Darboğaz sonucunda işlemci zarar görür mü?

Durum
Mesaj gönderimine kapalı.
Yanlış bilgi
Merhaba arkadaşlar, doğru bilgi verip uyarı yedim ama 3 saatti, kısa sürdü. Şimdi buradayım.

İlk önce darboğaz nedir? Darboğaz, işlemcinin gücünün ekran kartına yetmemesi durumunda sistemin performans kaybı yaşaması. Şimdi darboğaz durumunda işlemci zarar görür mü? Kısa cevap evet görür.
Neden görür? En başta basit anlatacağım sonra matematiksel veriler ile bunu kanıtlayacağım.

Şimdi 2 tane bilgisayarımız var: i5 12600K ve RX 6600 XT. 1. bilgisayarımız olsun, i5 12600K RTX 3090 Ti 2. bilgisayarımız olsun. Bu bilgisayarlardan 1.sini günde 8 saat kullandığımızda oyun sırasında işlemci yükü %40-50 arasında olacaktır, 2. bilgisayarda ise yük %80 olarak gözükecektir ama bu yük aslında %95-100 arasında olacak çünkü bu bir yanılma yani illüzyondur. İşlemci yükünü, oyun sırasında kullandığı yükü verir. Programda arkada Windows çalışıyor, o çalışıyor, bu çalışıyor ve o yük en az %97 falan diye hesap edin. İşlemci yükü fazla olduğunda sıcaklık artar. Bunu FPS testlerinde görebilirsiniz. Sıcaklık artması durumunda işlemcimiz o ısı ile bir süre sonra başa çıkamayacağı için o ısı işlemcimizin iletkenlerini eritecektir veya zarar verecektir. Bunlar nasıl oluşur? Bunların temelinde ne vardır? Darboğaz. Yani darboğaz = yüksek yük = yüksek sıcaklık = işlemci hasarı.

Şimdi daha teknik boyutta detaylı olarak matematiksel veriler ile kanıtlayalım. Şimdi bazı oyunlar dediğimiz gibi 6 thread kullanır, mesela Crysis 3 işlemci burada %80'lerde çalışır. Alt sekmede bir program açık kalsa o eş değer 8 yükten 6 yükü kullanır matematiksel olarak %80 hazırda olan yük her 8 parçacıkta alttaki program tarafından kullanılsa boş kalan %20 yükten %15x8 olarak kullanır. Programın ortalama yükü %50 ise %50x8 ister. 15x8 = 120, verilen değer 50x8 = 400, istenen değer 400-120 = 280. 280 birimlik iş yükünü işlemci nereden karşılayacak? Haliyle 280'lik yük kadar bekleme yapması mecburi, bu da 280/120=2.33 birimlik kadar bir gecikme demek. İşte bu 2.33'luk birim oyundaki donma parametresidir.
İşlemci çekirdeklerinin sıkışması darboğaz ile meydana geldiğinden o çekirdek %100 yük altında sıkıştıkça sıkışacak, sıkıştıkça sıkışacak ve en sonunda drop yemeye başlayacağız. Fiziksel çekirdek veya sanal iş parçacığı fark etmez. 4 thread kullanan oyunlarda dahi kullandığı 4'lük parçayı sıkıştıracaktır, RivaTuner Statistics Server'da her ne kadar OSD'de yük %80 görünse bile bu aslında bir yanılgı/illüzyondur ki sanal olan bir simülasyonda bu tür illüzyonların olması mümkündür. Kullanılan ve yüke zorlanan 4 kısmı X, Y, Z, t olarak adlandırırsak boşta kalması gereken kalan 4 kısmı da V, B, N, M olarak adlandırırsak arka plan program kullanımı; örneğin 20 arka plan programı sıkışan kısım dahil olmak üzere XV, YB, ZN, TM olarak homojen şekilde kullanmaya çalışacaktır ki bu oyunda yüke sokulan X, Y, Z, T parçaları için ekstra yük demek. Oyunun sıkıştırdığı OSD'de %80 gibi görünse de işlemci arka planda %99-100 sıkışır RivaTuner OSD ise sadece oyunun işlemcisinin kullandığı yükü bize simule eder. Böylece oyun içinde alan haritasını eşzamanlı gezdiğimizde ek render isteyen objeler karşımıza çıkabileceğinden işlemci yükü etkilenir ve işlem hacmini dolduran işlemci yeni yükü almak için Total kapasitesinden yeni alacağı yük kadar yükü elimine etmesi gerekir. İşte bu elimine süresi halihazırda aktif oyunda belirli aralıklarda donmaların sebeplerinden biridir. Ayrıca yük altında sıkışan işlemcinin sıcaklığı artacak, kendini %100 yük altında stok fanda tuttuğunda ise kabul edilir 75-80C'leri geçecektir. Örneğin: i3-10105F stok fan %100 renderda 86C ye ulaşması. Yüksek sıcaklık altında sürekli çalışan işlemcinin ise içindeki iletkenlerin bu kullanıma bağlı sıcaklıktan dolayı aşınacağı hatta bazı durumlarda eriyeceği anlamına dahi gelir ve bu husus işlemci sağlığını tehdit eden bir ambiyans oluşturur. Mesela. Akıcı şekilde işlemcinin çizebileceği Max değer olan 62 FPS'lerde eğer FPS limiti 55-60'a çekmezsek oyun alan haritasında hareket ettikçe aralıklarla donma yaşanacaktır, kullanım arttıkça sıcaklık artacaktır. Sen 1650 ve 4590 ile AC odyseey oyna hem oyun akıcıyken aralıklarla donar hem de stok fanda işlemci 85-90 dereceleri görür bu da işlemciye zarar verir. Aynı şey 10100F ve RTX 3080'de de geçerli. Yani olay şu darboğaz = yüksek yük = yüksek sıcaklık = işlemci hasarı.

