DotA 2 ve LoL Karşılaştırması

S

Soner Gül

Ziyaretçi
İkisini de uzun süre oynamış biri olarak düşüncelerimi yazmak ve bilgi vermek istedim.

Dota 2

İlk oyun, Warcraft 3 üzerine inşa edilmiş bir moddu. Daha sonra Blizzard’tan bağımsız bir DotA yapılmak istendi ve beta sürecinin ardından 9 Temmuz 2013’te DotA 2 kararlı sürümü çıktı.

MOBA’nın ne olduğunu bildiğinizi varsayarak anlatmayacağım. Hero’lardan bahsetmek gerekirse üç temel özelliğe sahip hero olduğunu söyleyebiliriz:
Intelligence (Zeka): Büyüleriyle ön plana çıkarlar. Genelde uzak dövüşçülerdir. Invoker, Rubick, Warlock, Shadow Shaman gibi.
Agility (Çeviklik): Çoğunun amacı düz vuruşlarla yüksek hasar vermektir. Weaver, Bloodseeker, Drow Ranger gibi.
Strength (Güç): Canları diğer kahramanalra göre yüksek olur ve düz vuruşları da etkilidir. Genelde tank görevi görürler. Axe, Pudge, Phoenix gibi.

Bu özellikleri olan eşyalar satın alındığında (örneğin +10 Intelligence veren item aldınız) verilen ekstra özellikler de var:
Intelligence alındığında mana ve mana yenilenmesi artar. Intelligence hero’larında düz vuruşlarla verilen hasar da artar.
Agility alındığında armor ve attack speed (vuruş hızı) artar. Agility hero’larında düz vuruşlarla verilen hasar da artar.
Strenght alındıpında can ve can yenilenmesi artar. Strength hero’larında düz vuruşlarla verilen hasar da artar.

Oyunun temelinde yukarıda anlattığım sistem var. Bunun dışında hero’ların rolleri de var. Carry, Support, Jungler, Semi-Carry gibi.
Oyun metası kesin olmamakla birlikte genel maçlarda 2-1-2 koridor dağılımı şeklinde oynanır. Ama önemli maçlarda genelde yapılan şey Carry+Support’un easylane’e, bir kişinin jungle’a, 1 kişinin mid’e, 1 kişi de hardlane’e gitmesidir. Easylane dediğim şey tehlikeye daha az açık, takımın hard Carry’sinin rahat farm yapması için Support’la gittiği koridordur. Hardlane ise tehlikeye açıktır ve kaçış mekanizması yüksek hero’lar tek başına gider ve karşı takımın Carry+Support’una karşı mücadele eder. Bu sistem dışında 3-1-1 sistemi daha vardır. Carry’nin farmını garantilemek için yapılır ama genelde oyunlarda pek görülmez.

HtQGvb7.jpg


Rahat jungle yapabilen hero sayısı LoL’deki kadar fazla değildir. Jungle creepleri ilk seviyelerde zor kesilir. LoL’dekinin aksine burada Jungler’ların amacı yaratıkları kesip kesilecek yaratık kalmadığında gank atmak değildir. Kendisi de kasılır ve hayati eşyaları almaya çalışır. Gerektiğinde gank atar.
Farm yapmanın yanında bir de deny denilen bir şey vardır. A + sol tuşa bastığımızda canı az kalan kendi creeplerimizi (yaratıklarımızı) öldürürüz bu da karşı tarafa para gitmemesi ve az XP gitmesi demektir. Farm yapmanın zaten o kadar kolay olmamasının yanında bir de bu devreye girdiğinde hero’ların koridordaki yükünü artırıyor.

DotA 2’de haritada yükseklik farkları ve ağaçlar vardır. LoL oynayanlar bilir, yükseklik önemli bir şey değildir LoL’de. Ayrıca etkileşimli ağaçlar da yoktur, çalılar vardır. DotA 2’de yükseklik farkından dolayı vuruş kaçabiliyor. Yani tek vurumluk canı kalmış adamı o yükseklikten dolayı öldüremeyebiliyorsunuz. Ağaçlar da önemli bir yer tutuyor. Hem saklanmak için, hem de Nature’s Prophet, Timbersaw gibi hero’ların özellikleriyle olan etkileşiminden dolayı önemli.
DotA 2’de yetenekler Ability Power vb. bir şeyler alarak gelişmez. LoL’dekinin aksine aktif özelliği olan eşya sayısı fazladır ve oyunda önemli bir yer tutar.

Oyunda hero havuzundan seçim, rastgele seçim, 3 hero arasından seçim gibi oyun modları var. En son, hero’lara farklı hero’ların yeteneklerini seçip oynayabileceğimiz yeni bir mod geldi. Ayrıca yıl içindeki etkinliklerde yeni kısa süreli modlar ve savaşmak için yaratık geliyor.
Oyun içi kahraman eşyaları LoL’deki gibi tek parça halinde değil, 5-6 parça halinde. Her oyun sonu birkaç kişiye eşya düşüyor ve her seviye atladığınızda 1 eşya kesin size düşüyor. Eşyalar takas edilebiliyor. Yani bir seti tamamlamak için diğer eşyalarınızla takas edebilirsiniz. LoL’deki gibi para yatırıp eşya almanız gerekmiyor. Ben hiç para harcamadan pek çok güzel eşya sahibi oldum.

Son bir şey: Rune, Mastery gibi şeyler yok, herkes eşit ve bütün hero’lar açık.

League of Legends

League of Legends’taki kahramanları almak için Riot Point denilen paralı sistemden ya da oyun oynadıkça gelen IP’den yararlanılıyor. Mastery denilen ve özellikleri az da olsa artıran yapıyı kullanmak için seviye atlamanız gerekiyor. Her seviye atladığınızda bir puanınız geliyor. Oynadıkça Rune de satın almanız gerekiyor yoksa dezavantajlı duruma düşüyorsunuz. Ama neyse ki Rune’ler gerçek parayla değil, oyun parasıyla alınabiliyor.

