Mutlak doğru yoktur

Aslında zaten kendi ağzından söyledin.
Bir olayda, konuyu, düşünceyi belirli bir noktadan inceleme, olaya belirli bir yönden bakma; görüş açısı, görüş. Demektir bakış açısı. Senin gördüğüne sen A dersen hayır bu B derim ben de.

Zaten en başında demiştim ki, bu mesajı yazmamı beklemenize gerek yoktu.
...2'yi ve 4'ü nasıl tanımladığına bağlı olarak 2+2 dört etmeyebilir.

.........

Ayrıca herhangi bir olayda iki tarafın da haklı olabileceği kanaatindeyim*, bir tarafa haklı veya haksız diyebilmek için değerlendirmemizde kullandığımız her ölçütün toleransı olmayacak derecede net olması* gerekir.

*
Birden çok parametrenin bulunması kaçınılmaz olan insan ilişkilerinde bir noktada haksız olan taraf başka bir noktada haklı olabileceğinden kesin yargıya varamayız. Nokta diye bahsettiğim farklı değerlendirme noktalarının, birbirine olan üstünlüğü (veya önceliği) ortak kabul görecek şekilde belirlenmedikçe insan ilişkilerinde çoğunlukla mutlak doğru olmayacağını düşünüyorum.
 
Bakış açılık ya da yakıştırılamakla pek alakalı olduğunu düşünmüyorum. Elinizdeki bardak değil mi? Bardak işte. Bunun nasıl farklı bir bakış açısı olabilir ki? Bu göreceli birşey değil ki. Yaşanan bir olayı ya da bir düşünceyi yorumlamıyoruz. Bardak işte klasik bildiğimiz sıradan bardak. Size göre adı farklı olabilir ama ikimizde aynı şeyi görüyoruz.
 
Doğru veya yanlış ifadeleri özneldir ancak toplum olarak değerlendirdiğimizde, mutlak doğru olup olmadığı destekleyici argümanlar ile netlik kazanmasına karşın olayı bireye indirgediğimizde çıkmaza giriyoruz.

Bugün mutlak doğru dediğimiz şeyin yarın yalan olma ihtimali "fifty/fifty." 😂 ( İlk elden örneği ise ekonomi politikaları. )
 
Bakış açılık ya da yakıştırılamakla pek alakalı olduğunu düşünmüyorum. Elinizdeki bardak değil mi? Bardak işte. Bunun nasıl farklı bir bakış açısı olabilir ki? Bu göreceli birşey değil ki. Yaşanan bir olayı ya da bir düşünceyi yorumlamıyoruz. Bardak işte klasik bildiğimiz sıradan bardak. Size göre adı farklı olabilir ama ikimizde aynı şeyi görüyoruz.
Peki sana bunun doğru olduğunu inandıran doğrunun kanıtını gösteren doğru nerede?
 
Bakış açılık ya da yakıştırılamamakla pek alakalı olduğunu düşünmüyorum. Elinizdeki bardak değil mi? Bardak işte. Bunun nasıl farklı bir bakış açısı olabilir ki? Bu göreceli bir şey değil ki. Yaşanan bir olayı ya da bir düşünceyi yorumlamıyoruz. Bardak işte klasik bildiğimiz sıradan bardak. Size göre adı farklı olabilir ama ikimizde aynı şeyi görüyoruz.

Hocam çok bariz bir örnek olarak sen renk körü olabilirsin mesela. Hiçbir zaman ikimizin deneyiminin birebir aynı olduğundan emin olamayız. Bu deneyim farkını hata payına dahil edersem o zaman ikimiz aynı şeye bardak diyor oluruz, hata payı varken de mutlaktan söz etmek biraz garip kaçıyor.
 
Bakış açılık ya da yakıştırılamakla pek alakalı olduğunu düşünmüyorum. Elinizdeki bardak değil mi? Bardak işte. Bunun nasıl farklı bir bakış açısı olabilir ki? Bu göreceli birşey değil ki. Yaşanan bir olayı ya da bir düşünceyi yorumlamıyoruz. Bardak işte klasik bildiğimiz sıradan bardak. Size göre adı farklı olabilir ama ikimizde aynı şeyi görüyoruz.
Ya da 4 boyutlu bir evrende yaşayan biri
bardağı farklı bir sekilde görecek. Aynı zamanda biri çıkıp 4 boyutlu evren yok dese? Ve bunun doğru olduğuna inansa? O zaman sekilin bardak olduğu hem mutlak doğru olur hem de olamaz. Bu denklemi kurmanızı sağlayan da bakış açısıdir.
 
