleri doğrultusunda yaparak avcıları gizlilik mekaniği ile arkadan boğarak, kafasına bir şey saplayarak vs öldürüyoruz. Amacı bu.

Bu oyun neden bazı ülkelerde yasaklı?
Sebebi oyunda işlenen cinayetlerin gerçekçi ve erişilebilir olması. Gerçekçi kelimesinin amacı burada grafiği temsil etmek değil. Karakterimiz herkesin öldürebileceği kolay yollarla düşmanlarını avlıyor ve oyun da bunu iyice gösterip kullanıcı dostu bir hale sokuyor. Üstelik Manhunt oyunundaki silahlara erişmek bir hayli kolay. Sopa, çekiç, poşet, cam kırıntısı, bıçak gibi şeylerle düşmanlarımızı infaz ediyoruz. Üstelik oyunda vahşetin dozunu ayarlamak diye bir mekanik olduğunu belirtelim. Bunda ne var derseniz bu da silahları kullanıcıya nasıl en vahşi şekilde kullanacaklarını gösteren bir özellik olarak sembolize edildi medyada. Bu yüzden yasaklı ki bu yasakları ben desteklemiyorum.

Rockstar bu oyunu korsan mı sattı?
Evet. Sebebi kısa vadede evet uzun vadede gene evet. Manhunt oyununun kopya koruma sistemi CD-DRM adlı bir sistem arkadaşlar. Bu her PS2 oyununda olan bir sistem. Ve siz oyununuzu dijital ortamlarda yayınlayacaksanız dijital DRM kopya korumasına çevirmeniz gerekiyor oyunu. Bu da bir hayli uğraştırıcı o yüzden halihazırda çevirilmiş korsan sürümlerini sattı Rockstar. Sonrasında oyuncular durumu fark etti ve Rockstar bir güncelleme yayınladı ve özür diledi. Ancak şöyle bir hata yaptı oyunu dijital DRM sistemine gene getirmedi. O yüzden oyun yapımı korsan sanıyor oyunun başındaki kapı kilitleniyor ve oyunda ilerleyemez hale geliyordunuz. Üstelik korsan sürüm hala oyun dosyalarında testapp.exe olarak bulunuyor. O sürümü sorunsuz bir şekilde oynayabiliyorsunuz.

Oynanış:
Oyunun oynanışı çok sığ ve düz arkadaşlar. Bir yerlerde saklanıp adamı bekleyip arkasından saldırıp ilerlemek ve kayıt noktasına kadar aynı şeyi yapmak. Oynanış döngüsü tamamen bundan oluşuyor. Bu sebeple bir yerden sonra oynanış tekrar ettiği için oyun sıkabiliyor. Ha vuruş hissiyatı falan çok tatminkar ona sözüm yok. Vuruş hissi için oynanabilir bu oyun. Tekrara düşmekten kastığım hep aynı şeyleri aynı hareketlerle yapıyorsunuz. Bu da bir süreden sonra insanı sıkabilir.

Oynanış deneyimlerim:
Oyun içerisinde yapay zeka durumu çok basit kırıldığından ben pek zevk alamadım. Meraklısı için çok zevkli olacağına eminim. Herhangi bir bug ile karşılaşmadım ve mod gibi şeyler kurmadım. Saf bir deneyim yaşadım.
Ayrıyeten 2.bölümün başlarının ve sonlarının çok hoşuma gittiğini söylemeden geçemeyeceğim. Öldürme görevleri zevkliydi ama yalan yok arkadaşımla "nasıl ekledim la zopayı" muhabbeti yapmak güzeldi.



Oyun sizi vahşi oynamak için teşvik ediyor:
Sahne sonunda yönetmen size bir puan veriyor. O puan sistemine vahşilik de etki ediyor ve oyun sizi puan ile ödüllendiriyor. Bu da oyuncuda daha da vahşi oynamalıyım etkisi yaratıyor. Üstelik Rockstar Games firmasından ayrılan Jeff Williams Manhunt hakkında bunları söyledi: Bu oyunla ilgili şirkette neredeyse bir isyan vardı hepimiz iğrenmiştik oyun tamamen vahşetten ibaretti ve çok gerçekçiydi. Bu oyun için mantıklı açıklamamız yoktu. Bir sınırı geçmek üzereydik. Vahşeti arttırdığınızın bir göstergesi olarak normalde poşet ile karakter ilk harekette boğuyor. ikinci harekette kafasını kıtlatıp boğuyor üçüncüsünde ise kafasını kopartıp boğup kıtlatıp ayırıp yere fırlatıyor. Böyle bir seviyeden bahsediyoruz.

