Tekrarlanan bir yanlışı anlatmaya çalışıyorum. 144Hz monitör görüntüyü düzeltebilir. Fakat, darboğazı önlemez. 2080Ti ile i9 9900K dahi kullansan, 1080P'de istediğin monitörü kullan ama darboğaz yaşarsın. Kartın verimli olduğu çözünürlük ve işlemci beslemesi ile alakalı durumdur, darboğaz. Etki eden bir kaç sebep daha olsa da, monitörün yenileme hızı bunlardan birisi değildir.
İnsanlar bu yorumu görüp, yenileme hızı yüksek monitör ve çok güçlü kartlar alabilir. O yüzden dikkat etmeliyiz.
Aslında sizin tanımlamanız hatalı. İnsanların yüksek yenileme hızlı monitörler almaları daha iyi bir şey. 1080p'de de hiç bir hata yok.
Kartların verimli oldukları çözünürlükler diye bir şey yok. Bir kart üretilirken çıkacağı dönemde yaygın olan çözünürlükler ve yine o dönemin oyunları ele alınır ve biraz da geleceğe dair tahminler/öngörüler eklenir. Ancak bu demek değildir ki bir kart bir ya da bir kaç çözünürlük grubuna air olsun.
RTX 2080 ti alıp 1024x768'de Counter Strike oynarım, yanına da Ryzen Threadripper koyarım, 1500 FPS'te kart %99 çalışır. Darboğaz olmaz.
The Elder Scrolls IV Oblivion alırım, sanal olarak 4K'ya çıkarım, 1080p 144Hz monitörümde 4K 140-150 FPS'te oynarım. Yine %99 çalışır.
Battlefield V alırım 1080p'de Ray Tracing ile 100-120 FPS'te oynarım, yine %99 çalışır.
Shadow of the Tomb Raider alırım, 1440p'de 90-100 FPS'te oynarım, yine %99 olur.
Darboğaz nerede?
Forumda güçlü ekran kartı görünce yanına en az 1440p ya da 4K monitör yakıştırıyor herkes. Gönül ister her birimizin 4K 240Hz ekranlarımız olsun ancak hem teknoloji o kadar hızlı gelmiyor hem de herkesin bir bütçesi var.
Bütün bu ekranları karşılaştırma şansı olan birisi olarak söylüyorum; 1080p'den 1440p'ye çıkınca bir kere "vaaaov" dersiniz, 60Hz'ten 144 Hz'e çıkınca her oyun oynadığınızda dersiniz. Bunun yanına da FreeSync/G-Sync koyunca her güç şükredersiniz.
Her darboğazla kelimesi geçen yerde yazmaya çalışıyorum; darboğaz her daim olan bir şeydir, önemli olan çok olup sistemi boşa çıkarmamasıdır. Ayrıca darboğaz bizim hedeflerimizle alakalı bir şeydir. Örneğin ben bir oyunu 1440p 60FPS'te oynamak istiyorsam, ve bu değerleri aldığımda ekran kartımın %50'si, işlemcimin %30'u "kullanılmıyor" ise, bir de üstüne RAM'imin %60'ı "boşsa" bu yanlış değildir, ortada bir darboğaz sorunu da yoktur.
Eğer ki sistemimimi bu yukarıda bahsettiğim oyun ile ölçeceksem, ve oynamaktan ziyade sistemimin alacağı en yüksek ferformansın peşindeysem; yani amacım oynamak değil ölçüm yapmak ise o zaman işlemci, ekran kartı, RAM, HDD değerlerimi ölçerim. Aralarında yüzdesel olarak çok büyük farklar yoksa yine darboğaz sorunu vardır demem.
Ancak -atıyorum- işlemci %100'de çırpınıyor ve ekran kartım sadece %40'lardaysa "bu işlemci bu oyunda bu ekran kartını tam olarak görevlendiremiyor" sonucuna ulaşırım. Burada bahsi geçen darboğaz sorunu "o oyun" için vardır. Başka bir oyun ya da uygulamada olmayabilir. Yani neyi ve neyle test ettiğiniz de önemlidir.
Bir bilgisayarda hiç bir bilgi almadan, oyun ya da uygulama gözetmeden darboğaz olduğunu ancak şu şekilde iddia edebilirsiniz; tecrübelerinizle biliyorsunuzdur ki işlemci ya da ekran kartı ikilisinden birisi güncel bütün oyunlarda/uygulamalarda artık yetersiz, öbürü ise her türlü aşırı güçlü. O zaman aşırı güçlü parçanızdan tam anlamıyla yararlanamayacağınıza kanaat getirebilirsiniz.
Bugün bunun olması için ancak -yine atıyorum- 2014 yılından bir parça ile 2019 yılından bir parçanın yanyana gelmesi ya da bilerek bir parçanın en güçsüzü, öbürünün ise en güçlüsünün alınması gereklidir. Ryzen 2. nesil R5 ile RTX serisi bir kartın yanyana gelip birbiriyle uyum içinde çalışamaması söz konusu olamaz.