Sorun kendinize. İlk başta verdiğim 2 bilgisayarda hangi bilgisayar daha uzun ömürlü olur? 1 tabii ki. Neden, çünkü yükü az olduğu için sıcaklık daha az.
 
Son düzenleyen: Moderatör:
Yanlış bilgi işaretlendi konun, modları da karşına alıyorsun ama hala sen haklısın değil mi?

Modlar kim acaba? 6500XT 1650'den daha performanslı dediği için banlanan tanıdığım var.
 
Son düzenleyen: Moderatör:
İnsanlar maalesef matematiksel veri istiyor böyle yazmak zorunda kaldım bende isterdim 3 cümlede bitirmeyi.

Sen o işlemciyi 95 derecede 3 yıl kullan bak bakalım nasıl patates oluyor işlemci.

Patates olsa benimki olurdu, 1.5 senedir boşta 70 tam yükte 90 derecede çalışıyor, taş gibi maşallah.
 
İşlemciler yüksek sıcaklıkta çalışması için tasarlanıyor ama bunu 100. kere söylüyorum herhalde, 85-90 derece arası çalışan işlemciler donanımsal bir zarar görmese bile en basitinden oyunu iyi oynayamamanıza sebep olur eğer işlemciler yüksek sıcaklıkta da aynı performansı verseydi veya zarar görmeseydi sıvı soğutma, hava soğutma gibi şeyler icat edilmezdi
Bal gibi icat edilir çünkü 100-105 derecede sistem kapanıyo ve soğutma olmazsa zaten yanar.
 
Forum içinde "İşlemci" alanında en çok makale ve bilgiye sahip olduğum için yazıyorum.

Darboğaz işlemciye ne fiziksel ne mantıksal bir zarar verir. Darboğaz veya kısaca Bottleneck denklemine göre ekran kartının gücüne işlemci yetişemez. Yani işlemci ekran kartını beslemek için ne kadar çalışırsa çalıssın bu gerçek olmayacaktır.

Son olarak modern işlemci direkt 100 içinde erimez bunu diyen arkadaşa binayen şunu demek istiyorum Materyal biriktirme ve ION implantasyonu gibi üretim teknikleri ile işlemciler özünde maksimum 120 (-25 sapma yapabilir yani 95 diyebiliriz) dereceye kadar hayatta kalabilir ama 100 (üreticiye göre değişir bazen 95) derece modern Tjuction yani sınır değeridir bu değer aşıldıktan sonra sistem kendisini kapatacaktır. Yani istese bile 100 derece üstüne çıkamaz.

