İnceleme Deus Ex: Human Revolution ve Mankind Divided'ın İncelemesi

Katılım
12 Aralık 2019
Mesajlar
11.233
Makaleler
10
Çözümler
26
Daha fazla  
Cinsiyet
Erkek

1.jpg


Human Revolution Steam Sayfası - Mankind Divided Steam Sayfası

2000 yılının ortalarında, aksiyon RPG öğelerini ve karanlık siberpunk gerçekliğini ustaca bir araya getiren serinin ilk bölümü olan Deus Ex, PC'ye çıkış yaptı. Üç yıl sonra devamı olan Deus Ex: Invisible War gelen oyun Warren Spector liderliğindeki stüdyo Ion Storm tarafından geliştirildi. Stüdyonun 2005'te kapanmasından sonra serinin üçüncü oyunu olan Deus Ex: Human Revolution'ı geliştiren Eidos Montreal sayesinde seri 2011 yılında büyük bir çıkış yaparak yeniden gündemde yer bulmaya başladı. Human Revolution bir dizi modern gizlilik mekanikleriyle beraber önceki oyunlara kıyasla zenginleştirilmiş pek çok yeni özellikler sunuyordu.

Deus Ex: Human Revolution'da hikaye, Deus Ex serisinin önceki oyunlarının senaristi olan Sheldon Pacotti ile iş birliği içinde yazılmış olmasına rağmen, Ion Storm firması tarafından değil, Eidos Montreal tarafından geliştirilmiştir. Yapımda, orijinal Deus Ex'in geliştiricileri Harvey Smith ve Warren Spector'da yer aldı. Oyun 23 Ağustos 2011'de çıkış yaptı. 25 Ekim 2013'te ise Director's Cut adlı sürümü yayınlandı.

Oyunun çıkışının ardından birkaç ay sonra yayınlanan The Missing Link paketiyle oyunun hikayesi daha da derinleştirildi. Human Revolution'da Adam Jensen gerçeği ararken gizemli bir şekilde üç gün boyunca ortadan kayboluyordu. Adam neredeydi? Ne öğrendi? Bu ek paket işte oyunun ana hikayesindeki bazı eksik kalan kısımları tamamlayıp her şeyi açıklıyordu. Belltower ajanları tarafından işkence gördükten ve güçlendirmeleri devre dışı bırakıldıktan sonra Adam Jensen, bilinmeyen bir yere giden bir yük gemisinden kaçmak için yalnızca temel yeteneklerine güvenmek zorundadır. Gemide hayatta kalmak için savaşırken, komplonun hiç şüphelenmeyeceği başka bir bölümünü ortaya çıkarır.

Oyunun ana hikayesi 2027 yılında Detroit şehrinde başlıyor. Biyomekanik güçlendirmeleri araştıran bir şirket olan Sarif Industries'de çalışan güvenlik şefi Adam Jensen rolünü üstleniyoruz. Gelecekte, bu geliştirmeler, Deus Ex serisinin önceki oyunlarından bilinen nano geliştirmelerinin yaratılmasına yol açacaktır. Bir gün, bir paralı asker grubu birimi Sarif Industries karargahına gizlice girip saldırı düzenlediğinde kahramanın hayatı sonsuza dek değişir. Jensen saldırıda ağır yaralanır ve komaya girer. Uyandığında, vücudundaki sayısız operasyon ve biyomekanik modifikasyon sayesinde kurtulduğunu keşfeder. Giriş ve oyunu öğrendiğimiz bölümde tamamen aktif olarak yer alırız. Jensen'ın iyileşmesinden sonra, çözmemizi bekleyen karmaşık bir sürü entrika vardır.

Geliştiriciler, önceki oyunlarda Deus Ex hayranları tarafından şikayet edilen şeyleri düzeltmeye dikkat etmişler. Örneğin tüm silahlar için tek bir mühimmat türü artık kaldırılmış. Aynı zamanda serinin oyunlarının dört ayırt edici özelliği olan gizlice girme, hackleme, insanlarla etkileşim kurma ve dövüşme mekanikleri korunmuştur. Bu, hemen hemen her duruma oyuncu tarafından çeşitli şekillerde yaklaşılabileceği anlamına gelir; örneğin, seçkin bir gece kulübüne girmek için, rüşvet verebilir, fedaiyi öldürebilir veya bayıltabilir, içeri gizlice girebilir veya arka kapıyı hackleyebiliriz. Elbette yeteneklerimiz sahip olduğumuz güçlendirmelere bağlı, bu nedenle bir karakter tüm alanlarda uzmanlaşamaz ve oyuncunun yetenek ağacında hangi bölümlerine ağırlık verilmesi için bir seçim yapması gerekir.

