Arkadaşlar kendimce Xbox 9. nesil oyun kumandası incelemesi yapacağım. Ben genel olarak kumandayı beğenmiyorum o yüzden çoğunlukla eksikliklerinden bahsedeceğim. 10 yıldan fazladır Xbox kullanıyorum. Bugüne kadar biri Series S diğeri Series X kutusunun içinden çıkan sıfır kumandaları kullandım.
Kumandada dahili pil yok ve bu durum sizi ek bir şarjedilebilir pil ve şarj adaptörü veya cihaza uyumlu şarjlı pil almaya mecbur ediyor bu da doğal olarak kumanda fiyatını arttırıyor zaten kumanda 2500 lira; kıyas olması için yazıyorum orjinal şarj kiti 1100 lira civarında, başka markalara bakıp biraz daha ucuza bulunabilir. Ben kullan at pil kullanırım diyorsanız bir yılda bir adet kumanda fiyatı kadar masraf çıkar çünkü aşırı bir pil tüketimi var ben dört günde iki adet Duracell pil tüketmişliğimi bilirim. İyi yönü ise kumandanın pili anlık bitse veya tümden ölse bile değiştirilebilir kumanda çöp olmaz.
Materyal Kalitesi:
Kumandanın yüzeyi sert plastikten oluşuyor. Tetiklerde gıcırdama var. Belki havanın soğumasından da kaynaklı olabilir bilemem. Kumanda tuş tıklama sesleri çok fazla. Örnek olarak gece kendi odamda kapım kapalı, diğer odaların da kapısı kapalı olmasına rağmen evdekilerden sürekli ses şikayeti alıyorum. Gece evdekiler yatmışsa artık benim oyun da kapanmak zorunda. Tuşlar buton şeklinde değil de tuş tıklama hissiyatına sahip. Dualsense gibi buton biçiminde olsaymış hem daha dayanıklı hem sessiz olurdu.
LB-RB tuşları Xbox 360 döneminden beridir hassas bir yapıya sahip. Xbox 360 S kumandalarında ciddi bir bozulma sorunu vardı hâlâ bazı kullanıcıların şikayeti var o yüzden basarken hem endişeli hem dikkatli basmaya özen gösteriyorum. Özet olarak kumanda üst kalite hissini vermiyor ki muhtemelen üretim maliyeti de ucuzdur.
Teknik özellikler:
Kumandanın muhtemelen en iyi yönü Microsoft ürünü olduğu için bilgisayarlarla da uyumlu çalışıyor oluşudur.
Genel olarak stick drift yok ancak Flight Simulator gibi çok hassas oyunlarda daha kumanda sıfır olmasına rağmen stick drift farkettim. Bu belki kumandanın hiçbir ölü noktasının olmayışından da olabilir yani isteyen iyi olarak da algılayabilir. Tetiklerde de ölü nokta hissetmedim.
Kumandada teknolojik olarak Dualsense ile kıyaslandığında birçok konuda eksik olduğu zaten belli. Adaptif tetik, dokunmatik yüzey gibi söylenebilecek bir özelliği yok.
Tasarım ve ergonomi:
Fotoğrafta kare içinde belirttiğim nokta sol yüzük parmağının konumlandığı nokta ve parça biçiminde olan plastiğin uç kısmı keskin kalmış ve sol yüzük parmağını bir noktadan sonra rahatsız ediyor bu da bir tasarım hatası. Aynı plastiğin alt kısmında da bir sivri birleşim noktası var o da bazen giysilere takılıyor ama o kadar sorun değil. Kumandanın tırtıklı yapısına gerek yoktu hem kir toplayabiliyor hem de bence pürüzsüz yüzeyi tutmak daha rahat ama bu kişiden kişiye değişebilir.