Alınır mı?
Bence 18 TL fiyatına kesinlikle alınır. Ederi 125 liradır bana göre.

Puan: 100 üzerinden 75


1694713299595.png

1694713313613.png

1694713331102.png

1694713342981.png

Ekran görüntüleri: Manhunt
Ekran görüntülerinin sahibi: Rockstar Games ve Take-Two Interactive
 
Son düzenleme:
10 yıl önce böyle tepkilerin gelmesi (medyanın alışık olmaması da göz önünde bulundurulursa) normal karşılanabilir ama günümüzde kesinlikle ortalama üstü vahşet içeren bir oyun değil. Artık en basit aksiyon oyunları bile birinin gözüne makas sokmak vs. olaylardan daha fazla vahşet içerebiliyor.
İşin tuhafı o dönem MK oyunları hala popülerdi. Oyundaki vahşetin sınırı olması bu kadar konuşulmasına neden oldu. Yani vahşetin dozunu siz seçiyordunuz. MK oyunu daha çok vahşet içermesine rağmen oyun zaten bunun üzerine kuruluydu, bu nedenle hiç bir zaman böyle bir yaptırıma dünya genelinde uğramadı.
 
İşin tuhafı o dönem MK oyunları hala popülerdi. Oyundaki vahşetin sınırı olması bu kadar konuşulmasına neden oldu. Yani vahşetin dozunu siz seçiyordunuz. MK oyunu daha çok vahşet içermesine rağmen oyun zaten bunun üzerine kuruluydu, bu nedenle hiç bir zaman böyle bir yaptırıma dünya genelinde uğramadı.
Saçma sapan işler işte. Madem böyle bir korkunuz var, vahşet içerikli oyunların çocukları etkileyeceğini düşünüyorsunuz o zaman işinizi tam yapın da böyle şeyler garip kaçmasın bari. Dönemin diğer vahşet içerikli oyunlarını geçtim, bir sürü vahşet içerikli korku filmi çıkıyordu o sıralar. Freddy Krueger, Jason Voorhees, Leatherface vs. karakterler hep o dönemin filmlerinden çıkma. Sinema sektöründe büyük paralar döndüğü için onlara ses çıkaramadılar tabii, güçleri o zamanlar henüz gelişmemiş olan oyun sektörüne yetti. Günümüzde yapsınlar da görelim.
 
Saçma sapan işler işte. Madem böyle bir korkunuz var, vahşet içerikli oyunların çocukları etkileyeceğini düşünüyorsunuz o zaman işinizi tam yapın da böyle şeyler garip kaçmasın bari. Dönemin diğer vahşet içerikli oyunlarını geçtim, bir sürü vahşet içerikli korku filmi çıkıyordu o sıralar. Freddy krueger, jason voorhees, leatherface vs. karakterler hep o dönemin filmlerinden çıkma. Sinema sektöründe büyük paralar döndüğü için onlara ses çıkaramadılar tabii, güçleri o zamanlar henüz gelişmemiş olan oyun sektörüne yetti. Günümüzde yapsınlar da görelim.

O dönem oyun medyası daha tam olarak işleri kavrayamıyordu. Üstelik ülkeler de filmlerle dizilere eşit yaklaşmıyordu. Yoksa saçma olduğunun herkes farkında Manhunt'ta adam öldürdü diye neden gerçek hayatta öldürsün?
 