Gizlice saklanırken, bakış açısı üçüncü şahısa çevrili ve engellerin arkasına saklanabilir, optik kamuflaj kullanılarak düşmanlardan tamamen görünmez olunabilir ve rakipleri yere serebilir ve hatta vücutlarını saklamak için sürükleyebiliriz. Panelleri ve bilgisayarları hacklemek, basit arcade mantığında mini oyunlar şeklinde sunulur. NPC'ler ile yapılan konuşmalar Mass Effect'te benzer bize kahramanın yüz ifadesini gösteren bir dizi diyalog seçeneği verilir. Ayıca savaşta, kolayca geliştirilebilecek çeşitli silahlardan yararlanıyoruz. Önemli eklemelerden biri, gücü artıran geliştirmelerin artık Jensen'in duvarları yıkarak aşmasına ve arkalarında duran rakipleri bayıltmasına izin vermesidir. Oyun 30 saat ve üzeri bir oynanış sunmaktadır...

Serinin dördüncü oyunu olan Mankind Divided, Eidos Montreal tarafından PC ve 8. nesil konsollar düşünülerek geliştirildi ve 2016'da çıkışını yaptı. İçerik söz konusu olduğunda, her platform tamamen aynı şeyi sunmaktadır. Ancak PC sürümü, DirectX 12 desteği sayesinde görsel olarak konsol sürümlerinden daha üstündür. Ayrıca PC oyuncuları oyunun görsel ayarlarını makinelerinin güçlerine göre daha detaylı ayarlamalar yapabilmektedirler. Çıkışının ardından 23 Eylül 20216 ve 23 Şubat 2017 tarihleri arasında iki tane hikayeli genişleme paketi olan System Rift ile A Criminal Past yayınlandı.

System Rift'te, tamamen yeni görevleri yerine getirmemiz gereken Prag'a götürülüyoruz. Adam Jensen, iyilik borcu olduğu eski ortağı Frank Pritchard tarafından kendisine verilen bir görevi üstleniyor. Anlaşıldığı üzere, bu görev yerel bir veri bankasına sızmayı içeriyor. Oyuncu oyunu oynarken, ShadowChild adlı bir hacker da dahil olmak üzere yeni karakterleri daha yakından tanıyor. Hikâyenin kendisi olay örgüsü açısından zengindir. DLC, oyun mekaniğine herhangi bir yenilik getirmiyor ve her hedefe farklı yollarla ulaşılabiliyor. Sorunları zorla çözebiliriz ancak gizli bir yaklaşım ve düşmanları gizlice geçmek de aynı derecede iyidir. Bir kez daha, mevcut konumlarda çok sayıda gizli sır olduğu için dikkatli bir çevre keşfi ek içeriklerle ödüllendirilir.

A Criminal Past, oyundaki olaylardan önce geçen bir hikaye anlatır. DLC, Adam Jensen'ın Interpol özel operasyon anti-terör birimi Task Force 29 için üstlendiği ilk görevlerden birini gösteriyor. Jensen, tehlikeli güçlendirilmiş suçlular için özel bir hapishanede bir mahkum olarak gizli çalışmak zorundadır. Görevi, bölgede faaliyet gösteren ve yakın zamanda tüm irtibatın kesildiği bir Task Force 29 ajanına ne olduğunu öğrenmektir. A Criminal Past, Deus Ex: Mankind Divided'ın mekaniklerine büyük bir değişiklik getirmiyor Oyuncu, oyunu oynarken kahramanın yeteneklerini güçlendirmelerle geliştirebilir. DLC'de ayrıca System Rift'te de olduğu gibi etrafta birçok değerli sır saklı olduğu için keşif yapmak yine önemlidir.

