Daha fazla
- Cinsiyet
- Erkek
- Meslek
- Öğrenci
Herkese selamlar. Elimde içerisinde NVIDIA GTX 950M olan bir laptopum var ve bu laptop ile overclock yaparak performansını arttırmak istiyordum. Hem Windows hem de Linux'da GPU'ya overclock yaptım. Cihaz birebir aynı olmasına rağmen overclocktan aldığım verim çok farklıydı.
Önce Windows'da kendime uygun ayarları bulmak için Furmark ile test başlattım ve o sırada MSI Afterburner ile yavaşça frekansları arttırmaya başladım. Ekran kartımın izin verdiği maksimum GPU hızı arttırma değeri 135 MHz idi. Yavaş yavaş çıkarak bu seviyeye geldim, sorun olmadığını fark ettim ve bellek frekansını arttırmaya geldim.
Benim cihazımdaki 950M'de DDR3 bellekler(bildiğimiz DDR3) kullanılmış. GDDR5'li olana göre ciddi bir bellek bant genişliği handikapı var ki GDDR5'li modele oranla performans daha az. Bellek frekansını arttırmak performansa çok daha fazla olumlu etki etti.
Bellek frekansımı 1800 MHz kadar arttırabiliyordum ancak bu değere getirirsem bilgisayar doğrudan mavi ekran veriyor. Sıfırdan başlayarak bellek frekansını yükseltmeye başladım. 350 MHz'ye kadar sorun yoktu ama 360'da karıncalanma başladı. 350'ye çektim ve oyun testi başlattım. Oyun donunca frekansı 300'e çektim ve testi çalıştırdım. Belli bir miktar artış olmuştu.
Windows'da 497 WHQL sürücüsünü kullandım(en son bu vardı benim bilgisayarım için Windows'ta) Formula 1 2018 ile test etmiştim. 1080p çözünürlükte orta ayarlarda, TAA Checkerboard ve 4x Anizotropik filtreleme ile oyunun kendi benchmarkı ile test ettim. Tek tur ve Avusturalya pisti olarak tercih ettim ve ortalamada şu sonuçları aldım:
Orijinal: 36 FPS
Overclocklu(135 MHz+ GPU, 300 MHz VRAM): 41 FPS
Aynı testi Linux ile de yaptım. nvidia-settings'den GPU frekansını 135(daha fazla arttırılamıyor, nvidia sınırı böyle koymuş, ayar olsa daha arttırabilirdim.), bellek frekansını 300 MHz olarak ayarladım. glxgears paketi ile sorun olup olmadığını test ediyordum. 650 MHz bellek frekansına kadar hiçbir sorun olmadı. 700 MHz'de karıncalanma başladığı için 650 MHz'ye aldım.
F1 2018'i 650 MHz bellek frekansıyla Linux ile çalıştırdım ancak grafiklerde sorun yokken araçların jantları yok olmuştu ve birkaç saniye sonra oyun dondu. 600'e çekince sorun düzeldi ve test başarılı gitti. Steam'dan indirdim ve Proton 7.0-3 sürümünü kullandım. Başka herhangi bir eklenti kullanmadım NVIDIA'nın 515 sürücüsü kuruluydu. Test koşulları aynı olmakla beraber ortalama sonuçlar şöyle:
Orijinal(Windows): 36 FPS
Orijinal(Linux): 36 FPS
Overclocklu(Windows, 135 MHz GPU, 300 Mhz VRAM): 41 FPS
Overclocklu(Linux, 135 MHz GPU, 300 MHz VRAM): 44 FPS
Ovetclocklu(Linux, 135 MHz GPU, 600 MHz VRAM): 46 FPS
Bu sonuçlar beni gerçekten şaşırttı. Birebir aynı cihaz olmasına rağmen sadece yazılım farkından Linux'da daha fazla overclock yapabiliyor ve daha fazla performans alabiliyordum. Windows'la aynı overclock değerlerini kullansam bile daha fazla performans alıyorum. Linux'da Windows'dakine göre ısı hakkı daha yüksekti. Overclock'a rağmen hiç throttling yapmadı cihaz Linux'da, Windows'da frekanslar düşüyordu.