Ergonomi konusu herkesin çok beğendiği ama benim abartıldığını düşündüğüm bir konu. İnsanların ilk gördüğü şey sol topuzun yukarda konumlanmış olması kumandanın çok iyi ergonomiye sahip olduğu algısını yaratıyor ama benim sol topuz kadar sağ topuzu da kullandığım bazı oyunlar var ve topuzun aşağıda konumlanmış olması sebebiyle oluşacağı düşünülen rahatsızlığı hiçbir zaman sağ elimde hissetmiyorum. Demek ki çok da ergonomiye etki eden bir unsur değil ki bundan yola çıkarak Dualsense’ten daha ergonomik olduğu iddia edilir bence tamamıyla yanılgıdır. Egonomiyi belirleyen unsurlarda topuz konumlandırmasından daha önemli faktörler var. Kumandanın boyutu Xbox 360 ve Dualsense kumandalarından daha küçük. Küçük oluşu da ister istemez ergonomiyi bozuyor. Topuzların yapısı sert kauçuktan, genişliği küçülmüş ve ortası gereksiz fazla oyuk biçimde. 360’ta ve Dualsense’de olduğu gibi daha yumuşak, geniş ve yayvan olsa daha iyi olurdu. Kauçuğun sert üretilmesinin nedeni tahminimce daha uzun ömürlü olmasını sağlamak içindir. Kumandanın avuç içiyle tutulan kısmı 360’ta daha etli idi 9. nesilde daha düz ve zayıf ki zaten kumandanın boyutu da küçültülmüş, bu nedenle ele oturma hissini iyice ortadan kaldırdı. Sonuç olarak materyal kalitesi, tuş hissiyatı, sessizliği, boyutu ile genel deneyim anlamında daha keyifli kullanım sağlıyor hatta Xbox 360 kumandası bile sırf boyut, tasarım konularından dolayı bence ergonomi olarak çok daha önde.
Özet olarak:
Eksi yönler:
-Pil maliyeti
-Tetik gıcırdaması
-Gürültülü tuş sesi
-Çok hassas oyunlarda stick drift
-Teknolojik eksiklikler
-Orta parmak tasarım hatası
-Diğer kumandalara kıyasla daha kötü ergonomi
Artı yönler:
+Bilgisayar ile uyumluluk
+Tetik ve sticklerde ölü nokta olmayışı
+Pillerin değiştirilebilmesi
Sırf şu kumandada oynamamak için Playstation’a geçmeyi bile düşündüm ama mecbur Xbox’tan devam ettim. On yıldır neredeyse aynı kumandayı üreten Xbox artık bir şeyleri değiştirmeli.
Kumandada dahili pil yok ve bu durum sizi ek bir şarjedilebilir pil ve şarj adaptörü veya cihaza uyumlu şarjlı pil almaya mecbur ediyor bu da doğal olarak kumanda fiyatını arttırıyor zaten kumanda 2500 lira; kıyas olması için yazıyorum orjinal şarj kiti 1100 lira civarında, başka markalara bakıp biraz daha ucuza bulunabilir. Ben kullan at pil kullanırım diyorsanız bir yılda bir adet kumanda fiyatı kadar masraf çıkar çünkü aşırı bir pil tüketimi var ben dört günde iki adet Duracell pil tüketmişliğimi bilirim. İyi yönü ise kumandanın pili anlık bitse veya tümden ölse bile değiştirilebilir kumanda çöp olmaz.
Materyal Kalitesi:
Kumandanın yüzeyi sert plastikten oluşuyor. Tetiklerde gıcırdama var. Belki havanın soğumasından da kaynaklı olabilir bilemem. Kumanda tuş tıklama sesleri çok fazla. Örnek olarak gece kendi odamda kapım kapalı, diğer odaların da kapısı kapalı olmasına rağmen evdekilerden sürekli ses şikayeti alıyorum. Gece evdekiler yatmışsa artık benim oyun da kapanmak zorunda. Tuşlar buton şeklinde değil de tuş tıklama hissiyatına sahip. Dualsense gibi buton biçiminde olsaymış hem daha dayanıklı hem sessiz olurdu.
LB-RB tuşları Xbox 360 döneminden beridir hassas bir yapıya sahip. Xbox 360 S kumandalarında ciddi bir bozulma sorunu vardı hâlâ bazı kullanıcıların şikayeti var o yüzden basarken hem endişeli hem dikkatli basmaya özen gösteriyorum. Özet olarak kumanda üst kalite hissini vermiyor ki muhtemelen üretim maliyeti de ucuzdur.