Mankind Divided'ın ana hikayesine gelirsek ise önceki oyun Human Revolution'da yaşanan olaylardan iki yıl sonra, 2029'da başlıyor. Geliştirilmiş insanların herkese saldırmasına neden olan biyo çiplerle ilgili yaşanan felaketten sonra, toplumlar geliştirilmiş insan taraftarları ve karşıtları olarak ikiye ayrıldı. Eski gruplar, suçların arttığı ve polisin yetkilerini kötüye kullanmaya alıştığı gettolarda toplanmaya başladı. Toplumsal huzursuzluğun yaygın olduğu atmosferde, güçlendirilmiş insanlar için eşit haklar için mücadele ettiğini iddia eden terör örgütleri de ortaya çıkmaya başlamıştı.

Oyunda yine Adam Jensen rolünü üstleniyoruz. Ağır şekilde güçlendirilmiş kahraman, terörle mücadele için kurulan Task Force 29 adlı grubun bir parçası olarak Interpol için çalışıyor ve aynı zamanda Juggernaut Collective adlı bir grup hacker ile iş birliği yapıyor. Jensen'in nihai hedefi, uğursuz İlluminati'nin gizemini çözmektir. Sonraki görevlerde, iki müttefikin genellikle birbiriyle çelişen hedefleri vardır ve bu da oyuncuyu tüm insanlığın kaderinin etkileyecek tehlikeli kararlar alacağı bir oyun oynamaya zorlar. Serideki önceki oyunlara benzer şekilde, Mankind Divided oynanışı çizgisel olmayan ve çeşitli yaklaşımlar sunuyor.

Geliştiriciler, oyuncuların iki ana temel şekilde oynamasına izin veriyor: Biri aksiyona ve açık dövüşe odaklanırken, diğeri gizlice girme, sızma ve düşmanlarımızın sessizce ortadan kaldırılmasıdır. Gelişmiş yapay zeka ve grup halinde çalışma yeteneği sayesinde düşmanlar artık çok daha tehlikeli. Muhafızların kendi başlarına oldukları bir durumla nadiren karşılaşırız. Jensen'e karşı çiftler halinde hareket ederler, hatta kuytu köşelerde devriye gezerken bile. Üstelik geliştiriciler, rakiplerimizin önemli ölçüde daha çeşitli olmasını sağladı ve bu nedenle, mekaniklerin yanı sıra güçlendirme ve dış iskelet kullanan rakiplerle karşı karşıya kalacağız. Güçlü düşmanlara karşı dövüş bölümlerini geliştirmeye çok dikkat edilmiş. Savaşlar sırasında artık gizli sürpriz saldırılar, tam önden saldırılar veya her ikisinin bir kombinasyonu dahil olmak üzere çeşitli şekillerde gerçekleşebilir.

Adam Jensen aynı zamanda bir dizi tamamen yeni beceri kazanmış. Mankind Divided'da ki yükseltmeler, Human Revolution'a kıyasla yaklaşık iki kat fazladır. Kahraman artık taretleri, robotları ve kameraları uzaktan hackleyebilir ve ayrıca kısa mesafelerde neredeyse anında metrelerce yukarıya sıçramalar yapabilir. Ön kolundaki bıçak, doğrudan yakın dövüş saldırıları için veya daha küçük mermiler atmak için kullanılabilir. Bir de düşmanlarımızı elektrikle etkisiz hale getiren bir güçlendirme var. İlerledikçe, savaş, gizlice girme veya her ikisi sırasında kullanılabilecek yeni becerilere erişimin kilidini açılmaktadır. Ancak bunları kullanmak enerji rezervlerimizi tüketir. Jensen geliştirmelerini kullanmadığında kendilerini kısmen yenilemelerine rağmen, tam yenilenmeleri özel biyo hücreler gerektirir.

Seçimlerimize bağlı olarak, oyunun hikayesinde uzun vadede beklenmedik değişimler olabiliyor. Örneğin: Başlangıçta bazı suçlularla karşılaşırız ve onları öldürmeyi seçersek daha sonra intikamlarına maruz kalabilirsiniz. Yine de her şey bununla sınırlı değildir. Mankind Divided'ın olayları, diğer karakterlerle yaptığımız konuşmalardan da etkileniyor, bu da bazı anlaşmazlıkları yalnızca diplomasi ile çözmemizi sağlıyor. Konuşma sırasında karşımızdaki NPC'nin psikolojik durumunu analiz eden implant CASIE adlı perk alındığında ise oynanışınızın bu bölümü daha detaylı bir hale gelmektedir.