O dönem oyun medyası daha tam olarak işleri kavrayamıyordu. Üstelik ülkeler de filmlerle dizilere eşit yaklaşmıyordu. Yoksa saçma olduğunun herkes farkında Manhunt'ta adam öldürdü diye neden gerçek hayatta öldürsün?
İncelemeye eklediğiniz alt başlıklar güzel olmuş, elinize sağlık tekrardan.
Ben olaya dizi, film gibi görsel eğlenceden çok video oyunları bazında etkileşimli eğlence olarak bakıyorum. Bu tür (video oyunları) için bir vahşet çizginiz varsa bunu belirleyip bu sınırda kalabilirsiniz. Hani eğlenceli, komik, korkunç, gizemli vs. konularında çıkan oyunlara baktığımda hepsi bir ana hat üzerinde kalıp buna göre oyun dizaynı, bölüm dizaynı, karakter etkileşimleri yapılıyor. Zaten böyle de olması gerekli. Burdaki olay ise araba yarışından çıkıp babasının arabasıyla hız yapmak olsaydı o zaman yarış kategorisinde yapılan filmler de yasaklanmalıydı. Böyle bir şeyin olması saçma olurdu. Oyumuzdaki ana mekanik insanı öldürmek ya da işkence etmek değil, farklı fanteziler ile senaryoyu (bölümü) bitirmek, yani hedefi öldürmek. Yine aynı saçma örnekten gideceğim: Hızlı ve Öfkeli filminde başroldeki adamın kaza yapıp öldüğü zamanki aracının halini bilirsiniz. Şimdi o araca baktığınızda zaten içinden canlı çıkamayacağını herkes biliyor. Bir de kafasına poşet geçirilerek öldürülmüş bir esirin haline bakın. Çok vicdansız değilseniz, üzülür, belki duygulanır göz yaşı dökerseniz. İşte insanı insan yapan en önemli şeylerden biri bu empati duymak, vicdan dediğimiz duygu. Oyunun yasaklanmasındaki ana nokta insanın insanı bertaraf etmesi, bunu çeşitli ve daha zor (oyundaki farkındalık zorluğu) seçenekler, objeler ile yapmayı düşünmeye sevk etmesi. Hiç oyunu oynadıktan sonra kafanızda ya şu bölümü daha iyi nasıl geçerdim diye düşündünüz mü acaba? Bence düşünseniz bile bu sizi psikolojik olarak etkilemezdi. O zamanın çıkış tarihine baktığınızda bu grafikler şimdi ne kadar kötü bile gözükse o zaman gayet iyiydi ve karakterler bir şeye benzemeseler bile insan eksik poligonları tamamlayıp hayal gücü ile birilerine benzetiyordu. Oyun yeni çıkmıştı ve bu seviyede başka bir oyun daha yoktu. Ulaşabilen herkes bu oyunu oynuyordu, birbirlerine anlatıyorlardı. Bahsettiğiniz oyundaki öldürme seviyelerini tartışıyor daha vahşi nasıl geçebiliriz diye konuşup oyun hakkında tartışan insanlar vardı. Yani öyle bir ortamda ve zamanda oyunun yasaklanması normal diye düşünüyorum.

Her ne kadar bir şeyin yasaklanmasını doğru bulmasam da bir kısıtlama getirilmesi tarafındayım. Şuan için bu kısıtlamanın neredeyse imkansız olması durumu olduğundan günümüzde böyle yasakların konuşulmaması oldukça normal olduğunu düşünüyorum.
 