Son olarak mantıksal tarafa gelirsek işlemciler karmaşık matematiksel işlemleri en temelinde başitleştirip yapan milyonlarca transistör ve mantık kapısından oluşan yapıdır. Modern işlemciler kendi yönergelerini algoritmalarını ve artık DeepLink gibi AI destekli teknolojilerden yararlanır. Yani endişelenecek bir durum yok tamamıyla yanlış bir bilgi bu konu.
 
Forum içinde "İşlemci" alanında en çok makale ve bilgiye sahip olduğum için yazıyorum.

Darboğaz işlemciye ne fiziksel ne mantıksal bir zarar verir. Darboğaz veya kısaca Bottleneck denklemine göre ekran kartının gücüne işlemci yetişemez. Yani işlemci ekran kartını beslemek için ne kadar çalışırsa çalıssın bu gerçek olmayacaktır.

Son olarak modern işlemci direkt 100 içinde erimez bunu diyen arkadaşa binayen şunu demek istiyorum Materyal biriktirme ve ION implantasyonu gibi üretim teknikleri ile işlemciler özünde maksimum 120 (-25 sapma yapabilir yani 95 diyebiliriz) dereceye kadar hayatta kalabilir ama 100 (üreticiye göre değişir bazen 95) derece modern Tjuction yani sınır değeridir bu değer aşıldıktan sonra sistem kendisini kapatacaktır. Yani istese bile 100 derece üstüne çıkamaz.

Son olarak mantıksal tarafa gelirsek işlemciler karmaşık matematiksel işlemleri en temelinde başitleştirip yapan milyonlarca transistör ve mantık kapısından oluşan yapıdır. Modern işlemciler kendi yönergelerini algoritmalarını ve artık DeepLink gibi AI destekli teknolojilerden yararlanır. Yani endişelenecek bir durum yok tamamıyla yanlış bir bilgi bu konu.
Arkadaş toplama çıkarma yapabiliyor, kendisi kırkayak işlemcilerle aynı seviyede o yüzden laf anlatamıyoruz :D eminim şimdi gelip buna da bir kulp bulmaya çalışacak.
 
Arkadaş toplama çıkarma yapabiliyor, kendisi kırkayak işlemcilerle aynı seviyede o yüzden laf anlatamıyoruz :D eminim şimdi gelip buna da bir kulp bulmaya çalışacak.

Mesajıma karşı bir tez arasın karşısındaki kişi yani ben "İşlemci nasıl üretilir" gibi komplike bir soruya cevap vermiş birisiyim.

Bulsun hocam tartışmak iyidir gene.
 
Merhaba arkadaşlar, doğru bilgi verip uyarı yedim ama 3 saatti, kısa sürdü. Şimdi buradayım.

İlk önce darboğaz nedir? Darboğaz, işlemcinin gücünün ekran kartına yetmemesi durumunda sistemin performans kaybı yaşaması. Şimdi darboğaz durumunda işlemci zarar görür mü? Kısa cevap evet görür.
Neden görür? En başta basit anlatacağım sonra matematiksel veriler ile bunu kanıtlayacağım.

Şimdi 2 tane bilgisayarımız var: i5 12600K ve RX 6600 XT. 1. bilgisayarımız olsun, i5 12600K RTX 3090 Ti 2. bilgisayarımız olsun. Bu bilgisayarlardan 1.sini günde 8 saat kullandığımızda oyun sırasında işlemci yükü %40-50 arasında olacaktır, 2. bilgisayarda ise yük %80 olarak gözükecektir ama bu yük aslında %95-100 arasında olacak çünkü bu bir yanılma yani illüzyondur. İşlemci yükünü, oyun sırasında kullandığı yükü verir. Programda arkada Windows çalışıyor, o çalışıyor, bu çalışıyor ve o yük en az %97 falan diye hesap edin. İşlemci yükü fazla olduğunda sıcaklık artar. Bunu FPS testlerinde görebilirsiniz. Sıcaklık artması durumunda işlemcimiz o ısı ile bir süre sonra başa çıkamayacağı için o ısı işlemcimizin iletkenlerini eritecektir veya zarar verecektir. Bunlar nasıl oluşur? Bunların temelinde ne vardır? Darboğaz. Yani darboğaz = yüksek yük = yüksek sıcaklık = işlemci hasarı.