Meta ilk seviylerde 2-1-2 olsa da daha sonra her takım için 2-1-1-1 oluyor. Easylane, hardlane olayı da yok. Tek gittiysen karşın da tek. Carry+Support’san karşın da öyle. Turnuvalarda, 20 level sonrası oyunlarda bu metadan başka bir şey denemek istersen takım arkadaşların tarafından troll ilan ediliyorsun ve zaten başarısız oluyorsun. Açıkçası farklı metalar denemeye açık bir oyun değil LoL. 2 Jungler’ı olanı, 2 top’u olanı da çok gördük ama başarısız oluyorlar genelde.

DotA 2’deki gibi int-agi-str sistemi yok, hero’ların kendi temel başlangıçları ve can, mana artma gibi istatistikleri var. Ama Ability Power yetenekleri olan hero’lar var. Eğer bir yetenek Ability Power’dan puan alıyorsa, Ability Power kastıkça daha fazla vuran bir yetenek demektir. Her hero’da bir de pasif yetenek bulunuyor. Ayrıca flash (sıçra), hızlı koşma gibi yetenekleri oyuna girerken siz seçiyorsunuz. Onların hepsi de ilk seviyelerde açık değil.
İçine girdiğinzde gizlenmenizi sağlayan çalılar var. Son gelen patch’lerde eskiden sabit olan bu çalıları, içinde biri varken hareket eder hale getirdiler.

Yorumum:

Pek çoğunun aksine MOBA’ya LoL ile başladım ve oynadığım süre içinde severek oynadım. Ama daha sonra DotA 2 Beta Key’i buldum. İlk başta oyundan zevk almadım çünkü oynayamıyordum. LoL ve DotA 2 oynamak farklı şeylerdi. Aradan birkaç ay geçti ve LoL’den (en çok da metasından ve yeni çıkardıkları hero’lardan) sıkılan ben DotA 2’ye tekrar başladım. Yaz tatili olduğu için çok boş vaktim oldu ve arkadaşlarla beraber öğrendim oyunu. Benim yorumum şu: Oyun mekanikleri, hero’lar, seslendirmeler, harita LoL’dekilerden daha üstün. İkisini de belli bir seviyede oynayabilen biri bence DotA 2’den vazgeçip de LoL oynamaz. Bunu kimseyi kızdırmak için söylemiyorum, görüşüm bu. Eğer LoL oyuncuları da bir gün DotA 2 oynarsa ve alışırsa oyuna ne dediğimi anlayacaklardır.

Daha yazacak çok şey var ama uzatmak istemiyorum. İkisi hakkında da sorunuz olursa buradayım, sorabilirsiniz. Ayrıca yazı hakkında yorumlarınızı yazarsanız sevinirim.
 
Dota 2'yi iyi ki oynamışım diyorum. Eğer lol oynasaydım büyük ihtimalle dotaya çamur atmaya çalışacaktım.

Bu arada Dota : Defense of the ancients
Ama dota 2 nin açılımı yoktur. yani defense of the ancients 2 değildir.
 
Bu arada Dota : Defense of the ancients
Ama dota 2 nin açılımı yoktur. yani defense of the ancients 2 değildir.

Valve'in (dağıtımcı firma) "DotA 2" diye değil de "Dota 2" diye yazması dikkatimi çekmişti ama böyle düşünmemiştim. İngilizce Wikipedia'da da yazmıyor uzunu. Demek ki Valve bunu kısaltma olarak düşünmemiş direkt oyunun adı olarak koymuş.
 
Şuan LoL oynuyorum. Dota ile LoL karşılaştırırsak Dota kazanır. Şampiyonları daha iyi.
Dota 2 şampiyonları olmamış gibi geldi.
 
Şuan LoL oynuyorum. Dota ile LoL karşılaştırırsak Dota kazanır. Şampiyonları daha iyi.
Dota 2 şampiyonları olmamış gibi geldi.
Şampiyon değil de hero ya da kahraman diyoruz. Yanlış anlamadıysam Dota 2'deki kahramanları beğenmedin. Ama onlar zaten Dota 1'den alınıp geliştirildi. Yetenekleri ve konseptleri hemen hemen aynı.
 
Ben MOBA'ya yada başka bir değişle RTS'ye Avalon Heroes ile başladım. Sonra LoL oynadım. Sonrada Dota 2. :D Görüşlerimi söyleyecek olursam bana göre hiç biri Avalon Heroes'in yerini tutmuyor. Şu anda arada bir LoL oynuyorum. Ama o tadı vermiyor bana. Dota 2 de denedim fakat çok zor ve değişik geldi. :D

@Atem Kaner
 
Benim gibi arada oynamak isteyenler için Dota 2 diyorum.
Karakterler ücretsiz, LOL'de öyle değil ama istediğin karakteri almak için en az iki af falan oynamalısın veya para yatırmalısın oyuna.
 
Sayın Koala şu eğlenceyi ne çabuk unuttun. Değişik ve zor olduğu doğru :)
Ama Pudge ile ezik bir zeka herosunu yakalayıp çatır çutur kesmenin zevkine varmadan bir şey diyemezsin :)
Bence biraz alışmaya çalış. 3-4 hafta av olursun, 3-4 ay sonra avcı olursun.

Bu içeriği görüntülemek için üçüncü taraf çerezlerini yerleştirmek için izninize ihtiyacımız olacak.
Daha detaylı bilgi için, çerezler sayfamıza bakınız.
 

Geri
Yukarı