İncelemeye eklediğiniz alt başlıklar güzel olmuş, elinize sağlık tekrardan.
Ben olaya dizi, film gibi görsel eğlenceden çok video oyunları bazında etkileşimli eğlence olarak bakıyorum. Bu tür (video oyunları) için bir vahşet çizginiz varsa bunu belirleyip bu sınırda kalabilirsiniz. Hani eğlenceli, komik, korkunç, gizemli vs. konularında çıkan oyunlara baktığımda hepsi bir ana hat üzerinde kalıp buna göre oyun dizaynı, bölüm dizaynı, karakter etkileşimleri yapılıyor. Zaten böyle de olması gerekli. Buradaki olay ise araba yarışından çıkıp babasının arabasıyla hız yapmak olsaydı o zaman yarış kategorisinde yapılan filmler de yasaklanmalıydı. Böyle bir şeyin olması saçma olurdu. Oyumuzdaki ana mekanik insanı öldürmek ya da işkence etmek değil, farklı fanteziler ile senaryoyu (bölümü) bitirmek, yani hedefi öldürmek. Yine aynı saçma örnekten gideceğim: Hızlı ve Öfkeli filminde başroldeki adamın kaza yapıp öldüğü zamanki aracının halini bilirsiniz. Şimdi o araca baktığınızda zaten içinden canlı çıkamayacağını herkes biliyor. Bir de kafasına poşet geçirilerek öldürülmüş bir esirin haline bakın. Çok vicdansız değilseniz, üzülür, belki duygulanır göz yaşı dökerseniz. İşte insanı insan yapan en önemli şeylerden biri bu empati duymak, vicdan dediğimiz duygu. Oyunun yasaklanmasındaki ana nokta insanın insanı bertaraf etmesi, bunu çeşitli ve daha zor (oyundaki farkındalık zorluğu) seçenekler, objeler ile yapmayı düşünmeye sevk etmesi. Hiç oyunu oynadıktan sonra kafanızda ya şu bölümü daha iyi nasıl geçerdim diye düşündünüz mü acaba? Bence düşünseniz bile bu sizi psikolojik olarak etkilemezdi. O zamanın çıkış tarihine baktığınızda bu grafikler şimdi ne kadar kötü bile gözükse o zaman gayet iyiydi ve karakterler bir şeye benzemeseler bile insan eksik poligonları tamamlayıp hayal gücü ile birilerine benzetiyordu. Oyun yeni çıkmıştı ve bu seviyede başka bir oyun daha yoktu. Ulaşabilen herkes bu oyunu oynuyordu, birbirlerine anlatıyorlardı. Bahsettiğiniz oyundaki öldürme seviyelerini tartışıyor daha vahşi nasıl geçebiliriz diye konuşup oyun hakkında tartışan insanlar vardı. Yani öyle bir ortamda ve zamanda oyunun yasaklanması normal diye düşünüyorum.

Her ne kadar bir şeyin yasaklanmasını doğru bulmasam da bir kısıtlama getirilmesi tarafındayım. Şu an için bu kısıtlamanın neredeyse imkansız olması durumu olduğundan günümüzde böyle yasakların konuşulmaması oldukça normal olduğunu düşünüyorum.

Manhunt oyununu beğenmediğim algısı çıkmasın bu arada. Bu incelemede iyi yanlarından ziyade kötü yanlarını eleştirdim. İyi yanları fazla kötü yanları da fazla bir oyun Manhunt. Ben her türlü yasaklamama taraftarıyım. Ha Rockstar Games niye böyle bir oyun çıkarttı o ayrı konu.
 
Henüz oyunu 3 saat deneyim edebildim ama zaten 10 saatlik bir deneyim olduğu için bence yeterince konuşacak malzemem var.

Manhunt nedir?
Manhunt bir vahşet oyunudur. Dümdüz tanımlaması vahşet oyunudur. Oyunun bir amacı var ama sadece amacı var belirli bir hikayesi yok. O amacı hikaye diye size satmaya çalışıyor oyun. Oyunumuzun amacı daha doğrusu hikayesi ise şu: Biz idam edilmesi gereken bir karakter olan james earl cash isimli bir şahısı oynuyoruz. İdam edilmeden tam 5 dakika önce karakterimize biri fısıldıyor ve karakterimiz ölmediğini fark ediyor. Hemen çıkmaya çalışan karakterimize konuşan şahıs bir kulaklık veriyor. Ve kendisinin yasa dışı film yönetmeni olduğunu söylüyor. Bu filmin baş rol kısmına karakterimizi almış ve filmin amacı da avcıları avlamak. Bunu ise yönetmenin direktifleri doğrultusunda yaparak avcıları gizlilik mekaniği ile arkadan boğarak, kafasına bir şey saplayarak vs öldürüyoruz. Amacı bu.

Bu oyun neden bazı ülkelerde yasaklı?
Sebebi oyunda işlenen cinayetlerin gerçekçi ve erişilebilir olması. Gerçekçi kelimesinin amacı burada grafiği temsil etmek değil. Karakterimiz herkesin öldürebileceği kolay yollarla düşmanlarını avlıyor ve oyun da bunu iyice gösterip kullanıcı dostu bir hale sokuyor. Üstelik Manhunt oyunundaki silahlara erişmek bir hayli kolay. Sopa, çekiç, poşet, cam kırıntısı, bıçak gibi şeylerle düşmanlarımızı infaz ediyoruz. Üstelik oyunda vahşetin dozunu ayarlamak diye bir mekanik olduğunu belirtelim. Bunda ne var derseniz bu da silahları kullanıcıya nasıl en vahşi şekilde kullanacaklarını gösteren bir özellik olarak sembolize edildi medyada. Bu yüzden yasaklı ki bu yasakları ben desteklemiyorum.