Teknik özellikler:
Kumandanın muhtemelen en iyi yönü Microsoft ürünü olduğu için bilgisayarlarla da uyumlu çalışıyor oluşudur.
Genel olarak stick drift yok ancak Flight Simulator gibi çok hassas oyunlarda daha kumanda sıfır olmasına rağmen stick drift farkettim. Bu belki kumandanın hiçbir ölü noktasının olmayışından da olabilir yani isteyen iyi olarak da algılayabilir. Tetiklerde de ölü nokta hissetmedim.
Kumandada teknolojik olarak Dualsense ile kıyaslandığında birçok konuda eksik olduğu zaten belli. Adaptif tetik, dokunmatik yüzey gibi söylenebilecek bir özelliği yok.
Tasarım ve ergonomi:
Fotoğrafta kare içinde belirttiğim nokta sol yüzük parmağının konumlandığı nokta ve parça biçiminde olan plastiğin uç kısmı keskin kalmış ve sol yüzük parmağını bir noktadan sonra rahatsız ediyor bu da bir tasarım hatası. Aynı plastiğin alt kısmında da bir sivri birleşim noktası var o da bazen giysilere takılıyor ama o kadar sorun değil. Kumandanın tırtıklı yapısına gerek yoktu hem kir toplayabiliyor hem de bence pürüzsüz yüzeyi tutmak daha rahat ama bu kişiden kişiye değişebilir.
Ergonomi konusu herkesin çok beğendiği ama benim abartıldığını düşündüğüm bir konu. İnsanların ilk gördüğü şey sol topuzun yukarda konumlanmış olması kumandanın çok iyi ergonomiye sahip olduğu algısını yaratıyor ama benim sol topuz kadar sağ topuzu da kullandığım bazı oyunlar var ve topuzun aşağıda konumlanmış olması sebebiyle oluşacağı düşünülen rahatsızlığı hiçbir zaman sağ elimde hissetmiyorum. Demek ki çok da ergonomiye etki eden bir unsur değil ki bundan yola çıkarak Dualsense’ten daha ergonomik olduğu iddia edilir bence tamamıyla yanılgıdır. Egonomiyi belirleyen unsurlarda topuz konumlandırmasından daha önemli faktörler var. Kumandanın boyutu Xbox 360 ve Dualsense kumandalarından daha küçük. Küçük oluşu da ister istemez ergonomiyi bozuyor. Topuzların yapısı sert kauçuktan, genişliği küçülmüş ve ortası gereksiz fazla oyuk biçimde. 360’ta ve Dualsense’de olduğu gibi daha yumuşak, geniş ve yayvan olsa daha iyi olurdu. Kauçuğun sert üretilmesinin nedeni tahminimce daha uzun ömürlü olmasını sağlamak içindir. Kumandanın avuç içiyle tutulan kısmı 360’ta daha etli idi 9. nesilde daha düz ve zayıf ki zaten kumandanın boyutu da küçültülmüş, bu nedenle ele oturma hissini iyice ortadan kaldırdı. Sonuç olarak materyal kalitesi, tuş hissiyatı, sessizliği, boyutu ile genel deneyim anlamında daha keyifli kullanım sağlıyor hatta Xbox 360 kumandası bile sırf boyut, tasarım konularından dolayı bence ergonomi olarak çok daha önde.
Özet olarak:
Eksi yönler:
-Pil maliyeti
-Tetik gıcırdaması
-Gürültülü tuş sesi
-Çok hassas oyunlarda stick drift
-Teknolojik eksiklikler
-Orta parmak tasarım hatası
-Diğer kumandalara kıyasla daha kötü ergonomi
Artı yönler:
+Bilgisayar ile uyumluluk
+Tetik ve sticklerde ölü nokta olmayışı
+Pillerin değiştirilebilmesi
Sırf şu kumandada oynamamak için Playstation’a geçmeyi bile düşündüm ama mecbur Xbox’tan devam ettim. On yıldır neredeyse aynı kumandayı üreten Xbox artık bir şeyleri değiştirmeli.
Son düzenleme: