Darboğaz sonucunda işlemci zarar görür mü?

Durum
Mesaj gönderimine kapalı.
Yanlış bilgi
Merhaba arkadaşlar, doğru bilgi verip uyarı yedim ama 3 saatti, kısa sürdü. Şimdi buradayım.

İlk önce darboğaz nedir? Darboğaz, işlemcinin gücünün ekran kartına yetmemesi durumunda sistemin performans kaybı yaşaması. Şimdi darboğaz durumunda işlemci zarar görür mü? Kısa cevap evet görür.
Neden görür? En başta basit anlatacağım sonra matematiksel veriler ile bunu kanıtlayacağım.

Şimdi 2 tane bilgisayarımız var: i5 12600K ve RX 6600 XT. 1. bilgisayarımız olsun, i5 12600K RTX 3090 Ti 2. bilgisayarımız olsun. Bu bilgisayarlardan 1.sini günde 8 saat kullandığımızda oyun sırasında işlemci yükü %40-50 arasında olacaktır, 2. bilgisayarda ise yük %80 olarak gözükecektir ama bu yük aslında %95-100 arasında olacak çünkü bu bir yanılma yani illüzyondur. İşlemci yükünü, oyun sırasında kullandığı yükü verir. Programda arkada Windows çalışıyor, o çalışıyor, bu çalışıyor ve o yük en az %97 falan diye hesap edin. İşlemci yükü fazla olduğunda sıcaklık artar. Bunu FPS testlerinde görebilirsiniz. Sıcaklık artması durumunda işlemcimiz o ısı ile bir süre sonra başa çıkamayacağı için o ısı işlemcimizin iletkenlerini eritecektir veya zarar verecektir. Bunlar nasıl oluşur? Bunların temelinde ne vardır? Darboğaz. Yani darboğaz = yüksek yük = yüksek sıcaklık = işlemci hasarı.

Şimdi daha teknik boyutta detaylı olarak matematiksel veriler ile kanıtlayalım. Şimdi bazı oyunlar dediğimiz gibi 6 thread kullanır, mesela Crysis 3 işlemci burada %80'lerde çalışır. Alt sekmede bir program açık kalsa o eş değer 8 yükten 6 yükü kullanır matematiksel olarak %80 hazırda olan yük her 8 parçacıkta alttaki program tarafından kullanılsa boş kalan %20 yükten %15x8 olarak kullanır. Programın ortalama yükü %50 ise %50x8 ister. 15x8 = 120, verilen değer 50x8 = 400, istenen değer 400-120 = 280. 280 birimlik iş yükünü işlemci nereden karşılayacak? Haliyle 280'lik yük kadar bekleme yapması mecburi, bu da 280/120=2.33 birimlik kadar bir gecikme demek. İşte bu 2.33'luk birim oyundaki donma parametresidir.
İşlemci çekirdeklerinin sıkışması darboğaz ile meydana geldiğinden o çekirdek %100 yük altında sıkıştıkça sıkışacak, sıkıştıkça sıkışacak ve en sonunda drop yemeye başlayacağız. Fiziksel çekirdek veya sanal iş parçacığı fark etmez. 4 thread kullanan oyunlarda dahi kullandığı 4'lük parçayı sıkıştıracaktır, RivaTuner Statistics Server'da her ne kadar OSD'de yük %80 görünse bile bu aslında bir yanılgı/illüzyondur ki sanal olan bir simülasyonda bu tür illüzyonların olması mümkündür. Kullanılan ve yüke zorlanan 4 kısmı X, Y, Z, t olarak adlandırırsak boşta kalması gereken kalan 4 kısmı da V, B, N, M olarak adlandırırsak arka plan program kullanımı; örneğin 20 arka plan programı sıkışan kısım dahil olmak üzere XV, YB, ZN, TM olarak homojen şekilde kullanmaya çalışacaktır ki bu oyunda yüke sokulan X, Y, Z, T parçaları için ekstra yük demek. Oyunun sıkıştırdığı OSD'de %80 gibi görünse de işlemci arka planda %99-100 sıkışır RivaTuner OSD ise sadece oyunun işlemcisinin kullandığı yükü bize simule eder. Böylece oyun içinde alan haritasını eşzamanlı gezdiğimizde ek render isteyen objeler karşımıza çıkabileceğinden işlemci yükü etkilenir ve işlem hacmini dolduran işlemci yeni yükü almak için Total kapasitesinden yeni alacağı yük kadar yükü elimine etmesi gerekir. İşte bu elimine süresi halihazırda aktif oyunda belirli aralıklarda donmaların sebeplerinden biridir. Ayrıca yük altında sıkışan işlemcinin sıcaklığı artacak, kendini %100 yük altında stok fanda tuttuğunda ise kabul edilir 75-80C'leri geçecektir. Örneğin: i3-10105F stok fan %100 renderda 86C ye ulaşması. Yüksek sıcaklık altında sürekli çalışan işlemcinin ise içindeki iletkenlerin bu kullanıma bağlı sıcaklıktan dolayı aşınacağı hatta bazı durumlarda eriyeceği anlamına dahi gelir ve bu husus işlemci sağlığını tehdit eden bir ambiyans oluşturur. Mesela. Akıcı şekilde işlemcinin çizebileceği Max değer olan 62 FPS'lerde eğer FPS limiti 55-60'a çekmezsek oyun alan haritasında hareket ettikçe aralıklarla donma yaşanacaktır, kullanım arttıkça sıcaklık artacaktır. Sen 1650 ve 4590 ile AC odyseey oyna hem oyun akıcıyken aralıklarla donar hem de stok fanda işlemci 85-90 dereceleri görür bu da işlemciye zarar verir. Aynı şey 10100F ve RTX 3080'de de geçerli. Yani olay şu darboğaz = yüksek yük = yüksek sıcaklık = işlemci hasarı.

Sorun kendinize. İlk başta verdiğim 2 bilgisayarda hangi bilgisayar daha uzun ömürlü olur? 1 tabii ki. Neden, çünkü yükü az olduğu için sıcaklık daha az.
 
Son düzenleyen: Moderatör:
İşlemcinin toplam kullanımı %90 lütfen element uydurmayiniz.
Element uydurmuyorum, bu programlarda bir yanılma vardır ki her programda olur, verdiği yük değeri sadece oyun sırasında kullandığı yükü gösterir arkada kullandığı yükü de içine katarsan 1 program bile açık olsa o yük %97 leri geçecektir
 
İşlemcilerin bir sınırı vardır. İşlemci verebileceği maksimum gücü verir fakat ekran kartına yetmediği için GPU kullanımı düşer. İşlemci için anormal bir durum yoktur. İşlemcilerin stok olarak belli W limitleri vardır. Eğer ellemezsen bu W'ın üstüne çıkmaz. (PL1/PL2 ve PL2 için zaman ayarı) Değiştirdin ve belli bir sıcaklığa çıktı diyelim. BD-Prochot devreye girer ve işlemciyi kasıtlı olarak kısar. BD-Prochot'a rağmen işlemci belli bir dereceye çıkarsa sistem kendini kapatır. Stok olarak işlemcinin zarar görmesi neredeyse imkansızdır. İşlemci eğer zarar görecekse, merak etmeyin, kendini korur. Bu işlemciler tahtadan üretilmiyor.

-Günümüzde "adam" gibi hazırlanan çoğu sistemde işlemciler limitlere takılmadan rahatça kullanılabiliyor.

-Kullanıma bakmak yerine işlemcinin çektiği W değeri senin ısı-zarar teorine çok daha yardımcı olur.

-Saatlerce oyun oynasan da termal kısmaya yakalanacaksın ve istediğin sonuca ulaşamayacaksın.
 