Rockstar bu oyunu korsan mı sattı?
Evet. Sebebi kısa vadede evet uzun vadede gene evet. Manhunt oyununun kopya koruma sistemi CD-DRM adlı bir sistem arkadaşlar. Bu her PS2 oyununda olan bir sistem. Ve siz oyununuzu dijital ortamlarda yayınlayacaksanız dijital DRM kopya korumasına çevirmeniz gerekiyor oyunu. Bu da bir hayli uğraştırıcı o yüzden halihazırda çevirilmiş korsan sürümlerini sattı Rockstar. Sonrasında oyuncular durumu fark etti ve Rockstar bir güncelleme yayınladı ve özür diledi. Ancak şöyle bir hata yaptı oyunu dijital DRM sistemine gene getirmedi. O yüzden oyun yapımı korsan sanıyor oyunun başındaki kapı kilitleniyor ve oyunda ilerleyemez hale geliyordunuz. Üstelik korsan sürüm hala oyun dosyalarında testapp.exe olarak bulunuyor. O sürümü sorunsuz bir şekilde oynayabiliyorsunuz.

Oynanış:
Oyunun oynanışı çok sığ ve düz arkadaşlar. Bir yerlerde saklanıp adamı bekleyip arkasından saldırıp ilerlemek ve kayıt noktasına kadar aynı şeyi yapmak. Oynanış döngüsü tamamen bundan oluşuyor. Bu sebeple bir yerden sonra oynanış tekrar ettiği için oyun sıkabiliyor. Ha vuruş hissiyatı falan çok tatminkar ona sözüm yok. Vuruş hissi için oynanabilir bu oyun. Tekrara düşmekten kastığım hep aynı şeyleri aynı hareketlerle yapıyorsunuz. Bu da bir süreden sonra insanı sıkabilir.

Oynanış deneyimlerim:
Oyun içerisinde yapay zeka durumu çok basit kırıldığından ben pek zevk alamadım. Meraklısı için çok zevkli olacağına eminim. Herhangi bir bug ile karşılaşmadım ve mod gibi şeyler kurmadım. Saf bir deneyim yaşadım.
Ayrıyeten 2.bölümün başlarının ve sonlarının çok hoşuma gittiğini söylemeden geçemeyeceğim. Öldürme görevleri zevkliydi ama yalan yok arkadaşımla "nasıl ekledim la zopayı" muhabbeti yapmak güzeldi.



Oyun sizi vahşi oynamak için teşvik ediyor:
Sahne sonunda yönetmen size bir puan veriyor. O puan sistemine vahşilik de etki ediyor ve oyun sizi puan ile ödüllendiriyor. Bu da oyuncuda daha da vahşi oynamalıyım etkisi yaratıyor. Üstelik Rockstar Games firmasından ayrılan Jeff Williams Manhunt hakkında bunları söyledi: Bu oyunla ilgili şirkette neredeyse bir isyan vardı hepimiz iğrenmiştik oyun tamamen vahşetten ibaretti ve çok gerçekçiydi. Bu oyun için mantıklı açıklamamız yoktu. Bir sınırı geçmek üzereydik. Vahşeti arttırdığınızın bir göstergesi olarak normalde poşet ile karakter ilk harekette boğuyor. ikinci harekette kafasını kıtlatıp boğuyor üçüncüsünde ise kafasını kopartıp boğup kıtlatıp ayırıp yere fırlatıyor. Böyle bir seviyeden bahsediyoruz.

Alınır mı?
Bence 18 TL fiyatına kesinlikle alınır. Ederi 125 liradır bana göre.

Puan: 100 üzerinden 75



Ekran görüntüleri: Manhunt
Ekran görüntülerinin sahibi: Rockstar Games ve Take-Two Interactive
Oyunun yapay zekası iyi idi bu arada.
 

Yeni konular

Geri
Yukarı