Benim için ilginç bir deneyim oldu. Yukarıda da bahsettiğim gibi sadece yazılımın bu kadar fark edeceğini düşünmemiştim. Paylaşmak istedim.
Önce Windows'da kendime uygun ayarları bulmak için Furmark ile test başlattım ve o sırada MSI Afterburner ile yavaşça frekansları arttırmaya başladım. Ekran kartımın izin verdiği maksimum GPU hızı arttırma değeri 135 MHz idi. Yavaş yavaş çıkarak bu seviyeye geldim, sorun olmadığını fark ettim ve bellek frekansını arttırmaya geldim.
Benim cihazımdaki 950M'de DDR3 bellekler(bildiğimiz DDR3) kullanılmış. GDDR5'li olana göre ciddi bir bellek bant genişliği handikapı var ki GDDR5'li modele oranla performans daha az. Bellek frekansını arttırmak performansa çok daha fazla olumlu etki etti.
Bellek frekansımı 1800 MHz kadar arttırabiliyordum ancak bu değere getirirsem bilgisayar doğrudan mavi ekran veriyor. Sıfırdan başlayarak bellek frekansını yükseltmeye başladım. 350 MHz'ye kadar sorun yoktu ama 360'da karıncalanma başladı. 350'ye çektim ve oyun testi başlattım. Oyun donunca frekansı 300'e çektim ve testi çalıştırdım. Belli bir miktar artış olmuştu.
Windows'da 497 WHQL sürücüsünü kullandım(en son bu vardı benim bilgisayarım için Windows'ta) Formula 1 2018 ile test etmiştim. 1080p çözünürlükte orta ayarlarda, TAA Checkerboard ve 4x Anizotropik filtreleme ile oyunun kendi benchmarkı ile test ettim. Tek tur ve Avusturalya pisti olarak tercih ettim ve ortalamada şu sonuçları aldım:
Orijinal: 36 FPS
Overclocklu(135 MHz+ GPU, 300 MHz VRAM): 41 FPS
Aynı testi Linux ile de yaptım. nvidia-settings'den GPU frekansını 135(daha fazla arttırılamıyor, nvidia sınırı böyle koymuş, ayar olsa daha arttırabilirdim.), bellek frekansını 300 MHz olarak ayarladım. glxgears paketi ile sorun olup olmadığını test ediyordum. 650 MHz bellek frekansına kadar hiçbir sorun olmadı. 700 MHz'de karıncalanma başladığı için 650 MHz'ye aldım.
F1 2018'i 650 MHz bellek frekansıyla Linux ile çalıştırdım ancak grafiklerde sorun yokken araçların jantları yok olmuştu ve birkaç saniye sonra oyun dondu. 600'e çekince sorun düzeldi ve test başarılı gitti. Steam'dan indirdim ve Proton 7.0-3 sürümünü kullandım. Başka herhangi bir eklenti kullanmadım NVIDIA'nın 515 sürücüsü kuruluydu. Test koşulları aynı olmakla beraber ortalama sonuçlar şöyle:
Orijinal(Windows): 36 FPS
Orijinal(Linux): 36 FPS
Overclocklu(Windows, 135 MHz GPU, 300 Mhz VRAM): 41 FPS
Overclocklu(Linux, 135 MHz GPU, 300 MHz VRAM): 44 FPS
Ovetclocklu(Linux, 135 MHz GPU, 600 MHz VRAM): 46 FPS
Bu sonuçlar beni gerçekten şaşırttı. Birebir aynı cihaz olmasına rağmen sadece yazılım farkından Linux'da daha fazla overclock yapabiliyor ve daha fazla performans alabiliyordum. Windows'la aynı overclock değerlerini kullansam bile daha fazla performans alıyorum. Linux'da Windows'dakine göre ısı hakkı daha yüksekti. Overclock'a rağmen hiç throttling yapmadı cihaz Linux'da, Windows'da frekanslar düşüyordu.
Benim için ilginç bir deneyim oldu. Yukarıda da bahsettiğim gibi sadece yazılımın bu kadar fark edeceğini düşünmemiştim. Paylaşmak istedim.