İnsan gözü "görmez", algılar ve görüntü işlemek için beyne yönlendirir. Sinyaller görüntüyü oluşturur.
FPS olarak ortalama 30-40 görür, 60 FPS'ye kadar görebilen göz ölçümleri var.
Bu da FPS olarak, yuvarlak hesap yaparsak saniye bazı kare ile hertz olarak yenileme hızını, Hz'de 30-40 maksimum 60Hz'yi görebilirsin anlamına geliyor normal şartlarda. Bazı insanlar 50-90Hz arası flicker'i algılayabiliyor.
Eğer böyle olsaydı sağa sola hızlıca kafamızı döndürürken hafif kasma veya FPS düşmesi benzeri bir şey yaşardık. Gözümüzü bir yerden başka bir yere belirli yavaş sabit bir hızda hareket ettirirdik fakat gözümüz öyle sabit hızda kaymıyor, direkt aim noktasını ışınlar gibi fark edilemeyecek bir hızda değiştirir. Ve 60 Hz görseydik monitörlerin Hz değerinin farkını anlayamazdık.
Şey sanırım ilkokul 4 biyoloji dersinde öğrendiğimiz (1993-4) yegane bilgiyi atlamışsın bunu yazarken; sen bilgisayar değilsin, gözlerin de aldığı "aim noktası ışınlarını" dikey veya yatay tarama olarak almıyor.
O yüzden kafanı sağa sola çevirmenin bir anlamı yok atlama için. Yeterince hızlı çevirirsem objenin en iyi ihtimalle rengini ve kaba bir objeyse şeklini yakalarsın, onun harici karmaşık bir objeyse oyun hamuru görüyorsun.
Ayrıca göz merceğin ışınların odak noktasını belirlerken, beynin gelen görüntüyü akli dengeni yitirmeyecek şekilde odak noktasını net, çevresini ise blurlu olarak işler - bir nevi cache'e atar diyebilirsin ilkokul bilgisini düşünürsen bilgisayar çerçevesinde. Yani odada ekrana, telefona, duvara bakarken hava uçan muhabbet kuşuna odaklanman için de bir süre lazım.*
X hz görebiliyorsan, bu maksimumundur, bunun altındaki atlamaları yakalayabilirsin ancak üzerindekini beynin zaten fazla bilgi olarak görecektir - görüntü ise fiziken minimum atlamada hareket edeceği için akış devamlılığını öne alır. Yoksa uçak düşerken çizgi roman gibi görmek istemez kimse zeminin yaklaşmasını değil mi?
Tabi gözünün yeteneğini anlamak istiyorsan, çocuk oyuncağı F1 yerine 1980'lerdeki erkek adam** Grup B rallilerinin pilot kameralarını izleyebilirsin - "tunnel vision" denilen şeyden dolayı yarış pilotları patır patır ölmeye başlıyorlardı ki yasaklandı o seri.
* Yeterli bedensel ve zihinsel eğitimle bir şeyin "orada" olduğunu görmeden de etkileşime girebilirsin. Profesyönel silah kullanımı gibi düşünebilirsin.
** Otomobil yarışlarıyla ilgilenen insanlar bu tip karşılaştırmayı gayet olumlu bulurlar, zira kar tanesi gözlüğüyle bakmıyorlar olaya, Grup B'de insanın biyolojik sınırları F1'deki gibi boyun yastıklarından öte zorlandı.