Peki sana bunun doğru olduğunu inandıran doğrunun kanıtını gösteren doğru nerede?
Birşey ıspatlamalik ya da kanıtlık bir durum yok. Doğruluk yanlışlık bir durum yok. Bunun adı gerçek. Elimdeki bardaksa bardak. Doğru ya da yanlış yok. Bunu yorumlayamazsınız. Bu gerçek. Akıl veya fiziksel olarak sağlıkta problem olmadığı sürece zaten doğru yanlış arayacak bir durum yok.
Ya da 4 boyutlu bir evrende yaşayan biri
bardağı farklı bir sekilde görecek. Aynı zamanda biri çıkıp 4 boyutlu evren yok dese? Ve bunun doğru olduğuna inansa? O zaman sekilin bardak olduğu hem mutlak doğru olur hem de olamaz. Bu denklemi kurmanızı sağlayan da bakış açısıdir.
Peki hocam biri çıkıp evren aslında yok dese? Biz farklı birşey de yaşıyoruz ama adını bilmiyoruz dese ve buna inansa. Sonra biri gelip ensesine kürekle vursa? Acaba ben mal mıyım diye düşünmeye başlasa ve buna inansa? Acaba elimdeki gerçekten kürek mi değil mi diye düşünse. Sonra onun dünya da sadece bir tane olduğuna inansa falan. Sizce bu şekilde düşünen insanların ruh sağlığı yerinde mi?
 
Son düzenleme:
BİR ŞEY ispatlamalik ya da kanıtlık bir durum yok. Doğruluk yanlışlık bir durum yok. Bunun adı gerçek. Elimdeki bardaksa bardak. Doğru ya da yanlış yok. Bunu yorumlayamazsınız. Bu gerçek. Akıl veya fiziksel olarak sağlıkta problem olmadığı sürece zaten doğru yanlış arayacak bir durum yok.

Emin olamazsınız ve bal gibi de yorumlarım. Matrix'teki gibi bir simülasyona bağlanmış da olabiliriz ancak bunu hayatımızın işleyişinde hata payına dahil eder, bu ihtimali yok sayarız.
 
2'yi ve 4'ü nasıl tanımladığına bağlı olarak 2+2 dört etmeyebilir.
2 ve 4'ü başka nasıl tanımlayabilirsin? 2 ve 4 bir olgudur. Bana örnek verebilir misin?


Eğer bahsettiğiniz sözde Ermeni soykırımı ise onun üzerinden konuşayım, dedemin henüz doğmadığı zamanlar hakkında gözümle görmüş gibi yorum yapamam. Bu yüzden de bulguların değerlendirilmesi/kabul görmesi ve kesin bir karara varması 2+2 işleminden çok daha meşakkatli bir süreçtir.
Bahsettiğim şey olmuş bir durum değil, istek. "Ben soykırımın suç olmamasını istiyorum." argümanından bahsediyorum. Ama hadi senin örneğinden yürüyelim. Ortada belirsiz bir durum var ve bir grup "Hayır, böyle bir şey yoktur." derken, diğer grup ise "Evet, böyle bir şey vardır." diyor. Hukuken vardır diyen grubun belge, şahit vs vs vs. sunması gerekmektedir. Hukukun olmadığı durumdan bahsediyorum. Kim biliyor bu durumu? Kimse. Sadece eskiye dönük kaynaklardan olabildiğince araştırmaya çalışmışız. O zaman bana göre doğru, sana göre yanlış. Bilinmeyen bir durum var. Kim doğru? Kim mutlak?
Hayır; nesnel düşünce demek, doğruluğu ve yanlışlığı kanıtlanabilen düşünce demektir. Kabaca ya 9 kişi yanılıyor 1 kişi haklı ya da tam tersi.
Hocam burada fikrin nesnel olması gerektiğini savundum zaten..
Mutlak olması içinde hepsinin nesnel olması gerekir.

Kusura bakmayın burada nesnel demişim, "ne kadar çok doğru atılsa da..." yazacaktım, benim hatam:
ortaya nesnel doğru atılsa da onların da öznel doğru olduğunu fark ettim.
 

Yeni konular

Geri
Yukarı