Sen oynadın mı? Oynadıysan at buraya. Yorma beni.


Sağolasın bu arada, kendi SS görüntülerin ile işlemci sıcaklığı gayet makul seviyelerde. Bu arada yapmaz, oyun işlemci tabanlıysa ekran kartı ne yapsın. Git adam gibi optimizasyonlu oyunda test et gel bunu. 4590 dediğin RX 580 besliyor, 1650 kim?
4590 ile test ettiğim oyunlar; Cyberpunk, AC valhala, Call of duty
 
1656015314072.png


Arkada R23 açıkken CPU kullanımı Rocket League gibi bir oyunda %100. Sence sadece oyunun mu değerleri gözüküyor?
Element uydurmuyorum, bu programlarda bir yanılma vardır ki her programda olur, verdiği yük değeri sadece oyun sırasında kullandığı yükü gösterir arkada kullandığı yükü de içine katarsan 1 program bile açık olsa o yük %97 leri geçecektir
 
Ben ne ara tartışmaları tek sözle bitirecek kadar üstün görülen bir varlığa dönüşmüşüm insanların gözünde :D

darboğaz = yüksek yük = yüksek sıcaklık = işlemci hasarı

Bu kısmı bilemezsin, yük her zaman hasara sebep olacak kadar yüksek sıcaklık demek değildir. İşlemciyi iyi soğuttuktan ve voltajı saçma sapan ayarlamadıktan sonra işlemcinin göreceği bir zarar olmaz, burada olay kullanıcıya kalıyor.

Kimse herhalde 3090 Ti alıp 1080p oynamaz, oynayan varsa da enteresan kaçar yani Valorant falan oynamadığı sürece. AAA oyunlarda çözünürlüğü 2K veya 4K yapsan işlemcideki yük bayağı azalır ve ekran kartına gider. Bu durumda o zaman ekran kartına binen yük artacağı için sıcaklık artmalı, ee o zaman da ekran kartı hasar almalı, mantıklı değil bu mesela yanlış mıyım?
 
Ben ne ara tartışmaları tek sözle bitirecek kadar üstün görülen bir varlığa dönüşmüşüm insanların gözünde :D



Bu kısmı bilemezsin, yük her zaman hasara sebep olacak kadar yüksek sıcaklık demek değildir. İşlemciyi iyi soğuttuktan ve voltajı saçma sapan ayarlamadıktan sonra işlemcinin göreceği bir zarar olmaz, burada olay kullanıcıya kalıyor.

Kimse herhalde 3090 Ti alıp 1080p oynamaz, oynayan varsa da enteresan kaçar yani Valorant falan oynamadığı sürece. AAA oyunlarda çözünürlüğü 2K veya 4K yapsan işlemcideki yük bayağı azalır ve ekran kartına gider. Bu durumda o zaman ekran kartına binen yük artacağı için sıcaklık artmalı, ee o zaman da ekran kartı hasar almalı, mantıklı değil bu mesela yanlış mıyım?
Biz ikna edemedik, daha kalifiyeli biri lazımdı. :D

Söyledikleri mantıken yanlış, ayrıca doğru mu diye de gidip baktım 10100F ile 3080 kullanıyorlar ve işlemci 58-60 derece, yani az daha uğraşsan üstünü örteceksin.

Arkadaş, işlemci limitini anlamıyor. Sanıyor ki limitinden öte enerji çekecek böyle bir şey yok. Zaten o takılan üst düzey kartta %30 anca çalışabiliyor.

Durum böyle olmasaydı dediğim gibi, yani her işlemci veya ekran kartı sınırsız güç tüketebilseydi o zaman her sene OC yapar üst düzeye getirirdik. Bu durumda da sadece PSU alırdık. Mimarinin de hiç bir farkı kalmazdı. Böyle bir mantık olabilir mi? Hayır. :D
 
Durum
Mesaj gönderimine kapalı.

Yeni konular

Geri
Yukarı