Şimdi daha teknik boyutta detaylı olarak matematiksel veriler ile kanıtlayalım. Şimdi bazı oyunlar dediğimiz gibi 6 thread kullanır, mesela Crysis 3 işlemci burada %80'lerde çalışır. Alt sekmede bir program açık kalsa o eş değer 8 yükten 6 yükü kullanır matematiksel olarak %80 hazırda olan yük her 8 parçacıkta alttaki program tarafından kullanılsa boş kalan %20 yükten %15x8 olarak kullanır. Programın ortalama yükü %50 ise %50x8 ister. 15x8 = 120, verilen değer 50x8 = 400, istenen değer 400-120 = 280. 280 birimlik iş yükünü işlemci nereden karşılayacak? Haliyle 280'lik yük kadar bekleme yapması mecburi, bu da 280/120=2.33 birimlik kadar bir gecikme demek. İşte bu 2.33'luk birim oyundaki donma parametresidir. İşlemci çekirdeklerinin sıkışması darboğaz ile meydana geldiğinden o çekirdek %100 yük altında sıkıştıkça sıkışacak, sıkıştıkça sıkışacak ve en sonunda drop yemeye başlayacağız. Fiziksel çekirdek veya sanal iş parçacığı fark etmez. 4 thread kullanan oyunlarda dahi kullandığı 4'lük parçayı sıkıştıracaktır, RivaTuner Statistics Server'da her ne kadar OSD'de yük %80 görünse bile bu aslında bir yanılgı/illüzyondur ki sanal olan bir simülasyonda bu tür illüzyonların olması mümkündür. Kullanılan ve yüke zorlanan 4 kısmı X, Y, Z, t olarak adlandırırsak boşta kalması gereken kalan 4 kısmı da V, B, N, M olarak adlandırırsak arka plan program kullanımı; örneğin 20 arka plan programı sıkışan kısım dahil olmak üzere XV, YB, ZN, TM olarak homojen şekilde kullanmaya çalışacaktır ki bu oyunda yüke sokulan X, Y, Z, T parçaları için ekstra yük demek. Oyunun sıkıştırdığı OSD'de %80 gibi görünse de işlemci arka planda %99-100 sıkışır RivaTuner OSD ise sadece oyunun işlemcisinin kullandığı yükü bize simule eder. Böylece oyun içinde alan haritasını eşzamanlı gezdiğimizde ek render isteyen objeler karşımıza çıkabileceğinden işlemci yükü etkilenir ve işlem hacmini dolduran işlemci yeni yükü almak için Total kapasitesinden yeni alacağı yük kadar yükü elimine etmesi gerekir. İşte bu elimine süresi halihazırda aktif oyunda belirli aralıklarda donmaların sebeplerinden biridir. Ayrıca yük altında sıkışan işlemcinin sıcaklığı artacak, kendini %100 yük altında stok fanda tuttuğunda ise kabul edilir 75-80C'leri geçecektir. Örneğin: i3-10105F stok fan %100 renderda 86C ye ulaşması. Yüksek sıcaklık altında sürekli çalışan işlemcinin ise içindeki iletkenlerin bu kullanıma bağlı sıcaklıktan dolayı aşınacağı hatta bazı durumlarda eriyeceği anlamına dahi gelir ve bu husus işlemci sağlığını tehdit eden bir ambiyans oluşturur. Mesela. Akıcı şekilde işlemcinin çizebileceği Max değer olan 62 FPS'lerde eğer FPS limiti 55-60'a çekmezsek oyun alan haritasında hareket ettikçe aralıklarla donma yaşanacaktır, kullanım arttıkça sıcaklık artacaktır. Sen 1650 ve 4590 ile AC odyseey oyna hem oyun akıcıyken aralıklarla donar hem de stok fanda işlemci 85-90 dereceleri görür bu da işlemciye zarar verir. Aynı şey 10100F ve RTX 3080'de de geçerli. Yani olay şu darboğaz = yüksek yük = yüksek sıcaklık = işlemci hasarı.

Sorun kendinize. İlk başta verdiğim 2 bilgisayarda hangi bilgisayar daha uzun ömürlü olur? 1 tabii ki. Neden, çünkü yükü az olduğu için sıcaklık daha az.
Biraz ucmussun bence. Onemli olan sicaklik degerleri. O da guzel bir sogutma sistemiyle cozulmeyecek sey degil
 
Durum
Mesaj gönderimine kapalı.

Geri
Yukarı