8. nesil platformlar için geliştirilmiş Mankind Divided, Dawn Engine adlı tamamen yeni bir grafik motoruyla destekleniyor. PlayStation 4 ve Xbox One'ın yanı sıra üst düzey PC'lerin potansiyelini tam olarak kullanmak için Eidos Montreal tarafından AMD ile iş birliği içinde geliştirilmiştir. Oyun ayrıca, diğer şeylerin yanı sıra, saç fiziğinin ve görünümünün gerçekçi bir şekilde yeniden oluşturulmasından sorumlu olan TressFX 3.0 teknolojisini kullanır. Oyunun grafikleri günümüz için bile çok iyi görünmektedir. Özellikle Ultra'ya alındığında görsel şölen sunar. Optimizasyon olarak ayrıca iyi bir iş çıkardıklarını söyleyebilirim.

Her ne kadar Human Revolution kıyasla büyük gelişmelere sahip olsa bile Mankind Divided ona kıyasla oyuncular tarafından çok daha az beğenilmiş ve daha fazla eleştirilmiştir. Oyun oynanış olarak çok zevkli bulunsa da final olarak aşırı zayıf kaldığını kabul etmek gerekiyor. Oyun tüm yan içeriklerle beraber ortalama 25 saat oynanış sunmaktadır ve yan etkileşimleri yapmadığınız taktirde çok kısa sürecektir. Mankind Dived tek başına oyun olabilecek teknik altyapıya sahiptir.

Fakat aynı zamanda ana hikaye olarak daha çok bir oyunun ilk bölümü gibi oldukça aniden biten ve sönük bir finale de sahiptir. Olumsuz yorumlar almasının en büyük sebeplerinden biri de buydu. Çünkü bir çok kişiye göre Adam Jensen'ın hikayesi zaten bir önceki oyunda tamamlanmıştı. 2. oyun sadece daha çok cevaplanmamış soru bırakarak bir yere bağlanamadan bitmişti. Her şeye rağmen şahsen oynadığım en iyi serilerden biriydi ve ilerleyen yıllarda Eidos Montreal'ın Adam Jensen abimizin yarım kalmış hikayesini tatmin edici bir final ile tamamlamasını dört gözle bekliyorum.

PC Metacritic Puanları:

Human Revolution - Metascore 90 - User Score 8.5
Mankind Divided - Metascore 83 - User Score - 7.2

Kişisel Puanlarım:

Human Revolution - 9.0
Mankind Divided - 7.0
 
Son düzenleme:
Eline sağlık, uğraşılmış bir konu. Bu tarz oyunlar hakkında inceleme yazmak çok zor. Ben de Cyberpunk 2077 incelemesi yazmaya çalışıyorum ancak 2 gündür uğraştırıyor.
 
Orası öyle tabi ama oyunun genel kalitesine göre finallerin basit hatta eksik kalması birkaç gömlek indiriyor oyunun değerini bence.
 
HumanRevulotion'un benim için iyiydi finali. Finaliyle ilgili sorunum olan oyun Mankind Divided. Yarım yamalak yapmışlar. Sırf grafiklerinden ve oynanışının zevkli olmasından 7 verdim yoksa baştan sona kadar net bir odağı olmayan ve bir yerlere bağlanamayan vasat bir hikayesi vardı.
 
Human revolution çok iyiydi ama mankind divided her ne kadar harika bir gameplayi olsa da finali yarıda kaldı ve bir anda bitti :(
 
Ben de Mankind Divided'ı daha çok sevdim açıkçası, bana göre işin immersion kısmı Mankind Divided'da çok daha iyiydi, gameplay de keza daha iyi ve daha çeşitliydi daha ne olsun.

Human Revolution'daki bosslarda zorunlu çatışma olayını da ortadan kaldırmışlar oyunun son bossunu bile pacifist bir şekilde alt edebiliyorsun.
 
Son düzenleme:

Geri
Yukarı